پوست و مو

اثرات وحشتناک کم خوابی و بی خوابی بر روی بدن

اثرات کم خوابی : خواب مناسب چه تاثیری بر پوست و مو افراد دارد ؟ آیا بدخوابی یا بی خوابی باعث پیری زودرس میشود ؟ در اینجا با مقاله ای درباره تاثیر خواب مناسب بر پوست و مو افراد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تاثیر دیر خوابیدن بر پوست

تاثیر خواب بر ریزش مو , اثرات کم خوابی

 

۱۰ تاثیر عجیب کم خوابی
حتما می دانید که کم خوابی شما را بداخلاق و کلافه می کند. اما شاید ندانید که این کم خوابی روی حافظه، وزن بدن، سلامتی، ظاهر شما و حتی رابطه جنسی شما با همسرتان تأثیر می گذارد. در این مطلب ۱۰ اثر عجیب و خطرناک کمبود خواب را برایتان بیان می کنیم.

۱- کم خوابی باعث بروز حوادث می شود.
کمبود خواب عامل برخی از بزرگ ترین حوادث ناگوار در طی تاریخ بوده است، مثل بحران هسته ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶٫
همچنین کم خوابی یک خطر جدی برای رانندگی در جاده هاست. خواب آلودگی زمان واکنش راننده را آهسته می کند، مثل اینکه فردی در حالت مستی رانندگی کند.تخمین زده می شود که خستگی و خواب آلودگی هر ساله عامل صد هزار تصادف خودرو و ۱۵۵۰ مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در ایالت متحده است.این مشکل در بین افراد کمتر از ۲۵ سال بیشتر است.
بررسی ها نشان داده است که کم خوابی و کاهش کیفیت خواب باعث تصادفات رانندگی و آسیب های شغلی می شود.در یک بررسی معلوم شد کارگرانی که از خواب آلودگی شدید در طی روز شکایت داشتند، بیشتر دچار حوادث کاری می شدند و در هر حادثه، تعداد روزهای بیشتری بیمار بودند.

۲- کم خوابی باعث افت ذهنی شما می شود.
خواب کافی در شب نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری شما دارد. کم خوابی به روند شناختی شما آسیب می زند.
اولا کم خوابی قدرت توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و حل مشکلات را خراب می کند. این تأثیر، یادگیری و فهم مطالب را سخت تر می کند.
ثانیا دوره های مختلف خواب شب، نقش مهمی در تحکیم حافظه در ذهن دارد. اگر شب ها به مقدار کافی (۷ تا ۸ ساعت) نخوابید، نمی توانید آنچه را که در طی روز یاد گرفته اید و تجربه کرده اید، به یاد بیاورید.

۳- کم خوابی باعث بیماری های جدی و خطرناکی می شود.
اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهند:
– بیماری های قلبی
– حمله قلبی
– نارسایی قلبی
– بی نظمی ضربان قلب
– فشار خون بالا
– سکته مغزی
– دیابت
بر اساس برخی مطالعات معلوم شده است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به مرض بیخوابی (یک نوع اختلال خواب که باعث سختی به خواب رفتن و در خواب ماندن می شود)، دچار یک بیماری دیگر هم هستند.

۴- کم خوابی، میل جنسی را از بین می برد.
متخصصان خواب می گویند زنان و مردان مبتلا به کمبود خواب، دچار کاهش شهوت جنسی و تمایل کمتری به داشتن رابطه جنسی با همسر خود می شوند. بی انرژی بودن، خواب آلودگی و تنش زیاد در اثر کم خوابی از عوامل موثر در کاهش میل جنسی هستند.
آپنه خواب در مردان (یک مشکل تنفسی که باعث قطع خواب می شود)، عامل دیگری در کاهش میل جنسی است.یک بررسی در سال ۲۰۰۲ نشان داد، مردان مبتلا به آپنه خواب مقادیر کمی از هورمون تستوسترون را بدنشان دارند.همچنین در این بررسی معلوم شد تقریبا در بدن نیمی از مردان دچار آپنه خواب شدید، به طور غیرطبیعی مقادیر کمی از هورمون تستوسترون در طی خواب شب ترشح می شود.

۵- کم خوابی باعث افسردگی می شود.
با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود.
در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند.مرض بی خوابی که شایع ترین نوع اختلال خواب است، ارتباط قوی با بروز افسردگی دارد.
بررسی ده هزار نفر در سال ۲۰۰۷ نشان داد افراد مبتلا به مرض بی خوابی پنج برابر افراد سالم دچار افسردگی می شوند. در حقیقت، مرض بیخوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است.بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر می کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر می کند.از طرفی باید بگوییم درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن کمک می کند و بالعکس.

۶- کم خوابی، پوست را پیر می کند.
بیشتر افراد بعد از چند شب کم خوابی، دچار پوست زردرنگ و چشم های پف کرده می شوند. کم خوابی طولانی مدت منجر به ایجاد پوست غیر شاداب، خطوط ریز و سیاهی زیر چشم ها می شود. وقتی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، بدنتان مقادیر بیشتری از هورمون استرس به نام کورتیزول را تولید می کند. مقادیر زیاد هورمون کورتیزول، کلاژن پوست را تجزیه می کند. کلاژن، پروتئینی است که پوست را صاف و کشیده و جوان نگه می دارد.
همچنین کم خوابی باعث می شود بدن مقادیر خیلی کمی از هورمون رشد را آزاد کند.
وقتی که جوان هستیم، هورمون رشد باعث ارتقای رشد بدن می شود. وقتی مسن می شویم، این هورمون به افزایش توده عضلانی، ضخیم شدن پوست و استحکام و تقویت استخوان ها کمک می کند، هورمون رشد در طی خواب عمیق آزاد می شود که به عنوان بخشی از ترمیم طبیعی بافت ها عمل می کند (ترمیم و وصله کردن ساییدگی ها و پارگی ها).

 

۷- کم خوابی شما را فراموشکار می کند.
اگر می خواهید حافظه خوبی داشته باشید، شب ها به مقدار کافی بخوابید.
در سال ۲۰۰۹، محققان آمریکایی و فرانسوی نشان دادند که رویدادهای مغزی به نام امواج هوشیارانه و تیز، مسئول تقویت حافظه هستند. این امواج همچنین اطلاعات یاد گرفته شده را از هیپوکامپ به قشر تازه مغز انتقال می دهند، جایی که حافظه بلندمدت ذخیره می شود.

 

۸- کم خوابی باعث افزایش وزن می شود.
به نظر می رسد کم خوابی با احساس گرسنگی و افزایش اشتها و احتمالا چاقی ارتباط دارد. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۰۴ معلوم شد افرادی که کمتر از ۶ ساعت شب ها می خوابند، ۳۰ درصد بیشتر از کسانی که ۷ تا ۹ ساعت شب ها می خوابند، دچار چاقی می شوند.

تحقیق اخیر رابطه بین خواب و پپتیدهایی که اشتها را تنظیم می کنند بررسی کرد.
گرلین، حس گرسنگی را تحریک می کند و لپتین پیام سیری را به مغز می فرستد و اشتها را سرکوب می کند. کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شود. کمبود خواب نه تنها اشتها را تحریک می کند، بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را افزایش می دهد. لذا خواب کافی بایستی به عنوان بخش مهمی از برنامه کاهش وزن در افراد چاق در نظر گرفته می شود.

۹- کم خوابی، خطر مرگ را زیاد می کند.
محققان انگلیسی، چگونگی تأثیر الگوی خواب را بر روی مرگ بیش از ۱۰۰۰۰ (ده هزار) خدمتکار انگلیسی بیش از دو دهه بررسی کردند.
نتایج بررسی ها نشان داد افرادی که میزان خواب آن ها در شب از ۷ ساعت به ۵ ساعت و یا کمتر کاهش یافته بود، خطر مرگ ناشی از علل مختلف در آن ها دو برابر شده بود.به خصوص کم خوابی، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را دو برابر کرده بود.

 

۱۰- کم خوابی، قدرت قضاوت را به خصوص در مورد خواب تخریب می کند.
کم خوابی روی شرح و تفسیر ما از وقایع و رویدادها تأثیر می گذارد. این مسئله به قضاوت صحیح ما آسیب می زند، زیرا نمی توانیم به درستی وضعیت ها را ارزیابی کنیم و عاقلانه بر اساس آنها عمل کنیم. بررسی ها نشان داده است، افرادی که به جای هفت یا هشت ساعت خوابیدن در شب، فقط ۶ ساعت یا کمتر می خوابند، در طی زمان فکر می کنند بدن آن ها به این کمبود خواب عادت کرده است، در حالیکه اینطور نیست. انجام تست های بررسی عملکرد و هوشیاری ذهنی در این افراد نشان می دهد، عملکرد ذهنی این افراد با گذشت زمان کم می شود.

 

بی خوابی چه بلایی بر سر پوست و مو می آورد؟

حتی یکی دو روز بی‌خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود اما چین و چروک‌ها پس از یکی دو هفته بروز نمی‌کنند و گاهی به دنبال چند ماه یا چند سال شکل می‌گیرند.

چندی پیش خبری منتشر شد در مورد روزنامه‌نگاری انگلیسی که داوطلبانه در مشارکت با محققان مرکز خواب لندن، ساعت‌های خواب خود را از۸ به ۶ساعت رسانده بود تا نشان دهد بی‌خوابی چه تاثیری بر سلامت پوست و موی افراد دارد. همراه با این خانم،۴۶ زن دیگر به مدت ۷ روز میزان ساعت‌های خواب خود را کم کردند. قبل و بعد از اتمام دوره آزمایش از چهره این خانم‌ها عکسی گرفته شد تا متخصصان درباره آن نظر دهند. نتایج نشان داد کم‌خوابی حتی به میزان کم باعث تیرگی زیر چشم و کدر شدن پوست می‌شود. دقت روی عکس این خانم‌ها و مقایسه پوستشان قبل و بعد از دوره آزمایشی، نشان داد منافذ پوست در اثر کم‌خوابی گشاد، در ناحیه چانه لک‌های قهوه‌ای ظاهر و برخی نقاط پوست ملتهب می‌شود. براساس نتایج این تحقیقات که در دیلی‌میل منتشر شده است، سارا کالمر، خبرنگار، اعتراف کرده هرگز فکر نمی‌کرده ۲ ساعت کم‌خوابی چنین تاثیری بر بدنش بگذارد و از این پس هرگز کمتر از ۸ ساعت نخواهد خوابید. بسیاری از ما هم به‌دلیل مشغله کاری یا شرکت در شب‌نشینی‌ها تا نیمه‌های شب بیداریم در حالی که نمی‌دانیم دلیل ریزش مو یا التهاب پوستمان چیست و چرا اینقدر زود در حال پیر شدن هستیم.

از دکتر احسانی، متخصص پوست ، در مورد اثر بی‌خوابی بر زیبایی پوست پرسیده‌ایم.

 

واقعا بی‌خوابی بر زیبایی اثر منفی می‌گذارد؟

بله، استرس و شوک‌های روانی از مسائلی است که به شدت بر زیبایی و سلامت پوست اثر می‌گذارد و باعث پیری زودرس می‌شود و یکی از مسائل تقویت‌کننده استرس، بی‌خوابی و کم‌خوابی است.

 

کم‌خوابی چطور باعث پیری پوست می‌شود؟

اولین عارضه کم‌خوابی، تیرگی زیر چشم است که به دنبال کاهش خونرسانی به این منطقه رخ می‌دهد. با خواب بهتر، خون‌رسانی به بافت‌ها بهتر و سرعت تکثیر سلول‌ها بیشتر می‌شود و پوست زیباتر و شاداب‌تر خواهد شد. وقتی فرد دچار کم‌خوابی شود، به‌دلیل اختلالی که در سنتز ملاتونین یا هورمون تنظیم‌کننده خواب و بیداری رخ می‌دهد، روند جوان‌سازی و تکثیر سلول‌ها هم مختل می‌شود. از طرف دیگر، ترشح هورمون استرس یا کورتیزول به دنبال کم‌خوابی افزایش می‌یابد و این هورمون باعث کاهش تولید کلاژن می‌شود که یکی از اساسی‌ترین ساختارهای پوستی است. به دنبال کم‌خوابی، میزان ترشح هورمون رشد هم کم می‌شود که خود در جوان‌سازی پوست و ترمیم زخم‌ها نقش دارد و جلوی پیری زودرس پوست را می‌گیرد. وقتی دچار کم‌خوابی هستیم، سرعت خونرسانی کم و پوست افتاده‌تر می‌شود و چین و چروک و پیری زودرس بیشتر می‌شود. تحقیقات بسیاری نشان داده زنانی که دچار کم‌خوابی‌اند، پوست پرچروک‌تر و لک‌دارتری دارند و پوستشان نازک‌تر و افتاده‌تر است. پوست افرادی که خواب کافی دارند، شاداب‌تر است و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

 

 

 

 فواید کم خوابی

تاثیر خواب شبانه بر بدن

 

 

چند روز بی‌خوابی می‌تواند این اثرها را داشته باشد؟

حتی یکی دو روز بی‌خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود اما چین و چروک‌ها پس از یکی دو هفته بروز نمی‌کنند و گاهی به دنبال چند ماه یا چند سال، وقتی کم‌خوابی به عادت تبدیل شد، شکل می‌گیرد و باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

 

اگر فردی کم‌خوابی‌اش را جبران کند، شادابی به پوستش برمی‌گردد؟

این‌طور نیست که کم‌خوابی را بتوانیم آخر هفته جبران کنیم؛ یعنی تمام هفته به علت مشغله کم‌خوابی داشته باشیم و آخر هفته، تمام روز بخوابیم. اگر این عادت نادرست اصلاح شود و فرد هر روز خواب کاملی داشته باشد، پوستش شاداب خواهد شد.

 

کم‌خوابی روی سلامت مو هم اثر می‌گذارد؟

بله، کم‌خوابی در ریزش، بدحالتی و کدری مو اثرگذار است که البته این مشکلات نیز با برطرف شدن بی‌خوابی و تنظیم درست ساعت خواب به مرور برطرف می‌شوند.

 

کم‌خوابی با سلامت چه می‌کند؟

بیشتر افراد برای حفظ تعادل و سلامت خود به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب نیاز دارند در حالی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند. محققان می‌گویند کافی است یک هفته هر شب کمتر از ۶ ساعت بخوابید تا ۷۰۰ ژن تحت‌تاثیر قرار بگیرند. به گفته محققان مرکز پزشکی هاروارد، یک شب بی‌خوابی یا یک هفته کم‌خوابی (۵-۴ ساعت خواب شبانه) عوارضی مشابه وجود ۰٫۱ درصد الکل در خون دارد در حالی که در کشورهای غربی میزان الکل مجاز خون برای رانندگی ۰٫۰۸ درصد است.

 

عوارض حاد کم‌خوابی

  1. کاهش تمرکز و توجه
  2. کاهش حافظه
  3. ضعف سیستم ایمنی و ۳ برابر شدن احتمال سرماخوردگی
  4. کاهش حس سیری و افزایش حس ضعف و گرسنگی
  5. افزایش میزان تغییرات خلق و خو
  6. افزایش روند پیری پوست
  7. افزایش احتمال تصادف به‌دلیل کاهش هماهنگی چشم و دست و کاهش تمرکز
  8. کاهش تراکم بافت مغز

 

عوارض مزمن کم‌خوابی

  1. کاهش تعداد اسپرم‌ها
  2. افزایش احتمال چاقی به‌دلیل بروز اختلال در هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها
  3. افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ به‌دلیل کاهش حساسیت به انسولین
  4. افزایش احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی- عروقی؛ از جمله فشارخون، تصلب شرایین، نارسایی قلبی و سکته
  5. افزایش ۴ برابری سکته مغزی
  6. افزایش احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال
  7. افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های بدخیم پستان

 

آیا می‌دانستید که…

  • بسیاری از افرادی که می‌گویند استرس بیشتری دارند، معمولا افرادی هستند که در مقایسه با دیگران، روزانه ۳۰ دقیقه کمتر می‌خوابند.
  • کسانی که بیش از۹ ساعت در شبانه‌روز کار می‌کنند، ۳۰ دقیقه کمتر از کسانی که ۷ تا ۹ ساعت کار می‌کنند، می‌خوابند.
  • والدینی که ۲ فرزند یا بیشتر دارند، ۲۵ دقیقه کمتر از کسانی که یک فرزند دارند می‌خوابند.
  • کاهش ساعت‌های خواب برای ۲ شب و خوابیدن به مدت ۴ ساعت در هر شب، میل به مصرف مواد غذایی پرکالری و غنی از کربوهیدرات را بالا می‌برد و زمینه‌ساز چاقی و افزایش وزن و دیابت است. کودکانی که کمتر از ۱۲ ساعت در شب می‌خوابند ۲ برابر بیش از دیگر کودکان از ۳ سالگی در معرض چاقی هستند.
  • کم‌خوابی دلیل بسیاری از خطاهای انسانی است که متاسفانه برخی از آنها منجر به فجایع غیرقابل جبران (مانند سقوط هواپیما و مانند آن) می‌شوند. بررسی‌ها نشان داده عوامل انسانی دخیل در تمام سقوط‌‌ها کمتر از ۲ ساعت در شب پیش از حادثه خوابیده‌اند.

 

 

 تاثیر شب بیداری بر پوست

تاثیر بی خواب بر پوست صورت

 

اثرات وحشتناک کم خوابی و بی خوابی بر روی بدن

منبع : salamat.ir/ تبیان / ام اس ان / بیتوته

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا