دوران بارداری

علائم بارداری در دوران شیردهی و تاثیرات بارداری بر روی شیر مادر

علائم بارداری در دوران شیردهی چیست ؟ چگونه از بارداری در شیردهی جلوگیری کنیم ؟  آیا بارداری در دوران شیردهی کار درستی است ؟ ما در ادامه این مقاله به موضوع بارداری در دوران شیردهی میپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

بی بی چک در دوران شیردهی

پریود نامنظم در دوران شیردهی

 

علائم بارداری در دوران شیردهی

از علائم بارداری در دوران شیردهی؛ خستگی مفرط، زخم سینه مادر، استفراغ و تهوع می‌باشد، ولی همه این علائم به طور قطع نیست. در دوران شیردهی ممکن است علائم بارداری به صورت ناقص ظهور یابد. در این مقاله علائم بارداری و روش‌های شناسایی این علائم در دوران بارداری بیان شده است.

یکی از سوالات اغلب خانم‌ها این است که آیا بعد از زایمان و در زمان شیردهی، امکان بارداری وجود دارد و یا آیا شیردهی پی در پی مانع از بارداری می‌شود؟ در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید و حدس می‌زنید که باردار شده‌اید باید از علائم بارداری در دوران شیردهی اطلاع داشته باشید.

 

شناسایی و علائم بارداری در دوران شیردهی

در صورتی که کودک شیرخوار دارید و به نوزاد خود شیر می‌دهید، هنگامی که باردار می‌شوید ممکن است همه‌ی نشانه‌هایی که یک خانم عادی دارد را، شما هم داشته باشید. ولی واضح‌ترین نشانه‌ی بارداری یک خانم پریود نشدن او است، اما در دوران شیردهی ممکن است که شما هنوز به سیکل قاعدگی خود برنگشته باشید؛ چراکه سیستم تولید مثل بعد از گذشت بارداری، نیاز به زمان برای بازگشت دوباره دارد. در صورتی که اولین تخمک گذاری در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است هیچ نشانه‌ای از خون ریزی مشاهده نشود. پس در این زمان ممکن است شما باردار شوید. پس در مورد تغییرات سیکل قاعدگی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

تاثیرات بارداری بر روی شیر مادر چیست؟

هنگامی که مادران در دوران شیردهی خود باردار می‌شوند، تغییراتی در بدن نوزاد خود مشاهده می‌کنند. یکی از این نشانه‌ها این است که ممکن است نوزاد شما دیگر تمایلی به شیر خوردن نداشته باشد که این به دلیل تغییراتی است که در طعم و مزه شیر ایجاد می‌شود. گاهی ضخامت نوک سینه نیز تغییر می‌کند. مزه‌ی شیر  گاهی شور و گاهی شیرین است که به همین دلیل نوزاد از خوردن شیر منصرف می‌شود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که نوزاد شما، در برخی موارد دیگر هم از خوردن شیر امتناع می‌کند. پس در صورتی که نوزاد شما شیر نخورد، با خود فکر نکنید که آیا من باردار هستم، زیرا این دلیل قاطعی برای تشخیص بارداری نمی‌باشد.

 

علائم بارداری در دوران شیردهی

از علائم بارداری در دوران شیردهی، زخم سینه می‌باشد. در صورتی که نوزاد خود را شیر نمی‌دهید هم این زخم ممکن است نمایان شود. در صورتی که نوزاد خود را از سینه‌ی خود تغذیه می‌کنید، شدت این زخم‌ها بسیار شدیدتر است. این زخم‌ها ادامه پیدا می‌کند و باعث ایجاد درد در نواحی سینه می‌شود. این درد این قدر زیاد است که حتی نوزاد خود را از شیر می‌گیرد. اما گاهی وقت‌ها مادران این درد را تحمل می‌کنند و با وجود زخم و درد فراوان، باز هم به نوزاد خود شیر می‌دهند.

یکی از علائم بارداری در دوران شیردهی، خستگی مفرط می‌باشد. خستگی یکی از علائم زمانی است که شما برای بار اول بارداری را تجربه می‌کنید. اما این خستگی در مادرانی که نوزاد خود را شیر می‌دهند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد؛ چراکه بدن باید مواد مغذی را برای نوزاد و مادر تامین کند و نیازهای آن‌ها را بر طرف نماید.

یکی دیگر از علائم احتمال بارداری در دوران شیردهی، تهوع و استفراغ است. تهوع و استفراغ در سه ماه اول بارداری بسیار مشاهده می‌شود و در سه ماه بعدی برطرف خواهد شد. مزه‌ی برخی از غذاها و نیز بوها نظیر بوی عطر، باعث ایجاد تهوع و استفراغ در فرد باردار می‌شود. در اکثر خانم‌ها، گزارش شدیدی نسبت به عدم تحمل ماهی، گزارش شده است. اگر پریود نمی‌شوید و صبح که از خواب بلند می‌شوید بی قرار و ناراحت هستید، به احتمال زیاد باردار شده‌اید. به منظور کاهش تهوع و استفراغ، بوی مرکبات بسیار کمک کننده است. هنگامی که تهوع و استفراغ داشته باشید، از دریافت مواد مغذی کافی برای بدن نیز، محروم می‌شوید. بهتر است که در این دوره غذاهایی که دارای پروتئین هستند را جایگزین غذاهای کربوهیدراتی کنید.

 

در صورتی که در دوران شیردهی، باردار شدید، چه باید کنید؟

در صورتی که شما دارای علائم بارداری در دوران شیردهی بودید و متوجه باردار شدن خود شدید، ممکن است فکری با خود کنید که بهتر است سریعاً نوزاد خود را از شیر بگیرید. اما این یک تصور غلط است؛ زیرا هنگامی که به نوزاد شیر می دهید، شما بسیاری از عوارض‌های بارداری را تجربه نخواهید کرد. بهتر است که در این مورد با پزشک خود مشورت کنید و با او تصمیم بگیرید که چه اقداماتی باید انجام گیرد.

البته این نکته را در نظر بگیرید که مادرانی، که تا به حال سابقه تولد نوزاد نارس یا سقط جنین داشته‌اند، باید شیردهی به نوزاد خود را متوقف کنند زیرا شیر دادن به نوزاد افزایش انقباضات رحم را در پی دارد.

 

 آیا در دوران شیردهی می‌توان مانع از بارداری شد؟

جواب این سوال هم مثبت است و هم منفی. شیردهی نوزاد در جلوگیری از بازداری تا شش ماه اول بعد از تولد موثر خواهد بود اما نمی‌توان این قضیه را صد درصد تضمین نمود. ارتباط مستقیمی بین شیردهی و نازایی در شش ماهه اول بعد از حاملگی وجود دارد.

 

شیردهی مادر به نوزاد چگونه می‌تواند از بارداری جلوگیری کند؟

شیردهی نوزاد در شش ماه اول تولد، برای جلوگیری از بارداری بسیار موثر است اما این نکته را در نظر داشته باشید که شیردهی باید مناسب باشد. معنی این جمله این است که، نوزاد به غیر از شیر مادر هیچ یک از مواد غذایی را دریافت نکند. هنگامی که مادر، نوزاد خود را به صورت مرتب شیر می‌دهد، بدن مادر هورمون مورد نیاز برای آزاد سازی تخمک را ایجاد نمی‌کند و این از حاملگی مجدد مادر جلوگیر می‌کند.

 

آیا بارداری در زمانی که در حال شیردهی هستید ایمن و سالم می­باشد؟

برای بسیاری از زنان، شیردهی در حین بارداری انتخاب مناسبی می­باشد و منجر به آسیب نوزاد- نوزادی که به آن شیر می­دهید و نوزادی که در حال رشد در رحم می­باشد- نمی­شود. بسیاری از مادران در طی آبستنی پرستاری و مراقبت از کودک را در طی بارداری ادامه نمی دهند ولی پس از به دنیا آمدن نوزاد از پرستاری همزمان (tandem nursing) شیردهی به دو کودک به طور همزمان استفاده می­کنند. به عنوان بخشی از رفلکس let-down که مرتبط با تولید شیر می­باشد، انقباضات رحم در پاسخ به آزادسازی اکسی­توسین صورت می­گیرد، به همین دلیل شیردهی مادر در حین بارداری منجر به افزایش خطر سقط می­شود. در صورتی که زنی با سابقه preterm labor، خونریزی و یا درد رحم مشاهده شود، به عنوان یک اقدام احتیاطی بهتر است شیردهی قطع شود. در صورتی که مادر واجد موارد با خطر بالا نمی باشد، شیردهی می­تواند به شکل ایمن در طی بارداری ادامه یابد. البته، با تصمیم به ادامه شیردهی در طی دوران بارداری توسط مادر، برخی تغییرات باید صورت بگیرد. تغذیه بسیار مهم می­باشد. سه فرد-جنین در حال رشد، نوزاد شیرخوار و مادر- نیاز به مواد مغذی کافی دارند و تغییرات جیره غذایی باید در جهت تامین نیازهای هر سه این افراد تغییر یابد. جیره غذایی باید واجد مقادیر بالای میوه و سبزیجات باشد و تعادل کافی بین کربوهیدرات و پروتئین وجود داشته باشد. مکمل­های تغذیه­ای نظیر ویتامین های دوران بارداری نیز باید به صورت مرتبط مصرف شوند.

 

علایم احتمال بارداری در دوران شیردهی

نوزاد جدید، نوزاد متولد نشده و مادر: چگونه از هر سه این افراد مراقبت کنیم؟

تغذیه

علاوه بر تعادل رژیم غذایی و ویتامین های دوران بارداری، مادر باید میزان کالری رژیم غذایی خود را به میزان ۸۰۰-۵۰۰ کالری افزایش دهد. تقریباً ۳۰۰ کالری از این مقدار برای رشد جنین در داخل رخم مورد استفاده قرار می­گیرد و ۵۰۰-۲۰۰ کالری نیز برای تثبیت تولید کافی شیر مورد استفاده قرار می­گیرد. افزایش کلسیم رژیم غذایی برای رشد و تکامل جنین و کودک شیرخوار و پیشگیری از کمبودهای احتمالی در مادر لازم می­باشد. جنین و کودک در حال رشد میزن بالای کلسیم را از بدن مادر دریافت می­کنند که می­تواند مادر را مستعد بروز کرامپ و یا کاهش کلسیم خون کنند.

 

میزان آب بدن

آب زیادی باید مصرف کنید. به منظور مقابله با خستگی و نیز اطمینان از انجام مناسب فرایندهای بدنی و سلامت کلی مادر، کودک و جنین، در طول روز آب مصرف کنید.

 

استراحت

خستگی می­تواند بیشتر از بادراری و یا شیردهی معمولی باشد. انرژی بیشتری برای تثبیت بارداری و نیز فراهم کردن تولید مناسب شیر مورد نیاز می­باشد. در این دوره استراحت بیشتری داشته باشید و از مواد غنی از مواد مغذی تغذیه کنید.

 

تست بارداری در دوران شیردهی

سقط جنین در دوران شیردهی

 

 

مراقبت از نوک سینه­ ها

به دلیل افزایش حساسیت نوک سینه­ ها در پاسخ به هورمون­های بارداری، استروژن و پروژسترون، نوک پستان­های مادر می­تواند دچار زخم شود. در صورت ادامه دادن به شیردهی، باید مراقبت­های بیشتری برای کاهش میزان درد نوک سینه صورت بگیرد. خشکی می­تواند منجر به دردناک شدن بیشتر نوک سینه­ها شده و حتی می­تواند منجر به ترک خوردن شده و یا منجر به عفونت­های باکتریایی شود. استفاده از محافظ­های نوک سینه در زمان شیردهی و لوسیون­های مراقبتی مناسب می­باشد. با پیشرفت آبستنی، از میزان دردناکی و حساسیت به لمس سینه­ها کاهش می­یابد.

 

از شیر گرفتن

در صورتی ناراحتی بیش از حد برای شیردهی، زمان از شیرگرفتن نوزاد فرا رسیده است. فرمول­های مختلفی برای مکمل­های شیر مادر وجود دارد، و اگر کودکان آماده تغذیه از غذاهای جامد می­باشد، مقدار آن را با هربار تغذیه افزایش دهید. ارتباطات احساسی می­تواند به عنوان یک مشکل باشد. با هر نوع هیاهو، کج خلقی و یا واکنش­های منفی در زمان از شیرگرفتن مقابله کنید. از عشق پدر و مادر به کودکان خود اطمینان داشته باشید. با شرکت در سایر فعالیت­ها و سرگرمی­ها باعث شوید تا کودک کمتر احساس نادیده گرفته شدن و بیشتر احساس دوست داشتن بکند.

 

آیا می­توان دردوران شیردهی از بارداری جلوگیری کرد؟

جواب بله و خیر است. شیردهی به عنوان راه کنترل بارداری در شش ماهه اول بعد از بدنیا آوردن بچه موثر است اما ۱۰۰% تضمین شده نیست. اما حقیقت اینست که هیچ روشی حفاظت کامل ندارد. شیردهی و نازایی در شش ماهه اول بعد از حاملگی با هم مرتبط هستند.

 

چگونه شیردهی به جلوگیری از بارداری کمک می­کند؟

شیردهی معمولا در جلوگیری از حاملگی بعد از شش ماهه اول از تولد بچه موثر است اگر شیردهی مناسب باشد. این یعنی بچه چیز دیگری بجز شیر مادر نخورد. در حالت شیر دهی زیاد, یک مادر بطور پیوسته فرزندش را شیر می­دهد. به همین خاطر بدنش هورمونی را که مورد نیاز برای آزادسازی تخمک است را تولید نمی­کند. این به جلوگیری از حاملگی کمک می­کند.

 

چگونه از شیردهی به عنوان روش کنترل بارداری استفاده کنیم؟

برای داشتن یک شیردهی قوی به عنوان روش کنترل بارداری, باید از اینکه کودک شما چیزی بجز شیر مادر نمی­خورد مطمئن شوید. شما باید هر چهار ساعت یکبار کودک را شیر دهید. در طول شب, باید هر شش ساعت یکبار به او شیر دهید. می­توانید با استفاده از روش­های زیر مطمئن شوید:

– کودک خود را نزدیک خود نگه دارید. خواب او در طول زمان شیردهی موثر است.

– شیردهی در شب مخصوصا در حالت لمیده باعث می­شود مادر و کودک احساس بهتری در شیردهی داشته باشد (در مقایسه با روش نشسته).

– از کاربرد شیشه یا هر وسیله دیگری بجای شیردهی کودکتان برای آرام کردن کولیک او جلوگیری کنید.

نکته مهم که باید بخاطر بسپارید اینست که شیردهی می­تواند به عنوان روش کنترل تنها برای شش ماهه اول بعد از زایمان موثر باشد. به عبارت دیگر, باید روش کنترل دیگری بعد از شش ماه انتخاب کنید.

 

احتمال بارداری در دوران شیردهی

اگر شما بعد از زایمان پریود نشده باشید, در شش ماهه اول شیردهی می­تواند یک روش کنترل موثر باشد. اگر پریود شده باشید این یعنی بدن هورمون ضروری برای آزادسازی تخمک را تولید می­کند. به عبارت دیگر, شیردهی نمی­تواند از حاملگی جلوگیری کند. اغلب کارشناسان می­گویند این روش مطمئن ترین روش است و ۹۹% قابل اطمینان ترین روش کنترل

 

آیا شیردهی یک روش مطمئن برای کنترل بارداری است؟

شیردهی تنها یک روش طبیعی کنترل بارداری نیست, همچنین مزایایی برای شما دارد. این روش هورمون­های طبیعی را به تاخیر نمی­اندازد و به تعادل هورمونی کمک می­کند. بعلاوه, یک زن خطر صفر بارداری را بعلت کنترل آن دارد.

 

آِیا احتمال باردار شدن در زمان شیردهی وجود دارد؟

بله, شما ممکن است در شش ماهه اول شیردهی نیز حامله شوید. خبر خوبی که بررسی پزشکی و داده­های مطالعه می­گوید که تنها یک درصد از زنان شیرده در شش ماهه اول باردار می­شوند.. شما می­توانید از شیردهی برای کنترل بارداری تنها شش ماهه اول بعد از زایمان استفاده کنید اگر یک پریود نشده باشید

 

دیگر روش­های کنترل بارداری دردوران شیردهی

اغلب زنان نگران استفاده از قرص­های بارداری در طول شیردهی هستند زیرا آنها از تاثیر قرص بر روی کودک می­ترسند. بنابراین به شدت توصیه شده است که با متخصص مشورت شود. در اینجا اطلاعاتی از روش­های کنترل کنترل بارداری در شیردهی آمده است.

 

چگونه سریع می­توان بعد از زایمان باردار شد؟

تحقیقات نازایی نشان داده بعد از برگشت پریودی می­توان حامله شد. تخمک گذاری معمولا بعد از یک یا چند دوره پریودی اتفاق می­افتد. اگر شما برای بچه بعد برنامه بریزید, شما باید حداقل ۶ ماه بعد برای حاملگی بعدی منتظر باشید برای یک حاملگی سالم, یک فاصله دو و نیم ساله پیشنهاد می­شود. شیردهی بهترین هدیه مادر به فرزندش است. از مزایای مهم شیردهی می­توان روش کنترل طبیعی بارداری را نام برد.

 

در خانه: آگاهی از مزایا و معایب

جای تعجب دارد که طراحی زایمان در خانه برای شما مناسب باشد. با حقایق مرتبط با زایمان در خانه آشنا شوید، با خطرات آن و نیز نحوه آماده سازی برای این روز بزرگ. در صورتی که برای زایمان در خانه برنامه­ریزی کرده­اید احتمالاً سوالاتی در ذهن شما ایجاد شده است. آیا این روش ایمن و سالم است؟ آیا نیاز به ماما یا کمک کننده به زایمان هست؟ چگونه یک برنامه پشتیبانی را ایجاد می­کنید؟ با مواردی که شامل تولد در خانه می­شوند آشنا شوید و نحوه تصمیم گیری در شرایطی که این روش برای شما مناسب است را نیز یاد بگیرد.

 

 احتمال بارداری در دوران شیردهی

جلوگیری از بارداری مجدد

علائم بارداری در دوران شیردهی و تاثیرات بارداری بر روی شیر مادر

منبع: setare.com – مشاوره زنان و مامایی آی زنان – بیتوته – نی نی بان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا