بیوگرافی

بیوگرافی کامل خداداد عزیزی | عکس پدر و دخترش

با بیوگرافی خداداد عزیزی ، فوتبالیست مشهور و محبوب تیم ملی ایران در خدمت شما هستیم. در ادامه با بیوگرافی این فوتبالیست عزیز کشورمان بیشتر آشنا میشویم. با ما همراه باشید.

 

خداداد عزیزی و همسرش

بیوگرافی کامل خداداد عزیزی

بیوگرافی کامل خداداد عزیزی :

نام: خداداد

نام خانوادگی : عزیزی

متولد : تیرماه ۱۳۵۰

محل تولد : مشهد

 

 زندگینامه خداداد عزیزی (۱۳۵۰-)

خداداد عزیزی در اول تیر ماه سال ۱۳۵۰ در مشهد متولد شد و با گلی که آذرماه ۱۳۷۶ در ملبورن به استرالیا زد خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کرد.

عزیزی در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و جام‌ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ امارات برای تیم ملی ایران به میدان رفت. وی در سال ۱۹۹۶ به عنوان بهترین بازیکن جام‌ملت‌ها و بهترین بازیکن آسیا شناخته شد.

 

گلی که عزیزی در نوامبر ۱۹۹۷ و در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ به استرالیا زد و صعود ایران را به جام‌جهانی قطعی کرد، یکی از حماسی‌ترین لحظات تاریخ فوتبال ایران است.

 

دوران باشگاهی خداداد عزیزی

عزیزی رسما فوتبال را در سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) با تیم ابومسلم مشهد آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۲ در این تیم بازی کرد. در این سال عزیزی به تیم فتح تهران پیوست تا خدمت مقدس سربازی را در این تیم پشت سر بگذراند.

پس از پایان دو سال حضور عزیزی در این تیم، تیم بهمن خداد را به خدمت گرفت. وی تا سال ۱۹۹۷ در این تیم بازی کرد. عزیزی در سال ۱۹۹۷ به صورت بازیکن قرضی چند بازی برای پرسپولیس تهران در جام باشگاه‌های آسیا انجام داد.

پس از درخشش در جام‌ملت‌های ۱۹۹۶ امارات، عزیزی در سال ۱۹۹۷ به همراه علی دایی و کریم باقری به بوندس لیگا پیوست و تا سال ۲۰۰۰ کلن بازی کرد.

 

عزیزی در سال ۲۰۰۰ یک فصل برای تیم سن خوزه آمریکا بازی کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۱ به النصر امارات پیوست. عزیزی در این تیم هم یک فصل بیشتر بازی نکرد و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در تیم پاس تهران توپ زد.

 

عزیزی پس از تیم پاس به آدمیرا واکر اتریش پیوست اما به دلیل مشکلاتی که با سرمربی و کادر فنی این تیم داشت هرگز در هیچ بازی رسمی این تیم به میدان نرفت.

عزیزی این بار به تیم دسته دومی عقاب تهران پیوست و آخرین قرارداد دوارن بازیگری خود را به مدت یک فصل در سال ۲۰۰۶ با راه‌آهن امضا کرد. راه‌آهن آخرین تیمی بود که عزیزی در آن به عنوان بازیکن به میدان رفت.

 

دوران ملی

عزیزی اولین بازی ملی خود را در سال ۱۹۹۱ و در برابر کامرون انجام داد. عزیزی در این سال از سوی حسن حبیبی و علی پروین به تیم ملی دعوت شده بود. وی در مجموع ۴۷ بار به عنوان بازیکن تیم ملی ایران به میدان رفت و ۴۷ بار برای تیم ملی گل‌زنی کرد. عزیزی در سال ۲۰۰۵ از تیم ملی خداحافظی کرد.

عزیزی پس از خداحافظی از فوتبال به عنوان مشاور مدیرعامل ابومسلم به این تیم پیوست و سال ۲۰۰۶ به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

 

    خدادا عزیزی سرمربی ابومسلم شد

اما مسئولان باشگاه ابومسلم پس از بازی با پاس همدان در روز ۲۱ مهر ۸۶ و درگیری خداد عزیزی سرمربی این تیم با شفق مدیر عامل این باشگاه، وی را از سمت خود برکنار کردند.

 

    کمیته انضباطی عزیزی را بخشید

خداداد عزیزی در لیگ نهم سکان استقلال اهواز را به دست گرفت  و مدتی بعد به سیاه‌جامگان پیوست.

خداداد عزیزی از سیاه جامگان جدا شد

 

بازی

توپ طلائی بهترین بازکن فوتبال آسیا، سال ۱۹۹۶

عزیزی فوتبال حرفه‌ای را با تیم ابومسلم آغاز کرد، در سال ۱۳۷۱ برای گذراندن سربازی به فتح تهران پیوست. از سال ۱۳۷۴ به بهمن پیوست در سال ۱۳۷۵ به عنوان بازیکن کمکی برای پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا بازی کرد و پس از درخشش در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ و انتخاب به عنوان ارزشمندترین بازیکن این مسابقات و چندی بعد کسب عنوان بهترین بازیکن سال کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم فوتبال کلن در دسته اول بوندس لیگا آلمان پیوست.

 

او در سال ۱۹۹۷ به تیم منتخب آسیا دعوت شد تا در مقابل منتخب جهان قرار بگیرد. منتخب آسیا در این بازی پنج بر سه شکست خورد، اما عزیزی یکی از گل‌های آسیا را به ثمر رساند.[۷]

 

خداداد تا سال ۲۰۰۰ در کلن بازی کرد و پس از آن یک فصل در سن‌خوزه ارث‌کوئیکز در ام‌ال اس لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکای شمالی و یک فصل در النصر در لیگ امارات بازی کرد و در سال ۱۳۸۰ در بازگشت به ایران به تیم پاس تهران پیوست. اختلاف او با میروسلاو بلاژویچ سرمربی تیم ملی باعث شد تا از ترکیب تیم ملی برای مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ کنار گذاشته شود.

 

مذهب خداداد عزیزی

خانه خداداد عزیزی

 

 

عزیزی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ در ترکیب تیم ملی چند بار به میدان رفت و در بازی سرنوشت ساز ایران و قطر در قطر، گل پیروزی ایران را به ثمر رساند.

 

او پس از آن در سال ۱۳۸۴ برای تیم دسته اولی عقاب و در نیم‌فصل دوم لیگ ۸۵–۱۳۸۴ برای تیم راه‌آهن توپ زد و پس از آن از بازیکنی فوتبال خداحافظی کرد.

 

مربی‌گری

عزیزی پس از خداحافظی از فوتبال توسط تیم ابومسلم به عنوان رئیس سازمان فوتبال انتخاب شد و بعد به مربیگری و در نهایت سرمربیگری تیم رسید، اما اختلافات او با مدیران باشگاه، صراحت لهجه و نتایج ضعیف تیم موجب شد تا در ابتدای لیگ ۸۶ از سرمربیگری تیم اخراج شود. یکی از عجیب‌ترین اقدامات او در دوران هدایت ابومسلم بیرون آوردن یکی از بازیکنان از ترکیب و ده‌نفره کردن تیم بود.

 

عزیزی در همان سال در اولین دوره المپیاد ایرانیان دوباره به زمین چمن بازگشت و به عنوان کاپیتان تیم استان خراسان رضوی برای این تیم به میدان رفت.

 

او پس از آن مدیر فنی تیم دسته اولی پیام خراسان شد و توانست این تیم را به لیگ برتر کشور بیاورد، او در هفته‌های آغازین فصل ۸۷–۸۸ مربیگری این تیم را برعهده داشت که به دلیل مشکلات مالی تیم از فعالیت خود کناره گرفت.

 

غزال تیزپای آسیا

در بازی با تیم ملی استرالیا، پس از یک ماراتن طولانی برای رسیدن به جام جهانی ۹۸ فرانسه، خداداد عزیزی برای تیم ملی ایران گلزنی کرد (یک گل در بازی رفت و یک گل در بازی برگشت) و از آن تاریخ به بعد لقب غزال تیزپای آسیا را گرفت.[۲] هرچند که نتیجه بازی ۸ آذر ۱۳۷۶ خورشیدی با تساوی ۲–۲ خاتمه یافت، ولی به علت صعود تیم ایران به جام جهانی برای خیلی از ایرانی‌ها از برد شیرین‌تر بود و باعث شادی و پایکوبی در سطح شهرهای ایران شد.

 

 

 

خداداد عزیزی در پرسپولیس

عکس خداداد عزیزی و دخترش

 

بیوگرافی کامل خداداد عزیزی | عکس پدر و دخترش

 

منبع : ویکی پدیا – همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا