زیبایی و تناسب اندام

ورزش و استرس | به این دلایل در ایام امتحانات ورزش کنید

ورزش و استرس : تاثیر ورزش کردن در ایام امتحانات و کنترل استرس و اضطراب چیست ؟ چرا باید در فصل درس و امتحان ورزش کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره زیبایی و تناسب اندام ، تاثیر ورزش در ایام امتحانات در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تاثیر ورزش بر سلامتی+pdf

تاثیر ورزش بر اندام ، ورزش و استرس

 

 

هرگز در فصل امتحانات، ورزش را رها نکنید

اما باید به این نکته توجه کنید که ورزش کردن در این دوران نه تنها بر یادگیری شما اثر مثبت می گذارد بلکه شما را در سالم ماندن، یاری می دهد. با دکتر سلام همراه ما باشید.

 

متخصصان ورزش معتقدند که ورزش می‌تواند بر سلامت ذهنی و کاهش استرس دانشجویان در زمان امتحانات تاثیر زیادی بگذارد.

 

یک متخصص ایرلندی در این باره می‌گوید زمانی که می‌بینم والدین در فصل امتحانات از فرزندان خود می‌خواهند که ورزش را کنار بگذارند بسیار ناراحت می‌شوم.

 

آن‌ها فکر می‌کنند که بدین شکل فرزندان آن‌ها بیش‌تر درس می‌خوانند در حالی که می‌توان در برنامه درسی جایی برای ورزش نیز در نظر گرفت. افراد جوان نیازمند تفریح و فعالیت هستند. انجام ورزش‌های فعال می‌تواند آن‌ها را در بهتر درس خواندن کمک کند. البته شرایط در حال بهتر شدن است اما هنوز راه زیادی در پیش‌رو است. در حال حاضر بیش‌تر بر روی ورزش‌های رقابتی تمرکز وجود دارد. می‌توان ورزش‌هایی هم‌چون یوگا را بیشتر ترویج کرد که نقش مهمی در سلامتی دارند و باعث می‌شوند که فرد از نظر روانی و اجتماعی شرایط بهتری پیدا کند.

 

کاهش اضطراب امتحان با ورزش منظم

خبرنگار فصل امتحانات رسیده است و بسیاری از دانش آموزان مشغول به خواندن درس هایی هستند که در طول سال آموخته اند و حالا باید آن ها را وارد کاغذ کنند تا بتوانند به مدارج بالاتری از علم برسند و گامی دیگر در پیشرفت بر دارند. در کنار امتحانات مهمترین مشکلی که دانش آموزان به آن دچار می شوند، استرس است. این مشکل می تواند بسیاری از دانش آموزان را بیمار کند یا حتی آن ها را راهی بیمارستان کند.

 

البته علاوه بر مسائل روانی که باعث بروز استرس شب امتحان می شود،  اضطراب شب امتحان به عواملی چون درس خواندن در شب امتحان، وجود مدیریت ضعیف در زمان، عادت های نامناسب مطالعاتی بستگی دارد که باعث بروز این نگرانی ها می شود و این اضطراب با علائم جسمی توام است که شامل تعریق زیاد، سردرد،ناراحتی معده و انقباض ماهیچه است.

 

ورزش و کاهش استرس شب امتحان

در اکثر اوقات  دانش آموزان و دانشجویان قبل و بعد از امتحانات با هیجانات اضطراب مواجه هستند که با شروع فصل امتحان این اضطراب و استرس در آن ها افزایش می یابد.  ورزش منظم مانع بروز مشکلات روحی و روانی دانشجویان می شود زیرا که ورزش مداوم اضطراب امتحان را تا حدی تقلیل می دهد.

 

از میان ورزش هایی که به کاهش استرس و اضطراب شب امتحان کمک می کند، شنا نقش بسزایی دارد.

 

شنا باعث افزایش تمرکز فرد شده و به نوعی درکاهش افسردگی نقش دارد، همچنین  کوهپیمایی هم می تواند در تمرکز افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

تاثیر ورزش بر سلامت روح و روان

نقش ورزش در جامعه

 

 

طبق تحقیقات انجام شده در ورزش مشت زنی نشان داده که این ورزش بر کنترل هیجانات جوانان و نوجوانان و کاهش اضطراب تاثیر دارد.

البته  انجام دادن دم و بازدم های عمیق برای آرام سازی و ریلکسیشن های شب امتحان و کنترل هیجانات دانشجویان در امتحانات بسیار توصیه شده است.

 

همچنین نباید فراموش کرد که ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس و خود پنداری شخص می شود و در آزاد سازی انرژی تاثیر بسزایی دارد و ورزش مداوم باعث اجتماعی شدن ،کسب مهارت دوست یابی خواهد شد.

 

نقش تغذیه در کاهش استرس شب امتحان

علاوه بر ورزش تغذیه نیز در کاهش استرس شب امتحان بسیار موثر است.زیرا در زمان استرس نیازهای غذایی بدن افزایش پیدا می کند.

اکثر دانش ‌آموزان در دوران امتحانات با نوعی ترس از موفق نشدن  و استرس رو به ‌رو هستند، در حالی که استرس ، نیاز بدن را به مواد مغذی افزایش می ‌دهد.

 

دانش ‌آموزان در این دوران باید مواد غذایی با کیفیت که از ۴ گروه اصلی در آن گنجانده شده باشد، مصرف کنند. مواد غذایی حاوی لسیتین مانند ماهی، تخم مرغ، گردو و بادام زمینی نیز بسیار مفید هستند چرا که مغزهای گیاهی برای تکامل مغز‌ بسیار مهم هستند .

 

همچنین باید در این دوران از مصرف زیاد قهوه و چای برای بیدار ماندن و درس‌ خواندن در طول شب خودداری کنند؛ به دلیل این که این کار موجب افزایش خستگی در آن ها می‌ شود .

 

دانش‌ آموزان بهتر است قبل از ساعت ۱۲ شب بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند؛ به دلیل این که یادگیری و حفظ مطالب در این ساعات بهتر صورت می ‌گیرد .

 

در دوران امتحانات به علت این که فعالیت ‌های فکری مغز زیاد است، تمایل فرد به مصرف مواد شیرین و کربوهیدرات ‌ها افزایش پیدا می‌ کند؛ انرژی لازم برای فعالیت سلول‌ های عصبی از گلوکز است و گلوکز بر اثر متابولیسم کربوهیدرات ‌ها ساخته می ‌شود .

 

بهترین تغذیه برای کاهش استرس

روز خود را با مصرف یک لیوان آب میوه شروع کنید؛ زیرا وقتی بدن تحت استرس است بدن شما به ویتامین C بیشتری احتیاج دارد و یک لیوان آبمیوه ی تازه نیاز شما را تامین می کند .

 

نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب، بدن شما را از بی آبی حفظ می کند و مانع تحمل استرس اضافیبرای بدن است، بنابراین یک عدد موز، مقداری مواد غذایی با فیبر زیاد و ماست کم چرب برای صبحانه استفاده کنید؛ چرا که موز منبع غنی ویتامین B6 است که برای سوخت و ساز بدن به ویژه در مواقع استرس لازم است .

 

فقط یک فنجان قهوه در طول روز مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین در بقیه روز خودداری کنید .

 

همچنین در مقابل تمایل به مصرف شیرینی به عنوان میان وعده، باید مقاومت کافی داشته باشیم.

 

(طیبه خزاعلی)

 

تاثیر ورزش بر افسردگی

اثرات ورزش در دوران امتحانات

 

 

ورزش و استرس | به این دلایل در ایام امتحانات ورزش کنید

 

منبع : ایسنا/باشگاه خبرنگاران جوان / دکترسلام

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا