بهداشت و سلامت

سیگار کشیدن زنان | مضرات سیگار برای خانم ها

سیگار کشیدن زنان  : عوارض سیگار در خانم ها چیست ؟ چگونه زنان سیگار را ترک کنند ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت زنان ، عوارض مهم سیگار برای خانم ها در خدمت شما هستیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

تاثیر سیگار بر قاعدگی

سیگار مخصوص خانمها , سیگار کشیدن زنان

 

 

۱۱ ضرر سیگار کشیدن زنان را بشناسید

این آگاهی عمومی وجود دارد که سیگار کشیدن برای سلامت مضر بوده و ریسک ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، بیماری ریوی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

طبق اعلام موسسه ملی سلامت آمریکا، سیگار کشیدن موجب بروز مشکلات متعدد سلامت در بین زنان می شود که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

 

۱. کاهش تراکم استخوان در زنان بعد از یائسگی.

۲. آرتریت روماتوئید.

۳. آب مروارید.

۴. بیماری لثه.

۵. زخم معده.

۶. عوارض پس از جراحی.

۷. افسردگی.

۸. مشکلات دوره عادت ماهانه، از جمله چرخه نامنظم و دوره های دردناک.

۹. یائسگی زودهنگام.

۱۰. دشواری در باردار شدن.

۱۱. مشکلات تنفسی.

 

مضرات سیگار برای خانم ها

سیگار و راه های جلوگیری از بارداری غذایی

آیا برای تنظیم خانواده از وسایل و راه های ضد بارداری غذایی یا سایر روش های هورمونی استفاده می کنید؟ خانم های سیگاری که از این روش ها استفاده می کنند، دچار عوارض بسیار جدی می شوند که از آن جمله می توان به افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی مثل لخته شدن خون، حمله های قلبی، و سکته اشاره کرد. این خطر با بالا رفتن سن افزایش می یابد و خانم های بالای ۳۵ سال که سیگار می کشند نباید به هیچ وجه از این روش های ضد بارداری استفاده کنند.

تجربه نشان داده است که افرادی که از قرص استفاده می کنند، با افزایش خفیف فشارخون مواجه می شوند. اما، با متوقف کردن استفاده از قرص های ضد حاملگی، فشارخون به حالت نرمال برمی گردد. تحقیقات جدید نشان می دهد که فشارخون بالا مشکل چندان جدی برای افرادی که از قرص استفاده میکنند نیست، بااینحال، همه خانم هایی که از روش های ضد بارداری غذایی استفاده می کنند باید هر شش تا دوازده ماه فشارخون خود را چک کنند.

 

سیگار و بارداری

موادشیمیایی موجود در تنباکو از طریق جریان خون از مادرهای باردار به جنین سرایت می کند. این موادشیمیایی سمی، برای جنین و همچنین مادر عوارض و مشکلات خطرسازی را به دنبال خواهد داشت. سیگار کشیدن طی دوران حاملگی، منجر به مشکلاتی از قبیل وضع حمل زودرس، پایین بودن وزن نوزاد، سقط جنین، مرگ نوزاد تازه به دنیا آمده خواهد شد. نوزادان تازه به دنیا آمده ای که مادران آنها طی حاملگی سیگار می کشیده اند، به اندازه بزرگسالانی که سیگار می کشند، در جریان خونشان نیکوتین وجود دارد و طی چند روز اول تولدشان با مشکلات بسیاری روبه رو خواهند شد.

بچه هایی که مادرانشان سیگار می کشیده اند بیشتر دچار سرماخوردگی، گوش درد، مشکلات تنفسی، و بیماری های دیگر می شوند و درمقایسه با کودکان دیگر بیشتر نیاز به مراجعه به پزشک اطفال پیدا خواهند کرد.

 

 

سیگار کشیدن خانمها

تاثیر سیگار قبل از بارداری

 

 

سیگار و نازایی

آیا بچه دار شدن یکی از برنامه های آینده شماست؟ امروز خیلی از خانم ها بچه دار شدن خود تا را تا ۳۰ یا حتی ۴۰ سالگی به تعویق می اندازند که ممکن است منجر به بروز مشکلات نازایی حتی در خانم هایی که سیگار نمی کشند شود. اما خانم هایی که هم سیگار می کشند و هم بچه دار شدن خود را به تعویق می اندازند، با خطر جدی تری از نازایی مواجه می شوند.

واقعیت این است که خانم های سیگاری تقریبا %۷۲ قدرت باروری خانم هایی که سیگار نمی کشند را دارا می باشند. وقتی سایر فاکتورها دقیقا یکسان باشد، ۳٫۴ مرتبه بیشتر احتمال می رود که بچه دار شدن خانم های سیگاری بیش از یکسال طول بکشد.

جالب توجه است که تحقیقات نشان می دهد که واکنش تخمک گذاری، همچنین قدرت باروری و القاء تخم، ممکن است در خانم های سیگاری آسیب جدی ببیند. همچنین گفته می شود که موادشیمیایی موجود در تنباکو مایع گردنه رحم را نیز تغییر داده و آن را برای اسپرم سمی می کند که حاملگی دشوارتر خواهد شد.

البته این مسئله برای آقایون هم وجود دارد. مردهایی که سیگار می کشند تا %۵۰ بیشتر احتمال نازایی آنها بیشتر است. برخی از موادشیمیایی موجود در سیگار باعث تغییر و تحول ژن شده که ممکن است باعث سقط جنین، نقص های مادرزادی در نوزاد، سرطان، و سایر مشکلات در نوزادان شود.

 

سیگار و بیماری ملتحمه لگن

این بیماری تا %۳۳ بیشتر در خانم های سیگاری رخ می دهد. بیماری ملتحمه لگن ، بیماری دردناک است که نیاز به معاینه فوری پزشکی دارد و ممکن است باعث بروز مشکلات مختلف در حاملگی شود.

 

سیگار و یائسگی زودرس و قاعدگی

خانم هایی که سیگار کشیدن را از نوجوانی شروع می کنند، تا سه مرتبه بیشتر ممکن است دچار یائسگی زودرس شوند. خانم های سیگاری معمولا علائم یائسگی را دو تا سه سال زودتر از خانم های عادی تجربه می کنند.

مشکلات مربوط به قاعدگی مثل خونریزی های غیرطبیعی، فقدان قاعدگی، و ترشحات و عفونت های مربوط به رحم، نیز بین خانم های سیگاری بیشتر دیده می شود.

اختلالات قاعدگی، و یائسگی زودرس ممکن است به خاطر تاثیرات سمی بر روی تخمدان یا با پایین آمدن میزان هورمون استروژن در این خانم ها ایجاد شود.

 

 

دخانیات و زنان

ترک سیگار در خانمها

سیگار کشیدن زنان | مضرات سیگار برای خانم ها

 

منبع : مردمان / سلامت نیوز / مهر / کوکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا