آموزش آشپزی

طرز تهیه آش آلو | نکات کلیدی برای پخت انواع آش

طرز تهیه آش آلو چگونه است ؟ آش آلو یکی از لذیذ ترین آش های ایرانی است که در اینجا با مقاله ای آموزش آشپزی آش آلو و همچنین نکات کلیدی و مهم پخت آش در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

آش آلو بخارا

طرز تهیه آش آلو اسفناج طرز تهیه آش آلو

 

چگونه آش آلو خوشمزه بپزیم؟

با سرد شدن هوا و گسترش بیماری سرماخوردگی افراد به دنبال پیشگیری از این بیماری و یا درمان سریعتر آن هستند. از آن جایی که سبزیجات از ترکیبات اصلی انواع آش مانند آش شلغم ، آش کلم و… می باشد، بنابراین مردم ترجیح می دهند این نوع غذاها را در فصل زمستان مصرف کنند. آش آلو نیز یکی از همین آش های خوشمزه است که با مواد مختلفی تهیه می شود. در این مطلب ما طرز تهیه آش آلو را به شما آموزش می دهیم.

 

مواد لازم:

    گوشت چرخ کرده: نیم کیلو

    سبری آش: نیم کیلو

    لپه: نصف استکان

    آلوی خشک: ۲۵۰ گرم یا آلوی تازه: یک کیلو

    پیاز: ۳ عدد

    زردچوبه: یک قاشق چای خوری

    فلفل: به میزان لازم

    نمک: به میزان کافی

    برنج: یک استکان

    روغن: به میزان لازم

 

طرز تهیه  آش آلو :

قبل از شرح دستور تهیه آش آلو لازم به ذکر است که این مواد غذایی برای ۶ نفر در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر تعداد از این کمتر یا بیشتر است، به همان نسبت به مواد اضافه یا کم کنید.

ابتدا روغن را در تابه بریزید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. زردچوبه را به پیازی که طلایی شده اضافه کنید و تفت دهید. بهتر است که لپه را از چند ساعت قبل یا شب قبل در آب خیسانده باشید. ابتدا لپه را در قابلمه بریزید و آب بر روی آن بریزید. ۱۰الی ۱۵ دقیقه بعد برنج را اضافه کنید. حالا گوشت چرخ کرده را به پیاز و روغن اضافه کنید. گوشت را خوب تفت دهید تا آش آلو شما خوشمزه شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه آش آلو, مخلوط گوشت، پیاز را با نمک و فلفل مخلوط کنید. موادرا به صورت کوفته ریز در آورید. زمانی که برنج و لپه به شکل نیم پز در آمدند، سبزی آش خرد شده را به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه سبزی پخته شد، کوفته های ریز را به مواد در حال جوش اضافه کنید. آلوها را قبل از ریختن، هسته گیری بفرمایید و در مرحله نهایی طرز تهیه آش آلو, آن را به سایر مواد اضافه کنید.

 

آش آلو سوران

سوپ آلو

 

توجه داشته باشید که آلوی خشک را باید زودتر از آلوی تازه بریزید و زمان زیادی برای پخت آن لازم است. بعد از ریختن آلو حالا باید منتظر بمانید آش جا بیفتد. می توانید مانند سایر آش های تزیینی آن را با نعنا و پیاز داغ تزیین کنید.

اگر از آلوی تازه استفاده می کنید، پیمانه یک کیلو را برای آن در نظر بگیرید و اگر از آلوی خشک استفاده می کنید همان ۲۵۰ گرم کفایت می کند.

ادویه را همیشه در زمان سرخ کردن اولیه معمولا همراه با پیاز می ریزند. چون تفت داده شود و مزه خوبی بگیرد.

 

نکات طلایی برای پخت آش

اسفناج به جهت رنگ سبز و لعاب دادن به آش رشته لازمه . ولی مزه اصلی رو تره و جعفری و گشنیز به آش میدن و بدون هرکدوم از اینا آش رشته مزه ای رو کم داره . پس حتما از سبزی ها کامل و فراوون بریزید .البته در فصولی که اسفناج در دسترس نباشه معمولا از برگ چغندر استفاده میشه . برخی شوید هم اضافه می کنن .

حبوبات حتما خوب خیس بخورن و خوب بپزه . لعاب حبوباتی که خوب پخته شده باشد باعث لعاب و مزه خوب آش میشه .

حبوبات برای آش رشته : نخود و لوبیا چیتی و لوبیا سفید ( آخری دلخواهه یعنی میتونید استفاده نکنید . ) مقدار عدس از حبوبات دیگر بیشتر باشه . عدس هم باید از قبل خوب خیس بخوره بعد خوب بپزه .ضمنا یادتون نره هیچوقت به حبوبات تا اتنهای پخت نمک نمی زنیم .چون دیر می پزن . ( در آشهای دیگر مانند جو باید دانه جو و بلغور رو از قبل پاک کنید و خیس کنید .آین آش ها و نیز آشهایی که برنج دارد باید برنج و بلغور و ….داخل آش خوب بپزند تا دانه دانه دیده نشوند . در انتها آش آبکی نباشد و به اصطلاح جا بیفتد .)

 

اضافه کردن عصاره مرغ یا گوشت برای آش و سوپ  و  پیاز داغ خلالی عسلی , ترد و خوشرنگ فراموش نشه  .

زیاد شدن رشته باعث سفتی آش و کم بودنش باعث میشه آش آبکی باشه .رشته رو آخر کار بریزید و بذارید بپزه و خام نمونه . رشته ها رو ۳ قسمت کنین تا خیلی بلند نباشن .رشته نباید خیلی هم بپزه که وا بره و شبیه اش جو بشه .

کشک رو قبل از استفاده حتما بیست دقیقه بجوشانید . کشک نباید شل باشه زیرا آش را شل میکند . ضمنا میتونید مقدار کمی از کشک رو در انتهای پخت قبل از خاموش کردن داخل آش بریزید . ولی واسه میهمان اینکار رو نکنید ( هرچند خیلی خوشمزه میشه ) ممکنه یکی کشک رو دوست نداشته باشه . معمولا چون کشک و رشته کمی شور هستن – بهتره به غذاهایی که این مواد داخلش هستن از از ابتدا نمک نزنیم .

( در آشهایی که ماست باید ریخت دقت کنیم که ماست هم شل نباشد .)

برای آش رشته پیاز داغ فراوان و نعنا داغ و سیر داغ هم که لازمه کمی از پیاز داغ تهیه شده رو ابتدا داخل آش بریزید . کمی هم از نعنا داغ آماده شده  رو آخر سر توی آش قاطی کنید  .

زردچوبه هم از ابندا داخل آش بریزید که رنگ قشنگی به آش میده

پس از خاموش کردن شعله – آش خود به خود با کشیدن توی ظرف چون سرد میشه – کمی سفت تر میشه . پس دقت کنین تا آش رو موقعیکه از روی حرارت برمیدارید خیلی هم سفت نشده نباشه زیرا پس از کشیدن داخل طرف و پس از خنک شدن کمی سفت تر میشه .

 

در آذربایجان برخی داخل آش رشته رب گوجه فرنگی هم اضافه میکنن که خوشمزه میشه . هم میشه موقع پخت , رب گوجه رو تفت داد و توی آش ریخت و هم میشه همراه با روغن داغ تفت داد و سپس روی کشک آش رو با اون تزیین کرد که دیگه نیازی به استفاده از زعفران نیست .

برای آشهایی مانند آش گوجه فرنگی یا آبغوره تفت دادن رب گوجه ضروریه تا آش خوشرنگی داشته باشیم .

(در آش های ترشی مانند آش آبغوره باید آبغوره را پس از رنگ دادن رب گوجه داخل آش بریزیم که ترشی آبغوره رنگ آش را خنثی نکند و آش پر رنگ و خوش رنگی داشته باشیم . ترشی آبغوره باعث کمتر به نظر رسیدن نمک میشود . دوباره پس از ریختن آبغوره باید نمک زد .)

اصولا برای تهیه آش ها باید دقت کرد که هرکدام از آش ها نیاز به کدام سبزی دارن . البته هر شهر و هر خانواده بنا به ذائقه خود در اونها تغییراتی میده و این قاعده کلی نداره ولی روش معمول رو در نظر میگیریم و بنا به میل و سلیقه مون در اون بازهم تغییراتی میدیم

 

آش آلوبخارا

طرز تهیه آش آلو

طرز تهیه آش آلو | نکات کلیدی برای پخت انواع آش

منبع : برترین ها – آرگا مگ – بانوکده

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا