اصلی

مهارت نه گفتن | چگونه بدون احساس گناه «نه» بگوییم

مهارت نه گفتن : چگونه بدون احساس گناه نه بگوییم ؟ این روزها قدرت نه گفتن به عنوان یک مهارت اصلی برای موفقیت در زندگی محسوب می شود. در اینجا با مقاله ای درباره قدرت نه گفتن و چگونگی آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 تحقیق در مورد مهارت نه گفتن

مهارت نه گفتن در نوجوانان , مهارت نه گفتن

 

چگونه بدون احساس گناه «نه» بگوییم

زمانی که دیگران از ما تقاضای چیزی را می کنند، جواب رد دادن و یا به بیان بهتر، “نه” گفتن سخت ترین کار ممکن است. امکان دارد به خاطر نشکستن دل طرف مقابل و ناراحت نشدن او به درخواستش جواب مثبت دهید و کاری را که می خواهد انجام دهید.

اما به هرحال شما باید نه گقتن را در مدرسه، خانه و محل کارتان یاد بگیرید تا بتوانید زمان خود را مدیریت کنید و زندگیتان را تحت کنترل خود درآورید. گرچه ممکن است با گفتن نه، احساس گناه در شما به وجود آید، اما به خاطر داشته باشید که در برخی مواقع هم کمک می کند تا از ناامید کردن دیگران اجتناب کنید زیرا نه گفتن، بهتر از این است که کاری را قبول کنید و وقت انجام آن را نداشته باشید.

 

چرا باید نه گفتن را یاد گرفت؟ با ما همراه باشید تا برخی از دلایل برای “نه” گفتن را بررسی کنیم:

باعث مدیریت زمان می شود.

زمانی که شما به درخواستی بله می گویید باید زمان انجام آن را در برنامه خود قرار دهید و همین مساله در مدیریت زندگی تان تاثیر می گذارد. در حقیقت، نه گقتن در مدیریت زمان نیز حائز اهمیت است؛ زیرا به شما کمک می کند زمانتان را به کارهایی که برایتان مهم است و باعث نزدیک شدن به هدفتان می شود، اختصاص دهید.

 

از علاقه شما محافظت می کند.

گفتن نه به شما کمک می کند روی زندگی و اولویت های خودتان تمرکز کنید، به جای اینکه وقتان را برای انجام کارهایی که باعث رضایت دیگران می شود، سپری کنید. نه گفتن تاثیر خوبی را روی انجام کارهایی که به آن علاقه دارید می گذارد و از اینکه دیگران چه کارهایی را به شما دیکته می کنند، جلوگیری می کند. شاید به نظر خودخواهانه باشد اما به نتیجه مثبت و انجام به موقع کار فکر کنید و از طرفی در نظر بگیرید که اگر بر خلاف میلتان کاری را قبول کنید، نتیجه ی آن خستگی و انجام نشدن بهترین شکل کار و غرق شدن در کاری که به آن علاقه ندارید، خواهد شد.

 

مشخص کردن مرز میان افراد

ایجاد مرز باعث می شود که دیگران بدانند شما چه کارهایی را انجام می دهید و چه کارهایی را انجام نمی دهید و همچنین متوجه می شوند شما از عهده تصمیم گیری برای کارهای خودتان بر می آیید.

حال باید ببینیم که چگونه می توان بدون احساس گناه نه گفت:

 

همین حالا نه بگویید.

به جای گفتن بله و سپس ناامید کردن افراد و موفق نشدن در انجام کارهایشان، در همان لحظه که از شما در خواست می کنند نه بگویید.

 

با نه گفتن روراست باشید.

از گفتن کلمات “شاید” یا “احتمالا” پرهیز کنید. بیشتر افراد از نه گفتن بیشتر از شاید استقبال می کنند زیرا عبارت احتمالی ” شاید” نامشخص بودن را نشان می دهد و باعث احساس انرژی زدایی می شود.

 

برای گفتن نه از دلایل دروغ استفاده نکنید.

دروغ گفتن و دلایل دروغ آوردن برای گفتن نه، خود باعث عذاب وجدان می شود، از این رو هیچ وقت برای رد کردن درخواست های دیگران دروغ نگویید زیرا شما به دیگران مدیون نیستید. اگر دوست صمیمیتان از شما درخواستی می کند و شما می توانید برایش دلیل انجام ندادنتان را توضیح دهید اشکالی ندارد اما بدانید با دلیل آوردن برای انجام ندادن کاری بعد از مدتی شما مورد قضاوت دیگران قرار می گیرید، بهتر است بدون دلیل آوردن، نه بگویید.

 

قاطعانه پاسخ دهید.

در نظر داشته باشید که افراد از هر روشی استفاده می کنند تا دیگران را متقاعد به گفتن بله و وادار نمودن به انجام کاری که می خواهند، کنند. به همین دلیل همیشه قاطعانه پاسخ دهید.

 

مؤدبانه نه بگویید.

گفتن نه به این معنی نیست که بی ادبانه رفتار کنید، یاد بگیرید مؤدبانه نه بگویید زیرا باعث می شود بدون احساس گناه درخواست های دیگران را رد کنید.

مهم نیست دیگران با گفتن نه شما چه فکری راجع به تصمیمتان می کنند، گفتن نه به این معنی نیست که شما خودخواه و یا بی ملاحظه هستید، تنها به این معنی است که شما به اندازه کافی قوی هستید تا کارهایتان را اولویت بندی کنید. انسانی باشید که روی حرف خودتان می مانید. زمانتان را مدیرت کنید و به چگونگی تصمیم گیریتان توجه نمایید. باید حواستان به چگونگی گذراندن وقتتان باشد، همیشه بیشترین زمان را برای کاری صرف کنید که بیشترین اهمیت را برای شما دارد.

 

 

 

 مهارت نه گفتن pdf

داستان نه گفتن

 

 

 

نه گفتن را از قبل صدمه خوردن بیاموزید

بسیاری از مردم با نه گفتن به دیگران مشکل دارند. حتی افرادی که بسیار جسور و با اعتماد به نفس هستند در برخی موقعیت ها متوجه می شوند به رغم میل باطنی شان به دیگران «بله» گفته اند. البته گاهی بهتر است به چیزی که واقعا علاقه به انجام آن ندارید بله بگویید. همه ی ما چه زن و چه مرد بارها در موقعیت هایی قرارگرفته ایم که گفتن کلمه “نه” علی رغم میل باطنی برایمان سخت و دشوار بوده است چون بیش از رضایت خودمان دلواپس توجه و رضایت دیگران هستیم ! زیرا از کودکی همواره اموخته ایم که باید برای رضایت دیگران بیشتر از خواسته های خود ارزش قائل باشیم . راضی نگه داشتن تمام آدمهایی که در اطراف ما هستند تقریبا غیر ممکن است ضمن اینکه ما وظیفه نداریم برای خوشنودی ورضایت دیگران بیش از توان خود تلاش کنیم.

در صورتیکه گفتن منطقی کلمه “نه” گاهی اوقات نهایت صداقت و صراحت وشجاعت ما را میرساند در نتیجه دیگران احترام بیشتری را برای ما قائل خواهند شد.

به گفته کارشناسان بهترین بهانه برای نه گفتن میتواند امور شخصی ومراقبت از خود باشد. کمک کردن به دیگران خوب است. اما به این شرط که به کارها و برنامه های خود، پیش و بیش از کمک به دیگران توجه داشته باشید. تصور کنید که از شما درخواست می شود به حل یک مشکل کمک کنید. ممکن است مشکل مذکور در مدت زمانی کوتاه رفع شود؛ اما در اغلب اوقات چنین درخواست هایی دو تا سه ساعت و حتی تمام روز شما را اشغال می کنند. در چنین وضعیتی شما به ناگاه متوجه می شوید که بسیاری از امور روزانه تان عقب افتاده اند، در حالی که تنها با یک «نه» ساده می توانستید کمک به حل مشکل را حداقل به زمانی دیگر موکول کنید.فال روزانه

تمام کارآفرینانی که می شناسم، حتی وقت کافی برای انجام کارهایی که می خواهند نیز ندارند، با این حال باز هم به درخواست های جدید پاسخ مثبت می دهند. شاید این به خاطر خوش بینی ذاتی شان باشد، یا شاید فقط از ناامید کردن دیگران متنفرند؛ اما با پاسخ های مثبت مکررشان به سلامتی، اعتبار و کارایی خود لطمه می زنند زیرا قادر نخواهد بود تمام وظایفی را که بر عهده می گیرند انجام دهند.

علاوه بر این پاسخ های مثبت همیشگی، برخی کارآفرینان که تحت فشار قرار دارند، به شکل ضعیفی پاسخ منفی خود را اعلام می کنند، با لحن بدی با فرد درخواست کننده صحبت کرده یا دلیل روشنی برای پاسخ منفی شان نمی آورند. هرکدام از این رویکردها همیشه باعث بدتر شدن ماجرا شده و معمولا به احساس گناه می انجامد.

یک کارآفرین موفق باید به تمام تعهداتش عمل کرده و توقعات دیگران را نسبت به خود مدیریت کند. نکاتی را که در طول سالیان طولانی از قوی ترین رهبران کسب و کار آموخته ام با شما در میان می گذارم تا بتوانید بدون آسیب رساندن به روابط کاری فعلی یا موقعیت آینده پاسخ منفی بدهید:

 

روش مهارت نه گفتن قبل از آسیب خوردن :

۱- مرزهایی تعیین کنید و پیش چشم همه برای این حد و مرز احترام قائل شوید.

اجازه دهید همکارانتان تا حدودی با اولویت ها و محدودیت های کاری تان آشنا شوند. قوانینی را که در مورد وقت های آزاد و درخواست های قابل قبول برای خود تعیین کرده اید نشکنید و برایشان استثنا قائل نشوید. اعمال شما باید با حرف هایتان همخوانی داشته باشند. پس وقتی منظورتان «خیر» است، «بله» نگویید.

 

۲- قبل از قبول یا رد کردن درخواست، زمانی را به بررسی تقویم خود اختصاص دهید.

یک شیوه رایج و مقبول کسب و کار این است که قبل از پاسخ دادن به هر نوع درخواستی، زمانی را به بررسی تقویم یا مشورت با دیگر مدیران اختصاص دهید. اگر به سرعت پاسخ مثبت یا منفی بدهید، احتمال دارد که یا نتوانید از پس آن بربیایید و یا رابطه کاری را نابود کنید. در هر شرایطی مهم است که به تاریخ یا زمانی که وعده داده اید، پایبند باشید.

 

۳- به حسس ششم تان اعتماد کنید.

باد توجه داشته باشید که مغز و بدن تان اغلب اطلاعاتی را ثبت می کنند که صحیح تر از واکنشی احساسی و خوش بینانه یا عکس العملی منفی خواهدبود. نفس عمیقی بکشید، ذهنتان را از هر موضوع جانبی بی ربط پاک کنید و قبل از هر گونه پاسخی واکنش غریزی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

 

۴- هم مزایا و هم معایب درخواست مورد نظر را با یکی از شرکا در میان بگذارید.

اعلام ملاحظاتتان با صدای بلند به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که همه تاثیرات پاسخ های مثبت و منفی تصمیمتان را در نظر گرفته اید. هر پاسخ مثبتی باعث افزایش حجم کاری و هر پاسخ منفی ای باعث از دست رفتن موقعیتی می شود که در طول مسیر زندگی با آن برخورد کرده اید. صحبت کردن در این مورد برایتان زمان بیشتری می خرد.

 

۵- ببینید آیا می توانید در ازای این درخواست چیزی بخواهید یا خیر.

این موضوع به فرد درخواست کننده کمک می کند تا تاثیرات احتمالی درخواستش را درک و احتمالا در آن بازنگری کند. گاهی بیش از آنچه وقت می گذارید احتمالا در آن بازنگری کند. گاهی بیش از آنچه وقت می گذارید و ارائه می دهید، بازدهی خواهید داشت. هر پاسخ مثبتی باید یک موقعیت برد- برد برایتان ایجاد کند؛ مانند پیشنهاد همکاری استراتژیک که رشد عظیمی را برای هر دو کسب و کار ایجاد می کند.

 

۶- قبل از این که پاسخ منفی بدهید، محدودیت های خود را توضیح دهید.

اگر بدون هیچ گونه توضیحاتی درخواستی را نپذیرید، درواقع نشان داده اید که آن درخواست غیرمنطقی و مشکل دار بوده است. افرادی که درخواستی می دهند شاید از محدودیت های بودجه، حجم کاری فعلی یا فشار رقابتی فعلی شما باخبر نباشند. با این کار می توانید آنها را تشویق کنید که در آینده دوباره پیشنهادهایی به شما بدهند.

 

۷- به شخص پاسخ مثبت بدهید و به درخواستش پاسخ منفی.

مطمئن شوید که فرد درخواست دهنده متوجه شود که به رغم این که به دلیل محدودیت های کاری، استراتژی یا زمانی، (فعلا) نمی توانید درخواست او را بپذیرید، چه احساس خوب و مثبتی در مورد او دارید. با این کار احتمالا فرد درخواست دهنده رد شدن درخواستش را شخصی نخواهدپنداشت.

 

۸- پاسخ منفی تان را بین دو موضوع مثبت پنهان کنید.

پاسختان را به وسیله توضیحات مثبت قابل قبول تر کنید. به عنوان مثال، اگر شریک تان از شما می خواهد که کنفرانسی را در شهر دیگری برگزار کنید اما مهلت انجام کار دیگری دارد به انتها می رسد، در ابتدا تعهداتتان را توضیح بدهید (موضوع مثبت)، سپس بگویید که به دلیل همان تعهدات باید در شهر بمانید (پاسخ منفی) و سپس با گفتن این که می خواهید روی وقت شناس بودن متمرکز شوید (موضوع مثبت) صبحت هایتان را به پایان برسانید.

 

۹- تصمیم گیری را به زمان بهتری موکول کنید.

از فرد درخواست کننده بپرسید که آیا می توان موضوع درخواست را به زمانی دیگر موکول کرد تا تصمیم گیری در شرایط بهترین انجام شود یا خیر. ممکن است هر دو طرف در میان آشفته بازار شروع کسب و کار دچار اشتباه شوند. حواستان به زبان بدن و لحن صحبتتان باشد زیرا ممکن است با زبان بدن و لحن نامناسب پاسخ منفی را از آنچه که هست، دشوارتر کنید.

 

۱۰- مطمئن شوید که حرف هایتان را با شفافیت کامل بیان می کنید.

وقتی فرد درخواست کننده پاسخ «منفی» ملایم شما را به عنوان پاسخ «مثبت» یا «شاید» در نظر بگیرید، هیچ کس رضایتمند نخواهد شد. همچنین توضیحات خیلی طولانی یا جزیی ممکن است به آن فرد القا کند که شما در حالت دفاعی قرار گرفته اید. پاسخ شما باید محکم و غیراحساسی باشد. به وضوح «نه» بگویید و سعی کنید حین گفتن آن لبخند بزنید.

برای این که رهبر بودن خود در کسب و کار را نشان دهید، نیازی نیست که همیشه به دیگران پاسخ مثبت دهید.

درواقع، اگر نگاهی به رهبران کسب و کاری دور و اطراف خود بیندازید، آنها از «نه» گفتن به موضوعات تکراری و رایج هراسی ندارند؛ حتی به همین خاطر ارج و قرب بیشتری به دست می آورند. آنها یادگرفته اند که با همان شور و شوقی که پاسخ مثبت می دهند، باید گاهی کلمه «نه» را نیز به کار ببرند. این بهترین روش برای تغییر دنیا و نجات دادن خودتان است. از همین امروز شروع کنید.

 

 

 کتاب قدرت نه گفتن

چگونه نه بگوییم

مهارت نه گفتن | چگونه بدون احساس گناه «نه» بگوییم

منبع : پنجره خلاقیت / برترین ها / نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا