روان

افسردگی سالمندان | علائم و درمان های دارویی و سنتی افسردگی در سالمندان چیست ؟

افسردگی سالمندان : چرا سالمندان دچار افسردگی میشوند ؟ راه های دارویی و سنتی افسردگی در سنین بالا چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان ، در سنین بالا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان گیاهی افسردگی در سالمندان

درمان افسردگی ، افسردگی در سالمندان

 

 

پیشگیری از افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان را جدی بگیرید

 

دکتر پرستو امیری، روان شناس سلامت درباره افسردگی در سالمندان می گوید:

افسردگی، یکی از مهم ترین دلایل کاهش کیفیت و رضایت از زندگی در سالمندی است. طبق آخرین پژوهش های سازمان جهانی بهداشت، بیش از یک چهارم سالمندان دنیا از افسردگی رنج می برند و تقریبا آمار افسردگی سالمندی در خانم ها و آقایان برابر است. هرچند شیوع افسردگی در سالمندی بالاست اما این، بدین معنا نیست که افسردگی در سالمندی پدیده ای طبیعی است. افسردگی در سالمندی نیز یک اختلال محسوب می شود و نیازمند رسیدگی و درمان است.

 

علایم افسردگی در سالمندی

از علائم افسردگی در سالمندان که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

 

خلق افسرده

از دست دادن علاقه و لذت در فعالیت های معمولی

کاهش یا افزایش قابل توجه وزن

بی خوابی یا پرخوابی، کم تحرکی یا پرتحرکی روانی-حرکتی

خستگی بیش از حد یا از دست دادن مدام انرژی

احساس بی ارزشی یا گناه

کاهش توانایی تفکر یا تمرکز

افکار تکرار شونده درباره مرگ یا خودکشی

 

متاسفانه افسردگی، اواخر عمر کمتر تشخیص داده و در نتیجه کمتر به رسمیت شناخته می شود. این موضوع تا حدی به این دلیل است که سالمندان گاهی اوقات، شکایاتی را مطرح می کنند که باعث می شود پزشکان علایم معمولی افسردگی را متوجه نشوند مانند نگرانی از علایم جسمی، شناختی و حافظه، روابط اجتماعی یا مشکلات اقتصادی، خستگی، اختلال خواب، دردهای مزمن، مشکلات گوارشی، از دست دادن اشتها و….

 

راه های غلبه بر افسردگی سالمندی

همان طور که گفته شد افسردگی یک بیماری است و مانند هر بیماری دیگری، بهترین راهکار برای درمان آن، مراجعه به متخصصان روان شناسی و روان پزشکی است اما در این مطلب به طور مختصر، سعی کرده ایم چند راهکار برای غلبه بر افسردگی پیشنهاد کنیم.

 

۱- فعال سازی رفتاری

اگر شما یک سالمند افسرده هستید، احتمالا حوصله انجام هیچ کاری را ندارید و از نظر بدنی نیز فعالیت تان بسیار کم است اما باید بدانید همین مسئله موجب تشدید حالت های افسردگی در شما می شود. فعال سازی رفتاری، یکی از اصلی ترین روش های درمان افسردگی در سالمندی است. برای اجرای این تکنیک ابتدا یک فهرست از فعالیت هایی که برای شما لذت بخش است یا قبلا لذت بخش بوده اند، تهیه کنید.

 

برای مثال پیاده روی، رفتن به پارک، ورزش کردن، دیدار دوستان و اقوام، گردش در بازار، شرکت در فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و…. بعد از آن شروع به برنامه ریزی برای انجام آن ها کنید. از فعالیت های سبک تر شروع کنید و حتما برنامه خود را بنویسید. مهم نیست اگر انگیزه کافی ندارید، کافی است با تلاش مضاعف گام های اول را بردارید، مطمئن باشید انگیزه شما به مرور بیشتر خواهد شد و پس از گذشت مدتی، می توانید مانند قبل، از این فعالیت ها لذت ببرید. ارتباط با دیگران و فعالیت های بدنی مفرح به طور معناداری منجر به کاهش علایم افسردگی می شود. سعی کنید یک برنامه منظم روزانه داشته باشید و خود را موظف به انجام آن کنید. این فعالیت منظم به مرور موجب بهبود خلق شما خواهد شد.

 

۲- تغییر بینش تان درباره زندگی

یکی از دلایل افسردگی در هر سنی، داشتن شناخت و افکار منفی درباره خود، دیگران و دنیاست. این افکار منفی در سالمندی شامل مشکلات جسمانی، تنهایی، از دست دادن عزیزان و… می شود. اجازه ندهید افکار منفی، زندگی شما را تحت سیطره خود قرار دهد. به سالمندی نگاهی مثبت داشته باشید. بینش تان را به زندگی تغییر دهید. سالمندی هم بخشی از مراحل  رشد انسان است. حالا وقت آن است که شما در کمال آرامش استراحت کنید، بدون داشتن دغدغه شغل و فرزندپروری و… به کارهای مورد علاقه تان بپردازید و تجربیات با ارزش زندگی خود را به نسل بعد از خود منتقل کنید.

 

۳- تلاش برای یافتن راه حل مشکلات

به مشکلات زندگی تان به عنوان یک مسئله نگاه کنید و به دنبال یافتن راه حل آن ها باشید. یک فهرست از مسائل زندگی تان تهیه کنید. بعد به ترتیب اهمیت و اثرشان در زندگی تان، برای شان راه حلی بیندیشید. هر راه حلی را که به ذهن تان می رسد، بنویسید. در مرحله بعدی از نظر منطقی، سود و زیان راه حل های مختلف را ارزیابی و بهترین آن ها را انتخاب کنید. روی کمک دیگران نیز حساب باز کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر بخشی از مسئولیت ها را به افراد داوطلب اطراف تان بسپارید و از انرژی تان برای انجام فعالیت های شخصی و لذت بخش استفاده کنید.

 

۴- نگاه با افتخار به گذشته

با افتخار به گذشته تان نگاه کنید و گذشته را همان گونه که بوده است، بپذیرید. مهم ترین تکلیف رشدی در سالمندی یک پارچگی است. سالمندان باید به داستانی منسجم از زندگی خود دست یابند. داستانی که در آن خاطرات خوش، موجب رضایت فرد از گذشته و خاطرات بد به عنوان بخشی از زندگی پذیرفته شده اند. ترکیب احساس رضایت فراگیر و کمی احساس تاسف بابت گذشته، موهبتی به شما خواهد داد به نام خرد. پژوهش ها نشان داده است صحبت درباره گذشته، خاطره گویی و خاطره نویسی در سالمندی می تواند موجب کم شدن احساس افسردگی و تنهایی شود. بنابراین خودتان را به عنوان یک فرد خردمند دوست داشته باشید و راجع به تجارب زندگی تان با آدم هایی که دوست تان دارند، صحبت کنید.

 

۵- انجام فعالیت های ذهنی متنوع

بیشتر مردم این تصور را دارند که سالمندی یعنی از بین رفتن توانایی های ذهنی که این یک باور غلط است. هرچند سالمندان در سرعت پردازش اطلاعات کندتر هستند اما در توانایی های کلامی و دانش اندوخته شده بهتر از جوان ترها عمل می کنند. سالمندان کوله باری از تجربه و دانش را به همراه دارند و باید با روش های تقویتی و جبرانی خود را به لحاظ ذهنی فعال نگه دارند. اگر فکر می کنید ممکن است قرار ملاقات ها، ساعات مصرف داروها و… را فراموش کنید، از روش های جبرانی مانند یادداشت کردن استفاده کنید. فعالیت های ذهنی مانند حل کردن جدول و مطالعه می تواند ذهن شما را آماده تر نگه دارد. این کار باعث می شود احساس بهتری درباره خود داشته باشید، کمتر احساس ناتوانی و وابستگی کنید و خلق شما نیز بهبود پیدا  می کند.

 

۶- خجالت نکشیدن از ضعف های جسمی

از خودتان مراقبت کنید. یک پزشک ثابت داشته باشید و به طور مرتب او را ملاقات کنید. دستورات پزشکی را یادداشت کنید تا فراموش تان نشود. از ضعف های جسمانی خود خجالت نکشید. جسم شما سال ها بار زندگی را به دوش کشیده و طبیعی است که نسبت به جوانی، ضعیف تر و کم تحمل تر شده باشد. به بدن تان و تجاربی که داشته است، افتخار کنید. با آن مهربان باشید و از بدن تان مراقبت کنید. هرقدر جسم شما فعال تر و سالم تر باشد، به همان میزان از نظر روانی نیز شما سرحال تر خواهید بود.

 

با توجه به توانایی جسمانی تان حتما برنامه های ورزشی روزانه برای خود طراحی کنید. داروهای تجویز شده توسط پزشک، رژیم های غذایی سالم و ورزش منظم، می تواند سلامت جسمی و روانی شما را ارتقا ببخشد و سالمندی پرنشاطی را برای شما به ارمغان آورد.

 

چند راهکار برای درمان افسردگی سالمندان

علایم این اختلال روانی در دوران سالمندی به وضوح در بعضی سالمندان دیده می شود. رنجش زیاد، تحریک پذیری و گوشه گیری از مهم ترین آسیب های افسردگی در دوران سالمندی است. اگر این اختلال روانی به درستی و به موقع درمان نشود، مشکلات زیادی برای فرد سالمند و اطرافیانش ایجاد خواهد کرد.

 

تشخیص افسردگی کار ساده ای نیست

مسلم رومیانی، روان شناس بالینی درباره علایم افسردگی در دوران سالمندی می گوید: تشخیص افسردگی در دوران سالمندی کار ساده ای نیست و باید فقط توسط روان شناس بالینی متخصص انجام شود.

 

به طور کلی افسردگی چند علامت خاص دارد. یکی از مهم ترین این علایم، احساس اندوه و لذت نبردن از دنیاست. یک علامت دیگر احساس گناه و ناامیدی است. افزایش و کاهش ناگهانی و غیر طبیعی وزن یکی دیگر از علایم افسردگی سالمندان است. احساس بی ارزشی، دلتنگی، سربار بودن، مدام به مرگ فکر کردن و اختلال در خواب هم از علایم کلی افسردگی هستند. اما این نکته باید حتما ذکر شود که این علامت ها نشانه قطعی برای افسردگی نیستند و ممکن است علایم یک بیماری یا یک اختلال روانی دیگر باشند.

 

تنهایی اصلی ترین دلیل افسردگی

این روان شناس بالینی ادامه می دهد، معمولا افسردگی در دوران سالمندی دلایل زیادی دارد و انزوا یا تنهایی یکی از اصلی ترین دلایل این افسردگی هاست. از آن جا که تنهایی باعث کاهش روابط اجتماعی می شود، یکی از مهم ترین زمینه سازهای افسردگی در دوران سالمندی است. افراد سالمند به دلیل از دست دادن انگیزه و هدف که به احساس بی هویتی هم منجر می شود، افسردگی شان روز به روز تشدید می شود تا حدی که ترجیح می دهند با هیچ یک از نزدیکان شان رفت و آمدی نداشته باشند.

 

مشکلات جسمی و بیماری هایی که بیشتر بین سالمندان دیده می شود اگر با بی توجهی اطرافیان مواجه شود، به افسردگی آن ها ختم می شود. ترس از تنهایی یا فوت دوستان و نزدیکان هم می تواند یکی دیگر از دلایل زمینه ساز برای افسردگی باشد.

 

راهکارهایی برای درمان افسردگی سالمندان

رومیانی به افراد سالمندی که دچار افسردگی می شوند، توصیه می کند نخست حتما به یک روان شناس متخصص مراجعه کنند ولی چند راه حل ساده هم وجود دارد تا اطرافیان فرد سالمند بتوانند مقداری از حس افسردگی در سالمندشان بکاهند. *درمرحله اول باید شرایطی برای فرد سالمند ایجاد کنید تا از زندگی لذت ببرد. قدم زدن در فضای آزاد یا تماشای فیلم مورد علاقه یا هر کاری که سالمند به آن دلبستگی دارد، می تواند به او کمک کند. وقتی بدن یک سالمند فعال باشد، افسردگی هم از او دور می شود. استفاده از فضای سبز و آزاد برای تغییر روحیه سالمندان حتی با ویلچر برای آن هایی که توان راه رفتن ندارند تأثیر بسیاری در کاهش افسردگی دارد.

 

 

افسردگی سالمندان pdf

داروهای ضد افسردگی سالمندان

 

 

*سالمندان باید حتما برنامه منظم روزانه ای داشته باشند و در برنامه های شان، ساعت هایی برای ارتباط با دیگران مانند دوستان یا بستگان در نظر بگیرند. افراد سالمند با داشتن دوست هایی هم سن و سال خود بهتر می توانند آن ها را درک کنند و روابط اجتماعی شان تقویت خواهد شد.

 

*توجه ویژه اطرافیان به سالمندان هم راهکاری بسیار مهم برای کاهش افسردگی آن هاست. برای مثال توجه به خوراک و پوشاک سالمندان به آن ها حس مورد توجه بودن می دهد که باعث آرامش و خوشحالی آن ها می شود.

 

افسردگی جزئی از روند پیری نیست

تغییرات ناخوشایندی که بسیاری از سالمندان با آن مواجه می شوند نظیر فوت همسر، مشکلات جسمی و … می تواند از علل بروز افسردگی به خصوص در افرادی باشد که حمایت های لازم روحی را از اطرافیان شان دریافت نمی کنند. با این وجود، افسردگی جزئی از روند طبیعی پیری نیست و در واقع بسیاری از سالمندان با وجود برخی چالش ها از زندگی خود خرسندند. افسردگی در دوران سالمندی نه تنها موجب می شود افراد از زندگی لذت نبرند بلکه می تواند عاملی برای به خطر انداختن سلامت آنان نیز باشد. با این وجود، اگر قادر به شناسایی علایم افسردگی و یافتن راه های موثر برای حمایت از چنین افرادی باشیم ، سالمندان افسرده می توانند زندگی شاد و شیرینی را تجربه کنند.

 

نکاتی در مراقبت از افراد سالمند

سالمندان افسرده به مرور زمان مشکلات زیاد تری را تجربه خواهند کرد و اگر حاضر به قبول بیماری خود نباشند یا به سبب خجالت و غرور از کمک خواستن خودداری کنند، شرایط برای شان پیچیده تر خواهد شد. بی تردید از میان برداشتن چنین موانعی، ما را در بهبود هرچه بیش تر این افراد یاری خواهد کرد. اگر از سالمندی مراقبت می کنید که دچار افسردگی است می توانید حمایت عاطفی خود را به او ابراز و به سخنانش با صبر و حوصله گوش کنید.

 

او را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید و به واقعیت هایی اشاره کنید که در او ایجاد امید می کند. همچنین می توانید در تشخیص به موقع و تسریع روند درمانی او نظارت داشته باشید. او را نزد پزشک آگاه و باتجربه ببرید و در طول دوره درمان او را همراهی کنید . راه های دیگری نیز برای کمک به سالمندتان که دچار افسردگی شده است، وجود دارد که در این جا به چند مورد دیگر اشاره خواهیم کرد.

 

*به او پیشنهاد قدم زدن کنید: هنگامی که ذهن و بدن فرد فعال است، افسردگی او کاهش می یابد . به او فعالیت هایی را پیشنهاد کنید که از انجام آن لذت می برد. قدم زدن، فعالیت های هنری، دیدن فیلم، رفتن به موزه و هر آن چه باعث فعال نگه داشتن ذهن و جسم او شود، در کاهش افسردگی فرد سالمند مؤثر خواهد بود.

 

*برنامه منظم و روزانه داشته باشید : بیرون رفتن گروهی ، ملاقات با دوستان و آشنایان ، رفتن به اجتماعات و گروه های همسالان می تواند او را در مقابله با تنهایی و انزوا یاری دهد . اگر وی در مقابل برنامه های شما مقاومت کرد، با ملایمت با او برخورد و او را به بودن با جمع ترغیب کنید.

 

*فرد را ترغیب به تکمیل دوره درمان خود کنید : افسردگی با ناقص گذاشتن دوره درمان، عود می کند.

 

کمک به خودتان برای درمان افسردگی

اگر سالمند و افسرده هستید، احتمالا حوصله انجام هیچ فعالیت و یا دیدن فردی را ندارید اما به خاطر داشته باشید انزوا و گوشه گیری تنها باعث تشدید افسردگی شما خواهد شد . هرچه از نظر فیزیکی، ذهنی و اجتماعی فعال تر باشید، مطمئنا احساس بهتری خواهید داشت . در این جا به چند روش برای مقابله و جلوگیری از افسردگی اشاره می کنیم.

 

*از خانه بیرون بیایید : به پارک یا آرایشگاه بروید و دستی به سر و گوش خود بکشید و ناهار را با دوستان تان صرف کنید.

 

* با دیگران در ارتباط باشید: زمان هایی را که تنها هستید، کاهش دهید . اگر قادر به حرکت نیستید از افرادی که دوست شان دارید دعوت کنید تا به دیدن تان بیایند یا با آن ها تماس تلفنی داشته باشید.

 

* داوطلب کمک به دیگران شوید : کمک به دیگران یکی از بهترین راه های به دست آوردن ارزش و احترام است . با کمک به دیگران، به طور قطع میزان افسردگی تان کاهش خواهد یافت.

 

*می توانید مشغول یادگیری مهارتی جدید شوید : به دنبال فعالیت هایی بروید که همیشه آرزوی انجام آن ها را داشته اید. شاید آن فعالیت ها بتوانند، خلاقیت شما را شکوفا سازند و روحیه شما را تغییر دهند.

 

*بخندید : خنده بر هر درد بی درمان دواست . خواندن و گوش کردن به مطالب طنز آمیز نیز می تواند روحیه شما را تقویت کند.

 

*ورزش کنید : اگر بیمار و ناتوان هستید راه های بسیاری وجود دارد تا قدرت بدنی خود را افزایش دهید حتی روی صندلی و ویلچر. به هر روشی که می توانید ورزش کنید تا افسردگی تان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

 

 

پیشگیری از افسردگی در سالمندان

درمان افسردگی در سنین بالا

افسردگی سالمندان | علائم و درمان های دارویی و سنتی افسردگی در سالمندان چیست ؟

منبع : شفا آنلاین / خراسان نیوز / سیمرغ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا