پوست و مو

منابع ویتامین A | عوارض جانبی ویتامین آ و اثر مثبت آن بر روی پوست

منابع ویتامین A : تاثیر ویتامین آ در جلوگیری از چین و چروک صورت چیست ؟ در اینجا با یکی دیگر از مقالات مراقبتی پوست و مو ، همچنین نکات مهم مصرف ویتامین آ برای پوست و جلوگیری از پیری زودرس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص ویتامین a برای پوست صورت

قرص ویتامین a برای پوست , منابع ویتامین A

 

 

منابع ویتامین A:

ویتامین آ در منابع همچون جگر، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ ، گوشت، شیر های غنی شده، پنیر، خامه ، قلوه، ماهی کاد و روغن ماهی هالیبوت موجود می باشد. البته همه این منابع غیر از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین A حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند و میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره، کره و مارگارین منابع خوب ویتامین آ هستند البته منابع گیاهی حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود
منابع بتا کاروتن شامل:
•   میوه های نارنجی و زرد همچون طالبی، گریپ فروت، و زردآلو می باشد.
•   سبزیجاتی همچون هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و کدوی حلوایی می باشد.
•   سایر منابع بتا کاروتن شامل کلم بروکلی، اسفناج و بیشتر انواع سبزیجات تیره می باشد.
هرچه میوه و یا سبزی ای پررنگ تر باشد میزان بتا کاروتن آن بیشتر می باشد. منابع گیاهی حاوی بتا کاروتن بدون چربی و کلسترول هستند.
حدود نود درصد ذخایر بدنی ویتامین A در کبد قرار دارد. قسمت اعظم دفع از طریق صفرا و مدفوع صورت می گیرد. میزان توصیه شده غذایی این ویتامین برای گروه های مختلف افراد متفاوت است. به عنوان مثال پسران بزرگ تر از ۱۱ سال و مردان بزرگسال در روز به ۱۰۰۰ میکروگرم رتینول نیاز دارند. نیاز خانم ها ۸۰۰ میکروگرم رتینول است. خانم های باردار و شیرده به ترتیب به ۱۳۰۰ و ۱۲۰۰ میکروگرم رتینول نیاز دارند.
عوارض جانبی
ویتامین A معمولا در میزان طبیعی و درمانی باعث بروز عوارض جانبی نمی شود،اما مصرف دارو برای مدت طولانی ممکن است سبب بروز افزایش میزان ویتامین در بدن و برخی عوارض شود.سردرد، تشنج،تحریک پذیری،تب،ضعف یا خستگی،افزایش حساسیت به نور خورشید،کاهش اشتها،خشکی دهان،درد شکم،استفراغ،ریزش مو،خشکی و ترک خوردگی پوست یا لب ها و درد استخوان یا مفاصل از اثرات افزایش تدریجی این ویتامین در بدن محسوب می شوند.خواب آلودگی،سرگیجه،سر درد شدید،کاهش هوشیاری،دوبینی،اسهال،استفراغ،پوسته پوسته شدن پوست و خونریزی لثه از علائم و نشانه های افزایش ناگهانی این ویتامین هستند.

تاثیر ویتامین A بر سلامت پوست

مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، یکی از راه‌های موثر برای درمان مشکلات پوستی مختلف و حفظ زیبایی و شادابی پوست است. پژوهشگران ثابت کرده‌اند که ریزمغذی‌های مختلف، در رشد و ایمنی پوست تاثیر به سزایی دارند که می‌توان با مشورت پزشک متخصص پوست، این ریزمغذی‌ها را از طریق مصرف منابع غذایی یا مکمل‌های آنها، دریافت کرد.

دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست، مو و لیزر در گفتگو با «سلامانه» در این باره می‌گوید:‌ «مثلا ویتامین A یا رتینول یکی از ویتامین‌های بسیار مفید برای حفظ سلامت پوست است. سال‌ها است که رتینوئیدهای مصنوعی به‌عنوان درمان آکنه شدید و بیماری پسوریازیس یا داءالصدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

 

 

عوارض قرص ویتامین a

کرم ویتامین آ برای پوست صورت

 

 

این عضو مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند که ویتامین A باعث افزایش سلول‌های لایه خارجی پوست یا اپیدرم می‌شود.

دکتر مباشر می‌گوید: «این ویتامین باعث افزایش فاکتور رشد درم یا لایه میانی پوست در کنار کاهش و مهار فعالیت غدد سباسه در پوست هم می‌شود. به‌علاوه، ویتامین A می‌تواند فعالیت باکتری‌های مولد آکنه را هم از سطح پوست کم بکند.» این متخصص پوست به این نکته هم اشاره‌ای داشت که از آنجا که این ویتامین باعث افزایش تقسیم سلولی در پوست می‌شود، از این طرق می‌تواند مهار تشکیل کومدون در بیماری آکنه را در پی داشته باشد.

 

وی همچنین می‌افزاید: «کاهش سطح ویتامین A در بدن، پوسته‌پوسته و ضخیم شدن پوست را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه این کمبود، کاهش ترشح مخاطی را هم به دنبال دارد.»

داشتن پوست زبر و خشک، از علایم کمبود ویتامین A در بدن است. این ویتامین یا پیش‌ساز آن در بدن، در بسیاری از مواد غذایی مانند روغن کبد ماهی، جگر، خامه و کره شیر گاو، هویج، اسفناج، تخم‌مرغ و پنیر پیدا می‌شود.

دکتر مباشر در پایان این گفتگو، گفت‌: «مصرف بیش از حد ویتامین A مانند کمبود آن برای بدن خطرناک است. حالت تهوع، بی‌قراری، بی‌اشتهایی، استفراغ، تاری دید، سردرد، ریش مو، درد عضلانی یا دردهای شکمی، جزو علایم مسمومیت در اثر مصرف بیش از اندازه ویتامین A هستند. به همین دلیل هم مکمل‌های این ویتامین حتما باید زیر نظر پزشک متخصص، مصرف بشوند.»

 

 

سرم ویتامین آ

تاثیر ویتامین آ در چروک صورت

 

منابع ویتامین A | عوارض جانبی ویتامین آ و اثر مثبت آن بر روی پوست

منبع : نمناک / رویترز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا