بهداشت و سلامت

قطع خونریزی | چگونه خونریزی را بند بیاوریم؟

درمان فوری خونریزی در اثر بریدگی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت فردی در مواقع خونریزی به علت بریدگی بدن و همچنین راه کارهایی برای بهبود سریع در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

جلوگیری از خونریزی بریدگی

بند آوردن خون با زردچوبه , قطع خونریزی

 

روشهای مفید و موثر برای قطع خونریزی :

چطور می‌توانید خونریزی بعد از بریدن پوست را بند بیاورید؟

اگر بریدگی آنقدر عمیق نباشد که کارتان به اورژانس و بخیه بکشد، یا اینکه شواهد، از احتمال عفونت‌کردن ناحیه آسیب‌دیده خبر ندهند، می‌توانید با همان ابزارهایی که در آبدارخانه کوچک محل کارتان پیدا می‌شود، خطر را دور کنید.

 

خونریزی را بند بیاورید

چه شدت جراحت‌تان بالا باشد و چه نه، باید در اولین فرصت، خونریزی را بند بیاورید. پس وقت را تلف نکنید و با محکم فشاردادن ناحیه بریده‌شده، خونریزی را متوقف کنید.

 

زخم را پاک کنید

به محض تمام یا کم‌شدن خونریزی، زخم‌تان را تمیز کنید. یادتان نرود که حتی زخم‌های کوچک، ممکن است عفونی شوند و شما را به دردسر بیندازند. پس با این راه‌ها، احتمال عفونت‌کردن جای زخم را کمتر کنید:

-با یک موچین استریل (با الکل یا حرارت موچین را پاک کنید) تکه‌های بزرگ خاک یا شی‌ای را که باعث بریدگی شده، به آرامی از ناحیه زخمی خارج کنید. سعی کنید سر موچین، به بافت آسیب‌دیده‌تان برخورد نکند تا خونریزی و سوزش آن ناحیه بیشتر نشود.

-برای پنج دقیقه، زخم را با آب سرد و تمیز بشویید. هرگز ناحیه زخمی شده را زیر آب گرم قرار ندهید، چراکه سریع‌شدن جریان گردش خون به دلیل گرما، می‌تواند خونریزی آن ناحیه را تشدید کند.

-هرگز برای تمیزکردن زخم، از الکل یا پراکسیدهیدروژن استفاده نکنید. این مواد می‌توانند بافت آسیب‌دیده را دچار آسیب بیشتری کنند.

 

 

 

علت بند نیامدن خون زخم

علت دیر بند امدن خون

 

 

زخم را بپوشانید

اگر بریدگی، شکاف قابل‌مشاهده‌ای را در پوست شما ایجاد کرده است، سعی کنید دو طرف پوست را به هم نزدیک کنید و با یک چسب تمیز و ضد حساسیت، آنها را به هم متصل کنید. اغلب زخم‌ها، بدون نیاز به پانسمان التیام پیدا می‌کنند اما همیشه به‌خاطر پایان‌دادن به خونریزی نیست که باید زخم را بپوشانید. اگر احتمال می‌دهید که آلودگی به ناحیه بریده‌شده نفوذ کند، بهتر است آن را با باند استریل بپوشانید. البته هرگز ناحیه بریده‌شده را برای مدت طولانی زیر باند قرار ندهید تا در صورت دچارشدن به عفونت، بتوانید علائم هشداردهنده را مشاهده کنید. از طرف دیگر، هرچند ساعت یک‌بار، باند استریلی را که استفاده می‌کنید، تعویض کنید تا آلودگی روی آن، به زخم‌تان نفوذ پیدا نکند.

– در خونریزی های خفیف می توان با استفاده از کیسه یخ در محل آسیب، علاوه بر کاهش درد و ورم، باعث کاهش خونریزی نیز شد.

پزشکان می گویند روش معمول قرار دادن یخ روی جراحت و زخم در پیشگیری یا بند آوردن خونریزی واقعا موثر است. هرچند سال هاست که استفاده از این روش برای کاهش خونریزی در بین مردم عادی رواج دارد، اما اکنون پزشکان دلیل علمی این تاثیر را پیدا کرده اند. آنها می گویند در صورتی که روی زخم یا جراحت کیسه یخی قرار دهید از بافت ملتهب، هورمونی تولید می شود که به ترمیم و بهبود ماهیچه های آسیب دیده کمک می کند.

توجه داشته باشید که استفاده از سرما به تنهایی نمیتواند در کنترل خونریزی موثر باشد و باید همراه با دیگر اقدامات انجام گیرد. همچنین برای جلوگیری ازسرمازدگی، کمپرس سرما را نباید بیش از ۲۰ دقیقه روی عضو گذاشت.

– فردی که دچار خونریزی شریانی است، باید در حالت درازکش باشد، و ترجیحا پاها بالاتر و سر پایین‌تر از بدنش قرار داده شود. به این ترتیب اکسیژن به مغز می رسد.

ـ روی نقاط فشار، فشار وارد کنید. منظور از نقاط فشار، نقاطی هستند که شریان یا همان سرخرگ اصلی از آن عبور کرده است. چنانچه در نقاط فشار، شکستگی استخوانی وجود داشته باشد، نباید از این روش استفاده کنید.

ـ اگر خونریزی جزئی باشد، خونریزی ممکن است با ریختن آب سرد بر  روی آن بند بیاید.

ـ در خونریزی های شدید، از تورنیکت یا شریان بند (توسط فرد امدادگر) استفاده کنید. تورنیکت باند پهنی است که استفاده از آن به طور صحیح سرخرگ را بسته و مانع خونریزی می شود. از این وسیله تنها در موارد بسیار ضروری (نظیر قطع سرخرگ بزرگ، قطع عضو و یا عدم مهار خونریزی با روش های دیگر) استفاده می شود.

در بستن تورنیکت باید بسیار دقت کرد. چه بسا افرادی که به دلیل سهل انگاری امدادگران در استفاده از این وسیله، عضو خود را از دست داده اند. به همین دلیل استفاده از تورنیکت تنها در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد و حدالمقدور سعی شود از تورنیکت استفاده نشود.

 

 

 برای بند اوردن خون زالو

قطع خونریزی در بریدگی

قطع خونریزی | چگونه خونریزی را بند بیاوریم؟

 

منبع : تبیان / سلامت نیوز/ هفته نامه آتیه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا