دوران بارداری

فشارخون در بارداری | افزایش و کاهش فشارخون ، نکات مهم

فشارخون در بارداری : چرا در بارداری دچار افت و افزایش فشارخون میشویم ؟ در دوران بارداری چگونه فشارخون را کنترل کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره نکات مهم کنترل فشارخون در بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم

کنترل فشار خون در بارداری

 

 

فشار خون در بارداری، کاهش یا کنترل آن؟

با این که فشار خون بالا در دوران بارداری موضوع  غیر عادی و خطرناکی نیست؛ اما خانم‌های باردار مبتلا به فشارخون، نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند.

بنا بر تحقیقات سازمان پیشگیری و درمان بیماری آمریکا، تعداد خانم‌های بارداری که از این عارضه رنج می‌برند رو به افزایش است. هم چنین تحقیقاتی که در انجمن بارداری آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که، حدود ۶ تا ۸ درصد خانم‌ها در دوران بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

انواع فشار خون در خانم‌های باردار

– فشار خون دوران بارداری که بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد.

– فشار خون مزمن که ممکن است فرد قبل از بارداری و یا قبل از هفته بیستم بارداری به آن مبتلا شود.

– فشار خون مزمن در خانم‌هایی که قبل از بارداری نیز به این عارضه مبتلا شده اند.

 

برای کاهش فشار خون در دوران بارداری می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

 

مصرف نمک

کم کردن مصرف نمک در دوران بارداری می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش فشار خون داشته باشد.

 

برای کاهش نمک در وعده‌های غذایی خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

– به جای نمک از دیگر ادویه جات در وعده‌های غذایی خود استفاده نمایید.

– از مصرف غذاهای فست فود، غذاهای فرآوری شده و مصرف نوشیدنی‌های ورزشی و رژیمی‌به شدت بپرهیزید.

 

– از مصرف غذاهای کنسرو شده خودداری کنید ؛ زیرا در آن‌ها نمک و سدیم به مقدار زیاد وجود دارد.

– نفس عمیق بکشید

 

نفس عمیق یکی از بهترین تکنیک‌ها و روش‌هایی است که می‌توانید با انجام آن میزان استرس خود را کاهش دهید؛ زیرا با کاهش استرس فشار خون شما نیز کاهش یافته و اکسیژن بیش تری به شما می‌رسد.

 

برای انجام این تکنیک طبق روش زیر عمل کنید:

– به پشت بخوابید

– دست تان را بر روی قفسه سینه خود بگذارید.

 

– از بینی تا جایی نفس بکشید که شکم تان باد کند.

– عضلات شکم خود را سفت نگه داشته و با این حال در عرض ۱ ثانیه، عمل بازدم را از دهان انجام دهید.

 

– این کار را ۱۰ بار تکرار نمایید.

– هر روز ۲ الی ۳ بار هر بار به مدت ۱۰ دقیقه این تکنیک را انجام دهید؛ زیرا این کار به سلامت قلب شما کمک می‌کند و باعث کاهش میزان فشار خون شما می‌شود.

 

– قدم بزنید

بی تحرکی در خانم‌های باردار می‌تواند احتمال مبتلا شدن به دیابت را افزایش دهد. علاوه بر این برای درمان دیابت در خانم‌های باردار، به آن‌ها توصیه می‌کنیم روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه را به پیاده روی بپردازند.

 

پتاسیم بیش تری مصرف کنید

پتاسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی است که باید در دوران بارداری مصرف شود. این ماده می‌تواند به متعادل سازی مایعات و الکترولیت و هم چنین به عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی شما کمک کند.

 

علاوه بر این مصرف پتاسیم، می‌تواند به متعادل شدن فشار خون نیز کمک بسیاری نماید. سیب زمینی‌های شیرین، گوجه فرنگی، آب پرتقال، سیب زمینی، موز، نخود فرنگی، خربزه، آلو و کشمش از جمله مواد حاوی پتاسیم هستند.

 

 

علت کاهش فشار خون در بارداری

درمان فشار خون در بارداری

 

 

منیزیم

کمبود منیزیم در بدن نیز می‌تواند منجر به افزایش فشار خون گردد. پس به خانم‌های باردار توصیه می‌کنیم حتما از مواد غذایی حاوی منیزیم در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

 

یوگا دوران بارداری

استرس نیز یکی دیگر از فاکتورهای افزایش فشار خون می‌باشد،‌ به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود با ورزش یوگا از استرس و در نتیجه فشار خون خود بکاهند.

یوگا علاوه بر کاهش استرس، باعث بهبود کیفیت خواب، افزایش مقاومت بدن، افزایش انعطاف پذیری و بهبود عملکرد ماهیچه‌ها نیز می‌شود. هم چنین این ورزش می‌تواند درد‌های ناحیه کمر و پشت شما را نیز کاهش دهد.

 

کنترل وزن

افزاش وزن در دوران بارداری امری عادی است؛ اما نباید بیش از حد باشد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۳ در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شد که نشان می‌داد، افزایش بیش از حد وزن در دوران بارداری یکی از مهم ترین دلایل بروز فشار خون بالا در این دوران می‌باشد. علاوه بر این اضافه وزن می‌تواند عارضه‌هایی نظیر کمردرد، خستگی، کوفتگی پاها، همورویید، دیابت دوران بارداری، سوزش معده و درد مفاصل، را نیز افزایش دهد.

 

موسیقی

گوش دادن به موسیقی مناسب، دو تا سه بار در روز و هر بار به مدت نیم ساعت می‌تواند باعث کاهش فشار خون شما شود. سعی کنید در این دوران به موسیقی‌های بی کلام بیش تر گوش کنید. این کار هم چنین می‌تواند باعث بهبود رابطه شما با فرزندتان شود و به رشد مغز او نیز کمک کند.

 

توصیه‌های بیشتر

– دارو‌ها و مکمل‌های دوران بارداری خود را به موقع میل کنید.

– بدون اجازه پزشک مصرف هیچ کدام از داروها را قطع نکنید.

– نوشیدنی‌های الکلی و مصرف دخانیات به سیستم قلبی و عروقی شما فشار وارد می‌کند و هم چنین برای سلامت نوزاد شما نیز خطرناک است .

– از مصرف کافئین در دوران بارداری بپرهیزید؛ زیرا احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

 

عوارض فشار خون بالا در بارداری

شخص بارداری که پیش ازدوران بارداری و یاقبل ازنیمه اول بارداری دچار فشار خون بالا میباشد را فشارخون مزمن بارداری گویند. فشار خون بالا را ازفشار ۱۴۰ بر روی ۹۰ و بیشتر را گویند که معمولا بدون هیچگونه هشدار و علامتی بروز میکند.

 

کنترل و درمان فشارخون بالا در بارداری :

معمولا پزشک یاماما در معاینات دوره ای زنان باردار به اندازه گیری فشار خون آنها می پردازد و همین امر باعث تشخیص زود هنگام فشار خون میگردد . دو حالت برای این مساله درنظر گرفته میشود :

 

افزایش فشار خون خفیف دوران بارداری :

در این حالت  پزشک ابتدا برای شما آزمایش دفع پروتئین در ادرار را درخواست مینماید . آزمایشگاه ازمادر میخواهد  که ادرار ۲۴ ساعته خود را جمع آوری کند تا ازنظر وجود پروتئین در ادرار بررسی گردد  .

 

اگر بالا رفتن فشارخون بارداری پس از هفته ۳۷ بارداری صورت گیرد پزشک زایمان القایی را درخواست خواهد کرد و چنانچه جنین قادر به تحمل زایمان طبیعی نباشد سزارین را به شما پیشنهاد میکند .

 

اگر شخص باردار هنوز به هفته ۳۷ بارداری نرسیده، ولی مبتلا به افزایش فشار خون خفیف میباشد به دستور پزشک ممکن است تا زمان زایمان یازمان کنترل فشار خون در بیمارستان بستری گردد اما ممکن است با توجه به  وضع مادر و جنین مرخص گردد و یاتا زمان زایمان مدتی در منزل استراحت مطلق نماید.

 

در اینحالت وضعیت جنین با اندازه‌گیری هفتگی و یاهر دو هفته یکبار BPP و تست‌های  non stress و در بعضی ازموارد خاص درخواست سونوگرافی با داپلر توسط پزشک کنترل میگردد و تقریبا هر سه هفته یکباربوسیله  سونوگرافی میزان  رشد جنین را بررسی خواهد کرد.

 

اگر علائم پره اکلامپسی (ورم، افزایش ناگهانی وزن، سردرد مداوم یاشدید، تغییرات دید، درد بالای شکم و یاحساسیت آن ناحیه و یاتهوع و استفراغ) و یاعلائم پارگی جفت (لکه بینی یاخونریزی ازواژن یادرد و حساس شدن رحم در لمس) در شما ایجاد شود، باید فوراً مورد معاینه قرار گیرید.

 

اگر شما یاجنین در معرض خطر جدی قرار گیرید، احتمالاً در بیمارستان بستری خواهید شد و هر چه زودتر باید جنین به دنیا آید.

 

اگر قبل ازبارداری فشار خون خود را کنترل نکرده‌اید و اولین معاینه دوران بارداری در اواخر سه ماهه اول صورت گرفته است، ممکن است تا اواخر دوران بارداری متوجه افزایش فشارخون نشوید.

 

افزایش شدید فشار خون در بارداری

اگر فشارخون شخص باردار بصورت شدید افزایش پیدا کرد (۱۶۰ روی ۱۱۰ یابیشتر) بایستی تحت دارو درمانی قرار گیرد تا فشارخون پایین آید و بایستی تا  زمان  زایمان زن باردار  در بیمارستان بستری گردد.

 

اگرفرد  در هفته ۳۴ بارداری یاپس از آن قرار داشته باشید، پزشک زایمان را القا میکند  ویادر صورت ضرورت  جنین سزارین را پیشنهاد خواهد داد. در صورتیکه شخص پیش از هفته ۳۴ بارداری دچار فشارخون شدید گشته ، برای تسریع در تکمیل ریه های نوزاد داروی مخصوصی تجویز میگردد و پس ازآن زایمان صورت میگیرد .

 

در حالتیکه وضعیت فرد، وخیم گزارش میشود زایمان صورت میپذیرد و نوزاد نارس بدنیاخواهد آمد و در دستگاه مورد حمایت و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

نکته مهم : چنانچه شخص  با عوارضی مثل سردرد، تاری دید، تورم انتشار یافته در ناحیه دست و پا و صورت ، افزایش ناگهانی وزن و درد در ناحیه راست شکم مواجه گردید احتمال بروز پره اکلامپسی قرار دارد و فوراً بایستی به  پزشک معالج یاماما مراجعه نمایند.

 

خطر افزایش فشار خون در بارداری

بسته به اینکه شخص در چه مرحله ای ازبارداری قرار گرفته و میزان بالا رفتن فشار خون چقدر است . معمولا بیشتر خانمهای بارداری که دچار بالا رفتن فشار خون هستند بصورت خفیف به این مساله دچار میشوند و تقریبا تا اواخر بارداری دچار مشکل جدی نمیشوند.

 

-احتمال بروز پره اکلامپسی در مادر باردار: ۲۵%  افرادی که دچار فشارخون بالا در بارداری میشوند در طول زایمان یاپس ازآن دچار، پره اکلامپسی میگردند.اگر چنانچه شخصی پیش از هفته سی ام بارداری دچار فشارخون گردد احتمال بروز پره اکلامپسی برای او بیشتر خواهد شد

-کاهش رشد جنین درون رحم مادر

-زایمان زودرس در مورادی که مادر مبتلا به فشارخون بالای بارداری میباشد بیشتر دیده میشود .

-پاره شدن و جدا شدن زودتر ازموعد جفت ازرحم مادر.

-مرده زایی

 

فشارخون بالا بعد  از زایمان:

پس اززایمان، فشارخون شخص کاملا مورد بررسی و کنترل قرار خواهد گرفت  و پزشک فرد زایمان کرده را ازنظر فشارخون و یاپره اکلامپسی مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

چنانچه شخص علائم پره اکلامپسی را مشاهده نمود بایستی، چه در منزل و یادر بیمارستان، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهد .معمولا یک هفته پس اززایمان فشارخون خانم زایمان کرده  به حد طبیعی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

اما ممکن است ، در بعضی ازافراد، فشارخون همچنان بالا باقی بماند. که این امر نشانه اینست که  احتمالا پیش ازبارداری شخص،مبتلا به پرفشاری خون بوده است.

 

 

راههای کنترل فشار خون بالا در بارداری

درمان فشارخون در بارداری

 

فشارخون در بارداری | افزایش و کاهش فشارخون ، نکات مهم

 

منبع: مجله کیوی/ الو دکتر / نی نی بان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا