هنر در خانه

نکات مهم در شست و شو و نگهداری لباس پشمی

شست و شوی لباسهای پشمی یکی از دغدغه های مهم بانوان خانه دار است این موضوع چنان حساس و مهم است که در صورت عدم شست و شوی مناسب ، لباس مد نظر یا آب رفته کوچک شده یا آسیبی جدی تر به پوشاک وارد میشود. در اینجا با نکاتی برای نگهداری و شست و شو و اتوی لباس های پشمی آشنا میشویم.

طرز شستن بافتنی

شست و شو و نگهداری لباس پشمی

 

پارچه‌های پشمی چیستند ؟

پارچه‌های پشمی در ابتدا از پوست و پشم جیوانات به دست می‌آمده است ، از پشم حیواناتی مانند : گوسفند ، بز ، و …. لباس‌هایی که از  پشم اصلی حیوانات درست می‌شوند ، لباس‌هایی فوق العاده گرم هستند ، در فصل زمستان هیچ گونه سرمایی به داخل بافت آنها نفوذ نمی‌کند ، تا ۸۰% مانع ورود سرما به بدن اشخاص می‌شود .

اکنون لباس‌های پشمی از بافت‌های مصنوعی ساخته می‌شود ، تا حدود کمی از ورود سرما جلوگیری می‌کنند .

 

نگهداری لباس‌هایی با بافت پشمی به دو دسته تقسیم می‌شوند :

* لباس‌هایی که دارای پشم  ظریفی هستند

* لباس‌هایی که دارای پشم ضمخت تر و مستحکم تری هستند .

 

در ابتدا به نحوه ی نگهداری لباس‌هایی با پشم ضمخت تر می‌پردازیم :

برای نگهداری این نوع لباس‌هایی باید هنگامی که می‌خواهید لباس خود را عوض کنید با احتیاط کامل لباس خود را در آورده و هنگامی که می‌حواهید  لباس‌هایتان را عوض کنید ، از قسمت یقه لباس خود را نکشید ، یا اینکه آستین‌های لباس را نکشید . اکنون به نحوه ی نگهداری لباس‌هایی با پشم ظریف تر می پردازیم .

اولین قانون این است که کلا تمام لباس‌هایی پشمی را نباید با قدرت بکشید ، هنگامی که می‌خواهید لباس خود را عوض کنید در ناحیه ی یقه ، آستین مراقب باشید زیرا اگر محکم لباس را بکشید ، به مرور لباستان گشاد خواهد شد زیرا لباس‌های پشمی دارای این خاصیت هستند که با کشیده شدن گشاد می‌شوند . برای اینکه لباس پشمی خود را عوض کنید توصیه می‌کنیم گه ابتدا دستان خود را از آستین‌های لباس خارج کنید و در مرحله ی بعدی لباس را از ناحیه ی سر و یقه  خارج کنید ، این توضیح در صورتی است که لباس شما بدون دکمه باشد و دارای شکلی پلیور مانند باشد.

 

برای شستن لباس‌های پشمی باید چه شیوه ای را دنبال کرد ؟

قبل از هر گونه شست و شویی در رابطه با لباس‌های پشمی توصیه می‌کنیم که حتما به دستورات داده شده بر روی اتیکت لباس‌هایی دقت بفرمایید ، و با خریداری هر لباسی به اتیکت لباس مورد نظر مراجعه کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید .

نحوه ی شستن لباس‌های پشمی همانند نحوه ی نگهداری آنها بستگی به نوع پشمی دارد که شما مورد استفاده قرار می‌دهید .

اگر لباس پشمی که مورد استفاده قرار می‌دهید دارای بافتی ضمخت و محکم است آنها را میتوانید در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید تا ماشین این لباس را بشویید ، فقط باید دمای ماشین لباس شوییتان را بر روی درجه ی پایین قرار دهید تا لباس بعد از شست و شوی گشاد نشود ، علاوه بر اینکه لباس شویی را در درجه ی پایین قرار می‌دهید باید برنامه ی شست و شوی را بر روی لباس‌های ظریف ، حساس قرار دهید تا ماشین  لباس شویی بیش از حد لباس را نشوید .

برای اینکه این لباس‌ها را خشک کنید توصیه می‌کنیم که لباس را داخل یک چوب لباسی قرار دهید تا خشک شود زیرا در غیر این صورت ، اگر لباس را بر روی رخت آویز قرار دهید بعد از خشک شدن  گشاد خواهد شد . هرگز لباس‌های پشمی را با دمای بالا در داخل ماشین لباس شویی قرار ندهید .

 

اکنون به نحوه ی شستن لباس‌های پشمی می‌پردازیم که دارای بافتی ظریف تر و حساس تر هستند :

این گونه لباس‌ها را نباید در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید ، این لباس‌های را حتما باید با دست بشویید ،و البته با آب سرد زیرا بافت حساسی دارند و اگر با آب گرم بشویید حالت اولیه خود را از دست خواهند داد .  برای اینکه لباس‌هایی که دارای بافت پشمی حساسی هستند حشک شوند ، لازم است تا آنها را بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شوند . زیرا اگر لباس را بر روی رخت آویز قرار دهید این بافت لباس آبی را که در داحل خود دارد را به کندی خارج می‌کند ، در نتیجه لباس گشاد حواهد شد .

 

برای اتو کشی لباس‌های پشمی باید چه کرد ؟

اگر تمایل دارید لباس پشمی خود را اتو کنید توصیه می‌شود که یک پارچه ی مرطوب را بر روی لباس پشمی خود قرار دهید و بعد شروع به اتو کردن نمایید زیرا در اثر حرارت مستقیم لباس‌های پشمی بافت شان از بین می‌رود .

 

آب رفتن لباس پشمی

شستن پالتو در منزل

 

گام ۱

خشک شوئی محله. راهی که شاید اقتصادی نباشد این است که ژاکت پشمی خود را به خشک شوئی ببرید تا نگران آب رفتن آن نباشید که البته شاید راه مناسبی باشد برای لباس های پشمی گران قیمت شما. یادتان باشد که قبل از هر اقدامی برای شستشو بهتر است به اتیکت لباس خود و راهنمای شستشو نگاهی بیاندازید.

 

گام ۲

اندازه گیری قبل از شستشو. برای اینکه متوجه شوید لباس شما آب رفته یا خیر قبل از شستشو آن را روی یک سطح صاف پهن کنید. لباس روی یک کاغذ سفید یا روزنامه قراردهید و خوب آستین ها و جهات مختلف را بکشید تا اندازه واقعی خود را نشان دهد. سپس با یک متر ارتفاع لباس، طول آستین ها، دور یقه و عرض شانه را اندازه بگیرید و جایی یادداشت کنید. برای اطمینان بیشتر میتوانید الگوی لباس را روی روزنامه پهن شده بکشید.

 

گام ۳

تشت یا لگنی که آماده کردید را تا نیمه از آب سرد پرکنید. مایع مخصوص شستشوی لباس پشمی را در آب ریخته و خوب بهم بزنید تا در آب حل شود.

 

گام ۴

حال به آرامی ژاکت پشمی را در تشت پهن کنید و اجازه بدهید تا در آب فرورود. با فشار دست مطمئن شوید که تمام قسمت های آن خیس شده و وارد محلول شده است. به هیچ وجه لباس را چنگ نزنید و بگذارید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محلول باقی بماند.

 

 

گام ۵

اکنون محلول را تخلیه کنید و تشت را از آب تمیز سرد پر کنید. دوباره آب را تخلیه کنید و اجازه بدهید آب لباس چکیده شود، چند بار این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید اثری از ماده شستشو در لباس باقی نمانده است.

 

گام ۶

سپس ژاکت را در حوله یا دستمال خشک بپیچید و آب لباس را بگیرید. اگر دیدید که حوله شما بیش از حد خیس شد حوله را عوض کنید و تا دیگر آبی از لباس چکه نکند.

 

گام ۷

اکنون لباس را روی همان کاغذی که نقشه لباس را روی آن کشیده اید پهن کنید و گوشه های لباس را منطبق بر الگو قرار دهید. تا زمانی که لباس خشک شود (که با توجه به رطوبت منزل شما ممکن است در حدود ۱۲ ساعت یا بیشتر طول بکشد) شما می بایست چین و چروک های لباس را با کشیدن رفع کنید و مطئن شوید که لباس جمع نشده است و منطبق بر الگوی روی کاغذ است. می توانید از متر کمک بگیرید و اندازه ها را چک کنید. این مرحله ضروری نیست و شستشو با آب سرد و گرفتن آب ژاکت موثر خواهد بود لکن با انجام این مرحله می توانید مطمئن شوید که بعد از بارها شستشو لباس شما کوچک نخواهد شد.

 

شستن پالتو پشمی

نحوه شستن پالتو پوست

نکات مهم در شست و شو و نگهداری لباس پشمی

 

منابع: تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ

eHow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا