دوران بارداری

جلوگیری از بارداری | راه های طبیعی جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری : راه های طبیعی و خانگی جلوگیری از بارداری چیست ؟ چگونه از بارداری زودهنگام جلوگیری کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای دیگر درباره دوران بارداری و جلوگیری از بارداری در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

عوارض جلوگیری طبیعی

روش منقطع جلوگیری از بارداری , جلوگیری از بارداری

 

۱۳ نکته درباره جلوگیری از بارداری به روش طبیعی

یکی از روش‌های پیشگیری در بارداری که به روش طبیعی نیز شهرت دارد، پیشگیری از بارداری به کمک تقویم و چرخه قاعدگی است. با تخمین روز تخمک‌گذاری و ممانعت از برقراری رابطه زناشویی در این روزها، می‌توان از بارداری جلوگیری کرد. از آن جهت به این روش، روش طبیعی می‌گویند که نیاز به هیچ ابزار کمکی مانند قرص، کاندوم یا IUD ندارد. اگر از این روش استفاده می‌کنید، نکاتی وجود دارند که بد نیست بدانید:

۱.    روش دیگری برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که آن هم به روش طبیعی معروف است اما با پیشگیری از بارداری به کمک تاریخ، تفاوت دارد. در این متد، مرد با آگاهی از اینکه نزدیک به ارگاسم است، آلت خود را خارج کرده و اجازه نمی‌دهد مایع منی در داخل رحم تخلیه شود. این شیوه نیاز به عکس‌العمل سریع مرد دارد و فقط در ۷۸ درصد موارد موفق عمل می‌کند.

۲.    مطالعات نشان داده‌اند که پیشگیری از بارداری به کمک تعیین روز تخمک‌گذاری، به اندازه مصرف قرص‌های ضد بارداری مؤثر است. این روش معمولا در ۹۸.۲ درصد موارد درست عمل می‌کند.

۳.    آنچه باعث می‌شود این روش قابل اعتماد نباشد، عدم اطمینان از روز دقیق تخمک‌گذاری است. زیرا هرچقدر هم که مرتب چرخه قاعدگی را دنبال کنید و بر تاریخ‌های گذشته اتکا کنید، باز هم ممکن است به هر دلیلی قاعدگی شما عقب یا جلو بیفتد و این یعنی خطا در تعیین روز تخمک‌گذاری.

۴.    از طرف دیگر، اسپرم می‌تواند تا ۵ روز در داخل بدن زن زنده بماند. این، موضوعی است که بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند. فقط کافی است روز تخمک‌گذاری شما، نسبت به ماه‌های قبل، یک یا دو روز جابه‌جا شود. در این صورت با حضور اسپرم در بدنتان شانس بارداری بسیار زیاد است.

۵.    در این روش، برخلاف کاندوم، هیچ وسیله‌ای برای محافظت از شما در برابر بیماری‌های قابل انتقال جنسی وجود ندارد.

۶.    در هفته‌ای که احتمال تخمک‌گذاری را می‌دهید حتی پیشگیری از بارداری به کمک خارج کردن آلت نیز نمی‌تواند ۱۰۰ درصد موفقیت آمیز باشد.

۷.    تعیین روز تخمک‌گذاری را می‌توان به ۴ شیوه انجام داد. به کمک دمای بدن، به کمک تقویم، به کمک تغییر در ترشحات به کمک دستگاه یا برنامه.

۸.    در تعیین روز تخمک‌گذاری به کمک دمای بدن، دمای واژن در صبح و قبل ار خارج شدن از رختخواب است. از آنجایی که دمای بدن در روز تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد، با اندازه گرفتن روزانه دمای بدن خود متوجه می‌شوید که چه روزی دمای بدن شما بالاتر است، همان روز، روز تخمک‌گذاری شما است.

۹.    دقت به هرگونه تغییری در ترشحات، برای یافتن روز تخمک‌گذاری مهم است. معمولا اکثر زنان، در روزهای  تخمک‌‌گذاری، ترشحات سفید رنگی در لباس زیر خود مشاهده می‌کنند.

۱۰.    برخی افراد، از برنامه‌ها و دستگاه‌های تعبیه شده برای تعیین روز تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که حداقل شش ماه از این ابزار به همراه روش غیر هورمونی دیگری برای پیشگیری از بارداری بهره ببرید تا بتوانید از صحت برنامه یا دستگاه اطمینان حاصل کنید.

۱۱.    در جولای ۲۰۱۸، ۳۷ خانم سوئدی به دلیل بارداری ناخواسته با وجود استفاده از برنامه تعیین روز تخمک‌گذاری، شکایت کردند.

۱۲.    بهترین کار برای کمک گرفتن از روش طبیعی پیشگیری از بارداری، تعیین روز تخمک‌گذاری به کمک دمای بدن، توجه به ترشحات و تقویم به صورت هم‌زمان است.

۱۳.    این شیوه، به زنانی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و یا هر بیماری دیگری که باعث نامنظم شدن چرخه قاعدگی می‌شود توصیه نمی‌شود.

 

 

راههای جلوگیری از بارداری در دوران نامزدی

راههای جلوگیری از بارداری بعد از نزدیکی

 

 

پیشگیری از بارداری به روش طبیعی

تنها افرادی که می توانند به راحتی جمعیت را کنترل کنند و از افزایش بی رویه آن جلوگیری کنند خانواده ها هستند.در روشهای پیشگیری طبیعی از بارداری که بدون استفاده از  وسایل و دستگاههای مکانیکی که تنظیم هورمون ها را تغییر می دهند فقط زمان لقاح مهم است.پیشگیری از بارداری

در این روش باید زن و مرد در زمانی که سلول تخم آماده لقاح با اسپرم است، رابطه جنسی نداشته باشند. به طور متوسط تخمک ها در حدود روز چهاردهم (به علاوه و منهای ۲) قبل از عادت ماهانه بعدی خانم آزاد می شوند. اما از آنجا که سلول تخم ۳ تا ۴ روز (۶ تا ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری) و اسپرم هم ۴۸ تا ۷۲ ساعت زنده می ماند، زمان دقیقی که در آن زمان خانم می تواند باردار شود ربطی به ساعت و روز ندارد و در اصل هفته را شامل می شود.

 

مزایای کنترل طبیعی

  • روش های طبیعی کنترل بارداری به طور معمول در مقایسه با روش های دیگر بسیار ارزان است مگر آنکه خانم بخواهد کیت تست تخمک گذاری خریداری کند.
  • در این روش نیازی به دارو و استفاده از هورمون وجود ندارد.
  • هیچ روش یا اتصالی توسط پزشک مورد نیاز نیست.

 

معایب پیشگیری از بارداری به صورت طبیعی

  • در این روش تخمین دقیق زمان باروری خانم کمی مشکل است و همین موضوع شانس بارداری ناخواسته را بالا می برد.
  • روش های طبیعی کنترل بارداری به اندازه دیگر روش ها موثر نیستند.

 

روش تقویمی

در روش تقویمی محاسبه دور باروری خانم متکی به یک تقویم است. براساس ۱۲ قاعدگی قبلی، خانم ۱۸ روز از کوتاهترین چرخه قاعدگی اش کم می کند تا اولین روز باروری اش مشخص شود. ۱۱ روز هم از طولانی تریم چرخه قاعدگی کسر می کند تا آخرین روز باروری را تعیین کند. به این ترتیب تعداد روزهایی که طی آنها تخمک گذاری انجام می شود، مشخص می شود. این روش ۸۰ درصد در پیشگیری از بارداری موثر است و اگر به تنهایی استفاده شود تقریبا ناکارآمد است.

 

روش مبتنی بر دمای پایه بدن

اساس این روش بر این است که دمای بدن خانم ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از آزاد شدن تخمک از تخمدان کاهش پیدا می کند و دوباره زمانی که تخمک آزاد شد، افزایش پیدا می کند. متاسفانه این تفاوتدما زیاد نیست و تنها در حد یک درجه است. این روش مستلزم آن است که خانم هر روز قبل از خروج از رختخواب دمای بدنش را اندازه گیری کند. دماسنج ها مخصوص که حساسیت بالاتری نسبت به انواع دهانی دارد برای این منظور مناسب تر هستند. این اطلاعات باید یادداشت شوند. برای استفاده از این روش خانم از مانی که متوجه افت درجه حرارت شد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از آن نباید ارتباط جنسی برقرار کند.

 

روش بررسی مخاط (موکوس)

این روش مستلزم احساس یا مشاهده تغییرات موکوسی دستگاه تناسلی خانم به ویژه در ناحیه دهانه رحم است. در صورت استفاده از این روش خانم باید از تغییراتی که تحت تاثیر استروژن در میانه چرخه قاعدگی ایجاد می شود، آگاه باشد. این تغییرات شامل افزایش مقدار موکوس شفاف، رقیق و کشدار دهانه رحم است. در این روش هر زمان که مخاط چسبناک یا نمناک شده باید از رابطه جنسی پرهیز کرد.

 

روش وابسته به علائم یا Symptothermal

این روش ترکیبی از روش تقویمی، دمای پایه بدن و بررسی موکوس است. در این روش نه تنها همه این عوامل در نظر گرفته میشود بلکه علائمی مانند دل درد خفیف و حساسیت به لمس سینه نیز در نظر گرفته می شود.

 

روش منقطع

در این روش مرد آلت تناسلی خود راازواژن خارج کرده و مایع انزال را بیرون از واژن و به دور از دستگاه تناسلی خارجی زن می ریزد. میزان موفقیت این روش حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد گزارش شده است. اما بهتر است زوجین تا زمانی که مرد از استفاده درست این روش مطمئن نشده از یک روش پیشگیری دیگر نیز استفاده کنند.

 

کیت تخمک گذاری

یکی از روشها استفاده از کیت های تست تخمک گذاری است که برخی زوج ها برای روش طبیعی کنترل بارداری استفاده می کنند اما بسیار گران هستند و همین موضوع از نقاط ضعف بالقوه به کار بردن این روش است. برای برخی خانم ها نداشتن رابطه جنسی در زمان های خاص از ماه این روش را از نظر آنها ناکارامد کرده است. این کیت میزان هورمون جسم زرد را در ادرار اندازه گیری میکند. میزان این هورمون معمولا ۲۰ تا ۴۸ ساعت قبل از تخمک گذاری افزایش پیدا می کند. همین موضوع می تواند خانم را از انجام رابطه جنسی بازدارد.

 

 

جلوگیری از بارداری بعد از رابطه

راه های طبیعی جلوگیری از بارداری

 

جلوگیری از بارداری | راه های طبیعی جلوگیری از بارداری

منبع : نت دکتر / نمناک / نی نی / سلامتیسم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا