بهداشت و سلامت

درمان آفت دهان و زبان | علل ایجاد و تشخیص آن

درمان آفت دهان : درمان های خانگی آفت دهان چیست ؟ چگونه از بروز آفت دهان جلوگیری کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت دهان ، درمان های ساده و خانگی آفت دهان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

درمان آفت دهان با عسل

 علل ایجاد و درمان آفت دهان جوش شیرین

 

 

نکاتی درباره سلامت دندان ها و جلوگیری از آفت دهان

باقر شهنی‌زاده رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: بنده اعتقاد جدی دارم که جرم دندان به مراتب ضرر بیشتری نسبت به جرم گیری دارد و اگر عمل جرم گیری با دستگاه های استاندارد انجام شود،

 

نکاتی درباره سلامت دندان ها و جلوگیری از آفت دهان

نه تنها ضرری ندارد بلکه قطعا برای سلامتی دهان نیز مفید است.جرم گیری هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند.

 

وی افزود: باید بدانیم بعد از جرم گیری دندان‌ها، ضخامت‌های روی دندان ها تمیز شده که این ضخامت‌ها محلی برای جمع شدن مجدد جرم است، این محل ها باید توسط وسایل صیقل دهنده مانند مسواک و برس های دندان صیقل داده شود و از تجمع جرم در آن مکان ها پیشگیری صورت گیرد.

 

رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران توضیح داد: گفت: مصرف سبزی‌ها، میوه‌هایی مانند هویج و کلم می توانند به سلامت دندان ها کمک کنند، استفاده از غذاهای سخت باعث صیقل دادن دندان ها و سلامت دندان ها می شود، استفاده از نان و سیب نیز می تواند به جلوگیری از بیماری های لثه کمک شایانی کند.

 

شهنی زاده گفت: آفت دهان زخم دردناکی است که بعد از ایجاد شدن و طی کردن دوره پانزده روزه بهبود میابد، این زخم‌ها در روزهای اول درد ندارند و به صورت جوش در دهان ایجاد می‌شود که با مصرف شیرینی و ترشی‌ها تحریک شده و می‌ترکد که از این زمان سوزش و درد در دهان ایجاد می شود اگر این زخم ها بزرگ باشند، صحبت کردن فرد را نیز با اختلال مواجه می کند.

 

وی در خصوص علل ایجاد آفت دهان افزود: استرس، نگرانی و نقص سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد شدن آفت می شود.

 

آفت دهان درمان قطعی ندارد اما می توان با مصرف برخی داروها مثل دهان شویه تتراسایکلین، قرص بتامتازون و مصرف شربت ویتامین ها درد را کاهش داد و درمان را تسریع کرد. همچنین پمادهای جدیدی نیز وارد بازار شده است که در بزاق دهان حل نمی شود و یک لایه پوششی بر روی زخم ایجاد می کند که باعث کاهش درد خواهد شد.

 

نکات تغذیه ای در آفت دهان

ممکن است فرد یک یا بیشتر از یک آفت داشته باشد. برخلاف تبخال قابل انتقال به فرد دیگر نیست.

 

هر کسی می‌تواند دچار آفت دهان شود ولیکن زنان، نوجوانان، و بزرگسالان جوان با تکرر بیشتری دچار آن می‌شوند. غالب افراد هرازگاهی به آفت دهان دچار شده ولی برخی دیگر به طور منظم به آفت دهان مبتلا می‌شوند.

 

علت آفت دهان چیست؟

* علت آفت دهان نامشخص است اما بیشتر در افراد یک خانواده دیده می‌شود بدین معنا که بروز آفت‌های مکرر با تمایلات ژنتیکی مرتبط است. آفت دهان مسری و واگیر نیست.

 

علاوه بر این آفت دهان می‌تواند در شرایط زیر ایجاد گردد:

* زمانی که فرد خسته است و یا دچار استرس است.

* برخی زنان در زمانی که در سیکل قاعدگی خود قرار دارند.

 

* در هنگام آسیب رساندن به دهان، مانند گاز گرفتن لب.

* ایجاد فشار یا تحریک توسط دندان‌ها.

 

* وجود آلرژی‌های غذایی. دریافت برخی غذاها که فرد نسبت به آن‌ها آلرژی دارد می‌تواند منجر به ایجاد آفت شود. در یک مطالعه کوچک صورت گرفته در سال ۱۹۹۱، تست آلرژی غذایی در ۲۰ نفر از بیماران مثبت بود. پس از حذف آن دسته از مواد غذایی که افراد شرکت‌کننده نسبت به آن‌ها آلرژی داشتند، ۱۸ نفر بهبود معناداری در آفت‌هایشان ایجاد شد.

* دریافت آب‌میوه‌ها و یا نوشیدنی‌هایی که محتوای بالایی از اسید دارند مانند آب پرتقال.

 

 

درمان آفت دهان با نمک

عکس آفت دهان

 

 

* ضعف سیستم ایمنی.

* در زمان عدم دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی از رژیم غذایی؛ در واقع کمبود مواد مغذی به ویژه آهن،اسیدفولیک، و ویتامین B12 فرد را مستعد ابتلا به آفت‌های دهانی می‌کند؛ ۲۰ درصد از افرادی که به طور مکرر دچار آفت‌های دهانی می‌شوند دچار کمبود ریزمغذی‌های ذکرشده هستند:

 

آهن در جگر، گوشت قرمز، ماکیان، ماهی تن، میگو، جو دوسر، لوبیا، عدس، پنیر توفو، و اسفناج یافت می‌شود.

اسیدفولیک در حبوبات، مغزها، مارچوبه، آووکادو، بروکلی، مرکبات، سبزیجات برگ‌دار سبز، جگر، ماکیان، و غلات کامل گندم یافت می‌شود.

ویتامین B12 نیز در گوشت قرمز، جگر، ماهی، تخم‌مرغ، مخمر خوراکی، و برخی غلات غنی‌شده صبحانه یافت می‌شود.

 

در واقع کمبود مواد مغذی به ویژه آهن،اسیدفولیک، و ویتامین B12 فرد را مستعد ابتلا به آفت‌های دهانی می‌کند؛ ۲۰ درصد از افرادی که به طور مکرر دچار آفت‌های دهانی می‌شوند دچار کمبود ریزمغذی‌های ذکرشده هستند

 

علائم آفت دهان چیست؟

مهم‌ترین نشانه آفت دهان ایجاد یک زخم سطحی روی زبان و یا در قسمت داخلی لب و گونه‌ها می‌باشد. آن‌ها می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند و دور آن‌ها قرمز بوده و مرکزی زرد یا سفید داشته باشند. معمولاً فرد در آن واحد دچار بیش از یک آفت دهانی می‌شود. غالباً آفت‌های دهانی با حس سوزش یا خارش شروع می‌شوند. برخی از آن‌ها ممکن است متورم و دردناک باشند و بلعیدن و تکلم را مشکل کنند.

 

آفت‌های دهان ۷ تا ۱۰ روز باقی می‌مانند. اشکال خفیف آن‌ها در طول ۱ تا ۳ هفته به طور کامل بهبود می‌یابند اما در مورد آفت‌های دهانی شدید ممکن است تا ۶ هفته زمان لازم باشد تا از بین بروند. برخی افراد بعد از اینکه آفت اول بهبود یافت دچار آفت بعدی می‌شوند. اکثر آفت‌های دهانی بدون بر جا گذاشتن جای زخم (اسکار) به طور کامل از بین می‌روند.

 

چگونگی تشخیص آفت دهان

چنانچه به دلیل درد ناشی از زخم‌های دهانی به پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه نمایید، وی با معاینه و مشاهده دهان، آفت‌های دهانی را تشخیص خواهد داد.

نوشیدن با نی

 

چگونگی درمان آفت دهان

در بیشتر موارد نیاز به مراجعه به پزشک نمی‌باشد. آن‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند. برخی درمان‌های خانگی می‌توانند در تسکین درد ناشی از آفت دهانی موثر واقع شوند:

* غذاهایی را انتخاب که نرم بوده و بلع راحتی داشته باشند مانند ماست و یا سوپ رقیق.

 

* غذاهای خود را به شکل تکه‌ها و لقمه‌های کوچکی در آورده و یا آن‌ها را پوره و له کنید.

* مایعات خنک بنوشید.

 

* گاهی اوقات تماس مایعات با زخم‌های آفت می‌تواند منجر به درد شود. از نی استفاده کنید تا مایعات دریافتی تماسی با آفت نداشته باشند.

 

* تکه‌های یخ را روی آفت نگه دارید تا زمانی که بی‌حس شود.

* با دقت مسواک بزنید طوری که زخم‌ها تماسی با برس مسواک نداشته باشند.

* دهان خود را با آب‌نمک شستشو دهید. برای تهیه آب نمک، ۱ قاشق چای‌خوری (۵ گرم) نمک را در یک لیوان (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب ولرم حل نمایید.

* داروهای بدون نیاز به نسخه درمان‌کننده آفت را خریداری کرده، با استفاده از یک اسفنج نخی یا پنبه آن را ۳ تا ۴ بار در روز روی آفت‌های دهان قرار دهید.

 

 

آفت زیر زبان

درمان های خانگی آفت دهان

 

درمان آفت دهان و زبان | علل ایجاد و تشخیص آن

 

 

 منبع : سلامتی / تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا