خواص میوه ها و سبزیجات

خواص درمانی انگور | فواید خواص انگور سیاه و قرمز

امروز با خواص یکی از میوه ها و سبزیجات در خدمت شما هستیم. بله ، انگور ، این میوه پرخاصیت دارای خواص درمانی بسیار بالایی است که در ادامه بیان میکنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

مضرات انگور

خواص انگور برای پوست , خواص درمانی انگور

 

خواص انگور سیاه و قرمز در پیشگیری از سرطان

رزوراترول و کورستین موجود در انگور دارای خواص آنتی‌اکسیدانی متعددی می‌باشد و از طرق مختلف نقش خود را برای زدودن رادیکال‌ های آزاد و مقابله با سرطان انجام می‌دهد. این فیتوکمیکال‌ها به غشای سلول‌ها برای محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. سطح اکسیژن فعال در خون را کاهش می‌دهند. همچنین اکسیداسیون چربی‌ها را محدود می‌کنند و نهایتاً منجر به کاهش عوامل ایجادکننده استرس اکسیداتیو در سلول‌ها می‌شوند.

 

محققان در آمریکا، ۱۰ نوع فلاوون جدید در انگور کشف کردند که قادر به خنثی کردن فعالیت آنزیمی هستند که در ابتلا به سرطان نقش دارد. این فلاوون‌های مفید به ویژه باعث پیشگیری از سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش مانند سرطان کولون می‌شود. برای این که از آنتی اکسیدان های این میوه بیشترین بهره را ببرید بهتر است که انگور قرمز یا سیاه را بیشتر مصرف کنید. در این نوع انگورها آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به انگور زرد وجود دارد.

 

پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش کلسترول

انگور سیاه، بنفش به علت برخورداری از فیتوکمیکال‌های بیشتر، نسبت به دیگر انواع انگور خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. فیتوکمیکال‌های به علت اثر محافظتی در ژن‌ها و نیز کاهش آسیب به ماهیچه‌های قلبی و همچنین تنظیم سطح کلسترول خون در کاهش بیماری‌های قلبی سهم بسزایی را ایفا می‌کنند.

 

ترکیب فلاونوئیدی موجود در انگور سیاه شامل کوئرستین و رزوراترول می باشد. رزوراترول خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی داشته سبب کاهش کلسترول بد خون می‌شود. اکسیداسیون کلسترول بد در بدن سبب تشکیل پلاک‌های آترواسکلروزی می‌شود و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته می‌گردد. به علاوه رزوراترول از تشکیل لخته‌های خونی که موجب سکته می شوند، جلوگیری می کند. این دو عامل در کنار هم باعث می‌شوند که رزوراترول موجود در انگور به عنوان ترکیبی بر ضد سکته شناخته شود.

 

فواید انگور در پیشگیری از پوکی استخوان

انگور منبع ریزمغذی‌هایی نظیر مس، آهن و منگنز است که همگی در تشکیل و قدرت استخوان‌ها نقش مهمی دارند. انگور سبز یا زرد دارای کاتچین می‌باشد که در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد؛ زیرا به علت خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد، از استرس اکسیداتیو و التهاب جلوگیری می‌نماید و روند تخریب بافت‌های استخوانی را به تاخیر می‌اندازد.

 

خواص انگور در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

انگور می‌تواند با قلیایی نمودن ادرار، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری، به علاوه انگور به علت میزان بالای آب موجود در آن، حجم ادرار را افزایش و فشار بر کلیه‌ ها را کاهش دهد. اثرات انگور سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ و ویتامین‌ C، E و بتاکاروتن می باشد و پس از مصرف، ترکیبات آن به مدت ۳ روز در کلیه‌ها فعال است. به طور کلی تمام ترکیبات انگور به دفع سموم از کلیه‌ها کمک کرده و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شوند.

 

میزان ترکیبات آنتی ‌اکسیدان‌ در انگور قرمز نسبت به انگور زرد بیشتر می باشد و تاثیر فراوانی بر سلامت و عملکرد کلیه ‌ها دارد. توصیه می شود برای پیشگیری از بیماری های کلیوی و سنگ کلیه هر روز، به همراه صبحانه ۱۵ دانه انگور میل نمایید. البته فراموش نکنید که انگور حاوی قند است. اگر می‌خواهید بیشترین استفاده را از خواص آن ببرید بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

 

تذکر: افراد مبتلا به دیابت و اشخاصی که دچار آلرژی شدید هستند باید در مصرف انگور جانب احتیاط را رعایت نمود و از مصرف زیاد آن خودداری نماید.

 

 

خواص انگور در بارداری

انگور چاق میکند یا لاغر

 

 

خواص انگور در تقویت بینایی و جلوگیری از آب مروارید

انگور و عصاره انگور سرشار از مواد آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین می باشد و همه این مواد در تقویت بینایی و سلامت چشم انسان و فرآیند بینایی نقش مهمی ایفا می کنند. وجود این ترکیبات در انگور سبب می شود که مصرف منظم انگور از بیماری های چشمی همچون آب مروارید و کاهش بینایی بر اثر افزایش سن جلوگیری نماید.

 

همچنین در تحقیقی در ایالات متحده دانشمندان در یافتند که خوردن انگور بروز بیمای های شبکیه چشم را به تأخیر انداخته و از نابینا شدن فرد جلوگیری می‌کند. این پژوهش حاکی است خوردن زیاد انگور ابتلا به بیماری‌های شبکیه چشم را که در اکثر موارد باعث از دست دادن بینایی در سنین بالا می‌شود، از بین می‌برد.

 

به گفته پژوهشگران، انگور با داشتن آنتی اکسیدان از خاصیت محافظت و چیره شدن بر آثار جانبی منفی و زیان‌بار بیماری‌های شبکیه در بزرگسالی برخوردار است به همین دلیل اگر افراد در جوانی به طور منظم، و نه افراطی، انگور مصرف کننده، این موضوع در پیشگیری از بیمای عای شبکیه چشم و نابینایی در پیری جلوگیری می کند.

 

خواص انگور برای کاهش چربی خون و فشار خون

یکی دیگر از خواص انگور کاهش چربی خون است. خوردن انگور به ویژه انگورهای دانه دار و جویدن دانه‌ها، تأثیر خوبی در کاهش چربی خون دارد. انگور سرشار از فیبرهای محلول در آب است و همان طور که می دانید فیبرهای غذایی با کلسترول بد خون مقابله می‌کنند. از این گذشته انگور حاوی پولی فنول‌های آنتی اکسیدانی نیز می‌باشد که باعث کاهش جذب کلسترول می‌شود.

 

انگور از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند

بر اساس نتایج پژوهشی که در ژورنال تغذیه به چاپ رسید، انگور جلوی رشد و تکثیر باکتری‌ های دهان را که باعث پوسیدگی دندان هستند می‌گیرد. این خاصیت ضد باکتریایی انگور به علت وجود اولئانولیک اسید و آلدئید اولئانولیک است که در پوست انگور ذخیره شده است، می باشد. البته به عقیده برخی از متخصصان بایستی روی این مورد از خواص انگور مطالعات بیشتری انجام شود اما شکی وجود ندارد که قندهای موجود در انگور برخلاف قندهای صنعتی، باعث انتشار باکتری ها و پوسیدگی دندان ها نمی‌شود.

 

فواید انگور برای مو

پیش تر درباره  فواید انگور ( بخصوص انگور سبز ) صحبت کردیم. اما آیا می دانستید انگور سیاه برای موها مفید است و می تواند موهای شما را براق، مقاوم و لخت کند؟ درباره فواید انگور برای مو بیشتر بدانید، این ماده طبیعی می تواند بسیاری از مشکلات موهای شما را برطرف کند.

 

استفاده از انگور برای جلوگیری از ریزش مو

هیچکس دوست ندارد با شانه زدن مقدار زیادی از موهایش را در شانه بیابد، این مساله بسیاری را نگران می کند. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از انگور استفاده کنید. مقداری انگور بدون دانه را له کنید و به آرامی روی موهایتان بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند سپس آن را بشویید. لینولئیک اسید موجود در انگور و همچنین روغن هسته انگور می تواند فولیکول های مو را تقویت کرده و سلامت مو را تضمین کند.

 

استفاده از انگور برای براق کردن موها

ممکن است مو در اثر قرار گرفتن در معرض خورشید خشک و شکننده شده باشد و حتی رنگ طبیعی مو دیگر برق و جذابیت همیشگی را نداشته باشد. در این صورت کمی آب انگور به موهایتان برسانید. برای براق کردن مو با استفاده از انگور به پوست ۱۲ الی ۱۴ دانه انگور، ۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی و ۲ قاشق غذاخوری پودر زغال اخته نیاز دارید.

انگورهای سیاه را پوست بگیرید و کنار بگذارید. آرد نخودچی و پودر زغال اخته را با هم ترکیب کنید تا حالت کرم به خود بگیرد و سپس آن را با پوست انگور آسیاب کنید و روی موها بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس بشویید. این کار را چند بار تکرار کنید تا رنگ طبیعی و برق موهایتان بازگردد.

 

حجم دادن به مو

هسته انگور یک ماده طبیعی برای حجم دادن به مو است. بنابراین اگر موهای کمی دارید یا موهایتان خیلی نازک است از هسته انگور برای حجم دادن به مو و پرتر نشان دادن آن کمک بگیرید.

۵۰ گرم هسته انگور، ۵۰ گرم هسته زغال اخته و ۱ قاشق چایخوری فلفل را با هم آسیاب کنید. این ترکیب در این مرحله حالت پودری دارد. به آن مقداری روغن گرم اضافه کنید و سپس مو و سررا با این مخلوط  ماساژ دهید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند سپس سر را بشویید. از این ترکیب دو بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بهتر و سریع تر بگیرید.

 

درمان شوره سر

انگور سیاه می تواند از خارش سر و بوجود آمدن شوره جلوگیری کند. برای اینکه از خشکی پوست سر رهایی یابید، مقداری انگور سیاه را له کرده و به پوست سر بمالید. پس از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

انگور سیاه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E است که برای جلوگیری از انواع مشکلات مو مفید هستند همچنین می توانند جریان خون را در سر افزایش دهد که موجب می شود پوست سر و در نهایت موهای شما سالم تر بماند.

 

انگور عسگری

خواص درمانی انگور

خواص درمانی انگور | فواید خواص انگور سیاه و قرمز

منبع: بانوی شهر – نوآورد – تبیان – مجله اینترنتی برترین ها – مجله تناسب اندام – مجله دنیای تغذیه (-)- خبرگزاری فارس (+)- جام جم آنلاین – بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا