دوران بارداری

پارگی کیسه آب | علائم و اهمیت تشخیص به موقع آن

پارگی کیسه آب : از کجا بدانیم کیسه آب پاره شده است ؟ وقتی کیسه آب جنین پاره میشود چه اتفاقی می افتد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، نکاتی درباره پارگی زودرس کیسه آب جنین در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بعد از پاره شدن کیسه اب چه کنیم

چه کارهایی باعث سوراخ شدن کیسه اب میشود ، پارگی کیسه آب

 

 

پارگی زودرس کیسه آب، اهمیت تشخیص به موقع

پارگی زودرس کیسه آب به معنای پاره شدن کیسه آب، قبل از هفته سی و هفتم بارداری است. پارگی زودهنگام کیسه آب عامل یک سوم زایمان‌های زودرس است. عوارض ناشی از پارگی زودرس کیسه آب شامل عفونت بدن مادر و جنین، زایمان زودرس، کنده شدن جفت و فرو افتادگی بند ناف است. مهترین علامت پارگی کیسه آب، خروج مایع شفاف یا زرد کمرنگ از واژن است. اما در بعضی موارد دیگر پارگی کیسه آب به صورت نشت متناوب و یا پیوسته حجم کمی از مایع آمنیوتیک یا احساس رطوبت در واژن یا پرینه است.

 

علت اهمیت تشخیص بموقع پارگی کیسه آب چیست؟

پارگی  زودرس کیسه آب در حدود ۳ درصد بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. اگر پارگی یا نشت کیسه آب در زمان مناسب تشخصیص داده نشود، (یعنی حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از آن)، ممکن است عفونت و سایر عوارض جدی دیگر برای جنین یا مادر اتفاق بیفتد. تشخیص بموقع پارگی یا نشت کیسه آب در همه زمان‌های بارداری خیلی اهمیت دارد تا در صورت نیاز درمان مناسب در مطب پزشک یا بیمارستان انجام شود.

 

راه‌های تشخیص پارگی کیسه آب چیست؟

بهترین راه تشخیص پارگی کیسه آب مشاهده خروج مایع آمنیوتیک از کانال سرویکس یا فورنیکس واژن است. اگر مشاهده چشمی امکانپذیر نباشد راه دیگر بررسی pH ترشحات واژن است که تست نیترازین نام دارد. pH مایع آمنیوتیک بین ۷ تا ۷٫۷ است در حالی که pH ترشحات اسیدی نرمال واژن بین ۳٫۸ تا ۴٫۲ است. احتمال مثبت کاذب و منفی کاذب این تست حدود ۵ درصد است.

 

روش انجام تست آمنی شور چیست؟

جدیدترین شیوه برای تشخیص پارگی کیسه آب روش تست آمنی شور است. تست آمنی شور که در اصطلاح عامیانه به آن تست آمینوشور هم گفته می‌شود یک شیوه سریع، دقیق و غیر تهاجمی برای تشخیص پارگی کیسه آب در زنان باردار است. برای انجام تست نیازی به وارد کردن اسپکولوم و ایجاد درد در واژن مثل تست پاپ اسمیر نیست. فقط کافی است کیت استریل را به مدت ۱ دقیقه و  ۵ تا ۷ سانتی متر در واژن وارد نمایید. این تست در منزل هم قابل انجام است. جواب منفی یا مثبت (Yes/No) با توجه به پروتئین آلفا میکروگلوبولین-۱ جفتی در مایع آمنیوتیک (PAMG-1) مشخص می‌شود.

 

ویژگی‌های تست آمنی شور

تست آمنی شور مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان موارد زیر را بر شمرد:

-دقت آن ۹۹ درصد است؛

-نشانگان پروتئین آلفا میکروگلوبولین-۱ جفتی را شناسایی می‌کند؛

-نتیجه تست خیلی سریع و بعد از چند دقیقه مشخص می‌شود؛

-برای انجام تست نیازی به استفاده از اسپکولوم نیست؛

-هیچ نوع محدودیت تست در بارداری ندارد.

 

پارگی زودرس کیسه آب

پارگی کیسه آب زودتر از موعد زایمان  که به آن پارگی زودرس کیسه آب جنین می‌گویند قبل از موعد زایمان و پیش از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می‌افتد که در این صورت باید بدون معطلی به بیمارستان مراجعه کرد. پزشک متخصص در صورت اطمینان از عدم ابتلا جنین به عفونت، متناسب با زمان باقی مانده تا موعد زایمان تلاش خواهند کرد که تا حد امکان زایمان را به تعویق بیندازد.

 

دلایل پاره شدن زودرس کیسه آب جنین در دوران بارداری چیست؟

عفونت دستگاه تناسلی

عفونت های موضعی

بارداری چندقلویی

ضربه شدید به شکم بر اثر زمین افتادن، تصادف یا سقوط

ناهنجاری رحمی مانند رحم دو شاخ، رحم تک شاخ

نارسایی دهانه رحم (ضعف درهانه رحم)

کوتاه بودن طول دهانه رحم

اختلالات وضعیت قرارگیری جنین

دیابت

فشار خون بالا

افزایش مایع آمنیوتیک یا پلی هیدرآمنیوس

سابقه جراحی دهانه رحم

سابقه پارگی کیسه آب در بارداری قبلی

 

بطور کلی هر عاملی که باعث اتساع و باز شدن بیش از حد دهانه رحم شود، می تواند منجر به پاره شدن زودرس کیسه آب گردد.

 

 

زنده ماندن جنین بعد از پاره شدن کیسه اب

چه چیزهایی باعث پاره شدن کیسه اب جنین میشود

 

 

چگونه متوجه شویم کیسه آب پاره شده است؟

درست است که ترشحات واژینال در اواخر بارداری طبیعی و معمول است ولی به راحتی می‌توان این مایع را تشخیص داد. مایع آمنیوتیک گرم و کاملاً شفاف است و معمولاً به صورت ناگهانی جاری می‌شود. برای اینکه از تشخیص خود اطمینان حاصل کنید با پزشک یا بیمارستانی که قرار است آنجا زایمان کنید تماس گرفته و اتفاقی که افتاده را با تمام جزئیات به مامای بیمارستان شرح دهید. او توصیه‌های لازم را به شما خواهد کرد.

 

پارگی کیسه آب همیشه نشانه نزدیک بودن زایمان نیست. این موضوع در مادران مختلف متفاوت است. در اکثر موارد درست چندین ساعت پس از پارگی کیسه آب انقباضات رحمی شروع شده و دهانه رحم باز می‌شود. ولی در بعضی افراد ممکن است، زایمان یک یا دو روز بعد از پارگی کیسه آب یا حتی دیرتر از آن شروع شود.

 

در صورت پارگی کیسه آب باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. از طرفی اگر با پزشک یا مامای خود تماس گرفته و پارگی کیسه آب تایید شد، حتماً پزشک نیز همین توصیه را به شما خواهد کرد. بعد از پارگی کیسه آب در صورت داشتن یا نداشتن انقباضات رحمی در هر حال تصمیم نهایی برای زایمان به عهده کادر پزشکی بیمارستان است. ممکن است پزشک متخصص زنان برای پیشگیری از خطر ابتلای جنین به عفونت تصمیم بگیرد نهایتاً تا ۱۲ ساعت بعد به بارداری خاتمه دهد یا اینکه مدت بیشتری ( نهایتا ۴۸ ساعت) برای شروع زایمان منتظر بماند.

 

چطور می‌توان از ابتلای جنین به عفونت مطلع شد؟

برای تشخیص عفونت جنین از گردنه رحم نمونه برداری انجام می‌شود. در صورت وجود عفونت با نظر پزشک متخصص آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. انجام این آزمایش بسیار ضروری است چون در صورت پارگی کیسه آب میکروب‌ها می‌توانند به راحتی وارد رحم شده و جنین را مبتلا به عفونت کنند. توصیه می‌شود که تمام بانوان باردار در اواخر بارداری خود برای اطمینان از عدم ابتلا به “استرپتوکوک B” این آزمایش را انجام دهند. در صورت مثبت بودن آزمایش به محض رسیدن به بیمارستان، پزشک خود را از پارگی کیسه آب و وجود عفونت مطلع کنید.

 

سوراخ شدن کیسه آب

منظور آن است که کیسه آب به طور کامل پاره نشده بلکه ممکن است کمی سوراخ شده باشد. در این صورت خروج آب به جای اینکه مانند یک جریان ناگهانی باشد به صورت قطره قطره خارج می‌شود. تشخیص سوراخ شدن کیسه آب بسیار مشکل است چون ممکن است با نشت ادرار اشتباه گرفته شود. بنابراین باید هر چه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کرد.

 

فرق بین ترشحات واژن و پارگی کیسه آب جنین

“پلاگ موکوسی” مخاطی متراکم و ضخیم به رنگ صورتی یا خونی است که دهانه رحم را بسته و با ایجاد یک سد محافظ جلوی ورود آلودگی به رحم را می‌گیرد. خروج ترشحات موکوسی لزوماً به معنای شروع زایمان نیست، ولی نشان دهنده آمادگی و تغییرات دهانه رحم برای زایمان است. پلاگ موکوسی (که در بسیاری از بانوان باردار با ترشحات واژن اشتباه گرفته می‌شود) ممکن است به شکل یک مخاط غلیظ صورتی یا خونی رنگ در طی یک دوره چند روزه از بدن دفع شود. در صورت مشاهده نیازی به مراجعه اورژانسی به بیمارستان نیست.

 

 

چگونه بفهمیم کیسه آب پاره شده

پاره شدن کیسه آب در بارداری

 

پارگی کیسه آب | علائم و اهمیت تشخیص به موقع آن

 

منبع: نی نی تالار/ نی نی پلاس / نی نی بان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا