دوران بارداری

شباهت ها و تفاوت های بارداری دوم و بارداری اول

 تفاوت های بارداری دوم و بارداری اول : تفاوت و شباهت های بارداری اول و دوم چیست ؟ در بارداری دوم چه مراقبت هایی باید انجام شود ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، تجربه بارداری برای بار دوم و نکات مهم آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بارداری دوم نی نی سایت

بارداری دوم بعد از سزارین , تفاوت های بارداری دوم و بارداری اول

 

 

تفاوت و شباهت های بارداری دوم و بارداری اول

برخی از خانمهایی که تجربه حاملگی و زایمان را دارند بارداری دوم بسیار ساده تر از بارداری اول است و عده ای نیز معتقدند شرایط بارداری اول و دوم تفاوت خاصی ندارد.

از آنجایی که هیچ دو بارداری دقیقا مثل هم نمی شوند، پس نمی توان تعیین کرد این بارداری په تفاوتها و شباهت هایی با بارداری دیگر دارد. اما با این حال ، یک سری چیزها هستند که در همه بارداری هایی که پشت سر هم رخ می دهند عمومیت دارند که دست کم در برخی مواقع قابل مشاهده هستند اما این بدان معنا نیست که لزوما قابل مشاهده باشند…

 

زود احساس کردن علایم بارداری

بسیاری از خانم هایی که بار دومشان است که باردار می شوند با علائم بارداری و نحوه شناسایی بارداری آشنایی دارند. علائم بارداری ممکن است با بار آخری که باردار شده اید تفاوت پیدا کند مثلا اینکه صبح ها رخوت پیدا کنید، هضم غذا دشوار می شود و با مشکلات شکمی روبرو می شوید، احساس خستگی پیدا می کنید(به ویژه وقتی آماده باردار شدن نداشته باشید) یا کمتر خسته شوید(شاید به خاطر اینکه آنقدر سرتان شلوغ می شود که واقعا یادتان می رود دقت کنید که چه مقدار خسته شده اید)، تعداد دفعات بیرون روی(دفع ادرار) شما زیاد یا کم می شود اما زمان بیرون رویتان زودتر اتفاق می افتد.

از جمله علائمی که در دومین دفعه بارداری ممکن است کمتر بروز و ظهور داشته باشد عبارتند از:میل شدید یا تنفر به غذا،بزرگ شدگی سینه ها، حساسیت و نگرانی(از آنجا که بارداری را پیش از این تجربه کرده اید و شاید خیلی چیزها را می دانید وقوع آن برای بار دوم دستپاچگی به همراه ندارد).

 

نمایان شدن علایم بارداری زودتر از موعد

به واسطه شل شدگی عضلات شکم و رحم،شکمتان زودتر از دفعه اول بارداریتان بالا می آید. خودتان نیز ممکن است متوجه شوید که این بار ظاهرا با دفعه گذشته فرق دارد.نوزادی که بار دوم و یا سوم و چهارم متولد می شود، بزرگتر است نوزاد بار قبلی است پس چیزهایی زیادی هستند که این بار باید رعایتشان کنید. یکی دیگر از نتایج بالقوه شکم بالا آمده عبارتست از:کمر درد و تشدید دردهای دیگر ناشی از بارداری.

 

تکان خوردن های جنین زودتر احساس می شود

شل بودن عضلات شکم باعث بروز حالات دیگری هم می شوند مثلا اینکه تکانه های نوزاد را در شکم خود خیلی زودتر از موعد شاید در حدود ۱۶ هفته اول احساس خواهید کرد. همچنین به احتمال قوی وقتی این احساس را پیدا می کنید متوجه وضعیت خود خواهید شد.البته اگر دفعات قبل بارداری آثار بسیاری در شکم شما باقی گذاشته باشند، احساس تکانه های نوزاد چندان ساده نخواهد بود.

 

هیجان زیادی نخواهید داشت

البته منظور این نیست که خوشحال نیستید اما متوجه خواهید شد که میزان هیجانتان( و اصرارتان به اینکه خبر خوب را به همه بدهید) چندان زیاد نیست و خوشحالی نسبت به عشق به نوزادتان در ظاهر نمود پیدا نمی کند. اا این را فراموش نکنید که ذهنتان چه از لحاظ عاطفی و چه از لحاظ جسمی درگیر نوزادی است که قرار است به جمع شما بپیوندد.

 

وضع حمل در بارداری دوم سریع تر خواهد بود

شل بودن عضلات شکم در اینجا مفید واقع می شود. این شل شدگی به ویژه در قسمت هایی که نوزاد ساکن است همراه با تجربه قبلی که از بارداری اندوخته اید به کمک شما می ایند تا هرچه زودتر بتوانید فرزندتان را متولد کنید. به احتمال قوی، همه مراحل بارداری و وضع حمل این بار زودتر و با حداقل زمان صورت می گیرند.

ممکن است ندانید که به فرزند اولتان بگویید که چه نوزادی در راه است. آماده سازی خود از نظر عاطفی،واقعیات و نظایر ان درباره تغییری که در زندگیتان در شرف وقوع است و با ورود نوزادی جدید اتفاق می افتد باید در طول بارداریتان(پیش از تولد) صورت گیرد.

 

آمادگی ذهنی

همه پزشکان در این زمینه با هم، هم رأی هستند که اغلب مادران یا بهتر است بگوییم والدین احساس می کنند چون این موقعیت را یک بار تجربه کرده اند در برابر عمل انجام شده ای قرار نمی گیرند اما بیشترین آماده سازی در مورد فرزند اول است، اینکه آیا او به این شرایط حسودی می کند؟ چه فضایی را باید ایجاد کنیم که او هم در این آماده شدن سهمی داشته باشد؟ روش های جدیدی برای انتقال این موضوع به فرزندتان وجود دارد؛ کتاب ها، سی دی های آموزشی و کارتون های مختلف، ذهن فرزند و حتی خودتان را برای ورود تازه واردتان آماده می کند. البته این تجربه بارداری دوم است!

 

 

 زایمان طبیعی دوم

دومین بارداری

 

 

انقباضات پس از بارداری

بعد از به دنیا آمدن فرزند دوم انقباضات پس از بارداری با شدت و مدت زمان بیشتری همراه است. تعجب نکنید. این موضوع واقعا طبیعی است. بعد از دومین بارداری برگشتن رحم به حالت اولیه و درآمدن از آن انقباض ها، کم شدن وزن بدن، کم شدن خون ریزی و… احتیاج به زمان دارد. در هر صورت برای برگشتن به حالت نرمال قبلی چه از نظر فیزیکی چه از نظر روحی به خودتان زمان بدهید. اگر بارداری دوم شما بعد از سن ۳۵ سالگی باشد این تغییرات خصوصا در زمینه کم شدن وزن با کندی بیشتری انجام می شود.

 

نکاتی که باید در بارداری دوم رعایت کنید

هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند.

همیشه هر کاری اولین بار هیجان و سختی های خاص خود را دارد. بارداری نیز مستثنی از این اصل نیست از اینرو بارداری اول شرایط ویژه تری را نسبت به بارداری های بعدی دارد و افراد معمولا ترس هایی که در دوران بارداری اول خود دارند که این ترس ها برای بارداری های بعدی از بین می رود.

به طور کلی می توان گفت زنان در بارداری دوم تجربه کافی را کسب کرده اند و با اعتماد به نفس بیشتری این دوران را سپری خواهند کرد، اما این به این معنا نیست که بارداری دوم یا سوم نیاز به مراقبت ندارد.

 

تفاوت بارداری اول و بارداری های بعدی!

در مرجله اول باید بدانید که تجربه بارداری شما در بارداری های بعدی کمکتان خواهد کرد، زیرا بسیاری از تغییراتی که در بدن شما در بارداری اول رخ داده، در بارداری های بعدی نیز تکرار می شود.

این نکته را فراموش نکنید که امکان دارد در بارداری دوم یا سوم چیزی یا تغییری را در خود تجربه کنید که سابقه تجربه آن را در بارداری های قبلی نداشتید. این امر کاملا طبیعی است، زیرا هر بارداری برای خود منحصر به فرد است و با توجه به شرایط جنین می تواند کاملا متفاوت باشد. به طور کل هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند.

 

  تغییرات ظاهری زودتر از قبل آشکار می شوند

به طور معمول در بارداری دوم به بعد، شکم زنان باردار زودتر از بارداری های اول بزرگ می شود. این نگران کننده نیست و کاملا امری طبیعی است، زیرا شکم شما حالت ارتجاعی پیدا کرده و نسبت به بزرگ شدن واکنش هایی را که در دوران بارداری اول نشان می داد، از خود نشان نخواهد داد.

در اولین بارداری تقریبا تا ماه چهارم شما می‌توانید از لباس‌های قبل از بارداری‌تان استفاده کنید، اما این بار تقریبا این گردی‌ شادی‌بخش در ماه سوم بسیار بیشتر خودش را نشان می‌دهد و به مراتب واضح‌تر است و تقریبا پنهان کردنش غیرممکن است! پوست شکم شما کشیده شده و ماهیچه‌های این بخش از نظر طولی افزایش پیدا کرده‌اند. از اینرو برای آن آماده باشید تا لباس های مناسب بارداری را کمی زودتر از زمانی که دوران بارداری اول را تجربه می کردید، به تن کنید.

از نظر روان‌شناسی هم این موضوع کمی توجیه دارد. مادر این شرایط را قبلا تجربه کرده پس به صورت ناخودآگاه این پذیرش را به شکم خود می‌دهد که زودتر خود را نشان دهد. ذهن مادر در این روند چون تجربه قبلی را داشته سریع‌تر با تغییرات فیزیکی سازگاری پیدا می‌کند و بالطبع سریع‌تر هم نمود پیدا می‌کند.

احساس خستگی می کنید!احتمالا در دوران بارداری دوم بیش از گذشته احساس خستگی می کنید. از این موضوع نگران نباشید و نترسید، به ویژه اگر فاصله بین بارداری اول و دوم شما کمتر از ۳ سال بوده باشد، این خستگی بیشتر نمود پیدا می کند. این به این معنی نیست که شما نیروی جسمی خود را به صورت جدی از دست داده اید، بلکه مسلما به این دلیل است که شما نیازمند گذراندن وقت با فرزند اول خود هستید و زمان کمتری برای استراحت پیدا می کنید.

به طور کلی غذا دادن به کودک، بازی کردن با او، نگه داری از کودک و توجه و حتی صحبت کردن با او از شما انرژی می برد و این مسایلی هستند که شما در دوران بارداری اول تجربه نکردید و به همین دلیل در آن دوران زمان بیشتری را برای رسیدگی به خود و استراحت داشتید.

به علاوه ممکن است شما مادر شاغل هم باشید پس به تمام این مسایل استرس محل کار و حمل و نقل یعنی مسیری که در رفت‌وآمد هستید هم اضافه کنید. در نتیجه خستگی این بارداری و تفاوت آن با بار اول را درک می‌کنید. همراه این نوع خستگی اغلب به خاطر اضافه‌وزنی که دارید، گاهی اوقات احساس کمردرد هم خواهید کرد. حواستان باشد. سعی کنید در این ماه‌ها هنگام در آغوش کشیدن فرزند اولتان، خیلی به خودتان فشار نیاورید. دردهای بعدی خصوصا در ناحیه سیاتیک را فراموش نکنید.

اگر خستگی و بی انرژی بودن به مقدار زیادی شما را اذیت می کند، تعارفات و خجالت را کنار بگذارید از همسر خود یا مادر یا سایر اعضای خانواده کمک بگیرید تا به شما در انجام کارهای روزمره کمک کنند و شما بتوانید با آرامش و آسودگی بیشتر این دوران را سپری کنید.

 

 

عدم بارداری دوم

نکاتی درباره بارداری دوم

شباهت ها و تفاوت های بارداری دوم و بارداری اول

 منبع:ninisite.com / اوما / نمناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا