دوران بارداری

خانه تکانی در بارداری | کار منزل در دوران بارداری

خانه تکانی در دوران بارداری چگونه است ؟ آیا خانم های باردار میتوانند خانه تکانی کنند ؟ در ادامه این مقاله با نکاتی برای خانه تکانی خانم ها باردار در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

 خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم

لیست کارهای خانه تکانی , خانه تکانی در بارداری

 

هنگام خانه تکانی در دوران بارداری  چه نکاتی را باید رعایت کنیم :

خانه تکانی است و هزار ماجرا. مگر می‌شود خانه تکانی کرد و شیشه ها را پاک نکرد؟ یا همه جای خانه را حسابی برق انداخت اما پرده ها و لوستر و هر چیزی که آن بالاست همین طور دست نخورده بماند و گرد و خاک یک سال دیگر را هم گذاشت کنار سال قبل. خانه تکانی است وهزار ماجرا و نردبان و چهار پایه و زن باردار. اینجای کار است که باید با احتیاط صحبت کرد. اینکه یک زن باردار در خانه تکانی چه کارهایی را مجاز است انجام بدهد، چه کارهایی را بهتر است انجام ندهد و چه کارهایی را اصلا نباید انجام بدهد. پس اگر در این روزهای باقی مانده سال به خانه تکانی و کوه کارهای انجام نشده فکر می‌کنید والبته باردار هم هستید این مطلب نی نی سایت را بخوانید و بعد تصمیم درست را بگیرید.

مهمترین نکته‌ای که همه پزشکان متخصص زنان و زایمان در آن متفق القول هستند این است که یک زن باردار به هیچ وجه نباید به خودش استراحت مطلق بدهد و فقط بخوابد و دست به سیاه و سفید هم نزند. دکتر نازنین صفایی جراح و متخصص زنان و زایمان هم در این باره به نی نی سایت می‌گوید:« ما به هیچ زن بارداری توصیه نمی‌کنیم که در دوران حاملگی فقط استراحت کنند.

یک زن حامله که حاملگی نرمال دارد می‌تواند همه کارهایش را انجام بدهد حتی خانه تکانی.» به گفته دکتر صفایی در دوران حاملگی بدن آماده ایجاد لخته است. دکتر صفایی به نی نی سایت می‌گوید:« در دوران حاملگی سیستم انعقادی بدن به سمت لخته ساز شدن می‌رود. در بدن هر انسانی همزمان دو سیستم در تعادل هستند. سیستم انعقاد خون و سیستم ضد انعقاد خون. این دو سیستم همیشه باید در تعادل باشند تا مشکلی پیش نیاید اگر سیستم انعقاد خون بیشتر از حد فعال شود می‌تواند باعث ایجاد لخته در سیاهرگها شود.

چون حرکت خون در سیاهرگها خود به خود پایین تر است بنابراین احتمال ایجاد لخته در سیاهرگ بالا می‌رود. متاسفانه خانمها بیشتر از مردها مستعد ساخت لخته خون هستند. جنس زن بودن به دلیل داشتن هورمونهای استروژن و پروژسترون بدن را مستعد می‌کند که بیشتر به سمت سیستم انعقادی برود. دوره حاملگی هم دوره تشدید این هورمونهاست، پس این وضعیت را بیشتر می‌کند.

بی تحرکی خودش یک عامل خطر است.مثل یک مرداب همه چیز رسوب می‌کند. وقتی راه می‌رویم و فعالیت می‌کنیم عضلات مثل پمپ هستند و روی وریدها فشار می‌آورند و وریدها را به سمت قلب هدایت می‌کنند. وقتی یک زن حامله که بدنش هم مستعد ساخت لخته است فقط می‌خوابد و حرکتی نمی‌کند ، خدای ناکرده ممکن است دچار لخته در وریدها شوند. هیچ پزشکی یک زن باردار را که حاملگی نرمال دارد از کار کردن و فعالیت کردن منع نمی‌کند مگر اینکه دوران بارداری پر خطری داشته باشد که باز هم در این شرایط استراحت مطلق خطرناک است و پزشکان حواسشان به تزریق آمپول ضد انعقاد هست.»

 

چه زمانی خانه تکانی خطرناک نیست؟

با این حال سوال مهم خیلی از زنان باردار این است که در دوران بارداری می‌توانند فعالیتهای بیشتر از کارهای معمولی و روزانه انجام بدهند؟ و اینکه در چه ماه‌هایی خیالشان راحت باشد و در چه ماه‌های بیشتر از قبل مراقب باشند. دکتر نازنین صفایی در پاسخ به این سوال می‌گوید:« در ماههای اول بارداری که رحم در عمق لگن است مشکلی پیش نمی‌آید.

پس می‌توانند با رعایت احتیاط خانه تکانی کنند. اما در ماههای آخر که رحم بزرگ می‌شود خم شدن و ایستادن زیاد کمی خطرناک است و حتما باید حواسشان به کاری که انجام می‌دهند باشد. اگر بخواهیم کلی بگوییم انجام فعالیت در حد معمولی برای خانمهای بارداری منعی ندارد .البته بهتر است از کارهای خطرناک و روی چهار پایه رفتن و روی نردبان ایستادن پرهیز کند. مثلا اگر روی پا بایستد و کار کند مشکلی ندارد اما روی بلندی نرود. تمیز کردن کابینت‌ها و کمدها و خم شدن در ماههای اولیه مشکلی ندارد. اما در ماههای آخر خم شدن‌های طولانی و بار سنگین بلند کردن و جا به جا کردن وسایل سنگین که باعث فشار آوردن به رحم می‌شود خطرناک است و بهتر است سراغ این کارها نروند. »

 

اولین اقدام بعد از افتادن از نردبان یا چهارپایه

بالا رفتن از نردبان یا رفتن روی چهارپایه برای برداشتن یک ظرف از داخل کابینت در دوران بارداری کار عاقلانه‌ای نیست. همۀ کارهایی که به حفظ تعادل نیاز دارند در دوران بارداری خطرناک است، زیرا وضعیت و مرکز ثقل بدن در این دوران تغییر کرده است و همین موضوع، حفظ تعادل را سخت‌تر می‌کند. اما خیلی از زنان باردار هم هستند که هم روی چهار پایه می روند و هم روی نردبان، سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر خدای ناکرده زن بارداری از روی چهار پایه یا نردبان سقوط کند اولین اقدامی که باید انجام بدهد، چیست.

دکتر صفایی در پاسخ این سوال به نی نی سایت می‌گوید:« در صورت ضربه حتما باید به پزشک مراجعه کنند به خصوص از هفته بیست که رحم از روی شکم لمس می‌شود. حتما باید پزشک بررسی کند که انقباض دارند یا نه. پزشک در این مواقع تون رحم را بررسی می کند. عضلاتی که در رحم وجود دارد یک قوام خاصی دارد ممکن است درد را متوجه نشوند، اما به دلیل افتادن ممکن است پشت جفت خونریزی کند، یا کنده شود. این باعث می‌شود عضلات رحم در حالت انقباضی قرار بگیرند .

توان رحم در این مواقع بالا می‌رود. ممکن است زن خونریزی نداشته باشد چون خون گاهی وقتها پشت جفت جمع می‌شود واز دهانه رحم خارج نمی‌شود.اگر خدای ناکرده از روی چهار پایه و نردبان سقوط کردند حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا دکتر ضربان قلب جنین را بشنود و نوار قلب بگیرد.»

 

 

 

 خانه تکانی اشپزخانه

برنامه ریزی برای خانه تکانی

 

 

اصول خانه تکانی در بارداری برای زنان حامله

ماه آخر سال و دم دم های عید نوروز همه خانم ها به فکر خانه تکانی و تمیزکاری می افتند. خانم های باردار هم دوست دارند مثل هر سال حال و هوای خانه تکانی عید را در خانه داشته باشند اما باید اصول آن را رعایت کنند. خانه تکانی در بارداری هم ممکن است اما با رعایت نکاتی که برای حفظ سلامت جنین و مادر کارها به درستی انجام شوند.

 

نکته هایی درباره خانه تکانی در دوران بارداری

۱- اولین نکته ای که باید رعایت کنید، این است که نباید به خودتان فشار بیاورید. اینکه بنشینید و حرص بخورید، چرا هنوز این قسمت را تمیز نکردم و یا چرا نمی توانم بلند شوم و به سرعت همه جا را تمیز کنم، برای سلامت شما و جنینتان مضر است.

یادتان باشد کارهای خانه را همیشه می شود انجام داد، اما اگر خدای نکرده با یک اقدام نسنجیده اتفاقی برای شما و بچه تان بیفتد، حتی افسوس هم جبرانش نخواهد کرد.

۲- فهرستی از همه کارهایی را که می خواهید انجام دهید، تهیه کنید و ببینید کدام یک را می توانید تنهایی و سر فرصت شروع کنید. بهتر است کارها را زودتر از معمول که از نیمه اسفند به بعد است، شروع کنید.

۳- از کارهای لذت بخش آغاز کنید که بیشتر مورد علاقه شماست. اگر دوست دارید کار نظافت آشپزخانه را از کابینت ها شروع کنید و آرام وسایلشان را بیرون بیاورید و مرتب کنید.

خوب است هر روز بدون اینکه دوروبرتان را شلوغ کنید، یک کابینت را مرتب کنید.

اگر هم دلتان می خواهد سراغ اتاق ها بروید، کشوها را یکی یکی بیرون بریزید و داخلشان را مرتب کنید.

برای کارهایی مثل درآوردن پرده ها و نصب آن و بالا رفتن از نردبان یا چهارپایه و جابجایی اجسام و حتی تمیز کردن سرویس بهداشتی، باید از دیگران کمک بگیرید

۴- در برنامه ریزی، اولویت شما باید سلامت خودتان و بچه باشد. مدام به خودتان یادآوری کنید که خانه تکانی امسال برای من و اهل خانه برنامه شاد و مفرحی است، نه کاری که باید یک روزه انجام شود.

۵- هنگام مرتب کردن کشو ها و ظروف، حواستان به خودتان باشد چون زیاد نباید در یک حالت ثابت بمانید. تا می توانید و حداقل ساعتی یک بار دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح زمین بگذارید.

۶- اگر بارداری تان طبیعی نیست و پزشک احتمال بروز زایمان زودرس یا عارضه دار را برایتان داده است یا ترس و دلهره دارید، بهتر است امسال کلا از خیر خانه تکانی بگذرید، چون اگر حس خوبی حین انجام کار نداشته باشید، به دلیل تاثیر مستقیم سلامت روان بر جسم، از نتیجه کار راضی نخواهید بود.

۷- قبل از شروع کار و تمیز کردن محل موردنظر، همه وسایل موردنیاز مثل دستمال و شوینده را در دسترستان قرار دهید که مجبور نشوید مدام جابجا شوید.

۸- اول باید دستکش بپوشید؛ فرقی نمی کند می خواهید گردگیری نمایید و یا کابینت را مرتب کنید یا چیزی را بشویید.

۹- اگر قرار است بایستید و وسایل و ظروف را بشویید، یک چهارپایه کوتاه زیر پایتان بگذارید و آن را هر ۵ دقیقه یکبار بین پای راست و چپ جابجا کنید. بهتر است بیش از ۱۵ دقیقه در این وضع نمانید.

برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید و در این فاصله از خودتان پذیرایی کنید. راحت روی مبل یا پشت میز بنشینید و یک میان وعده، میوه، چای و بیسکویت بخورید.

۱۰- برای کارهایی مثل درآوردن پرده ها و نصب آن و بالا رفتن از نردبان یا چهارپایه و جابجایی اجسام و حتی تمیز کردن سرویس بهداشتی، باید از دیگران کمک بگیرید.

درست است که گاز، یخچال، مایکروفر، ماشین ظرفشویی و لباسشویی بهتر است از جایشان خارج شوند و پشتشان را تمیز کنید، اما هرگز خودتان تنهایی این کار را انجام ندهید.

۱۱- وعده های غذایی را لابه لای کارها فراموش نکنید و هر وقت احساس خستگی کردید، دست از کار بکشید. مدام وقت استراحت خود را یادآوری کنید.

۱۲- مایعات زیادی بنوشید.

۱۳- آماده کردن اتاق نوزاد و خانه تکانی را همزمان انجام دهید تا بعدا مجبور نشوید دوباره کاری کنید.

۱۴- بهتر است اول پرده ها را دربیاورید و در ماشین لباسشویی بریزید (یا به خشکشویی بدهید) تا موقعی که کارهایتان تمام شد، خشک شده باشند و بعد از اتو، نصبشان کنید.

۱۵- وقتی پرده ها پایین می آیند، از آن فاصله بگیرید و زیر آن نایستید، چون گردوغبار پرده ها در فضا پخش می شود و امکان دارد مشکل تنفسی ایجاد کند و یا باعث اگزمای پوستی شود.

 

 

خانه تکانی سریع

نکات خانه تکانی در بارداری

خانه تکانی در بارداری | کار منزل در دوران بارداری

برگرفته از هفته نامه سلامت / نی نی سایت / نمناک

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا