دوران بارداری

بارداری دوقلو | بارداری هفته به هفته ( هفته پنجم بارداری )

بارداری دوقلو : در هفته پنجم بارداری دوقلو چه میگذرد ؟ تغییرات بدن مادر در هفته پنجم بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، هفته پنجم بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

زمان تشخیص بارداری دوقلو

بارداری هفته به هفته ، بارداری دوقلو

 

 

تشخیص بارداری دوقلو، هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری مطمئن هستید که باردار هستید اما برای اینکه مطمئن شوید دوقلو باردارید یا تک قلو راه درازی در پیش دارید. اما برخی علائم می‌تواند در مراحل اولیه به شما کمک کند بتوانید حدس بزنید که دوقلو باردارید.

 

دوقلوها در هفته پنجم بارداری

شما هنوز در دوران اولیه بارداری هستید و رشد جنین کم کم شروع شده است. به همین دلیل در هفته چهارم بارداری به شما توصیه می‎شود که به رژیم غذایی‌تان توجه کنید و ویتامین C را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید. در حال حاضر جنین‌ها تنها حدود ۰٫۳ سانتی متر هستند و به طور کلی شاید به اندازه یک دانه سیب یا کنجد باشند. اما در هفته‌های آینده آنها با سرعت شگفت انگیزی رشد خواهند کرد. انتظار می‌رود این اندازه تا هفته ششم بارداری دوبرابر شود. اعضای بدن و سیستم عصبی جنین ها و البته قلب و عروق خونی شروع به رشد می‌کنند و خیلی زود شما می‌توانید ضربان قلبشان را بشنوید.

 

علائم بارداری دوقلویی در هفته پنجم بارداری

برخی خانم‌ها در هفته پنجم بارداری ممکن است علائم حاملگی دوقلویی را تجربه کنند در حالی که برخی دیگر هیچ حسی نداشته باشند و این موضوع در خانم‌ها متفاوت است. شما در قدم‌های اول بارداری هستید اما ممکن است علائم را نشان دهید و این به دلیل تغییرات هورمونی است که ایجاد می‌شود. واضح‌ترین علامت حاملگی از دست دادن قاعدگی است اما بهتر است بدانید که در زمان قاعدگی ممکن است دچار لکه‌بینی شوید اما باردار باشید. در هفته پنجم بارداری این تغییرات عمده است حتی اگر هنوز نتوانید آنها را تشخیص دهید.

 

در هفته پنجم بارداری ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

 

ویار صبحگاهی:

اگر چنین مشکلی را تجربه کردید به این معنا نیست که فقط صبح‌ها درگیر آن خواهید بود. حالت تهوع ممکن است تمام روز وجود داشته باشد. اگر دوقلو باردار باشید این وضعیت سخت‌تر است.

 

حساسیت سینه:

اگر شما سینه‌های ورم کرده، بزرگ، دردناک و حساس پیدا کرده اید ممکن است نشانه واضحی از بارداری دوقلویی باشد.

 

خواب آلودگی و خستگی:

بدن شما انرژی زیادی برای این تغییرات مصرف کرده و بنابراین طبیعی است که احساس خستگی کنید.

 

درد شکم:

رحم شما در حال بزرگ شدن است تا بتواند فضای لازم برای رشد دوقلوها ایجاد کند.

 

تشخیص بارداری دوقلویی در هفته پنجم امکان دارد؟

هنوز روزهای اول بارداری است و شما همه تغییرات و تجربیات شگفت انگیز را به دست آورده‌اید. بنابراین تا وقت دارید خودتان را برای آماده شدن در هفته‌ها و ماه‌های آینده آماده کنید. اگر شما دوقلو باردار باشید به این معناست که هرکدام از جنین‌ها دارای جفت و ساک جداگانه هستند که در هفته پنجم بارداری قابل تشخیص است. ممکن است سونوگرافیست بتواند آنها را تشخیص دهد اما برای اطمینان باید تا هفته ششم بارداری صبر کنید.

 

برخی خانم‌ها فکر می‌کنند اگر علائم بارداری را با شدت بیشتری تجربه کنند حتما دوقلو باردار هستند که البته این احساس غلطی نیست زیرا تغییرات هورمونی قابل توجه ناشی از افزایش سطح hcg در خون می‌تواند علائم شدید حاملگی ایجاد کند.

 

حقایقی درباره بارداری دوقلویی

از هر ۱۰۰ حاملگی، حدود ۳ حاملگی چند قلو هستند که میزان دوقلویی بیشتر از چند قلویی می باشد. مادرانی که دو قلو باردار هستند، معمولا مشکلاتی مانند تهوع و استفراغ و ترش کردن غذا را بیشتر از سایر مادران تجربه می کنند.

 

بارداری دوقلویی

بسیاری از مادران به دلیل ارثی که در خانواده شان و یا خانواده همسرشان وجود دارد، دوقلو و یا چندقلو باردار می شوند، اما برخی دیگر به علت درمان ناباروری، ممکن است حاملگی چند قلو را تجربه کنند.

 

 دو قلو بودن جنین ها چگونه تشخیص داده می شود؟

در ماه های اول که هنوز سونوگرافی برای مادر انجام نگرفته است، معمولا پزشک با تشخیص اندازه رحم مادر که بزرگ تر از حد طبیعی است و یا با تشخیص ضربان قلب بیش از یک جنین، می تواند احتمال دو قلویی را بدهد. اما با انجام سونوگرافی، دوقلویی کاملا مشخص می شود.

 

مادرانی که دو قلو باردار هستند، معمولا مشکلاتی مانند تهوع و استفراغ و ترش کردن غذا را بیشتر از سایر مادران تجربه می کنند.

 

 عوارض احتمالی دو قلوزایی

۱- زایمان زودرس: یکی از عوارض جدی که سلامت دو قلوها را تهدید می کند، زایمان بیش از موعد می باشد. دو جنین به علت رشد در ماه های آخر و اعمال فشار به رحم مادر، درد ایجاد می کنند و ممکن است زمان زایمان جلو بیفتد.

 

 

دارو برای دوقلو باردار شدن

برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد

 

 

۲- ناراحتی های تنفسی نوزاد: یکی از مشکلاتی که پس از زایمان زودرس برای نوزادان دوقلو ایجاد می شود، نارس بودن ریه ها می باشد که در نتیجه، دو قلوها به ناراحتی های تنفسی مبتلا می شوند و باید برای تکامل ریه ها، مدتی را در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نگهداری شوند.

 

۳- وزن کم نوزاد هنگام تولد

 

۴- فشار خون بالا: مادرانی که دو قلو باردار هستند، باید به طور بسیار منظم در دوران بارداری خود تحت مراقبت پزشک متخصص زنان قرار داشته باشند و فشار خون آنها بررسی شود تا در صورت بالا  بودن، اقدامات درمانی برایشان انجام گیرد.

 

۵- دیابت بارداری: دیابت بارداری در مادرانی که دو قلو باردار هستند، بسیار شایع تر از بقیه مادران می باشد. باید قند خون این مادران به طور مرتب کنترل شود تا در صورت مشاهده هر گونه علامت غیرطبیعی، درمان برایشان انجام گیرد.

 

۶- احتمال کم زایمان طبیعی در دو قلوزایی: اگر امکان انجام زایمان طبیعی برای مادر وجود نداشته نباشد، باید به روش سزارین نوزاد را به دنیا آورد.

 

سزارین تنها در شرایط خاصی توصیه می شود. یکی از این شرایط، دو قلوزایی و یا چند قلوزایی می باشد. موارد بسیار کمی از نوزادان دو قلو گزارش شده است که با زایمان طبیعی به دنیا آمده باشند.

 

 مسائل مربوط به بارداری دوقلویی

۱- مادرانی که دو قلو حامله هستند، باید بدانند که به مقدار زیادی کالری در روز نیازمندند.

۲- احتمال تولد نوزادان کم خون در طی حاملگی های دو قلویی بیشتر است. بنابراین به مادرانی که دوقلو حامله هستند، توصیه می شود هم از مواد غذایی سرشار از آهن در طی دوران بارداری استفاده کنند و هم قرص آهن را طبق تجویز پزشک مصرف نمایند.

 

۳- اضافه شدن وزن مادر در دوران بارداری، امری طبیعی است. واضح است که این میزان افزایش وزن در مادرانی که دو قلو باردار هستند، بیشتر است.

۴- مصرف قرص اسیدفولیک برای تمام مادران باردار الزامی است. اسید فولیک به رشد بافت عصبی نوزادان کمک زیادی می کند و در صورت عدم دریافت اسید فولیک کافی در دوران بارداری، احتمال به دنیا آمدن نوزادان با مشکلات عصبی زیاد می شود.

 

۵- پس از به دنیا  نوزادان دو قلوی خود هم باید از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید تا به مقدار کافی شیر داشته باشید و کمتر از شیر خشک استفاده کنید.

۶- هر چند وقت یک بار به طور منظم تحت معاینه پزشک متخصص زنان قرار بگیرید تا در صورت بروز مشکلاتی، سریع تشخیص داده شود. همچنین در طی این ویزیت ها،ص روند رشد نوزادان و سلامت انها بررسی شود.

 

۷- ویار بارداری در طی حاملگی های دوقلویی تشدید می شود، زیرا میزان هورمون های بدن مادر در اوایل حاملگی، به شدت افزایش پیدا می کند. بنابراین مادر باید راهکارهای مناسبی را برای غلبه بر ویار حاملگی رعایت کند.

 

 نکته پایانی

به دنیا آمدن هر نوزاد، هزینه های اقتصادی زیادی بر خانواده تحمیل می کند. ولی این مسئله نباید مانع بچه‌دار شدن شما شود، زیرا همانطور که خداوند کریم در قرآن بیان داشته است، خودش رزق و روزی فرزند را می دهد.

 

رژیم غذایی برای بارداری دوقلو

نکاتی درباره بارداری دوقلو

 

بارداری دوقلو | بارداری هفته به هفته ( هفته پنجم بارداری)

 

منبع:tebyan.net / بیتوته / تابناک / نی نی بان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا