بهداشت و سلامت

سفید کننده طبیعی دندان ها در خانه با انواع ماسک

سفیدی و یک دستی دندان ها تاثیر بسزایی در زیبایی و مد و لباس هر فرد دارد. دندان هایی زیبا ظاهری جذابتر برای هر فرد به وجود می آورند. امروز با مقاله ای درباره نکات مهم درمانی سفید شدن درمان و درمان جرم دندان در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

چه چیزی باعث سفیدی دندان میشود

روش سفید شدن دندان در خانه , سفید کننده طبیعی دندان

 

 

نکاتی در سفید کردن دندان ها

چرا دندان‌ها زرد شده و دچار لکه میشوند؟

به مرور زمان دندان‌ها سفیدی و درخشندگی خود را به دلایل زیر از دست می‌دهند.

 

دلایل زرد شدن دندان‌ها

– غذاها و نوشیدنی‌ها: نوشیدنی‌های مانند چای و قهوه می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. به طور کلی تمام غذاها و نوشیدنی‌های که رنگ‌دانه های شدیدی به نام کروموژن دارند، به علت چسبیدن رنگدانه‌ها به سطح بیرونی دندان (مینا) باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند.

– دخانیات: دو ماده شیمیایی موجود در تنباکو باعث ایجاد لکه‌های سرسخت در دندان‌ها می‌شود. این دو ماده مضر نیکوتین و قطران هستند. قطران در حالت طبیعی تیره‌رنگ است. نیکوتین ماده ای بی رنگ است اما زمانی  که با اکسیژن ترکیب می‌شود زرد می‌شود.

– افزایش سن: در زیر لایه سخت و مقاوم مینا، ماده ای نرم‌تر به نام عاج قرار دارد. به مرور زمان که مینا از بین می‌رود و نازک می‌شود، لایه عاج که زرد رنگ است بیشتر دیده می‌شود. بنابراین دندان به نظر زرد می‌رسد.

– ضربه و جراحت: هنگامی که به دندان‌ها ضربه وارد می‌شود، ممکن است رنگ آنها تغییر کند. علت این است که دندان در واکنش به جراحت و ضربه عاج بیشتری تولید می‌کند و از آنجایی که عاج تیره‌رنگ است باعث تیره‌تر دیده شدن دندان می‌شود.

– داروها: یکی از عوارض برخی داروها مانند آنتی‌هیستامین، داروهای ضد روان‌پریشی و داروهای فشار خون، تغییر رنگ دندان‌ها است. کودکان در سنین کم هنگامی که دندان‌هایشان در حال شکل‌گیری است (خواه در رحم باشند یا متولد شده باشند) در صورتی که در معرض برخی داروهای آنتی‌بیوتیک مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین قرار بگیرند ممکن است رنگ دندان‌های دائمی شان دچار تغییر شود. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی سر و گردن نیز ممکن است باعث تیره شدن دندان‌ها شود.

 

 چگونه دندان سفید می‌شود؟

سفید کردن دندان فرایند بسیار ساده‌ای است. محصولات سفید کننده دندان حاوی یکی از دو ماده شیمیایی سفید کننده (عامل بلیچینگ) پروکسید هیدروژن یا پروکسید کارباماید هستند. این دو عامل بلیچ لکه ها را به قطعات کوچک‌تر تجزیه می‌کنند. این امر باعث می‌شود غلظت رنگ کاهش یافته و دندان‌ها روشن‌تر شوند.

 

آیا همه دندان‌ها را می‌توان با این روش سفید کرد؟

پیش از تصمیم‌گیری برای سفید کردن دندان‌ها باید با دندانپزشک خود مشورت نمایید. چرا که تمام انواع تغییر رنگ دندان با این روش تمیز نمی‌شوند. مثلاً دندان‌هایی که زرد شده اند به خوبی با بلیچینگ تمیز می‌شوند اما دندان‌های قهوه ‌ای ممکن است به خوبی به این درمان پاسخ ندهند و دندان‌های خاکستری ممکن است هرگز سفید نشوند. همچنین دندان‌هایی که روکش، ونیر یا پرشدگی دارند بخش ترمیمی شان سفید نمی‌شود. اگر تغییر رنگ دندان شما در اثر جراحت و ضربه یا قرار گیری در معرض داروها اتفاق افتاده باشد با بلیچینگ تمیز نمی‌شود.

 

انواع روش‌های سفید کردن دندان

– خمیر دندان‌های سفید کننده: تمام خمیر دندان‌ها به زدودن لکه‌های سطحی دندان کمک می‌کنند و عملکرد سایندگی ملایمی دارند اما خمیر دندان‌های سفید کننده از عامل پولیش و عامل سفید کننده مخصوصی استفاده می‌کنند تا به صورت مؤثرتری لکه ها را از بین ببرند. این محصولات بر خلاف بلیچ تغییری در رنگ دندان‌ها ایجاد نمی‌کنند چرا که تنها لکه‌های سطحی را از بین می‌برند.

بلیچینگ خانگی: مواد سفید کننده حاوی پروکسید مینای دندان را سفید می‌کنند. این محصولات معمولاً به شکل ژل هستند. نحوه استفاده از ژل به این صورت است که آن را داخل یک تری که قالب دندان‌های شما است میریزید و تری را در دهان قرار می‌دهید. این محصولات به شکل چسب سفید کننده نیز موجود هستند. غلظت عامل بلیچینگ در این محصولات کمتر از محصولات حرفه‌ای می‌باشد.

بلیچینگ حرفه‌ای در مطب دندانپزشکی: برای بلیچینگ حرفه‌ای معمولاً تنها یک جلسه کافی است. دندانپزشکی ژل محافظی بر روی لثه مالیده و سپس مواد سفید کننده را به دندان‌ها می‌مالد.

 

آیا سفید کردن دندان عوارض دارد؟

برخی افرادی که دندان‌هایشان را سفید می‌کنند، ممکن است ابتدا کمی حساسیت دندان را تجربه کنند. زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که پروکسید موجود در سفید کننده از طریق مینا به لایه نرم عاج نفوذ میکند. در این حالت عصب‌های دندان تحریک می‌شوند. در اکثر موارد حساسیت دندان موقتی است. استفاده بیش از حد از محصولات سفید کننده ممکن است باعث آسیب دیدن مینا یا لثه شود. بنابراین حتماً  بیش از هر تصمیم‌گیری با دندان‌پزشک صحبت کنید.

سفید کننده طبیعی دندان ها در خانه با انواع ماسک :

 

۱. ماسک جوش شیرین و آب لیمو برای سفید کردن دندان ها

جوش شیرین در اینجا به عنوان یک اسکراب یا لایه بردار عمل می کند تا دندان هایتان را سفید کند. جوش شیرین قلیایی است و آب لیمو اسیدیست بنابراین می توانند اثر همدیگر را متعادل کنند. این ماسک برای سفید کردن دندان نتیجه رضایت بخشی خواهد داشت اما زیاد از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است به مینای دندان آسیب برساند.

 

مواد لازم:

    چند قاشق چای خوری جوش شیرین

    آب لیمو به میزان کافی برای تهیه خمیر

    یک عدد مسواک

 

 

 چگونه دندانهای سفید و براق داشته باشیم

سفید کردن دندان با زردچوبه

 

 

روش استفاده:

جوش شیرین را با آب لیموی تازه مخلوط کنید. با یک حوله کاغذی بزاق اضافی روی دندان هایتان را خشک کنید. مقدار زیادی از خمیر را روی مسواک زده و به دندان ها بمالید. برای ۱ دقیقه صبر کنید و سپس برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان کاملا دهان تان را بشویید. آب را سه دقیقه در دهان نگه دارید و خالی کنید.

 

۲. ماسک توت فرنگی، نمک دریایی و جوش شیرین

توت فرنگی دارای ویتامین C بالاست که می تواند پلاک های شکسته که سبب زردی دندان می شوند را تقویت کند. همچنین دارای آنزیم اسید مالیک است که می تواند باعث حذف لکه های سطحی شود. نمک به عنوان لایه بردار عمل می کند و لکه های ناشی از نوشیدنی ها را از بین می برد. جوش شیرین هم گزینه ای اختیاری در این ماسک محسوب می شود. می توانید در صورت دلخواه از آن استفاده کنید و در غیر این صورت آن را حذف نمایید.

 

مواد لازم:

    یک تا سه عدد توت فرنگی بزرگ

    کمی نمک دریایی

    نصف قاشق چای خوری جوش شیرین (اختیاری)

 

روش استفاده:

توت فرنگی ها را پوره کنید و نمک و جوش شیرین را به آن بیفزایید. هرگونه بزاق اضافی را از دندان هایتان خشک کرده و سپس به کمک یک عدد مسواک، ماسک را روی دندان هایتان اعمال نمایید. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و سپس شستشو دهید. این کار را شب انجام دهید.

 

۳. شستشو دهان با روغن نارگیل

شاید این کار به نظر احمقانه بیاید اما واقعا جواب می دهد. کافیست با روغن نارگیل دهان تان را شستشو دهید. این یک درمان قدیمی و منحصر به فرد برای سفید کردن دندان محسوب می شود.

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل می تواند باکتری های موجود در پلاک دندان که باعث زردی می شوند را از بین ببرد. همچنین به تقویت لثه و تازگی تنفس کمک می کند.

 

مواد لازم:

    یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

 

روش استفاده از ماسک سفید کننده طبیعی دندان :

صبح پیش از آنکه دندان هایتان را مسواک بزنید، یک قاشق غذاخوری یا کمتر روغن نارگیل را در دهان خود بچرخانید. روغن جامد نارگیل در دهانتان آب می شود. اگر از کیفیت آن مطمئن باشید خوردنش هم ایرادی ندارد ولی تا حد امکان از قورت دادن آن خودداری نمایید.

۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس آن را بیرون بریزید. دهان تان را بشویید و مسواک بزنید.

 

نکته آخر در مورد سفید کردن دندان هایتان :

درمان های طبیعی و خانگی مانند درمان های تجاری نیستند که فورا جواب بگیرید. بنابراین انتظار نداشته باشید به محض اینکه از ماسک های طبیعی استفاده می کنید دندان هایتان سفید شود اما به مرور می توانند تاثیری کمتر اما طبیعی تر دارا باشند. این روزها با مشاهده مشاهیری که آرایش و زیبایی بی نقصی دارند و عکس ها و تصاویرشان همه جا پر شده است، مردم سعی می کنند مثل آنها بی نقص به نظر برسند اما این راه اشتباهی است. ب

هتر است به طبیعی بودن خود ببالیم. در مورد دندان ها، سفید بودن شان حسی از سالم بودن القا می کند. اگر همیشه بهداشت را رعایت کنیم، می توانیم پولمان را در جایی دیگر هزینه کرده و از طبیعی بودن ظاهرمان نیز لذت ببریم. در نهایت هیچکس نباید از ظاهر طبیعی خود خجالت بکشد و این می تواند نقطه قوت هر شخص باشد. در این صورت هم می توانید به خودتان احساس خوبی داشته باشید و هم سلامت و زیبایی را به دست آورید.

 

 

بهترین سفید کننده دندان

درمان های خانگی سفیدی دندان  ,سفید کننده طبیعی دندان

سفید کننده طبیعی دندان ها در خانه با انواع ماسک

 

منبع : ۴eversmiles.com / 7ganj.org / آکاایران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا