بهداشت و سلامت

کنترل دمای بدن | علل بالا بودن دمای بدن چیست؟

کنترل دمای بدن : علل بالا بودن دمای طبیعی بدن چیست ؟ چگونه دمای بدن را کنترل کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، علت بالا بودن دمای بدن و راه های کنترل آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 علت بالا رفتن دمای بدن در خواب

بالا رفتن دمای بدن در اوایل بارداری ، کنترل دمای بدن

 

 

بالارفتن دمای بدن

برای پیشگیری از شدت یافتن تب در افراد مختلف می توانید از برخی راه و روش های درمانی خانگی کمک بگیرید از نشانه های ایجاد تب در بدن می توانیم به سرخی گونه ها و احساس سردرد و داغ شدن نواحی مختلف بدن اشاره کنیم برای پایین آوردن دمای بدن می توانیم از خنک کردن دست و پا و شکم با آب کمک بگیریم .

 

استفاده از بعضی مواد غذایی ترش باعث کاهش دمای بدن بیماران می شود.

رضاحیدر پور پزشک عمومی ؛ با بیان اینکه سرماخوردگی باعث بروز تب در افراد می شود، گفت: افزایش دمای بدن باعث بروز بیماری های مغزی، تشنج و افزایش فشار خون می شود.

 

وی به دلایل بروز تب در افراد اشاره کرد و ابراز داشت: عدم استفاده از بخاری در منزل و لباس گرم همچون کلاه، دستکش، پالتو و رعایت نکردن بهداشت منجر به بروز سرماخوردگی و بالا رفتن دمای بدن افراد می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بعضی مواد غذایی و میوه ها باعث کاهش تب می شود، تاکید کرد: در هنگام سرماخوردگی مصرف مواد غذایی همچون سوپ، آب پرتقال، رب انار شیرین و ترش، انار، شربت لیموترش، لیمو ترش، عسل، کاهو، دمنوش های زنجبیل، گیاه بومادران و برگ مریم‌گلی تاثیر بسزایی در کاهش و کنترل تب دارد.

 

وی به بهترین تب بر اشاره کرد و بیان کرد: مصرف ۶۰۰ گرم به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B است باعث از بین رفتن تب می شود.

حیدر پور با بیان اینکه فلفل تند نیز خاصیت تب بری را دارد، تصریح کرد: ماده کاپسیسین موجود در فلفل تند، باعث افزایش تعریق و گردش خون بدن بیمار می شود.

 

به گفته این پزشک عمومی، مصرف ابن مواد غذایی باعث کاهش حرارت و دمای بدن، باز کردن منافذ پوست و افزایش تعریق بیمار می شود.

وی به علائم ایجاد تب اشاره کرد و بیان کرد: احساس تب و لرز، نبض تند، تنفس کوتاه، سردرد،  خشکی دهان و فشار دندان ها بر هم از علائم بروز تب در افراد است.

 

حیدر پور با بیان اینکه برای بهبود سلامتی باید استراحت کنید، افزود: جهت کاهش تب و لرز باید خود را با ملحفه مرطوب و یا پتو بپوشانید.

به گفته این پزشک عمومی، در زمان سرماخوردگی و بالارفتن دمای بدن حمام کردن با آب ولرم منجر به کاهش تب می شود.

 

بررسی علل بالا بودن درجه حرارت بدن

شاید فکر کنید در طول زمانی که خواب هستیم سلول ها ، قلب ، کلیه ها و غیره فعالیتشان متوقف شود اما واقعیت این نیست با خوابیدن تمام بخش های بدن به فعالیت های خود ادامه داده و طی یک سری فرآیند شیمیایی بدن حرارت تولید می کند . حال فرض کنید با ورزش کردن یا جابه جایی یک وسیله عملکرد سلول ها بیشتر شده و گرمای بیشتری تولید می کند .

 

البته میزان انرژی که بدن مصرف می کند متفاوت است و متناسب با آن حرارت تولیدی نیز بیش تر خواهد بود که علت آن به ساختار بدن بر می گردد مثلا یک بخش از بدن مثل غدد تیروئید یا میزان ضربان قلب در افراد گوناگون می باشد در برخی بیش تر و در برخی کمتر خواهد بود اما این تنها علت بالا بودن دمای بدن نیست .گاهی دمای بدن به خاطر تغییر عادات غذایی یا حساسیت به برخی غذا ها ، بیماری یا به هم خوردن وضعیت خواب هست .

 

معمولا این گرمای تولید با سرد یا گرم شدن دست و صورت و پا ، عرق کردن زیاد ، خشک شدن پوست خود را نشان می دهد . در ادامه این پست از سایت آسان طب می خواهیم درمورد تب که باعث بالا بردن دمای بدن می شود با شما مطالبی را به اشتراک بگذاریم . با ماه تا انتها همراه باشید .

 

 

علت بالا رفتن دمای بدن زنان

راه های کاهش دمای بدن

 

 

تب

تب به عنوان یکی از علل شایع بالا رفتن حرارت

 

دمای بدن بین ۳۷ تا ۳۷٫۵ درجه می باشد اگر از این مقدار بیش تر شود ( در افراد با توجه به سن متفاوت خواهد بود ) می گویم فرد تب دارد . در مقابل با بروز بیماری های مخلف از جمله سرطان ، دندان درد ، سرماخوردگی ، عوارض جانبی داروها برای آن که سیستم بدن در برابر این بیماری ها دفاع کند مغزفرمان بالا بردن حرارت بدن را می دهد و گاهی اوقات واکنش شما با سرد شدن و لرز بدنتان همراه خواهد بود . بعد از بازگشت دمای طبیعی ، بدن با عرق کردن دوباره سرد می شود و همه چیز نرمال می شود .

 

تب تا زمانی که زیر ۴۰ درجه باشد مشکل حادی نیست و نشانه مبارزه بدن در مقابل میکروب ها و ویروس ها و عفونت هاست اما اگر از ۴۰ درجه بالا تر رود باید جدی گرفته و فورا به پزشک مراجعه شود .

 

نشانه های تب چیست ؟

اولین نشانه بروز تب گذشت درجه حرارت بدن از ۳۸ درجه است . در این حالت فرد دچار سر درد و سرگیجه کرده و با ضعف و سست شدن بدن و همچنین احساس غش کردن همراه خواهد شد . گاهی اوقات نیز درد عضلات و استخوان ها ، لرزش و تکان خوردن غیر ارادی بدن و احساس سرما نیز نشان داده می شود که در این حالت می گویند شخص دچار تب و لرز شده است . اگر دمای بدن از ۴۰ درجه بیش تر شود با تشنج و هذیان گفتن بروز می کند .

 

با دیدن این مورد ها در تب به پزشک مراجعه کنید

درصورتی که دمای بدن بالای ۴۰ درجه بود و با روش های خانگی درمان نشد چه کودک و چه افراد بزرگسال حتما به پزشک مراجعه کنند . که درجه حرارت بدن زیر ۴۰ درجه بود اما بیشتر از دو روز ادامه داشت نیز باید به مراکز درمانی مراجعه کرد . برخی از تب ها نیز به گونه ای است که مثلا چند روزی تب کرده و بعد از خوب شدن دوباره تکرار می شود و مدت ها این روند ادامه دارد این هم یکی موارد مراجعه به پزشک خواهد بود . در صورت داشتن بیماری جدی و افزایش دمای بدن ، تزریق یک یا چند واکسن برای نوزادان و کودکان ، افزایش دمای بدن و همچنین ادرار با درد ، سرفه و گلو درد شدید نیز باید مراحل درمان به صورت کامل پیگیری شود .

 

روش درمان تب های خفیف در خانه

اگر تب خفیف باشد نیازی به مراجعه به پزشک نیست و با روش های خانگی دران خواهد شد . در این مواقع بهتر است به بیمار مایعات و نوشیدنی های گرم مثل انواع آش ، سوپ ، شیر گرم ، چای داده تا از طریق ادرار و مدفوع سموم و عفونت ها دفع شود و درجه حرارت بدن کاهش یابد . یا می توانید دوش آب گرم بگیرد و در دمای مناسب اتاق استراحت کند . همچنین با توجه شرایط سن بیمار با دوز متناسب از قرص استامینوفن را جهت پایین آوردن دمای بدن مصرف کند .

 

 

چگونه دمای بدن نوزاد را بالا ببریم

کنترل دمای بدن

کنترل دمای بدن | علل بالا بودن دمای بدن چیست؟

 

منبع : asanteb.com / باشگاه خبرنگاران جوان / دکترسلام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا