دوران بارداری

بهترین برنامه غذایی در بارداری ویژه سه ماه اول بارداری

برنامه غذایی در بارداری : در سه ماه اول بارداری چه مواد غذایی باید مصرف کرد ؟ مراقبت های لازم در ماه های اول بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره تغذیه در سه ماه اول دوران بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 نزدیکی در ماه اول بارداری

پیاده روی در هفته های اول بارداری , برنامه غذایی در بارداری

 

 

غذاهایی که باید در سه ماه اول بارداری بخوریم

یکی از حساس ترین دوران رشد و تکامل نوزاد در رحم مادر، سه ماهه اول بارداری می باشد. در این مرحله، سایز و اندازه جنین تغییر قابل توجهی نمی کند، اما تمایز سلولی در همین زمان رخ می دهد. در حقیقت در این مرحله است که مشخص می شود هر توده سلولی قرار است کدام بخش از بدن را تشکیل دهد و در حقیقت نوعی تفکیک در مورد وظایف سلول های مختلف صورت می گیرد.

این دوران از لحاظ تقسیم های مکرر سلولی و همانندسازی DNA از اهمیت بسزای برخوردار است؛ به گونه ای که عوامل جهش زای محیطی در این دوران بیش ترین اثر خود را بر جنین می گذارند و مادر باردار بسیار باید به محیط اطراف خود حساس باشد. تغذیه مادر در این دوران نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. سه ماهه اول بارداری زمانی است که رشد و تغییرات، سریع اتفاق می افتد و ضروری است تا مواد مغذی مورد نیاز برای این تحولات تأمین شود. این درست هنگامی است که اغلب زنان اشتهایی به خوردن غذا ندارند و یا دچار تهوع های متعدد می شوند.

در سه ماه اول بارداری بدن مادر باردار برای تطابق با جنین در حال تغییرات فیزیولوژیکی است. مادر باردار باید بهترین غذا ها را برای این دوران بشناسند تا انرژی و مواد مغذی لازم برای بدن خود و جنین را فراهم کند.

 

۱- اسفناج ، چرا من باید در ماه اول بارداری اسفناج بخورم؟

سبزیجات برگ تیره از قبیل اسفناج از نظر ویتامین، املاح و پروتئین غنی می باشد که برای شما ضروری است. علاوه بر آن اسفتاج دارای مقادیر زیادی اسیدفولیک و آهن است که به تکامل سیستم عصبی نوزاد کمک کرده و خستگی مادر را در دوران بارداری بهبود می بخشد.

من هر روز در یخچالم اسفناج دارم و برای صبحانه مقدار اسفناج را با تخم مرغ سرخ کرده و میخورم. همچنین هر روز بعنوان میان وعده اسموتی توت فرنگی و اسفتاج درست میکنم که بسیار لذیذ است.

 

۲- عدس ، چرا من باید در ماه اول بارداری عدس بخورم؟

عدس منبع غنی از پروتئین است که برای تکامل بافت ها و ماهیچه جنین نقش اصلی را دارد. همچنین عدس منبع غنی از فیبر است که باعث جلوگیری از ایجاد یبوست در دوران بارداری میشود.

از عدس در تهیه سوپ استفاده کنید که بسیار خوشمزه است. اگر شما سوپ دوست ندارید، ساندویج عدس و اسفناج درست کنید، شاید شما الان حس خوبی نداشته باشید به این ساندویج اما یکی از علائق من است.

 

۳- مرکبات ، چرا من باید در ماه اول بارداری پرتقال بخورم؟

در ماه اول بارداری خانواده مرکبات مانند پرتقال و گریپ فورت منبع غنی از ویتامین C است که در ساخت استخوانها و عروق خونی جنین اثر مستقیم دارد و همچنین باعث افزایش مقاومت بدن مادر باردار می شود. علاوه بر این اسید فولیک موجود در این میوه ها از بروز نقص سیستم عصبی و اسپیدنا جلوگیری میکند. با ۷ میوه مفید در دوران بارداری آشنا شوید.

من عاشق گریپ فورت هستم و وقتی شروع به خوردن میکنم هیچ کس نمی تواند جلوی من را بگیرد. هر روز صبح برای خودم یک لیوان آب پرتقال درست میکنم. بسیار دلچسب و مغذی است. گاهی اوقات هم پرتفال را به سالادم اضافه میکنم. در این مقاله به چند نوشیدنی مفید در بارداری اشاره شده است.

 

۴- مغزیجات ، چرا من باید در ماه اول بارداری مغزیجات بخورم؟

بادام حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های لازم برای افزایش سوخت و ساز و وضعیت متابولیک بدن مادر میشود و اشتهای او را نیز زیاد میکند و همچنین باعث تکامل بدن جنین میشود. امگا۳ موجود در گردو برای رشد مغز جنین حیاتی است. آیا در دوران بارداری می توانم مکمل امگا۳ را دریافت کنم؟

اگر از جویدن مغزیجات خسته شده اید آنها را پودر کنید. من گردو، بادام و سایر مغزیجات را پودر کردم و با شیر و ماست روزانه میخورم.

 

۵- پنیر ، چرا من باید در ماه اول بارداری پنیر بخورم؟

پنیر منبع غنی از کلسیم و پروتئین است . این دو عنصر برای ساخت استخوانها و عضلات ضروری می باشد. اما در برخی مقالات به این اشاره شده پنیر غذای ممنوعه است. برای فهمیدن مصرف پنیر در بارداری:آره یا نه؟ این مقاله را مطالعه کنید.

من پنیر را البته از نوع پاستوریزه بیشتر با کراکر و لابلای بیسکویت می خورم.

 

۶- مارچوبه ، چرا من باید در ماه اول بارداری مارچوبه بخورم؟

مادرانی که دارای کمبود ویتامین D هستند حتما مارچوبه بخورند. همچنین این ماده باعث افزایش استحکام استخوانهای جنین میشود. مارچوبه غنی از ویتامین D است.

من مارچوبه را بصورت بخارپز و یا آبپز با مقداری ادویه می خورم. گاهی اوقات با گوشت و بعنوان سبزیجات آن و یا سوپ می خورم. همه خانواده من عاشق مارچوبه هستند.

 

۷- تخم مرغ ، چرا من باید در ماه اول بارداری تخم مرغ بخورم؟

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین، کلسیم و ویتامین D می باشد. امگا۳ در تکامل مغز و قدرت بینایی جنین بسیار موثر است.

من معمولا تخم مرغ را با سالادم مخلوط میکنم. گاهی اوقات هم نیمرو رو ترجیح میدهم اما برای سلامت جنینم حتما آن را می خورم.

 

۸- کلم بروکلی ، چرا من باید در ماه اول بارداری بروکلی بخورم؟

کلم بروکلی نه تنها دارای کلسیم و اسید فولیک برای مادر باردار است بلکه حاوی فیبر و آنتی اکسیدان فراوان برای جنین است. همچنین بروکلی حاوی مقادیر زیاد ویتامین C است که به جذب آهن کمک میکند، مخصوصا اگر با غلات مصرف شود.

بروکلی بصورت سبزیجات بخار پز کنار گوشت و مرغ و یا داخل سوپ بسیار لذت بخش هست همچنین له شده آن در آب سیب و یا آب هلو را نیز امتحان کنید.

 

۹- لوبیا قرمز ، چرا من باید در ماه اول بارداری لوبیا قرمز بخورم؟

اکثر مادران در دوران بارداری کم خونی دارند. برای افزایش تولید هموگلوبین لوبیا قرمز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این غذا برای بعد از زایمان شما هم بسیار مفید است.

من معمولا ترجیح میدهم لوبیا قرمز را یا در سوپ و یا بصورت خوراک مصرف کنم. غذای لذیذی برای آخر هفته است.

 

۱۰- ماست ، چرا من باید در ماه اول بارداری ماست بخورم؟

ماست منبع غنی از کلسیم و ویتامین D است که برای تکامل استخوانهای جنین مناسب است. همچنین ماست حاوی پروبیوتیک است که خستگی و بی حالی مادر باردار را از بین می برد.

من ترجیح میدهم ماست را بامیوه بخورم. ماست با سیب، هلو و توت فرنگی بسیار لذیذ می شود.

 

۱۱- بامیه ، چرا من باید در ماه اول بارداری بامیه بخورم؟

بامیه غنی از ویتامین A و ویتامین B و C و املاح مانند روی و کلسیم است. همچنین منبع غنی از اسید فولیک و فیبر است که از یبوست بارداری جلوگیری میکند.

من بامیه را یا بصورت بخار پز و یا در خورشت استفاده میکنم. یکی از دوستانم بامیه را با آرد و تخم مرغ یرخ میکند. اما من امتحان نکردم بنظر خوشمزه می آید.

 

 

 ماه اول بارداری نی نی سایت

شکل جنین در ماه اول

 

 

۱۲- سالمون ، چرا من باید در ماه اول بارداری سالمون بخورم؟

ماهی غنی ترین منبع از امگا۳ برای تکامل مغز جنین و سیستم عصبی او می باشد. اما مصرف زیاد ماهی باعث تجمع جیوه در بدن میشود. پس باید سالمون با جیوه بسیار کم را بخورید و شما مجاز به استفاده ۳۶۰ گرم ماهی و یا کمتر در هر هفته در سه ماه اول بارداری هستید. در مورد مصرف ماهی در ایران برای خانم های باردار بیشتر بدانید.

در سه ماه سوم بارداری ماهی را هر دو هفته یکبار بخورید. ماهی بصورت کبابی و یا سرخ شده و یا در سوپ خوشمزه است.

 

نکات مهم درباره ماه اول بارداری

بچه داشتن یکی از بزرگترین لذت‌های زندگی اکثر زنان است. از فکر کردن درباره‌ی روزی که قرار است او را به خانه بیاورید گرفته تا انتخاب اسم و رنگ لباس‌ها، همگی نشانگر هیجان آشکار شماست. ماه‌های اول تا سوم بارداری و چگونگی عملکرد شما در این سه ماه بسیار اهمیت دارد. در طول یک ماه اول بارداری تغییرات زیادی صورت می‌گیرد و شما باید به چند نکته‌ی مهم توجه داشته باشید.

 

اولویت اول: اطمینان از بارداری

یک تست بارداری از داروخانه بخرید. نتیجه‌ی آن ۹۹ درصد صحیح است. مزیت  اصلی آن این است که نتیجه را سریع به شما اعلام می‌کند. این تست را تقریبا  ۱۰ روز پس از زمانی که احتمال حاملگی می‌دهید یا چند روز(حداقل ۳ روز) پس از زمانی‌که به طور طبیعی باید عادت ماهانه می‌شدید، انجام دهید.

 

روند رشد نوزاد

در هفته‌ی چهارم کودک شما دیگر صاحب یک قلب و شکم می‌شود. این آغاز شکل‌گیری اندام‌های اوست. دست و پاها هنوز خیلی مشخص نیستند. سیستم عصبی در حال رشد است. اندام های حسی شروع به رشد می کنند و تازه تبدیل به جنین می‌شود، اما هنوز چشم و دهان ندارد.

در این مرحله جنین در کیسه ‌ی امنیوتیک شناور می‌شود. در پایان هفته‌ی پنجم، کودک شما بین ۲ تا ۵ میلیمتر خواهد بود.

حدود ۲۰ درصد زنان در ماه اول بارداری سقط جنین را تجربه می‌کنند.   نشانه‌های آن درد و از دست دادن خون به‌صورت متناوب است.

 

قدم‌های عملی

این به شما بستگی دارد که دوست داشته باشید فرزندتان را کجا به‌دنیا بیاورید. پس درباره‌ی بیمارستان یا کلینیکی که آن را ترجیح می‌دهید فکر کنید. اما این آخرین فرصت تصمیم‌گیری برای شما نیست و در هر زمانی که خواستید می‌توانید تصمیم‌تان را عوض کنید.

 

سلامت و رژیم غذایی

شدیدا توصیه می‌شود که از انجام ورزش‌های شدید اجتناب کنید.  همچنین باید از مسافرت طولانی با ماشین  دوری کنید.اگر سیگار می‌کشید، الان وقت آن است که ترکش کنید. کمتر چای و قهوه بنوشید. یک رژیم غذایی متنوع  و متعادل، تمام نیازهای ضروری برای رشد جنین و نیازهای خودتان را فراهم می‌کند. در طول سه ماه اول شما به یک عالم ویتامین و مواد معدنی نیاز دارید.

خودتان را زیاد خسته نکنید. اگر از سردرد و حالت تهوع رنج می‌برید، حتما پیش از آنکه دارویی مصرف کنید با پزشکتان مشورت کنید. چون مصرف بسیاری از داروها در دوران بارداری ممنوع است.  خوردن غذاهای حاوی زنجبیل می‌تواند در این مواقع به شما کمک کند.

 

فرزندان دیگر

اگر فرزندان دیگری دارید، با آنها درباره بچه‌ی کوچکی که در شکم‌تان دارید صحبت کنید، و این کار را زود انجام دهید. کودکان همه چیز را احساس می‌کنند و به‌طور غریزی متوجه می‌شوند که قرار است تغییر بزرگی اتفاق بیفتد.  سعی کنید به‌جای اینکه آنها را از دانستن این موضوع محروم کنید، آنها را درگیر این تغییر کنید.

 

 

سه ماهه اول بارداری چند هفته است

مراقبت سه ماه اول بارداری

 

بهترین برنامه غذایی در بارداری ویژه سه ماه اول بارداری

منبع : Ladycare / الو دکتر / سلامت بانوان اوما / نمناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا