آموزش شیرینی پزی و دسر

طرز تهیه کنجد عسلی | خواص کنجد

کنجد عسلی ، نوعی از سوهان که با عسل و کنجد خالص تهیه شده و فواید زیادی از جمله تقویت حافظه ، همچنین میتواند مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. در ادامه به آموزش تهیه کنجد عسلی و خواص کنجد از سری آموزشهای شیرینی پزی می پردازیم

 

طرز تهیه سوهان عسلی بادامی

طرز تهیه کنجد عسلی

 

مواد مورد نیاز:

 کنجد       ۱ لیوان

عسل       ۳ قاشق غذاخوری

شکر      ۳ قاشق غذاخوری

 کره یا روغن       برای چرب کردن تابه 

 

طرز تهیه کنجد عسلی :

کنجد را دو دقیقه داخل یک قابلمه تفت بدهید تا از خامی دربیاید.

تابه را چرب کنید شکر و عسل را بریزید تا کاملا آب شوند. کنجد را اضافه کرده (آنقدر کنجد بریزید که شهدی به چشم نیاید) هم بزنین با قاشق چوبی تا وسط ظرف جمع شود.

صبر کنید یکم از داغی بیفتد بعد مواد را سریع داخل سینی که پلاستیک یا سلفون کشیدید و چرب کردید بریزید. حسابی با پشت قاشق تمیز و چرب شده آن را صاف کنید یا با وردنه چرب شده اینکار را بکنید.

حالا با چاقوی تیز خط عمیق بیندازید و از همان محل آن را بشکنید.

این کنجد عسلی نه سفت است و نه نرم که به دندان بچسبد. حتما آن را امتحان کنید بسیار عالی و مقوی است.

 طرز تهیه کنجد شکری

خواص کنجد

 

 خواص کنجد:

کنجد یکی از بهترین‌ دانه‌های روغنی است؛ دانه‌های کنجد به رنگ‌های سفید، خاکستری و سیاه است که نوع سفید

این دانه‌ها از همه مرغوب‌تر است.

کنجد منبع غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد.

هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم است؛ مصرف ۵۰ گرم کنجد، ۲۵

درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک را بر طرف می‌کند.

این دانه منبع گیاهی آهن است که برای رفع خستگی مفید است همچنین مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که

به کم‌خونی فقر آهن مبتلا هستند بسیار مؤثر است.

دانه کنجد دارای ۲۰ تا ۲۵ درصد پروتئین، ۵۰ درصد چربی و به نسبت مساوی اسیدلینولئیک و اولئیک است.

کنجد از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می‌آید.

خواص کنجد در کاهش کلسترول

یکی از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی انسان، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون است.  فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد کاهش می یابد. در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

 

از سوی دیگر، دانه‌های کنجد جزو خوراکی‌هایی هستند که حاوی بیشترین میزان لیگنان‌ها می‌باشند. لیگنان‌ها ترکیبات گیاهی هستند که همانند هورمون استروژن عمل می‌کنند برای همین به آن‌ها لقب فیتواستروژن داده‌اند. لیگنان‌های موجود در کنجد به خصوص کنجد آسیاب نشده همانند لیگنان‌های موجود در دانه‌ی کتان جذب بدن می‌شوند. «سزامین» یکی از لیگنان‌های اصلی کنجد محسوب می‌شود. لیگنان‌های موجود در کنجد برخی از چربی‌های خون مانند کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند، به همین دلیل مصرف کنجد برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند خوب است.

خواص کنجد برای استخوان ها

 

گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند. تقریبا ۳۰ درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند. در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد. به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند؛ خوشبختانه کنجد بو داده یک منبع فوق‌العاده از این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود.

 

کنجد و تسکین دندان درد

از قرن ها پیش در چین از کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شده است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید، با درد آن فروکش نماید.

خواص کنجد – کنجد سرشار از ویتامین B

ویتامین B1: ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود، در کنجد به میزان فراوانی وجود دارد، وظیفه این ویتامین، تولید انرژی از گلوسیدهای مصرفی می باشد. اگر احساس بی‌حالی می‌کنید و انرژی کم می‌آورید کنجد میل کنید. از این گذشته ویتامین B1 برای مغز نیز مفید است.

ویتامین B2: ویتامین B2 را ریبوفلاوین نیز می‌نامند و دانه های کنجد منبع فوق‌العاده این ویتامین محسوب می‌شود. این ویتامین نیز مانند ویتامین B1، در تولید انرژی برای همه‌ی سلول‌ها نقش دارد. علاوه بر این، ویتامین B2 به رشد و احیای بافت‌ها، تولید هورمون‌ها و ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

ویتامین B3: ویتامین B3 یا نیاسین نیز در کنجد وجود دارد. این ویتامین در بیشتر سوخت و سازها به خصوص در تولید انرژی از گلوسیدها، چربی‌ها و پروتئین‌های مصرفی نقش فعالی دارد. ویتامین B3 همچنین در فرآیند تشکیل DNA شرکت دارد و به رشد بدن کمک می‌کند.

ویتامین B6: اگر دنبال منبعی برای تأمین ویتامین B6 بدنتان هستید کنجد را دریابید. ویتامین B6 که پیریدوکسین نامیده می‌شود در متابولیسم یا سوخت و ساز پروتئین‌ها و اسیدهای چرب شرکت دارد. این ویتامین همچنین به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری حمل کنند. ویتامین B6 همچنین کمک می‌کند که گلیکوژن به گلوسید تبدیل شود و به عملکرد خوب سیستم ایمنی کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم این ویتامین در ساخت برخی از ترکیبات سلول‌های عصبی و تنظیم دریافت کننده های هورمونی نقش دارد.

 

 طرز تهیه کنجد عسلی بدون فر

خواص کنجد عسلی

طرز تهیه کنجد عسلی | خواص کنجد

منابع:

persianv.com

beytoote.com

noavard.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا