دوران بارداری

بارداری بعد از درمان سرطان | بارداری بعد از شیمی درمانی

یکی از سوالاتی که همواره از طرف خانم ها مطرح میشود. این است که آیا بعد از شیمی درمانی میتوان دوران بارداری خوبی را تجربه کرد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره نکات بارداری بعد از شیمی درمانی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

سرطان و بارداری

آیا شیمی درمانی باعث نازایی میشود

 

 

بعد از سرطان می‌توان باردار شد؟

موضوع فقط رنج کشیدن خودتان نیست. ترس از اینکه دست و پاهای کوچکش در درد شما شریک باشند یا مرگ سلول‌های سرطانی شما با درمان‌های سخت، سلول‌های سالم مغز و بدن او را هم به نابودی بکشانند، رهایتان نمی‌کند. می‌ترسید نمانید و او را تنها در این جهان رها کنید؛ می‌ترسید بمانید و پای کودکی با بیماری‌های مختلف را به این دنیا باز کنید. می‌ترسید نماند و هیچ وقت شانس مادر شدن را پیدا نکنید.

ترس‌هایتان بی‌جا نیست. بیماری مهلکی مثل سرطان، اگر به درمان بینجامد، عوارض مختلفی را در بدن مبتلایانش برجا می‌گذارد. گذشته از این، دوره‌های سخت شیمی‌درمان و پرتو درمانی و مصرف داروهایی که برای مهار کردن سلول‌های سرطانی ضروری هستند هم نگرانی‌های مختلفی را برای بیماران، به ویژه برای زنانی که در دوره بارداری گرفتار این بیماری می‌شوند ایجاد می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد مبتلایان به سرطان سینه، به خاطر مشکلات هورمونی به این بیماری دچار می‌شوند و وقتی نقش هورمون‌های زنانه در رشد کشنده سلول‌های سرطانی ثابت شده است، طبیعی است که یک زن مبتلا به سرطان، نگران وضعیتش در دوران بارداری بوده یا کابوس مادر نشدن تا ابد، رهایش نکند.

 

سخت است اما ممکن است

نگران نباشید. مادر شدن برای شما یک رویای دست نیافتنی نخواهد بود. متخصصان می‌گویند برخلاف شایعات، بارداری احتمال ابتلا به سرطان (حتی سرطان سینه) را بیشتر نمی‌کند. بلکه ممکن است دوره عود بیماری قدیمی شما، با دوران بارداری‌تان همزمان شود. به همین دلیل باید در تمام ماه‌های بارداری و حتی قبل از آن، تحت نظر پزشکان باشید.

 

تخمک‌‎ها را فریز کنید

درمان سخت شیمی‌درمانی، بر تخمدان‌ها و تخمک‌های شما اثر خواهد گذاشت و اگر نگرانید که بعد از شکست دادن بیماری، تخمک‌های سالم و آماده باروری نداشته باشید، قبل از شروع شیمی‌درمانی، تخمک‌هایتان را فریز کنید. البته احتمال اندک آسیب دیدن تخمک‌ها تنها دلیلی نیست که انگیزه فریز کردنشان را در شما تقویت می‌کند. موضوع دیگر این است که با گذشت سال‌ها، تخمک‌های شما پیر می‌شوند و اگر دوره درمانتان طولانی شود، تخمک‌‌های سالم و آماده باروری‌تان هر روز کمتر می‌شوند. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع درمان، تخمک‌های جوانتان را فریز کنید.

 

نوزادتان را از شیر خود محروم نکنید

ابتلای شما به سرطان سینه در سال‌های گذشته، نباید مانع تغذیه نوزادتان با شیر مادر شود. نگران نباشید! سرطان بیماری واگیرداری نیست و قرار نیست نوزادتان با خوردن شیر از سینه‌تان به آن دچار شود. محققان می‌گویند خوردن شیر مادر، احتمال ابتلا به سرطان سینه در سال‌های بعد را کاهش می‌دهد و بد نیست بدانید مادرانی که فرزندشان را با شیر خشک تغذیه می‌کنند، کمتر گرفتار عود دوباره سرطان می‌شوند. البته به گفته متخصصان، بهتر است شیردهی را با سینه‌ای که تحت درمان قرار نگرفته بود انجام دهید تا آزار نبینید.

 

آینده را پیش‌بینی نکنید

ژن‌های شما بر کاهش یا افزایش احتمال ابتلایتان به سرطان تاثیر دارند اما دلیلی ندارد که با این فکر و خیال‌ها خود را از مادر شدن محروم کنید. فرزند شما، مثل تمام آدم‌های دیگر، ممکن است به هزار و یک دلیل در بزرگسالی به بیماری‌های مختلف دچار شود اما این ادعا که با سرطانی بودن شما، احتمال سرطان گرفتن او حتمی باشد را نمی‌توانیم بپذیریم.

 

بارداری بعد از درمان سرطان

یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برای خانمی در طول دوران زندگی‌اش بویژه در دوران جوانی و باروری رخ دهد ابتلا به یکی از انواع سرطان‌های زنانه یعنی پستان، رحم، تخمدان یا سرطان دهانه رحم است. ابتلا به این بیماری‌های خطرناک نه فقط از نظر آسیب‌های ناشی از یک بیماری سرطانی بلکه از این رو که منجر به آسیب‌های جدی به سیستم باروری می‌شود نگران‌کننده است.

 

تصویر بارداری پس از سرطان

البته ساغر صالح‌پور، متخصص زنان و فلوشیپ نازایی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: تشخیص زود هنگام سرطان نه‌تنها امید به زندگی و درمان موثر را به زندگی مبتلایان به این بیماری بازمی‌گرداند بلکه امکان حفظ باروری و تولیدمثل را از طریق روش‌های نوین موجود فراهم می‌کند. به گونه‌ای که بیمار پس از طی دوره درمان خود از طریق شیمی‌درمانی و رادیوتراپی می‌تواند صاحب فرزند شود. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: در بیشتر موارد، روش‌های درمان سرطان به از کار افتادن تخمدان‌ها و بیضه‌ها منجر می‌شود و به نوعی عقیمی ایجاد می‌کند. حتی در صورت درگیری تخمدان یا رحم با توده سرطانی چاره‌ای جز تخلیه این اعضا وجود ندارد. پس در چنین شرایطی پیش از آغاز درمان باید با بهره‌گیری از روش‌های موجود برای حفظ باروری بیمار اقدام کرد.

 

 

 تاثیر شیمی درمانی بر باروری مردان

بارداری پس از سرطان

 

 

 

فریز تخمک و جنین

خوشبختانه امروزه با پیشرفت‌های چشمگیری که در زمینه درمان ناباروری به دست آمده، امکان نگهداری طولانی مدت تخمک، جنین و اسپرم از طریق فریز کردن فراهم شده است.

دکتر صالح‌پور با اشاره به این مساله توضیح می‌دهد: در مواردی که خانمی به سرطان مبتلا شده است، قبل از این که بخواهیم شیمی درمانی را برایش آغاز کنیم طی دو تا سه مرحله تخمک‌هایش را به طریق سونوگرافی و از طریق واژن برداشت کرده و فریز می‌کنیم. جمع‌آوری اسپرم نیز در آقایان مبتلا به سرطان، قبل از شروع درمان صورت می‌گیرد. گاهی نیز پس از طی مرحله لقاح مصنوعی روی تخمک‌های بر داشت شده جنین‌های تولید شده را به صورت فریز شده نگهداری می‌کنیم. البته گاهی نیز کیفیت تخمک‌های شخص مطلوب نیست که در چنین شرایطی از تخمک اهدایی استفاده می‌شود.

این متخصص در پاسخ به این سوال که آیا بارداری به عود سرطان در بیمار منجر نمی‌شود، می‌گوید: مسلما بررسی این مساله در بیماری که مراحل درمانی خود را طی کرده است پیش از اقدام به بارداری باید صورت بگیرد. در مواردی که حاملگی و تغییرات هورمونی ناشی ازآن به شعله‌ور شدن بیماری شخص نینجامد، به وی اجازه بارداری از طریق IVF داده می‌شود.

 

بارداری پس از سرطان رحم!

خوشبختانه سرطان رحم و دهانه رحم از آن بیماری‌هایی هستند که اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان قطعی می‌شود به این صورت که با خارج کردن رحم، بیمار یک طول عمر معمولی خواهد داشت و بیماری‌اش دیگر عود نمی‌کند.

دکتر فرح فرزانه، دانشیار گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این موضوع می‌گوید: سرطان رحم را می‌توان در مراحل اولیه و با تغییر وضعیت قاعدگی تشخیص داد. به این صورت که اگر فردی با خونریزی‌های نامنظم یا لکه‌بینی به پزشک مراجعه کند می‌توان با یک نمونه‌برداری از داخل رحم که بسیار کار ساده‌ای است، بیماری را به موقع تشخیص داد. به بیان دیگر، سرطان رحم و دهانه رحم را می‌توان در مراحل اولیه تشخیص داد و با انجام اقداماتی نیز باروری بیمار را حفظ کرد و فقط نیاز به افزایش سطح آگاهی عموم مردم دارد.

وی در مورد حفظ باروری در سرطان رحم بیان می‌کند: بیمارانی که مبتلا به سرطان رحم می‌شوند نیز اگر زود مراجعه کنند طی یک دوره سه ماهه تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند .اگر سرطان به این دارو جواب داد دیگر نیازی به خارج کردن رحم نیست. بنابراین به بیمار فرصت داده می‌شود تا بارداری‌اش صورت بگیرد و پس از تولد فرزند خارج کردن رحم صورت می‌گیرد. البته در علم نازایی، حتی در صورت خارج کردن رحم نیز می‌توان برای حفظ بارداری اگر تخمدان‌ها سالم باشد اقدامات موثری انجام داد. یعنی می‌توان از رحم اجاره‌ای استفاده کرد یا جنین تخمک و بافت تخمدان را فریز کرد.

 

اگر تخمدان سرطانی شود

در رابطه با سرطان تخمدان در ایران نیز مانند پیشرفته‌ترین مراکز دنیا نمی‌توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و متاسفانه بیماری معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود که در بیشتر موارد به صورت اتفاقی و تصادفی است. دکتر فرزانه با بیان این موضوع خاطر نشان می‌کند: به هر صورت اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، حتی می‌توان یک تخمدان را خارج و تخمدان دیگر را حفظ کرد تا فرد باروری خود را از دست ندهد. با این حال اگر بتوان کاری کرد که سرطان‌های رحم دهانه رحم و تخمدان بروز نیابد، که بسیار عالی است که البته در مورد سرطان دهانه رحم این اتفاق در کشورهای پیشرفته دنیا در حال جریان است، اما حتی درصورتی که نتوان از بروز این بیماری پیشگیری کرد، می‌توان در مراحل اولیه آن را تشخیص داد و کنترل و درمان و حتی باروری بیمار را حفظ کرد.

 

 

قاعدگی بعد از شیمی درمانی

نکات بارداری بعد از سرطان

بارداری بعد از درمان سرطان | بارداری بعد از شیمی درمانی

 

منبع : نی نی سایت – جام جم آنلاین

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا