دوران بارداری

بازشدن دهانه رحم برای زایمان طبیعی چگونه است ؟

بازشدن دهانه رحم برای زایمان طبیعی : نکات بهداشتی برای خانم ها در حالت باز شدن رحم چیست ؟ چگونه بانوان بدنی سالم داشته باشند؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، نکات مهم در هنگام باز شدن رحم در خانم ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بهداشت فردی زنان

بهداشت زنان , بازشدن دهانه رحم

 

 

بازشدن دهانه رحم برای زایمان طبیعی

خیلی از خانم های بارداری که هفته های آخر بارداری شان را سپری می کنند وتصمیم گرفته اند تا بچه شان را به طور طبیعی به دنیا بیاورند، به شدت کنجکاوند تا بدانند برای اینکه زایمان طبیعی خوبی داشته باشند، دهانه رحم شان تا چه اندازه ای باز می شود؟ آیا دهانه ی رحم در هنگام زایمان باز می شود و یا کمی قبل از زایمان؟

یک متخصص زنان و زایمان درباره ی باز شدن دهانه ی رحم برای زایمان طبیعی می گوید:« باز شدن دهانه ی رحم در همه ی خانم ها یکسان نیست و فرق دارد. خانم هایی که قبلا یک بار زایمان طبیعی داشته اند، ممکن است از همان ابتدای بارداری دهانه ی رحمشان به اندازه ی ۱ تا ۲ انگشت باز باشد. اما خانم های بارداری که قرار است برای اولین بار زایمان کنند معمولا زمانی که در فاز زایمان قرار می گیرند، دهانه ی رحم شان اندازه ۳ انگشت باز می شود و در این حالت درد زایمان هم دارند. در بعضی موارد کسانی که برای اولین بار زایمان می کنند، دهانه ی رحم شان دیرتر باز می شود.»

وی درباره باز شدن دهانه رحم و ارتباط آن با درد های زایمانی می گوید:« معمولا در بیشتر موارد، خانم هایی که برای اولین بار زایمان می کنند، پس از هفته ی ۳۶ و شروع درد های زایمانی کاذب، دهانه ی رحم شان کم کم باز می شود اما هنوز در فاز فعالیت های زایمانی قرار نگرفته اند. اما در هفته های آخر و زمانی که خانم های باردار در فاز فعالیت های زایمانی قرار می گیرند، دهانه ی رحم شان حداقل تا ۳ انگشت باز شده، درد های زایمانی دارند و انقباضات رحم شان خبر از این می دهد که حداقل تا چند ساعت بعد زایمان می کنند.»

ایشان با بیان اینکه بسته به وضعیت جسمانی و ساختار بدن، خانم ها روند زایمانی متفاوتی دارند می گوید:« بعضی خانم ها ممکن است زایمان زودرس و بعضی دیگر زایمان دیررس داشته باشند. در حالت طبیعی و نرمال، بعد از هفته ۳۸ یا ۳۹ بارداری، دهانه ی رحم برای زایمان طبیعی باز می شود. در صورتی که در زایمان های زودرس، بعد از ۳۶ هفتگی دهانه ی رحم ممکن است ۱ تا ۲ سانتی متر باز شود و حتی در بعضی موارد در هفته ۳۰ بارداری هم ممکن است که دهانه ی رحم تا ۲ سانتی متر باز شود.»

هرچقدر زمان بارداری طولانی شود، دهانه رحم دیرتر باز می شود به طوری که ممکن است تا هفته ی ۴۰ هم دهانه ی رحم باز نشود. به همین دلیل ایشان توضیح می دهد:« بعضی از خانم ها دهانه ی رحم شان سفت است و برای زایمان طبیعی باز نمی شود به همین دلیل برای باز شدن دهانه ی رحم این خانم ها از دارو های مخصوصی برای نرم کردن دهانه ی رحم استفاده می شود. اما اگر دهانه ی رحم این خانم ها به این دارو ها هم جواب نداد، او را برای انجام عمل سزارین به اتاق عمل می فرستند. همچنین در مواردی که زایمان خانم ها با وجود درد های زایمانی خوب، پیشرفت نکند، آنها را برای سزارین راهی اتاق عمل می کنند.»

 

خانم ها با انجام ورزش های ویژه دوران بارداری می توانند به باز شدن به موقع دهانه ی رحم و روند زایمان شان کمک کنند. چون بعضی از خانم هایی که تمام وقت در خانه در حال استراحت هستند، دهانه ی رحم شان برای زایمان به خوبی باز نمی شود و دچار مشکل می شوند.

گاهی باز نشدن دهانه ی رحم با بعضی از اختلالات و بیماری ها ارتباط دارد.  در برخی از بیماری ها، بافت همبند دهانه ی رحم بسته است و یا در زایمان قبلی عمل سرکلاژ انجام داده اند که به دنبال آن یک حلقه سفت در دهانه ی رحم شان مشاهده می شود. بنابر این برای این خانم ها یا از دارو های مخصوص برای شل شدن دهانه ی رحم استفاده می شود و یا آنها را سزارین می کنند. به هر حال باز شدن دهانه ی رحم به بافت آن و مچنین ساختمان لگن خانم ها مربوط می شود.

مهم ترین نکته برای یک زایمان راحت به ویژه زایمان طبیعی، تصمیم گیری و آمادگی کامل یک خانم برای آن زایمان است. چون آرامش روحی و همکاری مادر در پیشرفت روند زایمان بسیار مهم است و بر روی باز شدن دهانه ی رحم تأثیر می گذارد. در موارد زیادی مشاهده شده زنانی که از همان ابتدای زایمان داد و فریاد راه می اندازند زایمان سختی خواهند داشت.

 

 

نکات بهداشتی (ویژه خانم ها )

قدرت باروری همیشه موضوع داغ محافل علمی بوده،‌ گاه و بیگاه محققانی عوامل محیطی موثر بر باروری و سلامت بدن را مورد بحث قرار می‌دهند. چنان که در یکی از تحقیقات اخیر تاکید شده پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه و چسبان، جریان خون دستگاه تناسلی را مختل می‌کند. همین یک جمله کافی بود تا باعث شود نظر یکی از بر‌ترین متخصصان نازایی را در این زمینه و مسائل مشابه آن جویا شویم تا حقیقت و شایعه از هم جدا شود.

 

شلوارهای تنگ عفونت‌ها را تشدید می‌کند

یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم‌ها ایجاد می‌کند عفونت‌های قارچی است. این شلوار‌ها مانع از تبخیر می‌شوند و وقتی ناحیه تناسلی مرطوب باشد احتمال بروز عفونت‌های قارچی از قبیل «کاندیدیاز» بیشتر می‌شود. علاوه براین، عفونت‌های میکروبی ناحیه مقعد در محیط مرطوب راحت‌تر می‌توانند به قسمت جلو بیایند و تکثیر پیدا کنند.

از طرف دیگر این شلوار‌ها به علت سایشی که با ریشه مو‌ها دارند بخصوص موهایی که قبلا اپیلاسیون شده‌اند و کوتاه هستند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در ریشه مو‌ها شوند. این عفونت «فولیکولیت» نام دارد و به صورت جوش چرکی دردناک خود را نشان می‌دهد.

 

 

 

خصوصیات رحم سالم

نکات بهداشتی زناشویی

 

 

 

لباس زیر تنگ هم نپوشید

لباس زیرهای تنگ و آنهایی که از جنس شیمیایی هستند معمولا ظاهر قشنگتری دارند اما تنگ بودن و عدم امکان بخار شدن رطوبت و جنس‌های شیمیایی به کار رفته در آن‌ها می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. الیاف طبیعی مانند پنبه معمولا خلل و فرج کوچکی دارند که اجازه می‌دهند رطوبت تبخیر شود اما این خلل و فرج در الیاف شیمیایی یا کم هستند یا اصلا وجود ندارند بنابراین عفونت‌ها تشدید می‌شوند. علاوه براین مواد شیمیایی به کار رفته در آن‌ها ممکن است حساسیت‌زا باشند. درکل لباس زیرهای تنگ می‌توانند فولیکولیت یا‌‌ همان عفونت ریشه مو و سایر عفونت‌ها را تشدید کنند.

 

شستن لباس زیر راه و رسم مخصوص دارد

هر بار که لباس زیر یا هر لباس جدید دیگری خریداری می‌کنید باید آن را قبل از استفاده بشویید. اگر جنس لباس از نخ باشد می‌توانید آن را با درجه حرارت بالا حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌گراد بشویید اما بیشتر الیاف شیمیایی در این دما فرم اولیه و حالت کش دارشان را از دست می‌دهند بنابراین این لباس‌ها را بهتر است برای اولین بار در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه شست‌وشو دهید.

نکته دیگر اینکه لباس‌های زیر را قبل از شست‌وشو از سایر لباس‌ها جدا کنید و لباس زیر هر گروه سنی و جنسی را جدا از هم داخل ماشین لباسشویی بیندازید. پس از شست‌وشو نیز بهتر است آن‌ها را جلوی آفتاب خشک کنید. در صورت امکان قسمت وسط آن‌ها را نیز اتو بکشید.

 

هر یک ساعت از جای خود بلند شوید

نشستن‌های طولانی مدت و بی‌حرکت می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های قارچی را در خانم‌ها بیشتر کند، به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌هایی که شغل‌های پشت میزی دارند و مجبورند ساعت‌های طولانی در یک مکان بنشینند همیشه همراه با خود محلول شست‌وشو بانوان داشته باشند و یک یا دوبار در روز از آن استفاده کنند یا اینکه اگر ممکن است در هر ساعت یک بار حداقل از جای خود بلند شوند و برای ۵ دقیقه راه بروند. این راه رفتن خود باعث تهویه و کاهش احتمال عفونت می‌شود.

 

گرمای زیاد، واریس و بواسیر را تشدید می‌کند

گرما به اندازه‌ای که برای آقایان مضر است برای خانم‌ها خطر ندارد. برخلاف تخمدان‌ها در خانم‌ها، بیضه‌ها در آقایان خارج از بدن قرار دارد و دمایشان باید کمتر از ۳۷ سانتی‌گراد باشد. با این حال استفاده از درجه حرارت بالا برای خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود. از این لحاظ که بالا رفتن درجه حرارت معمولا باعث می‌شود رگ‌های پا نیز درجه حرارتشان بالا رود و درنتیجه هم در ناحیه تناسلی و هم در سطح پا‌ها احتمال ایجاد واریس افزایش می‌یابد.

این واریس‌ها حتی ممکن است در بارداری با خونریزی همراه باشند. استفاده از صندلی‌های گرمکن‌دار اتومبیل نیز اگر مکرر و طولانی باشد می‌تواند واریس و بواسیر را در خانم‌ها تشدید کند، بنابراین بهتر است گرمکن همیشه روشن نباشد و به مدت زیاد استفاده نشود. درمقابل گرما، سرما به تنهایی مشکلی برای ناحیه تناسلی خانم‌ها ایجاد نمی‌کند.

 

 

نکات بهداشتی بعد از نزدیکی

نکات مهم بهداشت برای خانمها

بازشدن دهانه رحم برای زایمان طبیعی چگونه است ؟

 

منبع: aftabir.com / نمناک / بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا