دوران بارداری

بیماری قلبی در بارداری | آیا بیماران قلبی می توانند طبیعی زایمان کنند

بیماری قلبی در بارداری : درمان بیماری های قلبی در دوران بارداری چگونه است ؟ زایمان در بیماران قلبی چگونه باید باشد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره تاثیر بیماری های قلبی در بارداری و نحوه زایمان بیماران قلبی در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

تاثیر بیماری قلبی مادر بر جنین

اکو قلب مادر در دوران بارداری , بیماری قلبی در بارداری

 

 

بیماران قلبی ،طبیعی زایمان کنند

 

یک متخصص زنان و زایمان گفت: مشاوره بارداری برای تمام زنان باردار ضروری است زیرا بیماری قلبی در برخی از زنان علایم خاصی ندارد.

شهناز آرام در گفت‌وگو با بیان اینکه شیوع بیماری‌های قلبی در دوران بارداری یک درصد است،‌ اظهار کرد: بیشترین علت مرگ و میر در زنان ۲۴ تا ۴۴ سال بیماری‌های قلبی است و از هر ۱۰۰ زن باردار یک نفر به بیماری قلبی مبتلا می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات طبیعی سیستم قلبی عروقی در دوران بارداری افزود: تغییرات سیستم قلبی عروقی در بارداری در بسیاری از موارد مشابه بیماری‌های قلبی است و همین امر موجب شده تا در بسیاری از موارد پزشکان این علایم را طبیعی تلقی کرده و آن را نادیده می‌گیرند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه میزان فعالیت قلب در دوران بارداری به ویژه در دو ماهه اول و ماه هفتم افزایش می‌یابد، ادامه داد: میزان برون ده قلبی در دو ماه نخست بارداری افزایش می‌یابد و در نیمه بارداری به حداکثر رسیده و تا پایان حاملگی در همان حد باقی می‌ماند.

آرام با بیان اینکه تنگی نفس در زمان فعالیت، ورم اندام تحتانی، خستگی و علائمی هستند که در مادران باردار طبیعی اما در یک فرد عادی نشان دهنده ابتلا به بیماری قلبی است،‌ تصریح کرد: ضایعات رماتیسمی مادر در دوران کودکی که ناشی از گلو درد چرکی در سنین ۳ تا ۵ سالگی است شایع‌ترین علت بروز بیماری‌های قلبی در مادران بارد است در حالی که رعایت بهداشت در کشورهای پیشرفته باعث کاهش بروز بیماری‌های قلبی ناشی از گلو دردهای چرکی شده است.

وی با بیان اینکه ابتلا به بیماری قلبی می‌تواند منجر به افزایش سقط جنین، مرگ داخل رحمی، زایمان زودرس شود، اضافه کرد: بارداری نیز در مادرانی که بیماری قلبی خود را کنترل نکرده باشند باعث بدتر شدن اختلال قلبی شده و میزان مرگ و میر مادر را افزایش می‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بیماری‌های قلبی در بارداری در چهار کلاس طبقه بندی می‌شود، ‌بیان کرد: در بیماران طبقه یک بیمار نرمال است و هیچ گونه مشکلی در راه رفتن و فعالیت ندارد اما بیماران طبقه دوم اگرچه در موقع استراحت و با فعالیت عادی و روزمره فاقد علامت هستند اما با فعالیت بیش از حد علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی زیاد، تپش قلب در آن‌ها مشاهده می‌شود.

آرام اضافه کرد: بیماران طبقه سه با کوچک‌ترین فعالیت عادی علامت دار می‌شود اما بیماران طبقه چهار حتی در حالت استراحت نیز دچار مشکل و ناراحتی هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان خطر در مادر باردار به طور مستقیم به طبقه بندی بیماری قلبی بستگی دارد، ادامه داد: بیماران طبقه یک و دو می‌توانند با مراقبت‌های دقیق باردار شوند، اما حاملگی در بیماران طبقه سه به طور نسبی ممنوع و در طبقه چهار کاملا ممنوع است.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه اکوکاردیوگرافی در تمامی بیماران حامله مشکوک به بیماری قلبی مناسب‌ترین روش تشخیص بیماری است،‌ گفت: مراجعه به موقع به پزشک و انجام مشاوره قبل از بارداری به وی‍ژه برای زنانی که به طور مادرزادی به بیماری قلبی مبتلا بوده‌اند بسیار مهم است زیرا انجام مشاوره نشان دهند توانایی و یا عدم توانایی بارداری است.

آرام با اشاره به اینکه زایمان مادران مبتلا به بیماری قلبی باید با حضور یک تیم پزشکی شامل متخصص زنان، متخصص بیهوشی، متخصص قلب، متخصص نوزادان انجام شود، تصریح کرد: بهتر است مادرانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند زایمان طبیعی داشته باشند.

 

 

عوارض بیماری قلبی در بارداری

بیماری های قلبی از اختلالات با عوارض حاد دربارداری است. اگر خانمی تنگی نفس همراه با سرفه شبانه، درد قفسه سینه و ضربان شدید قلب داشته باشد و این علائم در وی به طور مکرر اتفاق بیفتد، حتما باید به متخصص قلب مراجعه کند.

چراکه این عوارض از نشانه های بیماری قلبی محسوب می شود. حال در نظر بگیرید که چنین شخصی قصد باردار شدن داشته باشد بی شک انجام بررسی های تخصصی پیش از بارداری و نیز پیگیری و مراقبت های ویژه در حین بارداری برای حفظ سلامت یک بیمار قلبی و جنین اش بسیار ضروری خواهد بود.

افرادی که بیماری قلبی دارند به دلیل داشتن حاملگی پرخطر باید قبل و حین بارداری تحت نظر متخصص قلب قرار بگیرند. بیماران قلبی طی بارداری به چهار دسته تقسیم می شوند.

افرادی که مشکلات خفیف قلبی دارند، به طور طبیعی می توانند حاملگی را تا انتها طی کنند. برای بیماران قلبی ای که به درجاتی از نارسایی قلبی دچارند، در حالت خوابیده، نشسته یا فعالیت های معمولی دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه می شوند، بارداری با ممنوعیت مواجه است.

بیمارانی که مشکلات قلبی دارند، بخصوص مبتلا به بیماری های دریچه قلب هستند باید داروهایشان را در سه ماهه اول بارداری با مشورت متخصص قلب بیش از بارداری و نیز طی آن عوض کنند.

 

 

تیر کشیدن قلب در بارداری

درد قلب در اوایل بارداری

 

 

تمام بیماران قلبی باید از نوعی مراقبت متفاوت از دیگر بارداران برخوردار باشند، اما افرادی که نارسایی قلب دارند باید در بیمارستان بستری شوند، زیرا اقداماتی که برای این دسته بارداران انجام می شود کاملا متفاوت است.

اگر این بارداران، علائم نارسایی قلبی چون سرفه، تنگی نفس یا تنگی نفس شبانه، سرماخوردگی و عفونت در هر جای بدن داشته باشند به مراقبت ویژه نیاز خواهند داشت و باید در بیمارستان،تحت مراقبت قرار بگیرند.

برخی بیماری های مادرزادی قلب وجود دارد که فرد را با مقداری کمبود اکسیژن مواجه می کند،جنین مادر مبتلا به این نوع بیماری قلبی، به دلیل تنگی نفس مادر، دچار کم وزنی می شود.

خودداری از مصرف برخی داروها طی سه ماهه اول بارداری باید از نظر حفظ سلامت جنین مورد توجه قرار بگیرد، اما بعد از سه ماهه اول که ارگان های جنین کامل می شود، باردار می تواند دوباره از داروهای خود استفاده کند.

همچنین اگر درد زایمان در باردار مبتلا به بیماری قلبی، زود شروع یا کیسه آب وی پاره شود و به عمل اورژانس نیاز داشته باشد، مصرف برخی داروها او را با خطر خونریزی های شدید طی زایمان و سزارین مواجه خواهد کرد، بنابراین مشورت مادر باردار با پزشک متخصص قلب و چگونگی مصرف دارو ضروری است.

ماردارانی که با عوارض خفیف قلبی مواجه هستند طی بارداری با عوارضی چون سنگین شدن و تنگی نفس خفیف مواجه هستند. البته حتی در برخی حاملگی های طبیعی نیز ممکن است عوارضی چون تند شدن ضربان قلب و خستگی سریع بروز کند که این مساله، شناسایی بیماری های قلبی خفیف را مشکل می کند. البته امروزه با انجام اکوی قلب باردار در صورتی که علائمی مانند تپش قلب، تنگی نفس یا درد قفسه سینه بروز کند، میزان مشکل قلبی مشخص می شود.

 

ضرورت مشاوره قبل از بارداری برای مبتلایان به بیماری های قلبی از طریق مشاوره قبل از بارداری، وضع قلب بیمار و علائم و عوارض بیماری اش بررسی می شود تا بتوان در دوران بارداری عوارضی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه را در وی کنترل کرد.

بیماران قلبی که باردار می شوند، در همان سه ماهه اول بارداری در صورتی که پزشک احساس خطر کند و حیات مادر در خطر باشد، اجازه سقط خواهند داشت و با نظر یک تا دو متخصص قلب، اجازه ختم حاملگی به آنان داده خواهد شد.

 

 

 تپش قلب در بارداری خطرناک است

نکات درمان بیماری قلبی در بارداری

 

بیماری قلبی در بارداری | آیا بیماران قلبی می توانند طبیعی زایمان کنند

منبع : ایسنا / سلامت نیوز / اوما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا