خواص میوه ها و سبزیجات

فواید و خواص نارنگی و نارنج برای همه

نارنگی نیز مانند سایر مرکبات هم ردیف خود دارای فواید و خواص بی نظیری است. از این رو برای استفاده از این میوه توصیه های فروانی شده است. نارنگی در میان سایر مرکبات از خواص بهتر و بیشتری برای لطافت پوست برخوردار است. در ادامه مطلب با سایر فواید و مضرات آن آشنا خواهیم شد.

خواص نارنگی برای دیابت

نارنگی برای سرماخوردگی

 

خواص نارنگی

رب نارنج که در اثر جوشاندن و غلیظ کردن آب نارنج بدست مى آید نه تنها یک چاشنى خوب براى ترش کردن غذاها است ، بلکه یک مرهم ضد زخم، ضد انگل و ضد میکروب مى باشد و در گذشته کچلى را با آن معالجه مى کردند. اگر ناخن شما سست و شکننده است چند روز، روزى دو مرتبه روى آن رب نارنج بمالید و بعد مشاهده کنید که چگونه سخت و محکم مى شود.

اگر به نارنج دسترسى ندارید، مى توانید با آب لیمو و آب نارنج استفاده کنید. براى از بین بردن چربى پوست و موهاى خود نیز مى توانید از رب یا آب میوه ى ما استفاده نمایید، ولى براى چربى سر انسان که مقدمه ى طاسى است ، بایستى حتما از رب نارنج بهره مند شوید و بگذارید مدتى بماند، روى پوست خشک شود و بعد آن را با آب نیم گرم پاک نمایید. براى پاک کردن لکه هاى قرمز و سیاه که روى پوست و صورت و بدن شما پیدا مى شود، بهتر آن است که به رب نارنج نمک زده و روى آنها بمالید و بگذارید تا خوب خشک شود، براى نرم کردن دست و صورت و از بین بردن گوشت هاى زیادى ، باز هم به سراغ رب نارنج و بدل آن لیمو بروید. مخلوطى از آب لیمو و گلیسیرین و چند قطره آمونیاک نیز براى این کار تجویز شده است .

به کودکان خود توصیه نمایید که هفته اى دو بار دندان هاى خود را با مضمضه کردن آب لیمو تمیز کرده و بعد مسواک بمالند تا دندان هاى آنها دچار کرم خوردگى نشود. براى از بین بردن زگیل بایستى نوع ترش مرا با پوست و هسته در سرکه خیساند و بعد آنرا له کرده روى زگیل گذاشت تا کم کم از بین برود. اگر آب تصفیه شده در دسترس ندارید، آسان ترین راه براى ضدعفونى کردن آن افزودن چند قطره آب لیمو ترش است.

هیچگاه ماهى نخورید مگر آن که قبلا روى آن چند قطره آب لیمو یا آب نارنج بچکانید. در اروپا معمولا صدف هاى دریایى را همراه با نوع ترش ما مى فروشند و در این مورد دانشمندى اظهار نظر کرده و گفته است : سم را با ضد سم همراه مى فروشند. آب لیمو مسمومیت غذایى را کم مى کند و از فساد مواد خوراکى جلوگیرى مى نماید . به آب هویج چند قطره آب لیمو بزنید، تا طعم گس و علفى آن از بین برود. وقتى زالو در بیخ گلوى کسى چسبید، دستپاچه نشوید، یک لیوان آب لیمو به او بدهید و بگویید جرعه جرعه بنوشد تا زالو کنده شود. آب ما خانواده ى مرکبات ادرار را زیاد مى کند و کلیه و مثانه را زهکشى مى نماید.

استفاده از آب انواع ما براى رژیم لاغرى اثرى بسیار مطمئن و بى ضرر دارد. براى مبارزه با انگلهاى معده و روده ، بایستى یکى از میوه هاى ما را با پوست له کرده ، و بعد در شربت عسل خیس نموده و بعد در صافى ریخته و با فشار شیره ى آنرا گرفت و شب ، قبل از خواب نوشید. براى جلوگیرى از خون دماغ ، پنبه را با آب لیمو ترش یا نارنج آغشته کرده ، و در سوراخ ‌هاى دماغ بگذارید تا خون بند آید، با آب انواع ترش ما مى توانید لکه هاى سبز و مرکب را از روى لباس پاک کنید . آب لیمو شیرین دوام ندارد، این نقص برطرف خواهد شد. مخلوط دو برابر آب لیمو شیرین با یک برابر آب لیمو ترش نوشابه اى گوارا و مفید است و بهترین دارو براى معالجه مبتلایان به امراض عفونى است .

این نوشابه ترشى چندانى ندارد، و براى معده و روده هاى مجروح هم مضر نمى باشد. لیموهاى آبى که در جهرم و جنوب ایران به عمل آمده ، و براى گرفتن آب لیمو مصرف مى شود، با لیمو ترش فرق دارد، ولى منافع آنها یکسان است ، اگر در اثر خوردن انواع میوه هاى ما در معده احساس ناراحتى کردید، و یا مبتلا به

دل درد
، و درد پهلو شدید نترسید و چند روز مرتبا به خوردن آن ادامه دهید و بدانید به علت داشتن مواد رادیواکتیو امراض خفته را بیدار مى کنیم و بعد آن ها را معالجه مى نماییم و نیز مى توانیم سموم بدن را از گوشه و کنار عضلات خارج کرده ، و از بین ببریم . لیمو عمانى نوعى لیمو ترش است . که در عمان به عمل مى آید و بهترین چاشنى براى غذاهاى مختلف است . براى معالجه گواتر سمى و کوچک کردن غده ى سیب آدم بهترین وسیله ضماد کوبیده ى پوست پرتقال و لیمو است .

 

نارنگی سبز

مضرات نارنگی

مضرات نارنگی:

زیاده‌روی در مصرف تمامی موادغذایی عوارض جانبی متعددی به همراه دارد؛ نارنگی نیز از این امر مستثنا نیست و مصرف بیش از ۵عدد نارنگی در روز ممکن است دردسر آفرین باشد.
افراط در مصرف نارنگی موجب افزایش گاز روده شده و ناراحتی‌های گوارشی برای مصرف‌کننده به همراه می‌آورد.
نارنگی از آن جهت که راحت‌ترین میوه برای خوردن است و پوست آن به سادگی جدا می‌شود بیشتر توسط بچه‌ها خورده می‌شود. بنابراین باید مراقب بچه‌ها بود زیرا مصرف بیش‌ازاندازه نارنگی آن‌ها را به اسهال و کندی عملکرد روده‌ها مبتلا می‌کند.
یکی دیگر از عوارض مصرف بیش‌ازاندازه نارنگی بروز آفت و التهاب در دهان و زبان مصرف‌کننده است.
مراقب باشید هرگز نارنگی را به‌صورت مخلوط با شیرگاو میل نکنید. ترکیب این ۲ موجب بروز دردهای شکمی می‌شود.

 

نارنگی و تداخل دارویی

افرادی که در نسخه دارویی آن‌ها داروهایی وجود دارد که به افزایش میزان پتاسیم خون‌شان کمک می‌کند، باید مراقب باشند که مصرف همزمان این دارو با نارنگی موجب افزایش بیش‌ازحد پتاسیم در بدن آن‌ها می‌شود و این مسئله خود عوارض جانبی متعددی به‌دنبال دارد. بنابراین افرادی که از داروهای حاوی پتاسیم مصرف می‌کنند باید در مصرف نارنگی دقت کنند و حتما با مشاوره متخصص خود این میوه را مصرف کنند.

 

فواید و خواص نارنگی برای همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا