دوران بارداری

نکات بسیار مهم دوران بارداری | سوالات مهم در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از دوره های بسیار حساس و خطیر برای خانم ها به حساب می آید. سپری شدن این دوره مستلزم رعایت نکات بسیار مهم و حیاتی است که در این مقاله سعی بر آن شده مهم ترین آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

نکات بسیار مهم در دوره بارداری

حدود ۳ تا ۵ درصد خانم ها در دوران بارداری به دیابت مبتلا میشوند زیرا بارداری باعث میشود تغییراتی جدی در بدن یک زن به وجود آید . با توجه به اینکه بدن مادر تامین کننده تمام مواد لازم برای حیات جنین و کودک است ، در نتیجه دستگاه های مختلف بدن مادر با حداکثر ظرفیت ، مشغول به فعالیت می شوند. بارداری در واقع یک بیماری نیست ، بلکه بخشی از زندگی طبیعی یک زن است . به همین دلیل در دوران بارداری به یک رژیم مخصوص نیاز نیست ، اما تغذیه باید کامل و مغذی باشد .

 

در کشور ما عبارت نادرستی متداول شده است که خانم باردار باید به جای دو نفر غذا میل کند! توصیه های قدیمی ، سالهاست که با اطلاعات امروزی قابل توجیه نیست . در سه ماه نخست بارداری ، قسمتهای مختلف بدن با وضعیت جدید هماهنگ میشوند . این پدیده ممکن است برای عده ای از خانم های باردار مشکلات فراوان جسمی و روحی بوجود آورد ، به عنوان مثال حالتهای تهوع یا استفراغ های صبحگاهی و ناخوشایند بودن بعضی غذاها ، تمام این پدیده ها ناشی از تغییرات هورمونی و اغلب نیز بی ضرر است و هنگامی که بدن به وضعیت جدید عادت کرد ، خود به خود از بین میروند .

 

با وجود این ، فراموش نشود که خانم های باردار باید از لحاظ روحی و جسمی مورد حمایت قرار بگیرند و در این میان ، یک غذای مغذی برای ایشان میتواند نقش مهمی ایفا کند . اصول تغذیه خانم های باردار همان تغذیه صحیح و سالم است.

 

نکات بارداری سالم

دوران بارداری

 

۱ ) افزایش وزن در بارداری به سلامت مادر و جنین آسیب می رساند

 

پزشکان و متخصصان تغذیه همیشه خطرات ناشی از افزایش وزن را گوشزد میکنند . اکثر خانم های باردار چاق ، نوزادان چاق به دنیا می آورند و یکی از مشکلات زایمان ها نیز همین است . عوارض ناشی از تغذیه زیاد در دوران بارداری ممکن است سبب افزایش فشار خون ، اختلالات عملکرد کلیه ها ، مشکلات عروقی ( واریس ) و دردهای عضلانی در ناحیه ران شود .

 ۲ ) چاقی یعنی وجود کالری بیش از نیاز بدن

 

چاقی اصولا زمانی به وجود می آید که بدن به دلیل مصرف مواد غذایی فراوان ، بیش از نیازش کالری دریافت کند . نیاز به کالری در دوران بارداری بسیار کمتر از آنچه عموما گفته میشود ، افزایش می یابد . برای مثال از چهار ماهگی بیش از ۲۶۰۰ کیلوکالری در روز و از هفت ماهگی نیز بیش از ۲۸۰۰ کیلوکالری در روز نیاز نیست . بهترین وسیله کنترل افزایش وزن ، وزن کردن به طور منظم است . هرگز فراموش نکنید که نباید فقط در دوران بارداری به تغذیه کامل و صحیح توجه کرد بلکه باید همیشه به آن توجه داشت .

 

تغذیه صحیح یعنی بدن انسان تمام مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را به اندازه کافی و با نسبتهای دقیق بدست آورد . باید توجه داشته باشیم که تغذیه خانم های باردار مانند سایر خانم هاست و به کالری یا مواد غذایی بیشتر ( چربی ها ، پروتئین ها و … ) نیاز ندارند ، اما احتیاج بیشتری به ویتامین ها و مواد معدنی دارند .

 

برای مثال مصرف روزانه نیم لیتر شیر ، هم پوشش دهنده کافی برای کلسیم روزانه است و هم مواد دیگری نیز همراه دارد . مواد غذایی ای که به طور معمول استفاده می شوند ، اغلب نمی توانند آهن مورد نیاز بدن خانم باردار را تامین کنند . از چهارمین ماه بارداری ، بدن آهن بیشتری نیاز دارد . مصرف هفتگی جگر ، میتواند این نیاز را پوشش دهد و همزمان مصرف ویتامین C باعث میشود آهن مواد غذایی بهتر مورد استفاده بدن قرار گیرد . با توجه به این که نیاز به آهن در خانم های باردار به طرز قابل توجهی بالاست ، بنابراین با تجویز پزشک ، در صورت نیاز از قرص آهن استفاده شود .

۳ ) نمک مضر است

 

بدن انسان ، روزانه فقط به یک تا سه گرم سدیم به شکل نمک نیاز دارد ، اما متاسفانه امروزه این ماده تا ۱۵ گرم در روز نیز مصرف می شود چراکه اغلب غذاها ، خواه ناخواه ، دارای مقادیر بسیاری نمک ( نمک مخفی ) هستند به همین دلیل انسان باید از مصرف نمک اضافی خودداری کند .

۴ ) به اندازه کافی آب بنوشید

 

به اندازه کافی نوشیدنی میل کنید . نوشیدن آب برای بدن بسیار ضروری است . آب در واقع بخش اصلی خون و وسیله ای برای حمل مواد غذایی به تمام سلول های بدن است . به جز آبی که همراه مواد غذایی مصرف میشود ، روزانه تقریبا به ۲ لیتر مایعات نیاز داریم که میتوان از  آب ، چای و قهوه که هیچ کالری ندارند برای تامین مایعات بدن استفاده کرد .

 

در سه ماه آخر بارداری نباید بیش از میزان گفته شده ، آب بنوشید زیرا در این دوره ، بدن در حالتی است که آب را حفظ می کند و به همین دلیل باید در مصرف نمک نیز بسیار کنترل شده عمل کرد . نمک باعث میشود آب ، مدت بیشتری در بدن بماند .

۵ ) شش وعده غذا به جای سه وعده اصلی

 

با مصرف غذا به صورت وعده های بیشتر ، دستگاه های مختلف بدن بهتر میتوانند روی مقدار غذای مصرفی ، عمل گوارش را انجام دهند . علاوه بر این باید بدانیم که ضمن مصرف مواد غذایی باید به مغذی بودن آن نیز توجه کنیم چون این مساله سبب میشود روند رشد جنین سالم و صحیح و زایمان نیز راحت باشد . یک توصیه بسیار مفید در مورد خانم های باردار و فرزندشان که البته ارتباط مستقیمی با تغذیه ندارد ، خودداری صد در صد از کشیدن سیگار است . صدمات فراوان این مساله به مادر و جنین مدت هاست به اثبات رسیده است . البته توصیه ما این است که آن را برای همیشه ترک کنید . فراموش نکنید : هر آنچه به سلامت مادر صدمه برساند ، سلامت جنین و نوزاد را نیز تهدید میکند .

 

درباره بارداری هفته به هفته

بارداری و نزدیکی

 

سوالاتی مهم درباره دوران بارداری

  1. آیا می توان آهسته دوید؟

بله. اگر در دوران بارداری خونریزی غیرطبیعی نداشته اید و دویدن هم شما را خطر زایمان زودهنگام، پره اکلامپسی (مسمومیت دوران بارداری)، جدا شدن جفت پیش از زایمان (پریویای جفت) قرار نمی دهد، بروید بدوید؛ البته پیش از آن حتما با پزشکتان مشورت کنید.

  1. آیا می توان به اسکی رفت ؟

بهتر است در این چند ماه از تمام ورزش هایی که احتمال واژگون شدن در آنها بالا است دوری کنید.

۳٫آیا می توان واکسن آنفلوانزا زد؟

بله، اگر در دوران بارداری تان دچار آنفلوانزا شدید احتمال دارد وضعیت تان کمی وخیم شود و مثلا دچار سینه پهلو هم بشوید که نه برای شما و نه برای فرزندتان خوب است.

  1. آیا می توان دوچرخه سواری کرد؟

استفاده از دوچرخه ثابت بلامانع است. اما دوچرخه های متحرک نه. هر چه دوچرخه ای که انتخاب می کنید بزرگ تر باشد مشکلات تان با آن بیشتر شده و احتمال زمین خوردن تان هم بسیار بالا می رود.

  1. آیا می توان بدنسازی کرد؟

تمرینات بدنسازی سبک در دوران بارداری مشکلی ایجاد نخواهند کرد. ابتدا با پزشک تان مشورت کرده و اطمینان کسب کنید کدام ورزش هایی که قبلا انجام می دادید هنوز هم برایتان مجاز هستند. وزنه های سبک (۶-۲ کیلویی) را انتخاب کنید و به هیچ وجه در حالت خوابیده وزنه را برندارید.

  1. آیا می توان با هواپیما سفر کرد؟

سفرهای خارجی تا حدود هفته ۳۵ و سفرهای داخلی تا هفته ۳۶ بی خطر هستند. سفر کردن در ۳ ماهه دوم بسیار راحت است زیرا شکم شما محکم و قوی تر شده است. سعی کنید صندلی های مجاور راهروی هواپیما را انتخاب کنید تا به راحتی از جایتان بلند شوید و دسترسی به سرویس بهداشتی هم برایتان آسان تر باشد. حتما کارت شناسایی، لیستی از مشخصات، تلفن تماس، آدرس و همچنین اطلاعات پزشکی از جمله گروه خونی، حساسیت ها، بیماری مزمن و خطرات احتمالی بارداری تان را به همراه داشته باشید.

  1. استخر می شود رفت؟

شنا بهترین ورزش است و تا آخر دوران حاملگی امکان پذیر است. عضلات برای زایمان طبیعی آماده می شود، حتی زایمان در آب را راحتتر می کند. هیچ مشکل خاصی برای خانم ها ایجاد نمی شود و فقط کرال به پشت برای آنها می تواند خطرساز باشد.

  1. آیا می توان مانیکور یا پدیکور کرد؟

خود عمل مانیکور مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد؛ اما حتما ابزار این کار را خریداری کنید و از آرایشگر بخواهید با ابزار خودتان ناخن هایتان را درست کند بدین ترتیب خطر عفونت را کم می کنید. در این دوران از مراجعه به سالن های زیبایی که مانند دخمه هستند و بوی مواد شیمیایی مثلا انواع لاک ها، استون، مواد دکلره، رنگ ها، اسپری های مو و… در آنها پیچیده جدا خودداری کنید. به سالن هایی بروید که هواکش و تهویه های مناسب دارند تا بخارهای مواد آرایشی را بیرون بکشند. اگر می خواهید خودتان در خانه ناخن هایتان را درست کنید، این کار را در کنار پنجره انجام دید تا بخار مواد شیمیایی را استشمام نکنید.

  1. آیا می توان به سونا یا جکوزی رفت؟

دمای بالای سونا و جکوزی می تواند بر رشد داخل رحمی جنین تاثیرات منفی بگذارد. هنگام استحمام مراقب باشید دمای آب از ۳۸ درجه سانتی گراد بالاتر نرود؛ به عبارتی روی پوست تان احساس سوزش نداشته باشید.

  1. آیا می توان درمان های آکنه را ادامه داد؟

از انواع رتینوئیدها، سالسیلیک اسید، رتین A پرهیز کنید؛ به هر حال با پزشک زنان و پزشک متخصص پوست حتما مشورت کنید.

  1. آیا می توان از دستگاه های برنزه کننده استفاده کرد؟

تا به حال موردی گزارش نشده که بتوان استفاده از دستگاه های برنزه کننده را در دوران بارداری خطرناک اعلام کرد؛ اما دلایل قابل توجهی وجود دارند که به عنوان یک مادر شما را مجاب به احتیاط می کنند. دمای این دستگاه بسیار بالاست و ممکن است برای فرزندتان خطرناک باشد، به خصوص در ۳ ماهه اول بارداری. این دستگاه ها خطر سرطان پوست را بالا می برند. نگران لکه های پوستی ناشی از تغییرات هورمون در دوران بارداری نباشید. اگر می خواهید پوست تان آفتاب سوخته به نظر برسد از محصولات اتوبرنزه که برای جنین و خودتان بی خطر هستند، استفاده کنید.

  1. آیا می توان به جلسات ماساژ رفت؟

بله. اگر متخصص ماساژ، ماساژ های دوران بارداری را بلد است اشکالی ندارد. حتما از تخصص، تجربه و مهارت های متصدی مربوطه اطمینان کسب کنید. هنگام دراز کشیدن به سمت چپ از یک بالش کمک بگیرید، می توانید از میزهای مخصوص ماساژ بارداران که حفره ای برای قرار گرفتن شکم دارند استفاده کنید. بعضی از متخصصان ماساژ را در ۳ ماهه اول منع می کنند، پس قبل از هر اقدامی با پزشک تان مشورت کنید.

  1. آیا می توان موها را رنگ کرد؟

با وجود این که تمام پژوهش ها ثابت کرده اند رنگ کردن موها در این دوران خطری را به وجود نمی آورد؛ اما بهتر است وقت های آریشگاه تان را برای بعد از ۳ ماهه اول تنظیم کنید تا چنین خود را در شرایط فوق ایمن در بدن بپرورانید. بعد از این ۳ ماهه اکثر اعضای بدن جنین، رشد حساس خود را کرده اند.

  1. آیا می توان تمرینات یوگا انجام داد؟

یوگا در دوران بارداری می تواند بسیار سودمند واقع شود؛ زیرا این تمرینات به روح و جسم آرامش می بخشند. در یکی از این دوره ها ثبت نام کنید. اما اگر ۳ ماهه اولتان تمام شده دیگر حرکات به پشت خوابیده را انجام ندهید؛ زیرا سبب کاهش خون رسانی به رحم خواهند شد. به علاوه اگر در ۳ ماهه دوم و سوم قرار دارید از حرکات وارونه ای و همچنین یوگای داغ پرهیز کنید.

  1. آیا می توان به درمان حساسیت ادامه داد؟

شما می توانید تحت نظارت پزشک تان به درمان های حساسیتی خود ادامه دهید؛ اما اگر تازه برای نخستین بار می خواهید این درمان ها را شروع کنید دست نگه دارید.

  1. آیا می توان قرص خواب مصرف کرد؟

اگر چه انواعی از قرص های خواب وجود دارند که در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی کنند؛ اما به هر حال بهتر است برای جلوگیری از عوارض کمبود خواب (از جمله افسردگی) برای درمان این مشکل نظر پزشک تان را هم جویا شوید.

  1. آیا می توان از مسکن های بدون نیاز به نسخه پزشک مصرف کرد؟

مصرف استامینوفن بلامانع است؛ اما به هیچ وجه سراغ آسپرین‌، ادویل، ایبوپروفن و مورتین نروید؛ زیرا این داروها بر گردش خون جنین تاثیرگذار هستند.

  1. آیا می توان داروی ضد افسردگی مصرف کرد؟

درمان افسردگی هم برای شما ضروری است هم برای فرزندتان. این روزها داروهای ضد افسردگی بسیاری تولید شده اند که می توانید از پزشک تان بخواهید آنها را برایتان تجویز کند. به علاوه می توانید از جلسات مشاوره ای هم بهره ببرید.

  1. آیا می توان سوسیس و کالباس خورد؟

فرآورده های گوشتی و به طور کلی غذاهای آماده باید حتما در مایکروویو یا آب جوش گرم شوند.

  1. آیا می توان پنیر خورد؟

محصولات لبنی محلی و غیر پاستوریزه می توانند سبب عفونت لیستریوز، سالمونلیوز و سایر بیماری های مرتبط با غذا شوند. پس بهتر است تا آنجا که ممکن است از مصرف شیر، پنیر و ماست محلی خودداری کنید.

  1. آیا می توان ماهی خورد؟

بعضی ماهی ها ممکن است حاوی مقادیر بالای جیوه باشند. این ماده می تواند سبب تاخیرات رشدی در جنین شود. ماهی های پرورشی مانند ماهی های آزاد آلوده به این ماده سمی نیستند، پس لازم نیست خیلی نگران باشید، می توانید با خیال راحت هر هفته حداقل یک وعده ماهی آزاد و میگو میل کنید.

  1. آیا می توان شیرین کننده های مصنوعی خورد؟

شیرین کننده های مصنوعی به جنین شما آسیبی نمی رسانند؛ اما بعضی متخصصان هنوز به این مواد مشکوک هستند. استفاده از ساخارین و آسپارتام به مقادیر محدود اشکالی ندارد و بهتر است به جای نوشیدنی های حاوی این قندهای مصنوعی، از آب و آبمیوه های طبیعی میل کنید.

  1. آیا می توان از مایکروویو استفاده کرد؟

هنوز به طور علمی ثابت نشده که مایکروویو بر سلامت مادر و جنین تاثیر سوء دارد.

  1. آیا می توان کره بادام زمینی خورد؟

هنوز نشانه ای از بروز حساسیت در جنین به دنبال استفاده از بادام زمینی و کره بادام زمینی مشاهده نشده است؛ به هر حال اگر در خانواده شما سابقه حساسیت های گوناگون دیده شده با پزشک تان مشورت کنید.

  1. آیا می توان قهوه خورد؟

کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کرده و روی ضربان قلب جنین تأثیر بگذارد؛ پس مصرف قهوه را در این دوره محدود کنید. معمولا متخصصان تا ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز را برای مادران باردار مجاز می دانند. هر ۲۵۰ میلی لیتر قهوه ، ۱۵۰ میلی گرم ، ۳۵۰ میلی لیتر نوشابه ۵۰-۳۵ میلی گرم و ۲۵۰ میلی لیتر چای سیاه ۴۰ میلی گرم کافئین دارد.

  1. آیا می توان چای گیاهی خورد؟

بسیاری از چای های گیاهی برای دوران بارداری خطری در بر ندارد. بهتر است پیش از استفاده از انواع مختلف چای نظر پزشک تان را هم جویا شوید. بهترین انتخاب شما چای های طعم دار و چای سبز است.

آنچه زنان باردار باید بخورند

تغذیه دوران بارداری ماه به ماه

نکات بسیار مهم دوران بارداری | سوالات مهم در دوران بارداری

منابع:

delgarm.com

asreelm.com

مجله بانو

روزنامه جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا