پوست و مو

از بین بردن جای زخم | چگونه جای زخم های کهنه را از بین ببریم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشید بعد از بهبودی زخم ، جای آن روی بدن شاید سالها باقی بماند. بهترین راه از بین بردن جای زخم چیست ؟ در اینجا با مقاله ی مراقبتی پوست و مو ، راه کارهایی برای از بین بردن جای زخم ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کرم برای از بین بردن جای زخم

از بین بردن جای زخم با لیزر , از بین بردن جای زخم

 

 

از بین بردن جای زخم های مختلف :

پوست سالم، جوان و شفاف در زیبایی انسان نقشی چشمگیر دارد. از این‌رو علاقه‌مندان به زیبایی و جوان ماندن به مدد راهکار‌های مختلف از شست‌و‌شوی مرتب پوست گرفته تا استفاده از انواع کرم‌های گرانقیمت و حتی رعایت رژیم غذایی سعی می‌کنند از آسیب‌های پوستی و چین و چروک‌های ناخوشایند دوری کنند

اما گاهی براثر اتفاقی نه چندان جدی زخمی روی پوست ایجاد می‌شود که ممکن است اثری ماندگار داشته باشد و زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. دکتر اکبر بیات معتقد است می‌توان با رعایت نکاتی بسیار ساده از ماندگاری جای زخم جلوگیری کرد.

این عضو آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا می‌گوید: به طور طبیعی پوست از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است. اگر لایه‌های سطحی پوست آسیب ببیند، پوست توانایی ترمیم زخم‌های ایجاد شده را خواهد داشت اما اگر آسیب به لایه‌های عمقی پوست برسد امکان ترمیم و بازگشت به شرایط قبل از آسیب کاهش می‌یابد.

دکتر بیات ادامه می‌دهد: ناآگاهی برخی افراد باعث گسترش و باقی ماندن جای زخم‌هایی می‌شود که در ابتدا بسیار سطحی و ساده بودند. متأسفانه بسیار دیده می‌شود که جای این گونه زخم‌ها حتی با جراحی و لیزر هم به‌طور کامل از بین نمی‌رود.

به گفته این جراح، عفونت حتی در زخم‌های سطحی یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری جای زخم است. چرا که عفونت زخم‌ها یا سوختگی‌های سطحی باعث آسیب لایه‌های عمقی پوست و از بین رفتن برخی از سلول‌های سالم اطراف زخم خواهد شد. بنابراین با تمیز نگه داشتن زخم می‌توان به ترمیم آن کمک کرد. برخی از زخم‌ها نیازمند آنتی بیوتیک هستند اما در برخی دیگر می‌توان محل آسیب دیدگی را با آب و صابون یا شامپو بچه شست‌و‌شو داد و لخته‌ها و ترشحات روی زخم را تمیز کرد تا از بروز عفونت پیشگیری شود.

وی خاطرنشان می‌کند: زخم همانند مخاط چشم حساس و آسیب‌پذیر است به همین دلیل هنگام ضدعفونی آن باید دقت شود و از هر محلول یا ماده ضدعفونی‌کننده‌ای نباید استفاده شود. بتادین یکی از این مواد است که برخلاف تصور عموم مردم، برای ضدعفونی زخم‌های باز مناسب نیست. بتادین علاوه بر ضدعفونی زخم و از بین بردن میکروب‌ها، سلول‌های سالم اطراف زخم و سلول‌های لایه‌های زیرین پوست را هم از بین می‌برد. نکته مهم دیگر نحوه استفاده از کرم یا پمادهای از بین برنده جای زخم است. بهتر است تا زمانی که زخم به طور کامل بسته نشده از این کرم‌ها استفاده نشود. با توجه به شدت جراحت، زمان ترمیم زخم‌ها متفاوت است اما معمولاً زخم‌ها طی مدت زمانی حدود ۲ هفته ترمیم می‌شوند، استفاده زودهنگام از این کرم‌ها تأثیر عکس خواهد داشت.

موضوع مهم دیگری که بسیاری از افراد بخصوص جوانان را ناراحت می‌کند باقی ماندن جای جوش است که متأسفانه با لیزر یا پماد‌های گرانقیمت هم از بین نمی‌رود.

این جراح زیبایی صورت، گوش و حلق و بینی در این باره می‌گوید: به هیچ وجه نباید جوش‌های صورت را دستکاری کرد. کندن جوش‌های صورت مهم‌ترین دلیل ماندگاری جای آنهاست که متأسفانه هیچ یک از روش‌های موجود نمی‌تواند آثار باقی مانده را به طور کامل از بین ببرد. در مورد زخم‌ها هم همین طور است و باید از دستکاری بی‌دلیل زخم خودداری کرد.

 

بخیه چقدر کمک می‌کند

همواره این تصور وجود دارد که بخیه زدن باعث باقی ماندن جای زخم می‌شود. بسیاری از افراد با این ترس از بخیه زدن زخم‌های خود اجتناب می‌کنند. دکتر بیات با بیان اینکه بخیه زدن مانند چاقویی دولبه است تأکید می‌کند: فاصله ایجاد شده بین لبه‌های زخم باید از بین برود تا جای آن باقی نماند. بخیه زدن درست و ظریف بخصوص در زخم‌هایی که لبه‌های آنها در یک سطح نیستند یا زخم‌هایی که بواسطه حرکت پوست یا کشیده شدن پوست مدام باز می‌شوند، بسیار راهگشا است اما اگر بخیه بدرستی زده نشود حتماً اثر بدی خواهد گذاشت. البته به یاد داشته باشید که اگر زخمی نیازمند بخیه شدن است باید در همان ساعات ابتدایی بروز جراحت بخیه شود در غیر این صورت با گذشت زمان لبه‌های زخم متورم شده و امکان بخیه ظریف را از پزشک خواهد گرفت.

 

 

 

از بین بردن جای زخم کهنه

چگونه جای چنگ را از بین ببریم

 

 

چگونه جای زخم را از بین ببریم

با وجود رعایت این موارد بازهم پیش می‌آید که جای زخم و جراحت باقی بماند. آثار این زخم‌ها گاهی آنقدر آزاردهنده می‌شود که فرد به‌دنبال راهی برای برطرف کردن آن خواهد بود. دکتر بیات در این باره می‌گوید: امروزه برای از بین بردن یا کم کردن اثر باقی مانده از زخم از روش‌های جراحی و غیر جراحی استفاده می‌شود که بسته به شدت و نوع زخم متفاوت است. برای مثال برای باریک کردن جای زخم‌های پهن باید از روش‌های جراحی استفاده کرد و استفاده از روش‌های غیر جراحی مانند لیزر یا کرم‌های موضعی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

 

برای از بین بردن جای زخم و بخیه این راه ها بسیار مفید است:

 جای زخم و بخیه

از بین بردن جای زخم و بخیه   با چند راه موثر ممکن است. اگر به طور ناگهانی بخشی از پوست شما زخمی شده است و جای زخم و بخیه روی آن هنوز باقی مانده است برای محو کردن آن نکات و روش هایی را در این بخش برایتان شرح می دهیم.

 

 

زخمی که بخیه نخورد گوشت اضافه می آورد؟

بعضی از مواقع در اثر خراشیدگی پوست به یک سطح خشن یا سوختگی های ملایم یا آفتاب سوختگی، فقط لایه رویی پوست (اپیدرم) یا قسمت میان پوست (درم) آسیب می بیند. به دنبال مراقبت، جای این نوع زخم ها خوب می شود و هیچ جوشگاهی به جا نمی ماند. فقط ممکن است پوست این ناحیه دچار تغییرات رنگدانه ای و پررنگ تر شود که درمان آن پرهیز از نور آفتاب و استفاده از ضدآفتاب و داروهای لایه بردار یا کمرنگ کننده پوست است.

اگر زخمی عمیق باشد، به طوری که درم و حتی چربی ها و عضلات را درگیر کند، قطعا با جوشگاه همراه است اما براساس وسعت زخم و نحوه ایجاد آن، جوشگاه متفاوت خواهدبود. اگر زخم و پارگی منظم باشد و بخیه بخورد جای کمی باقی خواهد ماند اما اگر بخیه نزنیم ممکن است به دلیل فاصله ای که بین لبه های زخم می افتد، اصطلاحا گوشت اضافه یا جوشگاه های ضخیم ظاهر شود.

پس به عنوان یک قانون اگر با زخمی عمیق روبرو هستید که لبه هایش تیز است و با قرار گرفتن این لبه ها کنار هم شبیه پوست سالم می شود، باید آن را ضدعفونی کرد تا از آلودگی های احتمالی جلوگیری شود و بعد آن را بخیه زد.

نکته اینجاست که  اگر بافت له شده بود، باید ابتدا قسمت های خراب را برید و لبه های زخم را صاف کرد و بخیه زد تا زخم تمیزی ایجاد شود. هرچه دقت بیشتری در این زمینه شود؛ یعنی بخیه ها نه خیلی سفت باشند که بافت دچار کمبود اکسیژن و خفگی شود نه خیلی شل که بین لبه ها فاصله بیفتد و از نخ و بخیه با اندازه مناسب و به روش پلاستیک استفاده شود، نتایج زیبایی بهتر خواهد بود.

 

جای بخیه را چگونه می توان محو کرد؟

عسل، ترمیم زخم را تسریع می کند

استفاده از داروهای موضعی یا کرم های ترمیم کننده زخم مثل پماد زینک اکساید یا حتی عسل طبیعی می تواند به نرم شدن و تسریع بهبود زخم کمک کند. برای افرادی که مشکل عروقی دارند یا بیماران دیابتی که زخم هایشان دیر بهبود پیدا می کند، می توان از تزریق PRP هم استفاده کرد. علاوه بر این، نوع برشی که جراح می دهد، مراقبت ها، زمان کشیدن بخیه و اقدام هایی که روی جوشگاه انجام می شود در نتایج زیبایی اهمیت زیادی دارد.

زمان کشیدن بخیه ها در صورت و بدن متفاوت است. بخیه صورت را بعد از ۵ روز و بخیه روی بدن را بعد از ۱۰روز تا ۲هفته می کشند. توصیه می شود برای گرفتن بهترین نتیجه، بعد از کشیدن بخیه ها، جوشگاه آن لیزر شود. کمی پیش از این، استفاده از لیزرهای خاص ضایعات عروقی توصیه می شد ولی ثابت شده که لیزرهای فراکشنال غیرزخم کننده می تواند نتایج بهتری در این مورد داشته باشد و جای بخیه ها را کمرنگ کند به گونه ای که پوست کاملا سالم به نظر برسد.

هر چند بعد از گذشت چند ماه از بسته شدن زخم هم می توان از لیزرهای مختلف براساس شرایط بیمار استفاده کرد. اگر از زخمی خوب مراقبت نشود و بخیه به دلایلی باز شود، بعد از چند ماه یا چند سال غیر از جوشگاه، در ناحیه فرورفتگی هم ایجاد می شود. در این حالت به کمک لیزردرمانی می توان جای زخم را بهتر کرد اما فرورفتگی باید با ماده پرکننده ای مثل چربی خود فرد پر شود.

چربی به دلیل سلول های بنیادی ای که دارد، به بهتر شدن جوشگاه هم کمک می کند. غیر از لیزر حتی می توانیم از درم ابریژن یا میکرودرم ابریژن نیز برای بهبود جوشگاه استفاده کنیم. دقت کنید وقتی به متخصص پوست مراجعه می کنید، در مورد داروهایی که مصرف می کنید به او اطلاعات دهید چون مصرف برخی داروها مثل آکوتان ترمیم زخم را دچار مشکل می کند. کسانی که این دارو را مصرف می کنند باید عمل های جراحی زیبایی را تا ۶ ماه بعد از اتمام دارو به تعویق بیندازند وگرنه نتایج درمانی و زیبایی مطلوب نمی گیرند.

 

 

از بین بردن جای ناخن روی صورت

از بین برندن جای زخم

از بین بردن جای زخم | چگونه جای زخم های کهنه را از بین ببریم؟

 

منبع : سلامت نیوز / دانش های پزشکی / نمناک / ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا