خواص میوه ها و سبزیجات

خاصیت شگفت انگیز کلم | مضرات کلم

 

شاید اسم کلم که به گوشمان میخورد طعم نه چندان خوشایند آن برایمان تداعی شود و یا از خوردنش امتناع کنیم ، اما اگر با خواص کلم  آشنا شویم ، نظرمان به کلی عوض خواهد شد و نه تنها در سالاد بلکه روزانه به مصرف آن روی آوریم ، شاید تصور کلم و این همه خاصیت دور از انتظار باشد ، در این مقاله با گیاه مفید کلم آشنا میشویم و خواص شگفت انگیز آن شما را متعجب خواهد کرد.

 

مضرات کلم

مضرات کلم

 

اسم من کلم است . ایرانیان قدیم به ما ((کرم )) مى گفتند و اعراب آن را معرب کرده ، ما را کرنب صدا کردند، و بالاخره به نام کلم معروف شدیم . ما بیش از سى نوع هستیم . در بعضى از انواع ما گل ، بعضى برگ و در برخى ساقه زیرزمینى قابل استفاده و خوراکى است و همه اینها موقعى قابل مصرف است که از تابش آفتاب و شبنم محفوظ مانده باشد، به انواع و اقسام ما کلم قمرى – قنبیط – کلم گل پیچ – کلم سنگ – کلم برگ – کلم غنچه اى – کلم بروکسل – کلم شلغمى – کلم گل سرخى – کلم فندقى – کلم قرمز – شلغم بیابان – قمریت – لهنه – قرنیا – قرنیو – کرانبى – کرانیا – لخته – لاخته – اعاریسا – لهینه – لهانه – و اسامى دیگر هم به ما داده اند.

 

برگ و گل ما موقعى نرم و لطیف بوده ، و براى خوراک انسان مناسب است که با وسایل گوناگون از نور و حرارت آفتاب محفوظ مانده ، رنگ آنها سفید باشد، و چنانچه سبز و سفت شود، براى تهیه علوفه مناسب تر خواهد بود. برگهاى بعضى از انواع ما به رنگهاى قرمز و بنفش هم در مى آیند و این برگها، علاوه بر مصرف خوراکى در صنعت داروسازى و شیمیایى بکار میروند.

 

از نظر مواد چربى فقیر هستیم و به همین جهت در آشپزى همیشه ما را با گوشت هاى فربه و چرب مى پزند – روس ها هم ما را به مغز قلم گاو که چربى زیاد دارد طبخ مى نمایند، و چنانچه مى دانید به این سوپ برش ‍ مى گویند. ما سرشار از ویتامین هاى آ – ب – ث – و پ پ هستیم و همچنین داراى املاح گوگرد – کلسیم – پتاسیم – منیزیم بوده و کمى هم ارسنیک داریم ، و به همین علت است که به رشد عمومى کمک مى کنیم ، و براى مسلولین و اشخاص ضعیف البنیه مفید مى باشیم . به علت داشتن کلسیم و گوگرد، براى مو و ناخن ها سود فراوان داریم . سنگهاى کلیه و مثانه را از بین مى بریم ، برگهاى ما به علت داشتن ویتامین ((پ پ )) از بیمارى پلاگر جلوگیرى مى کند.

 

به علت داشتن کمى ارسنیک مقوى اعصاب بوده و رعشه را از بین مى بریم و از ابتلا به مرض جذام پیشگیرى مى نمائیم . ما مقوى قوه بینائى و کمى خواب آور هستیم . صدا را باز مى نمائیم ، برگهاى ما چنانچه خام خورده شود ورم طحال را معالجه مى کند. در کلم سنگ آنزیمى وجود دارد که براى ورم روده مفید است . این آنزیم در تمام هویج ها یعنى ساقه هاى زیرزمینى خوراکى مثل زردک – سیب زمینى – شلغم هم وجود دارد. ولى مقدار آن در سیب زمینى اسلامبولى و کلم سنگ زیادتر است ، آب این ساقه هاى زیرزمینى را بگیرید و بنوشید و از منافع سرشار آنها استفاده کنید. شربت کلم قرمز براى سینه و ضماد آن ضد نقرس و روماتیسم است . تنتور کلم قرمز در آزمایشگاه معرف ترشى و قلیائى است .

 

اخیرا در بازار ایران چند نوع ما که به صورت کاهو در آمده است ، مثل یخنى قنبیط که از غذاهاى مخصوص اهالى شهر قم است ، و برش که تازه در ایران معمول شده است کمى ملین بوده ، پیشاب را زیاد مى کند. زیاده روى در خوردن ما باعث دیدن خواب هاى پریشان و تولید نفخ در پهلو و بالاخره غلیظ شدن خون و بالا رفتن فشار آن است . هیچگاه به خوراکى هایى که با ما مى پزید، و سالادى که درست مى کنید، ادویه نزنید. اشخاص سیاه چهره و لاغر اندام که مزاجى سودائى دارند، نباید در خوردن ما افراط نمایند. کسانى که سابقه مالیخولیا – سرطان – داءالفیل – واریس و بواسیر دارند. باید از ما خانواده پرهیز نمایند. بطور کلى ما براى کسانى که مزاجى گرم دارند، خوب نیستیم ، و برعکس صاحبان مزاج سرد و پیران سالخورده که احتیاج به گرم کردن بدن دارند از خوردن ما سود بسیار خواهند برد، و این دسته مى توانند خردل و سیر هم به ما بزنند – ما به بدن هاى ضعیف نیرو مى دهیم ، و رشد اطفال را زیاد مى کنیم ، و از ابتلا به اگزما جلوگیرى مى نماییم . محصول تابستانى ما دیر هضم است ، آب برگها و ساقه و تخم ما کرم کش است . اگر بچه هاى شما مبتلا به کرم معده هستند، بیست تا سى گرم برگ ما را آب گرفته و به آن ها بخورانید. براى اینکه با چاقى مبارزه کنید، آب نوع قرمز یا بنفش ما را گرفته با کمى شکر مخلوط کرده به قوام آورید و بعد با دو برابر آن آب پرتقال یا نارنج مخلوط کرده ، نوش جان نمائید. برگهاى قرمز و بنفش ‍ خانواده ما ضد چاقى هستند، براى گرفتگى صدا و رفع اختلالات ریوى ، پنج تا شش گرم برگ قرمز ما را کوفته در نیم لیتر آب جوشانده میل نمائید.

 

ضماد برگهاى سفت ما مسکن صداع – سردرد و دردهاى رماتیسمى نقرس ‍ و سیاتیک است . برگهاى ما را کمى له کنید و کمى روى آتش بپزید. بعد آنها را گرم گرم روى پارچه پشمى انداخته ، در روى موضع درد بیندازید. این مرهم براى اعضاى در رفته و رگ به رگ شده نیز مفید است ، و اگر آنرا پس از جا انداختن به موضع بیندازید. درد آن را تسکین داده ، به ترمیم و نوسازى یاخته ها کمک مى کند. ضماد برگ ما در موارد مننژیت و سینه پهلو هم توصیه شده است و براى این منظور، قبل از رسیدن پزشک مى توان برگهاى ما را که با آتش کمى پخته اید، قبل از رسیدن پزشک مى توان برگهاى ما را که با آتش کمى پخته اید، گرم در روى صورت و سینه و شکم بیندازید تا سبب تسکین آلام آنها شود.

 

ضماد برگهاى ما با آرد جو براى از بین بردن اورام سرد و گرم و باد سرخ و سرطان و با سرکه جهت برص و اگزما با سفیده تخم مرغ جهت سوختگى مجرب است . سوخته برگهاى ما براى منع روئیدن مو توصیه شده است و با پیه خوک ، جهت خنازیر و جراحات سخت ، و با سفیده تخم مرغ جهت رفع سوختگى نافع است .

 

میوه ما که همان بذر ما مى باشند کشنده کرم معده و مالیدن آن ، برطرف کننده کک مک بوده ، و مقدار خوراک آن تا ده گرم است .

اگر مبتلا به نفخ معده هستید، و داروها و غذاهاى دیگر آن را برطرف نکرده اند به سراغ ما بیایید و از آب پخته ما استفاده کنید.

 

خواص کلم سفید در بارداری

خواص کلم

 

درباره کلم بیشتر بخوانید:

دفع سموم از سلولها: مطالعات حاضر نشان داده است، افرادی که گیاهان چلیپایی مصرف می نمایند، احتمال ابتلاء به سرطان پروستات و سرطان ریه در آنها نسبت به افرادی که حتی از گیاهان دیگر استفاده می نمایند کاهش می یابد.

 

حفظ سلامتی زنان: تحقیقاتی که بر روی خواصیت ضد سرطانی کلم انجام گرفته است نشان داده است، زنانی که گیاهان خانواده براسیکا را به میزان زیاد مصرف می نمایند، احتمال ابتلاء به سرطان سینه در آنهاکاهش می یابد.

 

معالجه زخم معده سطحی: آب کلم برای معالجه زخم معده بسیار موثر است. در مطالعه ای، دانشمندان تاثیر ۱ لیتر آب کلم را در درمان زخم معده به مدت ۱۰ روز مشاهده نمودند. به نظر می رسد که وجود گلوکز و آمینو اسید بالا در آب کلم دلیل درمان زخم معده می باشد.

 

اگر احساس خستگی زیادی می کنید و دچار کم خونی شده اید توصیه می کنیم به مدت سه هفته هر روز ۱ لیوان آب کلم نوش جان کنید.

علاوه بر این برای رفع یبوست های موقتی نیز می توانید به آب کلم اعتماد کنید .

کلم، سردردهای مزمن را رفع می کند. کافی است روزی ۲۵ تا ۵۰ میلی لیتر آب آن را بخورید یا این که پارچه آغشته در آب آن را روی پیشانی قرار دهید.

پتاسیم موجود در آن، رگ های خون را باز می کند و روند خون رسانی را بهبود می بخشد.

ترکیب های ضدسرطان موجود در کلم، فعالیت آنزیم ها را افزایش می دهد و از رشد تومور پیشگیری می کند.

در یک مطالعه انجام شده مشخص شد با افزودن کلم به برنامه غذایی زنان، احتمال ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد.

ویتامین C و سولفور موجود در کلم سموم و اسید اوریک را که علت اصلی آرتریت، بیماری پوستی، روماتیسم و نقرس است، از بدن دفع می کند.

ویتامین K و آنتوسیانین آن به عملکرد ذهنی و تمرکز کمک می کند. این ماده مغذی از آسیب دیدگی اعصاب پیشگیری می کند و سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با آلزایمر تقویت می کند. بالاترین میزان ماده مغذی ذکر شده در کلم قرمز است.

یونانیان در قدیم عقیده داشتند مصرف کلم، شیر مادر را زیاد می کند.

در قدیم از برگ کلم برای تمیز کردن جراحت و زخم ها استفاده می کردند.

مردم چین از قدیم تا زمان حاضر، برگ های کلم را خشک می نمایند و آن ها را برای زمستان ذخیره می کنند و در زمستان آن را به سوپ می افزایند.

با مصرف کلم، چاقی را از خود دور کنید. تحقیقات نشان داده است که وجود ماده ای به نام “تارتاریک اسید” در کلم، باعث می شود از تبدیل قند و کربوهیدرات ها در بدن به چربی جلوگیری شود. ۱۰۰ گرم کلم، فقط ۲۵ کالری دارد و از آنجا که فاقد چربی اشباع و کلسترول و دارای مقدار زیادی فیبر می باشد، پس برای کاهش وزن بسیار مفید است.

 

خواص کلم سفید در بارداری:

کلم یک سبزی بدون چربی و کم کالری، که حاوی فیبر، اسیدفولیک، کلسیم و بسیاری از ویتامین ها و دیگر مواد معدنی لازم برای یک رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری است.

مصرف کلم در بارداری جنبه های مثبت و منفی دارد: یکی از جنبه های مثبت خوردن کلم در حاملگی، وجود فیبر زیاد در کلم است که جلوی یبوست(به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات دوران بارداری) را می گیرد؛ منفی از این جهت که این مقدار فیبر ممکن است باعث نفخ شود.

همچنین دقت کنید کلم حاوی پروتئین نیست و بهتر است در طول حاملگی در وعده های غذایی به همراه گوشت خورده شود.

از طرف دیگر مصرف کلم خام برای مادران بارداری که ید بدن آنها در حاشیه است  می تواند عملکرد غده تیروئید مادر باردار را مختل و مادر را دچار کم کاری تیروئید کند. و منجر به بیماری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی برای جنین نیز خواهد شد.

البته اگر این دسته از مواد غذایی حرارت دیده(پخته) باشند و خام نباشند و ید بدن مادر در حاشیه بالا قرار داشته باشد مصرف آن برای مادران باردار منعی ندارد.

 

فواید کلم در پیشگیری و کنترل دیابت:

پژوهشگران متوجه شدند رژیم غذایی سرشار از گیاهانی مانند کلم و کاهو می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

رنگدانه های قرمز موجود در کلم قرمز، میزان قند خون را کاهش و تولید انسولین خون را افزایش می دهد.

طبق نتایج این تحقیق مصرف کلم بروکلی ممکن است عوارض مخرب دیابت را از بین ببرد؛ عوارضی که دیابت بر روی عروق خونی قلب می گذارد.

 

کلم سفید و لاغری

خواص کلم سفید در بارداری

 

چگونگی انتخاب و نگهداری کلم برگ

کلم هایی را انتخاب کنید که برگهای آن براق، شفاف و بدون زدگی باشد.

خنک نگه داشتن کلم برگ به حفظ ویتامین C موجود در آن کمک می کند.

کلم تکه شده خاصیت خود را از دست می دهد بنابراین برای حفظ مواد آن بهتر است کلم برگ را در پلاستیکی قرار داده و آن را در یخچال نگهداری نمایید.

کلم برگ کامل را می توان به مدت ۲ هفته در یخچال نگهداری نمود اما کلم برگی که قسمتی از آن جدا شده است را می توان برای ۱ روز در یخچال قرار داد.

 

نکات مهم در مصرف کلم

* جلوگیری از بین رفتن رنگ کلم قرمز

کلم قرمز دارای رنگدانه هایی است که تحت تاثیر محیط قلیایی یا اسیدی و همچنین در هنگام پخت، رنگش زود تغییر می کند.

اگر می خواهید کلم قرمز، رنگ خود را در زمان پخت از دست ندهد، به آن مقداری سرکه و یا آب لیمو اضافه کنید و از چاقوهایی با تیغه ی استیل برای بریدن آن استفاده کنید.

 

* کاهش بوی کلم

برای کم کردن بوی کلم، می توانید در هنگام پخت، مقداری پوست گردو و یا یک ساقه کرفس را به مواد درون قابلمه بیافزایید.

همچنین، می توانید مقداری زیره و یا رازیانه قبل از پخت به آن اضافه نمایید.

 

* بهترین ظروف برای پخت کلم

از ظروف استیل برای پخت کلم استفاده کنید. با این ظروف ویتامین ها و مواد مغذی آن از بین نمی رود. به علاوه، در اثر مصرف آن دچار گاز معده و نفخ نمی شوید.

 

مضرات کلم پیچ:

کلم موجب کاهش جذب یُد می شودبه طور کلی، کلم جزء مواد گواتروژن است و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات تیروئید (گواتر) شود. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

همچنین بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید باید از مصرف آن خودداری کنند.

خاصیت شگفت انگیز کلم | مضرات کلم

منابع: ۷ganj.ir – akairan.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا