خواص میوه ها و سبزیجات

خواص پیازچه و مضرات مصرف آن | خوردن پیازچه در بارداری

با یکی دیگر از خواص میوه ها و سبزیجات در خدمت شما هستیم. امروز در این مقاله خواص درمانی و بسیار مفید پیازچه را برای حفظ سلامتی بدن برای شما گردآوری کرده ایم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

خواص دم پیازچه

خواص ساقه پیازچه , خواص پیازچه

 

خواص پیازچه و فواید مصرف آن

پیازچه یکی از انواع پیاز است که عموما به صورت یک سبزی برگ دار به وجود می آید و به نوعی همان گیاه نابالغ جوانی است که زودهنگام و قبل از بزرگتر شدن و رشد کامل چیده می شود. پیازچه برای انسان ها پر از فایده است چون حاوی مواد مغذی بسیاری است که می توانید در این مطلب با خواص پیازچه برای سلامتی آشنا شوید.

 

خواص شگفت انگیز پیازچه که از آن بی خبرید

پیازچه عموما در مقایسه با پیاز از طعم و مزه ی کمتری برخوردار است و در نتیجه، استفاده از آن برای بهتر کردن مزه ی غذاهایی که درست می کنید مفید است .

همه ی آدم ها خواص پیازچه برای سلامتی را نمی دانند، چون ممکن است از این سبزی فقط برای چاشنی استفاده کنند. آیا شما می دانید پیازچه چیست؟ خب، پیازچه یکی از انواع پیاز است که عموما به صورت یک سبزی برگ دار به وجود می آید و به نوعی همان گیاه نابالغ جوانی است که زودهنگام و قبل از بزرگتر شدن و رشد کامل چیده می شود. پیازچه عموما در مقایسه با پیاز از طعم و مزه ی کمتری برخوردار است و در نتیجه، استفاده از آن برای بهتر کردن مزه ی غذاهایی که درست می کنید مفید است . مطابق انتظار، پیازچه برای انسان ها پر از فایده است چون حاوی مواد مغذی بسیاری است که می توانید در فهرست زیر آنها را بیابید .

پیازچه، یک سبزی با خواص ضدالتهابی موثر می باشد. با آن طعم تند و نافذش، شبیه طعم پیاز است، در واقع اصل و نسبش به مدیترانه و آسیای مرکزی می رسد. از نظر ژنتیکی، این سبزی مغذی خواهر سیر و پیاز است. خواص آن شامل مواردی از قبیل بهبود وضعیت قلب، تنظیم کلسترول، مبارزه با عفونت و … می­ باشد. در ادامه در از خواص پیازچه برایتان خواهیم گفت .

پیازچه در واقع از بدن در برابر ابتلا به سرطان پاسداری می کند که این خاصیت ناشی از فیبری موسوم به اینولین است، که در این ماده سودمند قرار دارد. مطالعات نشان داده اند که اینولین مانع آسیب به DNA و درنتیجه به وجود آمدن هرگونه جهش می شود . پیازچه هم­چنین دارای ماده دیگری به نام الیسین می باشد که رادیکال های آزاد بدن را خنثی می کند و از وقوع سرطان ممانعت به عمل می آورد .

 

بهبود و سلامت قلب

خاصیت دیگر آن کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و افزایش سلامتی قلب و عروق می باشد. فلاونوئیدهایی که پیازچه ها دارد، به تنظیم فشار خون و متعادل شدن سطح کلسترول بدن کمک می کنند. افزون بر این ها، به بازشدن عروق بسته و برگشت مجدد جریان طبیعی خون کمک شایانی می کنند. پیازچه ها همچنین، دارای فولیک اسید هستند که نقش مهمی در کاهش حمله و سکته قلبی ایفا می کند .

 

پیازچه از مادرهای باردار و نوزادان محافظت می کند

به دلیل حضور مقادیر شایان توجه فولیک اسید در این ماده ارزشمند، اخذ آن، یک حاملگی صحیح و سلامتی را برای مادران باردار به ارمغان می آورد. فولیک اسید باعث جلوگیری از نقص های مادرزادی و همچنین پیش برد درست روند رشد جنین خواهد شد. پیازچه همچنین سبب پیش برد حرکت های دستگاه گوارش و بنابراین باعث جلوگیری از یبوست، چه در نوزادان و چه در بزرگسالان خواهد شد .

 

مقدار کلسترول خون را تنظیم می­کند

از دیگر خواص پیازچه، تنظیم کردن میزان کلسترول خون است. همانطور که قبلاً اشاره شد، پیازچه حاوی ماده ای به نام الیسین می باشد. این ماده، آنزیمی را که در کبد مسئول ساخت کلسترول است، مهار می کند. همچنین باعث پایین آوردن سطح کلسترول بد خون خواهد شد .

 

تقویت سوخت و ساز بدن

پیازچه به طور طبیعی متابولیسم را افزایش می دهد. پیازچه این عمل را با بالا بردن سطح سوخت کالری، و در نتیجه در اختیار قرار دادن مقدار کافی انرژی برای بدن، انجام می دهد. اینولین موجود در آن به عنوان پروبیوتیک، با متعادل کردن جمعیت باکتری های مفید غشای مخاطی روده، سبب کاهش خطر ابتلا به چاقی می ­شود .

 

بهبود وضعیت روده

از خواص این ماده ارزشمند، بهبود سلامتی روده می باشد. پروبیوتیک های موجود در پیازچه، باعث جذب مرتب و متناسب مواد غذایی خواهند شد. آن ها همچنین مواد زائد را پاکسازی می کنند که متعاقب آن خطر التهاب روده کاهش می یابد. با ارتقای سطح سلامت روده، خطر ابتلا به سندرم Leaky Gut را کم می کند .

 

مبارزه با عفونت

این سبزی ارزشمند هم­چنین دارای توانایی مقابله با عفونت هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی است. پیازچه به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی جهت مبارزه با انواع عفونت ها در بدن محسوب می شود .

 

سایر خواص پیازچه شامل :

بهبود فعالیت مغزی و شادی فرد

محافظت از بافت چشم در برابر اکسیداسیون، که از عوامل ایجاد آب مروارید است . همچنین، کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

بهبودی و سلامت استخوان ها

ممانعت از کم خونی و علائم مربوط به آن

 

 

خواص پیازچه در بارداری

فرق پیاز و پیازچه

 

 

ارزش غذایی پیازچه

پیازچه منبع بسیار خوبی برای ویتامین ث، کروم، فیبر غذایی و منبع خوبی برای منگنز، مولیبدن، ویتامین ب۶، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر است. از دیگر مواد اصلی و موثر موجود در پیازچه ترکیبات سولفیدی شامل سیستئین، سولفوکسید و فلاونوئیدها، ساپونین ها و ایزوتیوسیاناتها است. جالب است بدانید مواد مغذی گیاهی در پیازچه ۱۰۰ برابر بیشتر از پیاز معمولی و کاملا رشد کرده است و بیشتر این مواد مغذی در قسمت سبز رنگ پیازچه (دم پیازچه) قرار دارد .

 

مضرات پیازچه (موارد احتیاطی و منع مصرف)

از مصرف پیاز چه های پوست کنده و مانده خودداری کنید چرا که پیازچه نیز همانند پیاز میکروبهای موجود در محیط را به سرعت جذب میکند .

افراد مبتلا به بیماری پفیگوس بهتر است از خوردن پیاز و پیازچه و هم خانواده های آن نظیر سیر، تره و تربچه خودداری کنند .

در مورد طبخ پیازچه توصیه میشود برای بهره گیری بیشتر از خواص پیازچه، از سرخ کردن زیاد آن پرهیز کنید .

به طور کلی پیاز و پیازچه چون دارای طبع گرم است، زیاده روی در مصرف آن برای افراد با طبع گرم مضر بوده و موجب فراموشی و سردرد می شود .

 

خواص درمانی پیازچه عبارتند از:

جالب است بدانید همان اجزایی که مسئول بوی خاص پیازچه هستند، بیشترین فواید را برای سلامتی به ارمغان می آورند.

  • کاهش قند خون
  • کاهش فشارخون بالا

 

▪ پیازچه کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسیرید است.

▪ پیازچه مجرای تنفسی را تحریک و خلط را دفع می کند.

▪ روغن طبیعی آن غده عرق را تحریک می کند و باعث تعریق می شود. فشار خون را تنظیم می کند.

▪ اشتها را زیاد می کند.

▪ از اسهال پیشگیری می کند.

▪ ویتامین c موجود در آن از چروک شدن پوست پیشگیری می کند.

▪ منبع عالی سولفور است. بنابراین عنصر لازم برای از بین بردن عفونت های قارچی است.

▪ از رشد سلول های سرطانی به خصوص سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

▪ حاوی ویتامین A و C است. قسمت سفید آن حاوی کلسیم نیز می باشد.

▪ گردش خون را تسریع می بخشد و ویتامین B1 را جذب می کند تا استرس و خستگی کاهش پیدا کند.

▪ برای برطرف کردن گلودرد، قسمت سفید آن را خرد کنید و در کیسه پارچه ای ببندید و بخار کنید تا برای کمپرس داغ آماده شود.می توانید زنجبیل رنده شده و نمک نیز به پیازچه اضافه کنید. کیسه پارچه ای را در حوله بپیچید و روی گلو، سینه، کف پا، کف دست، پشت یا زیر بغل قرار دهید. با ایجاد تعریق باعث کاهش درد و حرارت بدن می شود.

▪ برای پایین آوردن ورم پا، برای چند دقیقه پیازچه را به طور کامل در آب بجوشانید، پیازچه پخته را با کمی آب مخلوط و آسیاب کنید تا به شکل ضماد دربیاید تا بتوانید روی پا بمالید.

▪ برای گرفتگی مجرای بینی، پیازچه را خرد کنید و پنبه را آغشته به آب آن کنید و در حفره بینی قرار دهید یا این که چند پیازچه روی بالشت کنار خود قرار دهید.

 

از اجزای تشکیل دهنده پیازچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- آلیل پروپیل دی سولفاید

تحقیقات نشان داده این ترکیب، سطوح قند خون را کاهش می دهد.

 

۲- کوئرستین

کوئرستین آنتی اکسیدانی است که در پیازچه ها یافت می شود و دارای فواید ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است.

 

۳- کروم

پیازچه ها غنی از کروم هستند. کروم یک ماده معدنی ضروری است که بدن از آن برای تنظیم گلوکز، سوخت و ساز بدن و ذخیره سازی ماکرونوترینت ها (درشت مغذی ها) استفاده می کند.

 

۴- ویتامین C

پیازچه ها سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، از بدن در برابر بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های مربوط به چشم و نیز چین و چروک های پوستی محافظت می کند.

 

روش های استفاده از پیازچه ها

پیازچه ها، سبزیجات چند منظوره ای هستند که طعم ملایمی دارند و می توان از آن ها در بسیاری از غذاها استفاده کرد.

ساقه سبز و حباب سفید رنگ پیازچه ها، هر دو خوراکی هستند.

پیازچه را می توان به صورت خام همراه با سبزی خوردن مصرف نمود یا این که آن را به صورت خام در کنار خوراک های مرغ و گوشت ها به صورت تزئین زیبایی قرار داد و البته همراه با غذا آن را خورد.

علاوه بر این، پیازچه های ریز ریز شده و خرد شده را می توان درون سالادها، سُس ها و سوپ ها ریخت و یا این که آن را بر روی غذاهایی چون پیتزاها، ماکارونی ها و… قرار داد.

 

 

فرق پیازچه و تره فرنگی

خواص پیازچه برای سلامت بدن

خواص پیازچه و مضرات مصرف آن | خوردن پیازچه در بارداری

 

برگرفته از نت نوشت ، ستاره – تبیان – نمناک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا