آموزش شیرینی پزی و دسر

طرز تهیه مافین کشمشی خوشمزه خانگی

مافین یکی از انواع شیرینی های جذاب و بسیار خوشمزه است. در این مقاله با آموزش شیرینی و دسر مافین کشمشی و نکات مهمی در پخت و پز این دسر خوشمزه در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

قالب کاغذی مافین

قیمت کپسول مافین, طرز تهیه مافین کشمشی

 

مافین کشمشی، عصرانه ساده و خوشمزه

مافین کشمشی، برای کسانی که می‌خواهند به تازگی و به سادگی آشپزی کنند، مناسب است. این کیک را برای عصرانه تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

 

مواد لازم برای مافین کشمشی :

 آرد الک شده        یک و سه چهارم پیمانه (۱۸۰ گرم)

 روغن مایع           یک سوم پیمانه (۵۰ میلی لیتر) + ۱ قاشق چایخوری

 شکر      دوسوم پیمانه (۱۰۰ گرم)

 بکینگ پودر         ۲٫۵ قاشق چایخوری

نمک      یک هشتم قاشق چایخوری

شیر       سه چهارم پیمانه (۱۲۰ میلی لیتر)

تخم مرغ ۱ عدد

کشمش    یک سوم پیمانه

پودر قند ۱ قاشق سوپخوری

وانیل      یک دوم قاشق چایخوری

 

 

قیمت قالب مافین

قالب مافین سیلیکونی

 

 

طرز تهیه مافین کشمشی :

آرد، شکر، بکینگ پودر و نمک را داخل کاسه ای ریخته و با هم مخلوط کنید.

مخلوط آرد را الک کرده و وسط آن را گود کنید.

شیر، ۱ پیمانه روغن مایع، تخم مرغ و وانیل را داخل کاسه ای دیگر با همزن دستی مخلوط کرده، بعد آن را وسط مخلوط آرد بریزید و با کمک لیسک به آرامی مخلوط کنید.

کشمش را به مواد اضافه کرده و هم بزنید.

قالب های مافین را با ۱ قاشق چایخوری روغن مایع چرب کرده و مقداری آرد درون آن ها بپاشید.

دوسوم هر قالب را با مایه آماده شده پر کنید و روی آن ها مقداری پودر قند بپاشید.

قالب ها را در طبقه وسط فر از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا بپزد (تا در صورت استفاده از کپسول مافین نیازی نیست قالب را چرب کنید).

 

  • در صورت تمایل می توانید یک دوم پیمانه گردو خردشده را جایگزین کشمش کرده و مافین گردویی تهیه کنید.

 

نکاتی در خصوص مافین ها و کاپ کیک ها

لغت انگلیسی مافین (Muffin)، که به قولی از ریشه فرانسوی (Mufflet) به معنای نان نرم گرفته شده و در زبان آلمانی نیز معادل کلمه (Muffe)، به معنای نوعی کیک می باشد، به نوعی نان اطلاق می گردد که در اندازه کوچک پخته و سرو می گردیده و در پخت آن از مایه خمیر جهت فرآوری خمیر و حجیم نمودن آن، استفاده می گردیده و غالب انواع آن شیرین نبودند. در قرن ۱۹ میلادی به دلیل تک نفره بودن این نوع کیک، پخت و سرو آن خصوصا به صورت داغ جهت صبحانه، گسترش زیادی پیدا کرد و به مرور بنا به ذائقه های مختلف، تنوع فراوانی در دستور پخت آن بوجود آمد و نمونه شیرین آن نیز که از حجم دهنده های شیمیایی بجای مایه خمیر در پخت آن استفاده می شد و دارای رویه تزئینی هم شده بود، متداول گردید.

مافین های جدید، که در پخت آن ها از بیکینگ پودر (و گاهی جوش شیرین) استفاده می گردد، چیزی بین کیک و نان هستند و بسته به میزان کره و شکر استفاده شده در آن، به دو دسته “بافت نانی” و ” بافت کیکی” تقسیم بندی می گردند که واضح است که دسته اول، از میزان شکر و کره کمتری در دستور پخت برخوردار بوده و هر کدام از این دستورها، نحوه اختلاط موادشان منحصر بفرد می باشد. شایان ذکر است که کاپ کیک ها (Cupcakes) نیز در دسته دوم طبقه بندی می شوند.

 

برای تهیه مافین ها از دو کاسه جداگانه برای مخلوط مواد خشک و مایعات استفاده شده و از روغن مایع یا کره ذوب شده سرد، استفاده می گردد و معمولا به سرعت و در زمان ۲۰ تا ۲۵ دقیقه پخته خواهد شد. نکته مهم در تهیه انواع مافین ها اجتناب از زدن بیش از اندازه خمیر است که در صورت عدم رعایت این مورد، نفوذ گلوتن موجود در آرد به مخلوط، سبب ایجاد رشته های طنابی در مخلوط خمیری شده و بافت مافین حاصله پس از پخت، فشرده و لاستیکی و دارای حفره های عمیق گردیده و کیفیت مطلوب بدست نمی آید. بنا به تجربه، ۸ تا ۱۰ دور هم زدن مخلوط خمیری، کافی بوده حتی اگر گلوله های آردی در این مخلوط دیده شد نیز در حین پخت، مخلوط یکنواخت خواهد شد.

 

در تهیه کاپ کیک ها، از همان روش های تهیه کیک از جمله تهیه کرم کره ای از زدن کره و شکر و سپس افزودن تخم مرغ به آن و نهایتا افزودن مواد خشک به مخلوط، استفاده می گردد. افزایش محدود میزان شکر و روغن در خمیر این کاپ کیک ها، علاوه بر ایجاد بافتی نرم، باعث غنی شدن آن گردیده ضمن اینکه افزایش میزان روغن، از گسترش رشته های گلوتنی در خمیر جلوگیری نموده و نتیجه آن، پخت بهتر و بافتی مناسب خواهد بود. در گذشته بدلیل نبودن قالب های مافین، این کیک ها در فنجان پخته می شد، به این دلیل به کاپ کیک شهرت پیدا کرده است.

 

خمیر مافین، شامل مواد پایه ای چون: آرد، شکر، بیکینگ پودر (یا جوش شیرین)، تخم مرغ، روغن و شیر (یا ماست) بوده و گاهی اوقات انواع میوه یا مغزها یا شکلات، وانیل و ادویه جات مختلف جهت طعم و عطر دهی به آن استفاده می شود.

 

کپسول کاپ کیک

طرز تهیه مافین کشمشی

طرز تهیه مافین کشمشی خوشمزه خانگی

منبع : مجله سرآشپز – bartarinha.ir – مجله هنر آشپزی- cookery.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا