دوران بارداری

عوارض کامپیوتر در بارداری | اثرات تلفن همراه در بارداری روی جنین

عوارض کامپیوتر در بارداری : عوارض استفاده از گوشی موبایل در دوران بارداری چیست ؟ تلفن همراه و کامپیوتر چه عوارضی برای مادر و جنین دارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره استفاده از کامپیوتر و موبایل در بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 مضرات موبایل برای زنان باردار

امواج موبایل در دوران بارداری , عوارض کامپیوتر در بارداری

 

 

عوارض کامپیوتر در بارداری

امروزه رایانه به عنوان یکی از ابزارهایی شناخته شده است که انسان برای انجام کارهای روزانۀ خود به آن نیاز دارد؛ در نتیجه لازم است که به توصیه های پزشکان و متخصصان دربارۀ فوائد و مضرات استفاده از آن در دوران بارداری توجه کنید.

اگرچه در سال های اخیر درباره اثرات منفی احتمالی استفاده زیاد از این وسیله بر سلامتی روحی و فیزیکی افراد استفاده کننده تحقیقات زیادی انجام شده اما هنوز هییچ کس با قاطعیت نمی تواند درباره این موضوع اظهار نظر کند و به خصوص زمانی که صحبت از زنان باردار به میان می آید، بر ابهام ها افزوده می شود.کامپیوتر در بارداری

هر زنی در دوران بارداری در مقایسه با زمانی که این دوران را تجربه نمی کند نسبت به هر کاری که انجام می دهد و یا هر وضعیتی که در آن قرار می گیرد، حساسیت بیشتری به خرج می دهد. ممکن است فرد در طول سالیان طولانی زندگی خود هیچ حساسیت خاصی نسبت به استفاده طولانی مدت از رایانه در طول روز نداشته باشد اما در دوران بارداری همه چیز فرق می کند. در واقع نگران بودن درخصوص فعالیت های روزمره در دوره بارداری نگرشی کاملا طبیعی است که نشان از اهمیت دادن به سلامت خود و جنین در راه است. متخصصان زنان و زایمان این دسته از دلواپسی ها را ارزشمند و تأثیرگذار در رشد هر چه بهتر جنین و نوزاد می دانند و نگرانی درباره اثرگذاری رایانه و نمایشگر آن نیز از جمله این موارد است.

خبر خوشحال کننده این است که تاکنون هیچ مدرک علمی و قاطعی درباره اثرات منفی احتمالی قرار گرفتن در معرض رایانه و نمایشگر آن در طول دوران بارداری وجود ندارد. واقعیتی که باید به آن توجه کرد این است که امروزه بسیاری از زنان در خارج از خانه و حتی در منزل با استفاده از رایانه کسب درآمد می کنند. از این رو قرار گرفتن در معرض این وسیله برای ساعت های طولانی اجتناب ناپذیر است.

تفاوتی نمی کند که مدیرعامل یک شرکت بزرگ باشید یا کارمند ساده یک شرکت کوچک یا بانک، استفاده از رایانه در بسیاری از کارهای اداری اتفاقی رایج و معمول است، به ویژه اینکه در بسیاری از مشاغل این زنان هستند که کارهای اداری را انجام می دهند و در این میان رایانه ابزاری غیرقابل چشم پوشی است.

در سال های اخیر و همزمان با گسترش استفاده از این وسیله کاربردی، تحقیقات زیادی درباره اثرگذاری احتمالی آن بر زن باردار و سلامت جنین صورت گرفته است تا پاسخی روشن به این نگرانی ها داده شود. در این مطالعات تلاش شده که ارتباطی هر چند مختصر میان میدان های الکترومغناطیسی مربوط به رایانه ها و نمایشگرهای آنها و سقط جنین کشف شود اما تقریبا تمامی این تحقیقات یک نتیجه روشن داشته اند:هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.

اما حداقل یک خطر مهم درخصوص استفاده طولانی مدت از رایانه ثابت شده است و آن نحوه نشستن پشت میز رایانه در مواردی است که استفاده از این وسیله طولانی مدت خواهد بود. استفاده طولانی مدت و یکسره از رایانه آن هم بدون وقفه موجب بروز دردهای مزمنی در ناحیه کمر می شود. توصیه کارشناسان بر این است که در طول روز و در فاصله های زمانی معین از پشت سیستم برخاسته و برای دقایقی قدم بزنید. مطالعات علمی نشان داده که نشستن طولانی مدت در یک نقطه اثر منفی بر فشار خون می گذارد.

 

تلفن همراه در بارداری، نکات ضروری

تلفن همراه برای بانوان چه مضراتی به همراه دارد جنین آن ها را در معرض چه آسیب هایی قرار میدهد امواج تلفن همراه و وای فای چگونه بر جنین تاثیر خواهند گذاشت پزشکان معتقدند این امواج باعث ایجاد عقب‌ماندگی ذهنی جنین ,  مشکلات رفتاری در کودکان ,  بیش‌فعالی ,مشکلات ارتباطی وی با دیگران خواهند شد پس بهتر است در این دوران کمتر از این وسایل هوشمند استفاده کنید.

اگر جنین طی این مدت در معرض اشعه قرار بگیرد دچار نقایص هنگام تولد و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود، کاهش رشد و آسیب‌های شدید مغزی جنین از عوارض تماس هستیم با اشعه ایکس در این مدت زمان از بارداری است.

در مورد اینکه استفاده از تلفن همراه و وای فای چه مضراتی برای زنان باردار و جنین دارنده نمی‌توان با قطعیت حرف زد، اما از آنجائی که این دوران، دوران بسیار مهم و حساس است،‌ لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید و کاری نکنید که کودک و خودتان در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرد.

خانم‌هایی که در این دوران حساس‌ از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض بروز برخی مشکلات مثل مشکلات رفتاری در کودکان خود هستند.

تحقیقاتی که روی بیش از ۱۳۰۰۰ کودک به عمل آمد نشان می‌دهند مادرانی که دو یا سه بار (روزانه) از تلفن همراه استفاده می‌کنند کودکانی را به دنیا می‌آورند که به بیش‌فعالی و برخی مشکلات ارتباطی با دیگران دچار هستند.

در ضمن این کودکان ۵۴ درصد بیشتر از سایر کودکان به مشکلات رفتاری دچار هستند اگر این کودکان در آینده خود نیز از تلفن همراه استفاده کنند:

 

– ۸۰ درصد بیشتر از دیگران از مشکلات رفتاری رنج می‌برند.

– ۲۵ درصد بیشتر در معرض مشکلات احساسی هستند.

– ۳۴ درصد بیشتر دچار مشکلات زناشویی می‌شوند.

– ۳۵ درصد بیشتر به بی‌فعالی دچار می‌شوند.

 

کدام اشعه‌ها زیانبار‌ترند؟

از میان اشعه‌های زیانبار، اشعه ایکس خطرناک‌تر است. زنان باردار نباید در معرض این اشعه خطرناک قرار بگیرند. اشعه ایکس بدون بو و شکل و رنگ است اما تأثیر بسیار زیادی روی جنین دارد.

سایر اشعه‌های قوی و مضر شامل آلفا، بتا و گاما است. این اشعه‌ها می‌توانند روی همه سلول‌های بدن جنین اثر بگذارند و رشد سالم او را مختل سازند.

خطرات و زیان‌های ناشی از استفاده از تلفن همراه تا به حال ارزیابی کامل نشده است در واقع دانشمندان در این زمینه تحقیقات چندانی به انجام نرسانده‌اند و استانداردی تعیین شده در این زمینه مربوط به حدود ۱۸ سال پیش است.

در آن سالها حتی این خطرات به طور دقیق و واقعی نیز مورد بررسی قرار نگرفته بودند. این روزها مردم حتی نمی‌دانند که باید چه بهای سنگینی را به خاطر این عدم آگاهی خود بپردازند.

این روزها از هر ۵ کودک یکی به بیماری‌های روحی – روانی دچار است. این اختلالات گاه بسیار پیچیده هستند و نمی‌توان حتی به راحتی آنها را توصیف کرد والدین حق داشتن و آگاه بودن را دارند.

برخی از پزشکان معتقدند که نسل‌های بعدی با اتفاقات عجیب و تکان دهنده جدی مواجه خواهند شد و خطرات استفاده از موبایل‌ها و تلفن‌های همراه مسئول بخش عظیمی از این مشکلات خواهند بود.

این خطرات کمتر از آسیب‌های ناشی از مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری نیست.

این روزها بیشتر مردم از بزرگ و کوچک، از تلفن همراه استفاده می‌کنند و نمی‌دانند که سلامت خود را چگونه به خطر می‌اندازند.

 

 

 ایا استفاده از اینترنت گوشی برای جنین مضر است

استفاده از وای فای در بارداری

 

 

اشعه‌های الکترومغناطیسی تأثیرات بسیار خطرناکی روی جنین در حال رشد دارند.

این امواج روی آنزیم‌ها، غدد، عضلات، هورمون‌ها، قلب و استخوان‌های جنین اثر می‌گذارند.

در واقع فشارهای سلولی، باعث تخریب ساختار DNA می‌شود که با موج عظیمی از خطرات و عوارض ناخوشایند برای مادر و جنین همراه هستند.

 

کدام دوره از بارداری حساس‌‌تر است؟

پزشکان معتقدند حساس‌‌ترین دوره از زندگی جنین از زمان پیدایش تا حدود ۱۵ هفتگی است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های زیانبار در این مدت می‌تواند نقایص و عقب ماندگی‌های ذهنی ایجاد کند.

 

تماس با این اشعه‌ها باعث کاهش رشد مغزی و آسیب دیدگی‌های شدید آن می‌شود.

عوارض و خطرات ناشی از امواج الکترومغناطیسی موبایل روی جنین

– آسیب‌های مغزی: استفاده مداوم از تلفن همراه در این دوران روی جنین اثرات زیادی دارد.

در این مدت سلول‌های عصبی جنین در حال شکل‌گیری هستند وقتی که شکل‌گیری ناقص انجام می‌شود،‌ برخی اختلالات عصبی بروز می‌کنند.

DNA مسئول رشد و نمو جنین است و اشعه‌های روی DNA اثر مخرب دارند.

در ضمن این اشعه‌ها باعث سقط جنین نیز می‌شوند. جنینی که در معرض این آسیب‌هاست، بیشتر از سایرین در معرض خطر سرطان است.

– آسیب‌های عاطفی: کودکانی که در کودکی و جنینی در معرض این اشعه‌ها هستند بیشتر از سایر کودکان دچار مشکلات عاطفی می‌شوند مشکلات عاطفی و روانی باعث به وجود آمدن استرس و تنش‌های زیادی در آنها می‌شود که سطح کیفیت زندگی‌شان را پایین می‌آورد.

– مشکلات مربوط برقراری ارتباط با دیگران: این دسته از کودکان که در دوران جنینی بسیار در معرض اشعه‌ها بوده‌اند در بزرگسالی در مقایسه با سایر کودکان بیشتر دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند.

استفاده از تلفن همراه روی مغز آنها اثر نامطلوبی به جا گذاشته و کودک در بزرگسالی برای برقراری ارتباط دچار مشکل می‌شود

 

چه باید کرد؟

– مادر که در این دوران حتما باید از اشعه‌های زیانبار مختلف دور بماند.

اگر نیاز به استفاده از اشعه ایکس است، حتما باید طبق نظر پزشک باشد و دور شکم و رحم او پوشانده شود.

– استفاده از تلفن همراه باید به حداقل برسد. این روزها حذف تلفن همراه و بی‌سیم از زندگی کار سخت و پیچیده‌ای شده است.

وسایل الکتریکی بی‌سیم جای خود را در تمام خانواده‌ها باز کرده‌اند و مصرف و کاربردشان هر روز بیشتر می‌شود علیرغم اینکه جدا شدن از جریان عظیمی که در این رابطه به راه افتاده کار راحتی نیست ولی حدالمقدور در دوران بارداری خود را کمتر در معرض آنها قرار دهید.

– اینترنت، کامپیوتر، موبایل، تلفن بی‌سیم، مایکروویو همگی روی جنین و سلامت آن اثر می‌گذارند و شما در جایگاه والدین فرزندشان مسئولیت حفظ سلامت او را بر عهده دارید.

پس تماس‌های خود را محدود کنید. وای‌فای خود را اغلب خاموش کنید. از اسپیکر (بلندگوی تلفن) بیشتر استفاده کنید و گوشی را به گوش‌تان نچسبانید.

 

 

نحوه استفاده از موبایل در بارداری

عوارض استفاده از گوشی در بارداری

 

عوارض کامپیوتر در بارداری | اثرات تلفن همراه در بارداری روی جنین

منبع  : نی نی بان / دکتر سلام / نمناک /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا