دوران بارداری

واکسن های دوران بارداری | مراقبت های لازم بعد از تزریق واکسن

بی شک مراقبت هایی لازمه طی شدن دوران حساس بارداری است. در دوران بارداری لازم است بانوان واکسن هایی را تزریق و مراقبت های لازمه بعد از تزریق ها را انجام دهند. در این مقاله به معرفی واکسن های مورد نیاز در دوران بارداری و مراقبت های بعد از آن میپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

واکسن هپاتیت ب در بارداری

عوارض واکسن آنفولانزا در بارداری ,واکسن های دوران بارداری

 

واکسن‌های دوران بارداری را می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد:

۱. واکسن‌هایی که دریافت آنها در دوران بارداری توصیه می‌شود:

  • واکسن دوگانه: در صورتی که یادآور این واکسن در ۱۰ سال گذشته تزریق نشده باشد، باید در هفته ۲۸ بارداری تزریق شود. معمولا سری‌ اولیه این واکسن در دوران کودکی تزریق می‌شوند. اما اگر این واکسن‌ها در دوران کودکی تزریق نشده باشند، می‌توان ۲ دوز به فاصله یک تا ۲ ماه و دوز سوم را به فاصله ۹تا ۱۲ ماه از دوز دوم دریافت کرد.
  • واکسن آنفلوآنزا: تمام خانم‌هایی که در فصل شیوع آنفلوآنزا باردارند، می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. تزریق این واکسن به سن بارداری ارتباطی ندارد و به صورت عضلانی تزریق می‌شود.
  • واکسن هپاتیت: اگر سری واکسیناسیون هپاتیت قبل از بارداری آغاز شده باشد، می‌توان تزریق آن را در دوران بارداری ادامه داد.

اگر همسر خانمی دچار بیماری هپاتیت B باشد، این خانم در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد و باید قبل و بعد از مواجهه با ویروس، ۳ دوز واکسن عضلانی را در ماه‌های صفر، یک و ۶ تزریق کند. بعد از مواجهه با ویروس، علاوه بر واکسن هپاتیت B باید پادتن‌های اختصاصی ضد هپاتیت B هم دریافت شود.

 

۲. واکسن‌هایی که در دوران بارداری هم می‌توانند دریافت شوند:

واکسن مننگوکوک: درمواقع شیوع بیماری مننژیت می‌توان این واکسن را تزریق کرد.

واکسن پنوموکک: این واکسن در بیماران کلیوی، قلبی، ریوی، افراد سیگاری، بیمارانی که به هر دلیلی طحال ندارند و بیمارانی که دچار نقص ایمنی هستند، تزریق می‌شود.

واکسن هاری: در موارد تماس با حیوانات مشکوک به هاری می‌توان این واکسن را تزریق کرد. این واکسن هم باید به همراه پادتن‌های اختصاصی ضد هاری تزریق شود.

واکسن هپاتیت A: در صورت شیوع بیماری باید به همراه پادتن‌های اختصاصی ضد هپاتیت A تزریق شود.

 

۳. واکسن‌هایی که در دوران بارداری نباید دریافت شوند

واکسن سرخک، سرخجه، اوریون: تزریق این واکسن‌ها در دوران بارداری ممنوع است و بهتر است فرد تا ۳ ماه بعد از تزریق این واکسن باردار نشود.

واکسن آبله مرغان: خانم‌هایی که در دوران بارداری در معرض ویروس سرخک یا آبله‌مرغان هستند، باید پادتن اختصاصی ضد سرخک و ضد آبله مرغان را دریافت کنند. این تزریق در مورد آبله مرغان باید حداکثر تا ۹۶ ساعت بعد از تماس و در مورد سرخک تا ۶ روز بعد از تماس انجام شود.

 

واکسن زدن در بارداری، چه مراقبتهایی نیاز است؟

آیا واکسنها ایمن و بی‌خطر هستند؟

همه واکسنها از نظر ایمنی توسط انجمن غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‌گیرند. کلیه واکسنها از نظر استریل بودن و کارایی و بی‌ضرر بودن کنترل می‌شوند و مرکز مبارزه با بیماریها ایمنی کلیه واکسنها را در طول مدت استفاده مورد پایش قرار می‌دهد.ممکن است بعضی از مردم به برخی از اجزاء واکسن حساسیت داشته باشند‌ ( به عنوان مثال حساسیت در تزریق واکسن آنفولانزا به دلیل کشت روی تخم مرغ) و این افراد قبل از تزریق واکسن باید با پزشک معالجمشورت نمایند.

 

 

واکسن های قبل از بارداری

واکسن توام چیست

 

 

چه واکسنهایی را در دوران حاملگی می‌توان تزریق کرد؟

واکسنهای نامبرده در زیر، واکسنهای ایمن و مناسبی برای مادران باردار در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند.

هپاتیت B : برای زنان بارداری که تست منفی هپاتیت دارند می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. این واکسن برای محافظت مادر و جنین علیه عفونت استفاده می‌شود. تزریق این واکسن سه مرحله‌ای بوده و قبل و بعد از زایمان صورت می‌گیرد. دوز دوم و سوم به ترتیب ۱ و ۶ ماه بعد از اولین دوز تزریق می‌شوند.

۱- آنفولانزا: این واکسن می‌تواند از بیماریهای جدی مادردرطی دوران بارداری جلوگیری کند. همه زنان بارداری که وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری می‌شوند در طی بروز آنفولانزای فصلی باید واکسن را دریافت نمایند. اگر شما وضعیت پزشکی حادی دارید بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا می‌باشید بنابراین می‌‌توانید واکسن را در هر مرحله از بارداری دریافت نمایید. اگر این مشکل در شما وجود دارد حتما با پزشک مشورت نمایید.

۲- کزاز/ دیفتری : این ترکیب از واکسنها به طور روتین برای زنان باردار توصیه می‌شود. این واکسن ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند و حتما باید دوز یادآور هر ۱۰ سال یکبار تزریق شود.چه واکسنهایی را نمی‌توان به زنان باردار تزریق کرد؟ممکن است واکسنهای زیر توانایی انتقال بیماری به جنین‌ را داشته باشند و یا باعث بروز زایمان زودرس، سقط جنین و نقایص مادرزادی شوند.لذا فعلا”تزریق آنان در دوران بارداری به طور معمول تو صیه نمی شود.

هپاتیت A : بی ضرر بودن این واکسن در بارداری تعیین نشده و باید درطی این دوران ازتزریق آن اجتناب نمود. زنانی که در معرض ابتلا به این ویروس هستند باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

MMR (سرخک- سرخچه- آبله مرغان) : زنان باید حداقل سه ماه بعد از تزریق این واکسن باردار نشوند.

آبله مرغان (واریسلا): این واکسن برای جلوگیری از آبله‌مرغان استفاده می‌شود و باید تزریق آن حداقل سه ماه قبل از بارداری باشد.

پنوموکک : چون بی خطر بودن این واکسن ناشناخته است، باید از تزریق آن اجتناب شود به جز برای زنان در معرض خطر یا زنان مبتلا به بیماریهای مزمن.

(فلج اطفال خوراکی‌و فلج اطفال تزریقی): هیچ کدام از انواع این واکسنها (ویروس زنده و یا ویروس کشته شده ) برای زنان باردار توصیه نمی‌شوند.

 

تاثیرات و عوارضی که بعد از واکسیناسیون ظاهر می‌شوند:

هپاتیت A : درد – سفتی و قرمزی در محل تزریق – سردرد – در موارد نادر واکنش‌آلرژیک شدید

هپاتیت B : درد در محل تزریق – تب.

آنفولانزا : قرمزی و تورم در محل تزریق.

کزاز – دیفتروئید : تب بسیار پایین – سفتی و تورم در محل تزریق

MMR : دانه‌های قرمز رنگ پوست – تورم غدد لنفاوی گردن – درد – محدودیت حرکت مفاصل یک تا دو هفته بعد از واکسیناسیون.

آبله مرغان : تب – سفتی و قرمزی در محل تزریق – راش و برآمدگیهای کوچک تا سه هفته بعد از واکسیناسیون.

 

 

واکسن مننژیت در بارداری

واکسن های بارداری

واکسن های دوران بارداری | مراقبت های لازم بعد از تزریق واکسن

منبع : پوراطب – نی نی بان – برترین ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا