دوران بارداری

قرص پریناتال چیست؟ | تاثیرات قرص پریناتال در بارداری و قبل از آن

قرص پریناتال مخصوص دوران بارداری برای خانمها طراح شده است. این قرص که حاوی ویتامین های مورد نیاز مادر و جنین است. گاه باعث بروز عوارضی می شود که بهتر است نحوه صحیح مصرف آن و در مورادی قطع قرص با پزشک مطرح شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

 

 قرص پریناتال مولتی ویتامین و مینرال

زمان مصرف قرص پریناتال , قرص پریناتال

 

قرص پریناتال چیست؟

قرص پریناتال (prenatal) برای زنان در دوران بارداری و شیردهی طراحی شده است. این مولتی ویتامین حاوی ۱۳ نوع از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای دوران بارداری و شیردهی است و توصیه می‌شود از ماه چهارم بارداری تا پایان شیردهی از آن استفاده شود. این دارو احتمال بروز ناهنجاری‌های مغز یا نخاع در جنین را از بین می‌برد و در تقویت سیستم عصبی موثر است. از دیگر فواید مصرف این مولتی ویتامین می‌توان موراد زیر را برشمرد:

در تکامل جنین اهمیت به سزایی دارد.

در روند رشد سالم جنین موثر است.

در سلامت استخوان‌های مادر و نوزاد اهمیت به سزایی دارد.

در تسریع رشد و نمو جنین و برای تقویت قوای ذهنی مادر موثر است.

چنانچه باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید به منظور سلامت جنین و مادر بهتر است با فرآیند بارداری به صورت هفتگی و تغییراتی که در روند زمان رخ می‌دهد آشنایی کافی داشته باشید. لینک زیر به شما در این مورد کمک خواهد کرد.

 

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص پریناتال باید بدانید

در بسیاری از موراد مصرف پریناتال موجب تهوع می‌شود. در چنین شرایطی باید با پزشک خود مشورت کنید و به طور خودسرانه مصرف آن را قطع ننماید.

در صورت مصرف داروی خاص، در پیش داشتن اعمال جراحی، مشکلات خونریزی، تحت درمان بودن با داروهای منعقد کننده خون، پیش از مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

در کودکان زیر شش سال مصرف بیش از حد مورد نیاز تصادفی محصولات حاوی آهن می‌تواند منجر به مسمومیت کشنده گردد لذا در موارد اووردوز تصادفی مولتی پریناتال فورا به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

این مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک (۸۰۰ میکروگرم) بوده که برای تشکیل لوله عصبی جنین ضروری است و ۱۰۰% نیاز روزانه مادر باردار به این ماده حیاتی را تامین می‌کند.

این مولتی ویتامین حاوی آهن (۲۷ میلی‌گرم) بوده که برای رشد و نمو جنین و جلوگیری از کم خونی مادر ضروری است و ۱۰۰% نیاز روزانه به این ماده حیاتی را تامین می‌کند.

این مولتی ویتامین حاوی زینک یا روی (۲۵ میلی‌گرم) بوده که جهت شکل‌گیری سیستم عصبی جنین و همچنین رشد و تکامل جنین ضروری است.

این مولتی ویتامین حاوی ویتامین A و D می‌باشد که از ویتامین‌های ضروری برای رشد و تکامل جنین و همچنین سلامت استخوان‌های مادر می‌باشد.

 

آیا استفاده از ویتامین‌های پریناتال برای خانم‌های غیر باردار هم مجاز است؟!

ویتامین‌های پریناتال به‌طور خاص برای تامین نیازهای زنان باردار و شیرده طراحی شده‌اند. درواقع، این محصولات به رفع کمبودهای تغذیه‌ای در زنان باردار کمک می‌کنند و برای زنانی که قصد بارداری ندارند، در نظر گرفته نمی‌شوند. این نکته را هم باید در نظر داشت که دریافت مواد مغذی اساسا باید از طریق رژیم غذایی انجام بگیرد و افراد نباید همه چیز را به مصرف مکمل‌ها معطوف کنند.

پیش از این‌که مصرف ویتامین‌های پریناتال را شروع کنید، حتما در این مورد با پزشک خودتان مشورت کنید. اگر قصد داشته باشید که باردار شوید، پزشک نیز به احتمال زیاد توصیه می‌کند که استفاده از ویتامین‌های پریناتال را در دستور کار خودتان قرار بدهید.

با این‌که شما می‌توانید ویتامین‌های پریناتال را بدون داشتن نسخه هم خریداری کنید، اما پزشکان می‌توانند نوع خاصی را نیز برای شما تجویز کنند. به‌طور کلی، این زنان با خطر بالای ابتلا به کمبودهای مختلف از نظر مواد مغذی و مواد معدنی مواجه هستند: زنانی که برای چندمین دفعه باردار می‌شوند، بارداران کم‌سن و زنان بارداری که سابقه مشکلات خاص داشته‌اند. بنابراین، اگر در این گروه‌های خاص قرار می‌گیرید، حتما باید از ویتامین‌های پریناتال استفاده کنید.

 

 

قرص پریناتال چاق کننده است

زمان مصرف قرص پریناتال در بارداری

 

 

پزشکان معمولا به زنانی که شیردهی به نوزاد را انجام می‌دهند، توصیه می‌کنند که مصرف ویتامین‌های پریناتال را پس از زایمان ادامه بدهند. ویتامین‌های پریناتال می‌توانند به‌عنوان مکمل برای مادران شیرده عمل کنند، چون این زنان به مواد مغذی زیادی برای تولید شیر نیاز دارند.

حتی اگر قصد ندارید که باردار شوید، همچنان می‌توانید از مکمل اسید فولیک استفاده کنید. یکی از دلایلش هم این است که نیمی از بارداری‌ها همچنان بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتند و زنان از این طریق می‌توانند خودشان را برای بارداری آماده نگه دارند. با توجه به این‌که مغز و نخاع جنین در اولین مراحل بارداری شکل می‌گیرند، وجود اسید فولیک کافی در بدن مادر واقعا حیاتی است. زنان در سن باروری نیز به‌طور کلی باید استفاده از مواد غذایی سرشار از فولات را در رژیم غذایی‌شان جدی بگیرند.

 

آیا زنانی که قصد بارداری ندارند هم می‌توانند از ویتامین‌های پریناتال استفاده کنند؟

ویتامین‌های پریناتال به‌طور خاص برای تامین نیازهای زنان باردار و شیرده طراحی شده‌اند. درواقع، این محصولات به رفع کمبودهای تغذیه‌ای در زنان باردار کمک می‌کنند و برای زنانی که قصد بارداری ندارند، در نظر گرفته نمی‌شوند.

دریافت بیش از حد اسید فولیک به‌صورت روزانه می‌تواند به عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ منجر شود. زیاده‌روی در دریافت آهن نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد و به مشکلاتی مانند یبوست، حالت تهوع و اسهال منجر گردد. متخصصان می‌گویند که زیاده‌روی در دریافت ویتامین A از طریق منابع مصنوعی، می‌تواند برای کبد انسان‌ها مسمومیت ایجاد کند.

این نکته را هم باید در نظر داشت که دریافت مواد مغذی اساسا باید از طریق رژیم غذایی انجام بگیرد و افراد نباید همه چیز را به مصرف مکمل‌ها معطوف کنند. به همین دلایل، بیشتر زنان نباید بدون تاییدیه پزشک برای مصرف ویتامین‌های پریناتال اقدام کنند.

 

تصورات اشتباه درباره ویتامین‌های پریناتال

بسیاری از زنان مدعی هستند که ویتامین‌های پریناتال، اثرات مثبتی برای رشد موها و ناخن‌ها دارند. بعضی از آنان نیز ادعا می‌کنند که مصرف ویتامین‌های پریناتال نه‌تنها رشد ناخن‌ها و موهای آنان را سریع‌تر کرده است، بلکه کیفیت موها و ناخن‌های این افراد را هم افزایش داده است.

با این‌حال، گزارش‌های معتبر Mayo Clinic نشان می‌دهند که چنین ادعاهایی اصلا صحت ندارند و مصرف ویتامین‌های پریناتال برای تقویت موها و ناخن‌ها به هیچ نتیجه قابل توجهی منجر نمی‌شود. به‌علاوه، مصرف خودسرانه این مکمل‌ها بدون مشورت پزشک می‌تواند با عوارض جانبی مختلفی همراه شود.

 

 

بهترین زمان مصرف قرص پریناتال در بارداری

نکات مصرف قرص ویتامین پریناتال

 

قرص پریناتال چیست؟ | تاثیرات قرص پریناتال در بارداری و قبل از آن

منبع : healthline – ستاره – سلامتیسم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا