آشپزی

فوت و فن ترشی انداختن

فوت و فن ترشی انداختن

دقت کرده‌اید ترشی های بعضی ها خوشمزه می‌شود، شما نیز اگر فوت و فن ترشی انداختن را رعایت کنید ترشی‌هایی ترد و خوشمزه خواهید داشت. در این مقاله سعی داریم شما را با این فوت و فن آشنا کنیم.

مواد ترشی را بعد از خرد و آماده کردن روی پارچه ای تمیز پهن کنید تا آب آن ها به طور کامل کشیده و از ایجاد کپک جلوگیری شود.ترشی را ترجیحا در ظرف سفالی درست کنید تا هم زودتر جا بیفتد و هم خراب نشود.برای این که ترشی کپک نزند، روی مواد را به طور کامل با سرکه پر کنید.اگر ناراحتی معده دارید به جای سرکه از آب غوره در تهیه ترشی استفاده کنید.

هیچ گاه مواد ترشی را در سرکه نجوشانید زیرا مزه آن تند و تیز و ترش می شود و گلو را به شدت تحریک می کند.از تمر هندی هم می توان به جای سرکه استفاده کرد ولی برای این کار باید ابتدا شیره تمر را گرفت و آن را جوشاند، به این ترتیب که مقدار لازم تمر هندی را در کمی آب خیس کنید، سپس آن را بفشارید و از صافی بگذرانید. اگر نمک نداشت می توانید هنگام جوشیدن مقداری نمک به آن اضافه کنید.اگر مقداری رب انار را در کمی سرکه سیب حل کنید و به تمر هندی بیفزایید، ترشی شما بسیار خوشمزه می شود.ترشی را در جای گرم قرار ندهید.

سرکه مناسب برای ترشی

انواع ترشی مخلوط

برای تهیه ترشی خوب و خوشمزه باید موارد زیر رعایت شود:

خلوص سرکه

سرکه ترشی باید خوب و خالص باشد، بهترین نوع آن سرکه ای است که از انگور، کشمش و سیب تهیه شود.

جوشاندن سرکه

چون یکی از دلایل کپک زدن ترشی ها، ناخالص بودن ترشی هاست، بنابراین بهتر است سرکه را قبل از استفاده به مدت چند دقیقه جوشانده و پس از سرد شدن استفاده کنید.

سبزی ترشی

معمولا سبزی ترشی هفت نوع معطر است که به هفت سبزی معروف است، اما می توانید بر حسب سلیقه خود سبزی ها را انتخاب کنید. هفت نوع سبزی عبارتند از: شوید، نعناع، جعفری، مرزه، گشنیز، ترخان و ریحان.

ترشی مخلوط سریع

انواع ترشی بادمجان

عمل آوری سبزی ها

بهتر است سبزی ها را پس از پاک کردن و شستشوی اولیه به مدت ۲ ساعت در آب و نمک قرار داده تا سبزی برای جذب سرکه آماده شود. (مقدار شوری آب و نمک باید مانند آب برنج باشد) سپس سبزی را در آبکش ریخته و روی آن آب بریزید و بگذارید آب آن برود، پس از این که مطمئن شدید آب اضافه آن گرفته شده است، سبزی را خرد کرده و به مت یک روز روی پارچه نخی بریزید تا کمی خشک شود. این سبزی برای استفاده در ترشی آماده است.

 

جوشاندن میوه ها در سرکه

میوه هایی که می خواهید در تهیه ترشی از آنها استفاده کنید باید قبلا در سرکه بجوشانید.

ظروف مورد استفاده

ظروفی که در آنها ترشی تهیه می کنید باید سفالی، بلوری یا چوبی باشد و هرگز از ظروفی که از جنس پلاستیک یا روی هستند برای این منظور استفاده نکنید.

محل نگهداری ظروف ترشی

ظروف ترشی باید در جای خنک نگهداری شوند.

نگهداری ترشی ها

هر ماده شناور در سطح ترشی یا سرکه باید فورا برداشته شود.

ادویه های لازم برای تهیه ترشی

ادویه های پر استفاده در تهیه ترشی عبارتند از: نمک، میخک، فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، شوید خشک، زنجبیل، سیاه دانه، گلپر، هل، زیره، نعناع خشک، پودر خردل، زردچوبه، برگ مو، برگ آلبالو که به ترشی طعم و عطری دلپذیر می دهند.

 

مقدار سرکه و نمک لازم

سرکه باید به مقداری اضافه شود تا روی مواد را بپوشاند.

همچنین باید محلول آماده شده را بچشید تا نمک آن بیش از اندازه نباشد.

جلوگیری از کپک زدن ترشی و مربا :

برای جلوگیری از کپک زدن، مقداری گلپر به ترشی و مقداری دارچین به مربای خود اضافه کنید. این دو چاشنی خاصیت ضد عفونی کننده ای دارند که مانع از کپک زدن می شود

نسبت آب نمک چند منظوره در شور و ترشی

پایه هر ترشی شوری آب نمک است که بدون آن مواد اولیه ناقص است. مواد اولیه شور انداختن از چهار عضو اصلی تشکیل می شود: سرکه برای اسیدی کردن، آب برای کاهش تیزی مزه اسید، شکر برای متعادل کردن اسید، و نمک برای طعم.

فوت و فن ترشی مخلوط

انواع ترشی لیته

ترشی و شور سبزیجات

لوبیا سبزها را می توانید همراه با پوستشان تبدیل به شور کنید.
سبزیجات پخته ای مانند فلفل دلمه ای های رنگارنگ نیز می توانند تبدیل به ترشی شوری زیبا و خوش طعم شوند.

ترب های تازه نیز برای استفاده در شور مناسب هستند.
شور گل کلم که یکی از معروف ترین ها است، گل کلم را با هویج و فلفل دلمه ای ترکیب کنید.
اگر به دنبال شوری تند و سوزان هستید فلفل سبز های تند برای این کار عالی هستند.

با تبدیل کردن کرفس به شور برای سالادهایتان دیگر نیازی به سس ندارید.
ذرت را نیز به لیست شورهای خود اضافه کنید، ذرت را کامل و یا فقط با دانه می توانید تبدیل به شور کنید.

تنها با یک شیشه و چهار ماده اصلی می توانید تبدیل به یک شور انداز حرفه ای شوید. با انواع و اقسام میوه ها و سبزیجات خوشمزه ترین و متفاوت ترین طعم ها را به وجود بیاورید.

فوت و فن های مهم ترشی انداختن

منبع : پرشین پرشیا و ایران بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا