نکات آشپزی آسان

نکاتی برای پخت مرغ مجلسی خوشمزه

از آن رو که گوشت مرغ بسیار حساس است و سریع فاسد می شود بر آن شدیم نکاتی برای پخت بهتر و نگهداری بیشتر آن بیان کنیم. گوشت مرغ پخته را بیش از دو روز نباید در یخچال نگه داشت و پخت آن دارای نکاتی است که در ادامه بیان میکنیم.

 

راه از بین بردن هورمون مرغ

طرز تهیه مرغ مجلسی

 

▪ برای پختن مرغ به روش آبپز مقدار کمی آب استفاده کنید و مرغ را بر روی حرارت ملایم بپزید، به این ترتیب مرغ شما لذیذتر می شود.

▪ برای معطر کردن مرغ هنگام پخت می توانید از چند برگ سبزی معطر مانند ترخان، نعنا یا برگ بو و رزماری استفاده کنید. همچنین سبزیجاتی مانند سیر، پیاز، فلفل دلمه ای و کرفس برای معطر کردن مرغ و خوش طعم کردن آب حاصل از پخت آن مناسب هستند، اما اگر هیچ یک از این سبزیجات را در اختیار ندارید چند عدد هویج و یک قاشق مرباخوری ادویه کاری به آن بیفزایید.

▪ روش دیگر پخت مرغ بدین صورت است که اول مقداری پیاز و کرفس و هویج را خرد کرده و داخل ظرف ریخته بعد مرغ را بدون آب داخل قابلمه گذاشته و کمی نمک، فلفل و زردچوبه به آن بیفزایید و بدون آب با حرارت ملایم و با درب بسته بگذارید مدت ۲۰ دقیقه با آب موجود در خود مرغ بخارپز شود سپس ۵۰ گرم کره به آن اضافه کرده (در صورت تمایل از رب نیز می توانید استفاده کنید) و تفت دهید سپس یک لیوان آب به آن افزوده و می گذاریم خوب جا بیفتد.

▪ برای سوخاری کردن مرغ ابتدا آن را با یک عدد پیاز و مقدار کمی آب بر روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا نیم پز شود. سپس قطعات مرغ را در یک صافی خالی کنید تا آب اضافی آن ها گرفته شود. سپس زرده تخم مرغ را روی قطعات مرغ مالیده و آن را داخل پودر سوخاری بغلتانید حال می توانید آن ها را در روغن سرخ کنید.

▪ برای تخت کردن گوشت سینه یا ران مرغ برای پخت غذاهایی مانند شنیسل آن را پس از جدا کردن از استخوان در میان دو لایه کیسه فریزری قرار داده و با وردنه به آن ضربه بزنید. سپس با غلتاندن وردنه بر روی گوشت مرغ آن را باز کنید. کیسه فریزر مانع از متلاشی شدن گوشت لطیف مرغ می شود.

▪ برای خوشرنگ شدن مرغ سرخ کرده مقدار کمی زعفران به روغن مصرفی بیفزایید.

▪ تخم مرغ ها را در یخچال و درون بسته بندی درپوش دار یا ظروف دربسته نگهداری کنید، چون تخم مرغ به را حتی بوی مواد مختلف موجود در یخچال را از منافذ پوست خود جذب می کند.همچنین بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام، آبپز کردن تخم مرغ هاست.

▪ برای آبپز کردن تخم مرغ هایی که پوستشان ترک خورده قبل از انداختن تخم مرغ در آب آن را در یک کیسه فریزر قرار داده و در کیسه را گره بزنید. به این ترتیب از خروج مواد داخل تخم مرغ از ترک پوسته پیشگیری می کنید. روش دیگر استفاده از کاغذ آلومینیوم است. تخم مرغ را لای کاغذ آلومینیوم قرار دهید و سپس در آب بیندازید.

▪ برای تشخیص تازگی تخم مرغ به پوست آن توجه کنید. پوست تخم مرغ تازه زبر است اما پوست تخم مرغ کهنه صاف و صیقلی است.

▪ برای تشخیص تخم مرغ خام از پخته آن را بچرخانید، چنان چه به سرعت دور خود بچرخد پخته است.

 

هورمون زدایی مرغ

طرز تهیه مرغ سرخ کرده

 

 نکات:

۱) همیشه چربی‌های مازاد مرغ را جدا کنید ولی پوست مرغ را جدا ننمایید زیرا طبخ مرغ با پوست از خشک شدن گوشت مرغ هنگام طبخ جلوگیری به عمل می‌آورد.

در صورت تمایل پس از طبخ پوست آن را جدا سپس سرو نمایید.

۲) همیشه قطعات مرغ را از مفاصل برش داده و به قطعات دلخواه تقسیم نمایید زیرا برش‌های نامناسب باعث خارج شدن مغز استخوان و بدرنگ شدن سس باقیمانده خوراک فوق می‌گردد.

۳) در صورت دلخواه می‌توانید مرغ را به مقدار قابل توجه با همین روش برای مراسم‌های گوناگون طبخ نمود زیرا با توجه به روش آسان طبخ طعم و مزه خوبی را هم داراست و برای مجالس مناسب است.

۴) یادآوری می‌نماید نمک گوشت‌های سفید ابتدای طبخ اضافه می‌گردد.

۵) اگر مقداری زرشک هم سرخ کرده و به سس اضافه کنید خوراک شما خوشمزه تر میشود.

 

 

چگونه مرغ را آبپز کنیم

طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی

نکاتی برای پخت مرغ مجلسی خوشمزه

 

منبع : persianpersia.com – niksalehi.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا