خواص میوه ها و سبزیجات

خواص طالبی و آب طالبی و فواید خوردن طالبی در بارداری

طبع طابیطالبی گرم است یا سرد

از جمله پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان در  سرتاسر جهان میوه ای به نام طالبی است. این میوه که در آن سوی جهان با نام Cantaloupeشناخته می شود با عطر و طعم دلپذیرش طرفداران زیادی دارد

طالبی متعلق به خانواده خیار و کدو است. گرمک و طالبی، شبیه خربزه هستند و از جهت غذا و پزشکی شباهت زیادی به خربزه دارند با این تفاوت که پیش از خربزه می رسند و لطیف تر هستند و هضم آنها آسان تر است. طالبی و گرمک از میوه های پرآب فصل تابستان است. طالبی شیرین و خوشبوتر از گرمک است. قسمت های مورد استفاده طالبی و گرمک عبارتند از:میوه و تخم میوه.

 

فواید تغذیه ای طالبی

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینA است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می شود. در یک فنجان آب طالبی فقط ۵۶ کالری انرژی وجود دارد ولی ۱۲۹% نیاز روزانه ما به ویتامینA را تامین می کند که تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

 

خواص درمانی گرمک و طالبی

۱- طالبی میوه ای اشتها آور است.

۲- طالبی، ادرارآور، نرم کننده (ملیّن) و موجبطراوت و شادابی پوست بدن است.

۳- خوردن طالبی، بعد از غذا برایدرمان کم خونی مفید است.

۴- مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند و یا مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، مفید است.

۵- گرمک سرشار از ویتامین هایa وc و سلولز است.

۶- گرمک ملّین است؛ مخصوصاً برای کسانی که از یبوست می نالند مفید است.

۷- گرمک و طالبی، تشنگی را در تابستان تسکین می دهد.

۸- گوشت طالبی برای تسکین سوختگی های سطحی و یا درمان ورم پوست موثر است.

۹- آب طالبی برای نرم نمودن پوست مفید است.

 

آب طالبی باعث آب رسانی بیشتر به پوست و درخشندگی و نرم شدن پوست می شود

کسانی که با مشکل سفید شدن زودهنگام مو و پیری زودرس پوست مواجه‌اند، از این آبمیوه طبیعی استفاده کنند.

طالبی میوه‌ای معطر و شیرین است که این روز‌ها مهمان سفره‌های شماست. محققان برای انجام یک آزمایش، مقداری از پلاکت های خون را گرفته با مقدار کمی عصاره یا آب طالبی شیرین مخلوط کردند.

آن ها دریافتند در طالبی عاملی وجود دارد که به شدت مانع از انباشته شدن غیرطبیعی پلاکت ها می‌شود و در نتیجه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ ها، که عامل حمله های قلبی است، جلوگیری می‌کند.

 

مضرات طالبیخواص طالبی برای پوست

طالبی در بارداری

اگر به واسطه حالات ویژه دوران بارداری، میلی به سالاد ندارید، طالبی بخورید که علاوه بر برخورداری از میزان کافی مایعات، ویتامین (A) و (C) نیز دارد. این مهم را هم به خاطر داشته باشید که در زمان ابتلا به عارضه تهوع صبحگاهی، در کوتاه‌مدت مصرف مایعات سودمندتر از جامدات است ضمن اینکه بلع آنها نیز ساده‌تر می‌باشد

. طالبی بسیار مفید است و مواد مغذی زیادی نیز دارد. کالری آن متوسط و مواد مغذی آن فراوان است بنابراین برای خانم های باردار مفید است. این میوه برای رشد و تکامل جنین نیز مفید است.

اما اگر پزشک خوردن طالبی را ممنوع کرد تعجب نکنید زیرا احتمال وجود باکتری لیستریا بیرون آن وجود دارد. اما در صورت پوست کردن آن مشکلی ایجاد نمی شود

• آب طالبی منبع مهمی از ویتامین‌های A، ویتامین B۶، مواد معدنی، فیبر غذایی و اسید فولیک است.

• آب طالبی که مصرف آن در تابستان شایع است، عامل سلامتی بدن در زمینه های تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات قلبی و عروقی، جلوگیری از سرطان، درمان بی‌خوابی، درمان مشکلات قاعدگی، درمان دندان درد، درمان آرتروز و بهبود روند هضم محسوب می‌شود.

• مصرف آب طالبی نه تنها در سلامت کلی بدن نقش دارد، بلکه برای بازسازی پوست خانم ها، جلوگیری از سفید شدن زودرس مو، مبارزه با ریزش مو و جلوگیری از چروکی شدن پوست با گذر زمان نیز مفید است.

• طالبی سرشار از ویتامین C و A است که با تحریک گلبول‌های سفید خون در بدن، سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و باعث ریشه کن کردن عفونت در بدن می‌شود.

• آب طالبی به دلیل دارا بودن پتاسیم، مانع از فشار خون بالا در بدن فرد می‌شود و به خاطر مقادیر بالایی از ویتامین C از تصلب شرایین و لخته شدن خون در قلب جلوگیری می‌کند.

• این آبمیوه باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن شده و در نهایت از به وجود آمدن سرطان در بدن جلوگیری می کند.

• آب طالبی باعث آب رسانی بیشتر به پوست و در نهایت باعث درخشندگی و نرم شدن پوست می‌شود، زیرا این آب میوه دارای مقادیر بالایی از ویتامین A است که در بازسازی کلاژن های پوست و جوان سازی مثمر الثمر است.

 

طالبی همیار لاغری

با وجود اینکه طالبی طعم شیرینی دارد اما چون از ۹۰ درصد آب تشکیل می شود کم کالری است. در واقع در هر ۱۰۰ گرم طالبی ۳۰ تا ۵۰ کیلو کالری وجود دارد و حاوی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قند است.

برای اینکه بیشتر از خواص طالبی بهره مند شوید از طالبی هایی که بیشتر در معرض آفتاب بوده اند و کاملاً رسیده اند استفاده کنید. اگر قصد دارید چند کیلویی لاغر شوید و دنبال یک میوه ی کم کالری می گردید طالبی را دریابید.

 

خواص طالبی و آب طالبی و فواید خوردن طالبی در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا