پوست و مو

سفیدی مو در جوانی | علل و راه های درمان طب سنتی سفیدی زودرس مو

سفیدی مو در جوانی : علل سفید شدن موها در سنین پایین و جوانی چیست ؟ راه های درمان طب سنتی و خانگی برای سفیدی زودرس موها چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، بهترین روش های درمان سفیدی مو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

قرص جلوگیری از سفید شدن مو

علت سفید شدن موی داخل بینی ، سفیدی مو در جوانی

 

 

سفید شدن مو و دلایل عجیب آن

سفید شدن مو یکی از پیامدهای افزایش سن انسان است که برای بسیاری از ما شرایطی ناخوشایند محسوب شده و تلاش می کنیم به روش های مختلف با آن مقابله کنیم.

عوامل مختلفی در سفید شدن مو تاثیرگذار هستند و دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا چگونگی پیشگیری از این شرایط را دریابند.

 

افزایش سن مقصر اصلی محسوب می شود

در این زمینه با مورد شگفت انگیزی مواجه نیستیم. متخصصان پوست به آن قانون ۵۰-۵۰-۵۰ می گویند. پنجاه درصد جمعیت دارای حدود ۵۰ درصد موی سفید در سن ۵۰ سالگی هستند. همانند پوست، بافت مو نیز با افزایش سن تغییر می کند.

 

نژاد شما عاملی تاثیرگذار است

سفیدپوستان به طور معمول زودتر سفید شدن موی خود را تجربه می کنند و در این میان افرادی که موی قرمز دارند سریع‌تر از دیگران با این شرایط مواجه می شوند. پس از آنها آسیایی ها و آفریقایی‌آمریکایی ها قرار دارند. دانشمندان هنوز دلیل این شرایط را کشف نکرده اند.

 

به نظر می رسد استرس در سفید شدن مو نقش دارد

استرس به طور مستقیم بر سفید شدن مو تاثیرگذار نیست، اما در شکل گیری بسیاری از مسائل پوست و مو نقش دارد. به عنوان مثال، طی دوره یک بیماری افراد ممکن است ریزش سریع‌تر موی خود را تجربه کنند. مویی که پس از یک رویداد تنش آفرین از دست می دهید – مانند طی کردن دوره شیمی درمانی – ممکن است به رنگی متفاوت رشد کند.

 

سبک زندگی شما در شرایط مو تاثیرگذار است

به عنوان مثال، سیگار کشیدن تنش بیشتری به پوست و مو وارد می کند. سطوح پایین ویتامین B12 یکی از دلایل اصلی از دست دادن رنگدانه مو است. برای بهبود این شرایط مواد غذایی مانند جگر و هویج مصرف کنید. مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان های خاص ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر سموم و کمک به پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان، و دیگر بیماری ها و شاید سفید شدن مو کمک کنند.

 

مو و رنگ آن دو مورد جداگانه هستند

سلول های بنیادی مو در شکل گیری مو نقش داشته و سلول های بنیادی شکل دهنده رنگدانه موجب تولید رنگدانه می شوند. به طور معمول، این دو با یکدیگر کار می کنند، اما گاهی اوقات ممکن است هر یک از آنها زود از موعد مقرر با ناتوانی در تداوم فعالیت موثر خود مواجه شود. پژوهشگران در تلاش برای یافتن دارو یا محصول دیگری هستند که قابلیت استفاده روی پوست سر برای توقف روند سفید شدن مو را داشته باشد. رنگ مو تنها تارهای مو را با رنگ پوشش داده و تغییری در ساختار آن ایجاد نمی کند.

 

موی شما اساسا خود را سفید می کند

ممکن است با پراکسید هیدروژن به عنوان روشی برای بور کردن رنگ موهای خود آشنا باشید، اما این روشی برای سفید شدن مو نیز محسوب می شود. نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، نشان داد که پراکسید هیدروژن به طور طبیعی در فولیکول های موی ما شکل می گیرد و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد. این روند انسداد در تولید ملانین، رنگدانه موی انسان، را به همراه دارد.

 

موی شما سفید نمی شود، بلکه این گونه رشد می کند

یک تار مو برای یک تا سه سال رشد می کند و پس از آن ریخته و تار موی جدید رشد می کند. با افزایش سن، احتمال رشد تارهای موی سفید بیشتر می شود. هر زمان که باززایی مو صورت می گیرد، سلول های شکل دهنده رنگدانه باید تجدید شوند که این روند به تدریج موجب فرسودگی و افت کارایی آنها می شود.

 

موی سفید زبرتر از موی رنگی نیست

موی سفید در واقع نرم‌تر از موی رنگی است، اما این امکان وجود دارد که خشک‌تر به نظر برسد زیرا پوست سر با افزایش سن چربی کمتری تولید می کند. همچنین، اگر نخستین تارهای موی سفید خود را بکنید ممکن است زبرتر از موی رنگی به نظر برسند. کشیدن و کندن مداوم مو می تواند در فعالیت فولیکول ها اختلال ایجاد کرده و مو ظاهری زبرتر و خشن‌تر به خود بگیرد.

 

موی سفید می تواند در برابر رنگ مقاومت کند

با سفید شدن مو ممکن است متوجه مقاومت بیشتر آن نسبت به رنگ مو شوید. اگر این شرایط برای شما صادق است کاهش سطح رنگ یا استفاده از گزینه ای تیره‌تر روی ریشه های مو برای ایجاد پوشش بیشتر را مد نظر قرار دهید.

 

علت سفید شدن مو در سن جوانی

بیهوده نیست که می‌گویند جوان هم جوان‌های قدیم! این اصطلاح اگرچه از سوی سالخوردگان در ارزیابی روانی رفتاری جوانان امروزی

 

گفته می‌شود؛ اما مصادیق این سخن تا ظواهر و نشانه‌های جسمی آنان نیز امتداد یافته و خیلی از جوانان امروزی نه صرفا به لحاظ روحی که به لحاظ جسمی نیز ظاهر جوانی خود را از دست داده‌اند و پیش از زمان موعد نشانه‌های پیری در آنها بروز و ظهور یافته است.

 

این نشانه پیش از هر چیز در سفید شدن و ریزش موهای سر خود را نشان می‌دهد؛. موهایی که گرچه در آسیاب سفید نشده‌اند، اما در دوران شباب رنگ باخته‌اند.

 

در گذشته ظاهر شدن اولین موهای سفید به معنی ورود آدمی به میانسالی و پختگی تعبیر می‌شد، چنانچه موی سفید احترام داشت و آن را نشانه بزرگی و باتجربگی معنی می‌کردند. اما امروزه در جامعه ما تعداد جوانانی که موهایشان زودتر از زمان طبیعی‌اش رو به سفیدی گذاشته در حال افزایش است که برخی آن را از عوارض زندگی پراسترس و صنعتی معاصر می‌دانند که آثار خود را در سفیدی زودرس موی سر نمایان  می‌کند.

 

در گذشته سفید شدن  مو یکی از ویژگی‌های ارثی محسوب می‌شد. گروهی نیز این رخداد را در نتیجه افزایش سلول‌های مفید خون توجیه می‌کردند، اما امروزه این عقاید و دیدگاه‌های مشابه آن به کلی رد شده‌اند. با این حال هنوز هم بسیاری از متخصصان پوست و مو نقش وراثت را در این رخداد مقدم می‌دادند.

 

 

سفید شدن موهای ناحیه تناسلی

علت سفید شدن مو در بارداری

 

 

بطور متوسط موها از سن ۳۵‌سالگی شروع به سفید شدن می‌کند و موهای ریش و سبیل زودتر از موی سر سفید می‌شوند و معمولا از ناحیه شقیقه شروع شده به سمت فرق سر پیشرفت می‌کند و راهی برای پیشگیری از سفید شدن در میانسالان وجود ندارد اما همیشه سفید شدن مو به‌دلیل بالا رفتن سن نیست و بسیاری از شرایط دیگر نیز موها را سفید می‌کنند.

 

در پایین‌ترین لایه پوست و در محل پایه و تکیه تار مو، سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» قرار دارند که دائما ترکیبی با نام «ملانین» تولید می‌کنند و همین «ملانین» است که رنگ موها را ایجاد می‌کند. وقتی ملانوسیت‌ها کاملا فاقد رنگدانه شوند مو سفید می‌شود و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود، آن مو خاکستری و نقره‌ای می‌شود. ملانوسیت هر ۱۰ سال حدود ۱۰درصد از میزان و توان تولید رنگ خود را از دست می‌دهد.

 

اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقا مشخص نیست، اما آنچه مشخص است، این است که در نخستین مراحل خاکستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد؛ اما غیرفعال است. میانگین سنی سفید شدن مو در سفیدپوستان ۳۴ سال و در سیاهپوستان ۴۲سال است. اگر موی یک فرد سفیدپوست زودتر از ۲۰‌سالگی و سیاهپوست زودتر از ۳۰ سالگی سفید شود، به آن سفید شدن زودرس مو می‌گویند.

 

معمولا سفید شدن مو در مردان در حدود ۳۰سالگی و در زنان در ۳۵سالگی رخ می‌دهد. البته نسبت به عوامل تغذیه‌ای و ژنتیکی، حدود سنی ذکر شده تغییر می‌کند.

 

از طرفی در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می‌کند که باید گفت شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد که از والدین خود به ارث می‌بریم. برخی افراد تصور می‌کنند یک فشارعصبی شدید یا هول و هراس ناگهانی باعث می‌شود موها یک شبه سفید شود، اما دیدگاه‌های علمی با این ادعا سازگار نیستند.

 

موی بدن و صورت هم مثل موی سر خاکستری می‌شود؛ اما معمولا این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی سر بوجود می‌آید. سفید شدن موی سر معمولا از شقیقه‌ها آغاز می‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می‌رسد.

 

نشانه پیری نیست

بسیاری از جوانان وقتی اولین موهای سفید را در آینه می‌بینند، می‌ترسند و برای این‌که مثلا نشانه‌های پیری را در خود از بین ببرند شروع به کندن موهای سفید می‌کنند. کندن موهای سفید و یا رنگ‌کردن آنها و یا چیدن مو برخلاف عقیده عوام باعث کم شدن موی سفید نمی‌گردد.

 

برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها باید از مواد غذایی استفاده کرد که حاوی املاح روی، آهن، پتاس و منگنز باشد. تحقیقات نشان داده کمبود فلزاتی مانند آهن، روی، منگنز، تیتانیوم، تنگستن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن موها هستند، البته این مساله علاج هم دارد.

 

کارشناسان تغذیه معتقدند؛ افرادی که دچار سفیدی مو هستند، باید میوه‌هایی همچون؛ سیب، گلابی، هلو و همه میوه‌هایی که حاوی مقادیری از املاح گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی همچون؛ سیر، پیاز، موسیر و تره که دارای منگنز هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

 

نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهایی هستند که مقدار قابل‌توجهی مس دارند و می‌تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری کند.

 

خوردن جوشانده سبوس گندم، سنبل‌الطیب، مخلوط پودر سبوس برنج و شکر با نبات ساییده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید موثر است و موهای سفید شده از موهای رنگی شکننده‌ترند، ولی ریشه آنها سست نیست و بنابراین سفید شدن موها نشانه ریزش مو نمی‌باشد.

 

کمبود ویتامین‌ها

بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند روند سفید شدن موها را تسریع کند. کمبود ویتامین‌های B ، بخصوص اسیدپانتوتنیک و ویتامین ۱۲ B یکی از موی سفیداین موارد است. بیماری تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی، کم‌خونی، رژیم‌های سخت و طولانی‌مدت، بیماری‌ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می‌شود.

 

در کنار این مساله باید به استعمال دخانیات نیز اشاره کرد. سیگار کشیدن نیز موها را سفید می‌کند. تحقیقات نشان داده، سرعت سفید شدن مو در سیگاری‌ها، چهار برابر افراد غیرسیگاری است. شاید علت این امر، کاهش رسیدن اکسیژن به ریشه موها باشد.

 

سفید شدن موی سر اگرچه بسیاری از جوانان و بخصوص زنان را نگران می‌کند، اما ظاهرا تا حدود زیادی از طاس شدن سر آنان جلوگیری می‌کند. دکتر محمدرضا خرازی،  متخصص پوست و زیبایی معتقد است موهایی که سفید می‌شوند ماندگاری بیشتری می‌یابند و ریزش آن به تاخیر می‌افتد، ضمن این‌که موهای سفید در جوانی که در میان موهای سیاه به چشم می‌خورد و به اصطلاح حالت جوگندمی دارد به برخی از افراد زیبایی بیشتری هم می‌دهد، لذا با دیدن موی سپید در آینه چندان هم احساس پیری نکنید.

 

 

جلوگیری از سفید شدن موی ابرو

سفیدی زودرس مو

 

سفیدی مو در جوانی | علل و راه های درمان طب سنتی سفیدی زودرس مو

 

منبع : بیتوته / عصرایران / سیمرغ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا