دوران بارداری

درمان دیابت در بارداری | عوارض دیابت بارداری بر جنین

درمان دیابت در بارداری : در دوران بارداری چگونه دیابت خود را کنترل کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره کنترل قند و دیابت در دوران بارداری ، اقدامات لازم برای پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

عوارض دیابت بارداری

پیشگیری از دیابت بارداری , درمان دیابت در بارداری

 

 

پیش از بارداری قندخون را اندازه‌گیری کنید

ایران از مناطق پرخطر در زمینه ابتلا به بیماری دیابت است و افراد زیادی در کشور در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی افزود: نوعی دیابت نهفته در خانم‌ها وجود دارد که ممکن است در دوران بارداری بروز کند و به آن «دیابت بارداری» می‌گویند.

دکتر بهروز تصریح کرد: بارداری خود دورانی دیابت‌زا است، زیرا افزایش هورمون‌ها در زمان بارداری و همچنین ترشح آنزیم‌هایی که بر کاهش میزان ترشح انسولین موثر هستند، زمینه افزایش میزان قند خون را فراهم می‌کند.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: خانم‌هایی که در خانواده درجه یک خود سابقه ابتلا به دیابت دارند و یا نوزاد متولد شده در زایمان قبلی آن‌ها وزنی بیش از چهار کیلوگرم داشته، باید پیش از بارداری قند خون خود را تست کنند.

وی بیان کرد: با انجام تست‌ قندخون پیش از بارداری میزان قند خون ارزیابی می‌شود و با تجویز رژیم غذایی مناسب و در مواقعی استفاده از انسولین می‌توان از بروز دیابت بارداری پیش‌گیری کرد.

بهروز گفت: در صورتی که دیابت بارداری کنترل نشود می‌تواند موجب بروز خطراتی برای مادر و جنین شود که از جمله این خطرات می‌توان به افزایش احتمال سقط جنین، افزایش مایع رحم، چسبندگی جفت، افزایش فشارخون، زایمان زودرس، عفونت‌های هنگام زایمان و همچنین آسیب جنین هنگام زایمان اشاره کرد.

 

تغذیه مناسب دیابت بارداری، مهم ترین نکات

قند خون مادران باردار با چه عواملی افزایش پیدا می کند و با چه توصیه هایی باید آن را برطرف کنیم چه کارهایی به مادران باردار برای کنترل قند خونشان کمک خواهد کرد؟

 

 

 

تشخیص دیابت بارداری

دیابت بارداری و رژیم غذایی

 

 

پیشنهادات متخصصین زنان و زایمان را در این باره مطالعه کنید

سلول‌های بدن براحتی قند را مصرف می‌کنند و در واقع سوخت اصلی بدن است. در دوران بارداری و بخصوص اوایل آن، به دلیل نیاز جنین به سوخت و ساز، قند خون مادر بیشتر مصرف می‌شود و مادر باردار را معمولا با افت قند مواجه می‌کند. این وضعیت را امروزه خیلی کم می‌بینیم، چون ما به مصرف زیاد و افسار گسیخته مواد غذایی رو آورده‌ایم و متاسفانه در خیلی موارد مادر باردار بی‌دلیل استراحت زیاد می‌کند و غذای بیش از حد می‌خورد. به این ترتیب نه‌تنها قند خونش پایین نمی‌آید، بلکه بالاتر هم می‌رود.

 

زیادی قند خون چه اثری بر روند بارداری دارد

مهم‌ترین مشکل زمانی پدید می‌آید که مادر باردار از وجود دیابت خودش مطلع نباشد و زمانی که جنین تازه تشکیل شده است و روزهای اول زندگی جنینی را می‌گذراند در معرض قند بالا قرار گیرد. احتمال وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی در چنین جنین‌هایی چند برابر جنین‌های معمولی است و این احتمال به بیشتر از ۱۰ درصد می‌رسد. راه مقابله با چنین فاجعه‌ای این است خانم‌ها وقتی تصمیم به بارداری می‌گیرند یا حتی زمانی که از راه‌های خیلی قطعی برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند، سالانه قند خونشان را کنترل کنند و در صورتی که قند خون ناشتایشان بالاتر از صد بود بدانند در معرض دیابت هستند و البته در مقادیر بالاتر از ۱۲۶ با تشخیص دیابت تحت درمان قرار گیرند. به این ترتیب می‌توان از ابتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی به میزان زیادی پیشگیری کرد.

این تمهیدات بخصوص در خانم‌هایی که احتمال ابتلای به دیابت در آنان بیشتر است، مهم‌تر است. خانم‌هایی که اضافه وزن دارند، خانم‌هایی که سابقه زایمان نوزادانی با وزن بالاتر از چهار کیلوگرم دارند، افرادی که در بستگان نزدیکشان دیابت نوع ۲ وجود دارد و آنان که سابقه دیابت در زمان بارداری دارند در گروه پر خطرها هستند و باید با جدیت بیشتری احتمال وجود دیابت را در آنان در نظر داشت.

گاهی مادر باردار ابتدای بارداری قند خون نرمال دارد، ولی اواسط بارداری به دلیل تغییراتی که حاملگی روی فیزیولوژی مادر ایجاد می‌کند و پرخوری، دچار افزایش قند خون می‌شود. البته باید دانست در دوران بارداری حتی قند ناشتای معادل ۹۵ نیز بالاتر از طبیعی تلقی می‌شود. در صورتی که تشخیص دیابت بارداری برای مادر داده شود، ابتدا باید با رژیم مناسب که حاوی نشاسته و قند کم است و ورزش منظم مورد درمان قرار گیرد و مادر باردار با دستگاه سنجش قند روزانه چند نوبت قند خون خود را چک کند.

در صورتی که با این تمهیدات قند خون کنترل نشد داروهایی که مهم‌ترین آنها انسولین است باید شروع شود تا سطح قند خون ناشتا در حد کمتر از ۹۵ و قند خون بعد از غذا کمتر از ۱۲۰ حفظ شود. در این صورت می‌توان امیدوار بود عوارض دیابت بارداری به حداقل برسد. احتمالا کودکان این مادران در بزرگسالی به چاقی و دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.

 

 

 قند دوران بارداری باید چند باشد

درمان دیابت در بارداری

 

درمان دیابت در بارداری | عوارض دیابت بارداری بر جنین

منبع : سلامت نیوز / ایسنا / دکتر سلام / نی نی بان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا