آموزش آشپزی

طرز تهیه خورش لوبیا | نکات مهم پخت انواع خورش

خورش لوبیا یکی از غذاهای بسیار لذیذ و محلی ارومیه است. در این مقاله با آموزش آشپزی تهیه خورش لوبیا همراه شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

غذای محلی شهر ارومیه

شورجه ارومیه

 

مواد لازم برای خورش لوبیای ارومیه

    گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم

    لوبیا چیتی ۲ و نیم پیمانه

    بادمجان ۲ عدد

    سیب زمینی ۱ عدد بزرگ

    گوجه فرنگی ۲ عدد

    رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سوپخوری

    پیاز ۱ عدد

    غوره ۲ قاشق سوپخوری

    نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه و زعفران به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش ارومیه

لوبیا رو از شب قبل خیس کنید و چندین بار آبش رو عوض کنید و بعد بپزید. پیاز رو خرد کنید و با گوشت تفت بدید. وقتی خوب تفت خوردند، کمی فلفل و ادویه خورشی و زردچوبه بزنید و روی گوشت آب بریزید و بذارید بپزه! بادمجانها رو به ۲ نیم کنید و نمک بپاشید و بعد از نیم ساعت که تلخی شون گرفته شد، بشویید و سرخ کنید. گوجه فرنگی رو هم به ۲ نیم کنید و تفت بدید. سیب زمینی ها رو هم خلالی کنید و سرخ کنید.

رب رو در کمی روغن تفت بدید. نیم ساعت آخر پخت خورش، خیلی آروم بادمجانها و لوبیا چیتی رو به همراه غوره و رب تفت داده شده، به خورش اضافه کنید و اجازه بدید تا خورش جا بیفته! نمک خورش رو هم اندازه کنید. خورش رو در ظرف بکشید و با سیب زمینی سرخ کرده و گوجه فرنگی تفت داده شده تزیین کنید و با برنج سرو کنید.

 

نکات مهم در پخت خورش ها

۱- ابتدا گوشت خورش را کمی سرخ می کنیم تا در موقع پختن کف نکند ، چون کف در اثر جوشیدن ، و باعث بدرنگ شدن خورش می گردد.

۲- خورش باید با حرارت ملایم پخته شود ، ضمنا کم آب و جاافتاده باشد.

۳- انواع سبزیها را باید بعد از پختن گوشت به آن اضافه کنیم.

۴- خورش را نباید زیاد هم بزنیم، چون باعث له شدن مواد درون آن می شود.

۵- پیاز خورش را طوری خلال کنید، که همه به یک اندازه باشد تا در موقع سرخ کردن، همه یکدست طلایی شود . برای خوشرنگ تر شدن پیاز داغ می توانید، کمی زردچوبه اضافه کنید.

۶-نمک و ترشی خورش را در آخر طبخ اضافه کنید . مقدار ترشی و چاشنی را می توان به میل وذائقه کم و زیاد کرد.

 

 طرز تهیه خورش لوبیا سفید با مرغ

خورش فاستونی

 

 

نکات لازم برای طبخ پلو و چلو

یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی پلو و چلو است که باید در پخت آن دقت زیادی به کار برد.

اولین نکته مهم،  تهیه وانتخاب برنج خوب است ، خصوصیاتی که باید یک برنج خوب و مرغوب داشته باشد خوش عطر،  بدون خرده ، باریک، بلند یکدست و رنگ آن کمی زرد و زیر دندان سفت و محکم باشد . شکننده هم نباشد . مسلما این نوع برنج گرانتر بوده ولی ارزش کار پخت را می افزاید . نکته بعدی طرز شستن و خیس کردن برنج است .

برنج را پاک کرده و با آب ولرم چند بار بدون اینکه آن را چنگ بزنید، بشویید. بعد نمک سنگی را در پارچه و یا کیسه مخصوص قرار داده و در وسط برنج  جای بدهید و روی برنج آن قدری آب ولرم بریزید که به اندازه ۴ انگشت روی آن را آب بگیرد. در صورتی که اطمینان دارید برنج به اصطلاح کهنه است بهتر است ، آن را شب قبل شسته و خیس بگذارید. در غیر این صورت می توانید ۴ تا ۵ ساعت قبل هم برنج را بشویید.

 

۱- سعی کنید همیشه برنج را در ظرف بزرگتر از حجم خود شسته و خیس بگذارید .

۲- برای یک کیلو برنج نیم کیلو سنگ نمک کافی است و در صورتی که نمک سنگی در اختیار ندارید، می توانید ۶ – ۷ قاشق سوپخوری نمک معمولی را در کیسه کوچک ریخته و لای برنج بگذارید . گذاردن نمک در کیسه برای جلوگیری از نفوذ رسوب نمک در برنج است .

۳- اگر مقداری برنج در خانه دارید ، که در آن خرده برنج وجود دارد ، بهتر است آن را غربال کرده و خرده برنج باقی مانده را برای تهیه  آش ، شله زرد ، کوفته، شیر برنج ، دلمه و… مورد مصرف قرار دهید.

۴- برای پخت برنج بهتراست از قابلمه بزرگ استفاده کنید که برنج روی هم انباشته و له نشود و برنج بهتر بجوشد .

 

در قابلمه بزرگی، نصف آن را آب ریخته و بگذارید جوش بیاید و سپس آب نمک برنج را صاف کنید و در آب جوش بریزید و یکبار آن را با کفگیر به آرامی به هم بزنید (با حرارت یکنواخت) وقتی به جوش آمد ، برنج را امتحان کنید که مغز آن زیاد نرم نشود و سپس آن را داخل آبکش ریخته و روی برنج مقداری آب ولرم بپاشید تا لعاب و نمک اضافه آن خارج شود . در ته قابلمه کمی روغن ریخته و برنج را اضافه کنید و بعد ۲ قاشق سوپخوری روغن را با یک فنجان آب داغ روی برنج بدهید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بخار کند. در این مرحله روی برنج دم کنی قرار داده و شعله را ملایم کرده و بگذارید برنج کاملا دم بکشد. برای دم کشیدن این برنج نیم ساعت وقت کافیست

 

چند نکته ضروری :

۱-برای خوشرنگ شدن زعفران در ابتدا آن را کاملا نرم کنید و یک قاشق چایخوری زعفران ساییده را  در نصف استکان آبجوش بریزید ویک ساعت آن را روی بخار کتری قرار دهید .

۲- در صورتی که بخواهید ته دیگ خوبی تهیه کنید بهتر است برای سبزی پلو از برگ کاهو و برای شیرین پلو و مرصع پلو و زرشک پلو با مرغ از لواش و برای ته چین از مخلوط زرده تخم مرغ و ماست و زعفران و برای طبخ ماکارونی از حلقه های سیب زمینی استفاده کنید.

۳- برای تهیه زرشک پلو، چون زرشک لطیف بوده و سریع می سوزد بهتراست پس از داغ شدن روغن، زرشک را کمی تفت داده و بلافاصله شکرو کمی آب را به آن اضافه کنید تا زرشک حالت مربایی به خود بگیرد .

۴- خلال بادام را شسته همرا ه با برنج بگذارید نرم شود ، اما خلال پسته را ده دقیقه قبل از دم کشیدن و آماده شدن  به برنج اضافه کنید تا رنگ پسته تغییر نکند .

 

خورش فاصولیا

غذاهای محلی ارومیه , طرز تهیه خورش لوبیا

طرز تهیه خورش لوبیا | نکات مهم پخت انواع خورش

منبع : آکاایران – ویکی کتاب – نمناک

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا