دوران بارداری

بارداری در سن بالا | خطرات بارداری در سن ۴۶ سالگی

بارداری در سن بالا : بارداری در سن بالا چه خطراتی دارد ؟ تجربه دوران بارداری در سن بیش از چهل سال چه عواقبی دارد؟ در اینجا با مقاله ای درباره تاثیر سن در بارداری ، و خطرات احتمالی بارداری در سنین بالا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کیا در سن بالا باردار شدن

بارداری در سن ۳۸ سالگی , بارداری در سن بالا

 

 

خطرات بارداری در ۴۶ سالگی

زنانی که بعد از سن ۴۵ سالگی تصمیم به فرزنددار شدن می‌گیرند، خود و فرزندشان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد این زنان با احتمال ۳ برابر بیش‌تر نسبت به همتایان جوان‌تر خود ممکن است در طول دوران بارداری به دیابت و فشار خون بالا دچار شوند. هم‌چنین احتمال تولد زودرس و مشکلات زایمان نیز در این زنان بیش‌تر از زنان جوان‌تر است.

دکتر ماکسی‌میلیان فرانز از دانشگاه وین در این باره گفت: با افزایش سن سطح سلامت انسان‌ها کاهش پیدا می‌کند که این عامل در بارداری باعث بروز خطرات بیش‌تر می‌شود.

امروزه زنان زمان فرزند دار شدن خود را به تاخیر می‌اندازند و به همین دلیل محققان سرگرم مطالعاتی هستند تا خطرات بارداری در سنین بالا را بررسی کنند. در برخی مطالعات دانشمندان متوجه شدند خطرات بارداری در سنین بالا بیش‌تر است ، اما در برخی دیگر تفاوت‌های چندانی از این لحاظ بین زنان سن بالا و جوان‌ترها مشانده نشده است. اما با این حال بیش‌تر این تحقیقات روی زنان بالای ۳۵ سال انجام شده بود و زنان بالای ۴۰ سال چندان مورد توجه نبودند.

در آخرین تحقیقات، مطالعاتی روی ۸۰ هزار زن در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ انجام شد که تعداد بسیار کمی از آن‌ها بالای ۴۵ سال سن داشتند. در این مطالعات مشخص شد نزدیک به ۱۷ درصد از زنان بالای ۴۵ سال در دوران بارداری خود به دیابت مبتلا شدند و ۶ درصد نیز به فشار خون بالا دچار شدند.

بارداری در سنین بالا خطر تولد زودرس را نیز افزایش می‌داد به طوری که ۲۰ درصد از زنانی که در این تحقیقات شرکت داشتند این مشکل را تجربه کردند. هم‌چنین احتمال تب و خونریزی شدید نیز در میان این زنان بیش‌تر از دیگران بود. این زنان هم‌چنین زمان بیش‌تری باید بعد از تولد فرزندشان در بیمارستان بستری می‌شدن و نوزاد آن‌ها نیز بیش‌تر به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کرد.

 

خطرات و عوارض حاملگی در سنین بالا :

  1. اختلالات کروموزومی : هر چه سن مادر باردار بیشتر باشد احتمال ابتلای جنین او به انواع مشکلات کروموزومی و ژنتیکی بیشتر است و در نتیجه آن احتمال بروز سقط هایی که ناشی از اختلالات کروموزومی هستند نیز بالا می رود.

بالا بودن سن پدر معمولا تاثیر چندانی بر بروز اختلالات ژنتیکی ندارد.

  1. فشار خون بالا : احتمال ابتلا به فشار خون بالا به علت سن بالای مادر و نیز فشار خون ناشی از بارداری(مسمومیت حاملگی) در زنان باردار ۳۵ ساله و بالاتر بیشتر است.
  2. دیابت : مانند مورد قبل، احتمال بروز دیابت و همین طور دیابت بارداری در سنین بالاتر بیشتر است.
  3. خونریزی : شیوع انواع خونریزی ها به خصوص در سه ماهه سوم بارداری که به دلیل کنده شدن جفت و یا جفت سر راهی است، در سنین بالای ۳۵ سال بیشتر می باشد.
  4. زایمان زودرس : اغلب در زنان باردار بالای ۳۵ سال سه تا چهار برابر زنان ۲۰ تا ۲۵ ساله زایمان زودرس اتفاق می افتد.
  5. بزرگی بیش از حد جنین : منظور وزن هنگام تولد بالای ۴ کیلوگرم است که باعث می شود انواع مشکلات بر سر راه زایمان به وجود آید و مادر و نوزاد هر دو صدمه ببینند و یا حتی منجر به زایمان از طریق جراحی (سزارین) شود.

 

 

بارداری در سن 43 سالگی

بارداری در سن ۴۶ سالگی

 

 

۷٫سقط جنین بواسطه بیماری مادر : به گفته دکتر لاهوتی متخصص زنان و زایمان ، جدا شدن زودرس جفت و جفت سرراهی یعنی جفتی که دردهانه رحم قرار گرفته و وضعی خطرناک برای مادر و جنین به شمار می آید، از عوارضی است که سلامت بارداری زنان مسن تر را تهدید می کند و معمولا این موارد به دلیل بیماری های مزمن مادر اتفاق می افتد حتی افزایش احتمال سقط خود به خود در مادران مسن، معمولا به بیماری های زمینه ای مادر مثل دیابت یا ناهنجاری های ژنتیک خود جنین نسبت داده می شود. فراموش نکنید که احتمال بروز بیماری های مزمن در مادر مثل بیماری قند، افزایش فشارخون، بیماری های قلبی و مشکلات مفصلی با افزایش سن مادر افزایش می یابد که هریک از بیماری ها می تواند بارداری را با خطراتی مواجه کند و سلامت مادر و جنین را تهدید کند.

  1. افزایش خطر بروز سندرم داون : یکی دیگر از عوارض بارداری در سن بالای ۳۵ سال، ناهنجاری های ژنتیک است که بخصوص بعد از سی و پنج سالگی افزایش زیادی پیدا می کند به طوری که اگر مادر سی و پنج ساله باشد، از هر ۱۳۲ تولد ممکن است یک نوزاد مبتلا به سندرم داون به دنیا بیاید. دکتر لاهوتی با اشاره به این مطالب تاکید می کند: در سی و شش سالگی این میزان به یک مورد از هر ۱۰۵ تولد می رسد و این روند همان طور ادامه دارد به طوری که برای مثال در چهل سالگی مادر در یک مورد از هر ۴۰ تولد، شاهد سندرم داون هستیم که آمار بالایی از این بیماری است. در مورد سایر ناهنجاری های کروموزومی هم تقریبا چنین آماری صدق می کند.
  2. اولین بارداری در سنین بالا نباشد: اما چرا تاکید می شود که اولین بارداری در سنین قبل از سی و پنج سالگی صورت بگیرد؟ دکتر لاهوتی پاسخ می دهد: این طور نیست که همه عوارض بارداری در زنان مسنی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند بیشتر از زنان مسن چند زا باشد، اما زنی که قبلا چند مورد بارداری و زایمان را پشت سرگذاشته است به احتمال بیشتری از سلامت جسمی برخوردار است و بارداری مجدد، در سن بالا برای این دسته افراد، کمتر نگران کننده است حتی احتمال بروز یکی از عوارض بارداری به نام مسمومیت بارداری که درآن فشارخون مادر بالارفته و دفع پروتئین از کلیه ها و ورم مادر وجود دارد در صورتی که اولین بارداری در سن بالا باشد، بیشتر است.

 

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با جام جم درباره عوارض بارداری در سن بالا می گوید: این عوارض بیشتر به اختلالات رشد جنین در رابطه با بیماری های مزمن مادر یا بارداری های چندقلویی مربوط می شود؛ چون بارداری چندقلویی در بارداری های خودبه خود درسن بالا به دلیل شرایط خاص هورمونی شایع تر است. از سوی دیگر خیلی از بارداری ها در این سنین ناشی از روش های کمک باروری صورت می گیرد که احتمال بارداری چندقلویی را بالاتر می برد.

این متخصص می افزاید: ناهنجاری های کروموزومی جنین نیز یکی دیگراز این عوارض ناخوشایند و مهم است و یکی از انواع این ناهنجاری ها که برای خانواده ها آشناتر است، سندرم داون یا همان منگولیسم است. عارضه بعدی بارداری در سنین بالا، بارداری های حاصل از کاربرد فناوری های کمک باروری و درنتیجه عوارض ناشی از این روش هاست.

 

با وجود این بسیاری از خانواده ها برای ایجاد شرایط زندگی بهتر قبل از تولد اولین فرزندشان، بارداری را به تعویق می اندازند. به تعویق انداختن بارداری تا سنین سی سالگی، دوران بارداری را با دشواری ها و مخاطرات زیادی همراه می سازد؛ بنابراین یکی از مهم ترین نکاتی که زنان باید قبل از مادر شدن به آن توجه کنند، سن مناسب بارداری است که در پی آن سلامت مادر و نوزاد تامین می شود.

 

 

 بارداری در سن 50 سالگی

تاثیر سن در بارداری

بارداری در سن بالا | خطرات بارداری در سن ۴۶ سالگی

 

منبع : سلامت نیوز / دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا