فناوری

چگونه لنز دوربین را تمیز کنیم؟ | ۵ راه برای تمیز نگه داشتن دوربین

لنز دوربین و نحوه ی تمیز نگه داشتن آن برای عکاسان و افرادی که از دوربین های حرفه ای استفاده می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. تمیز بودن لنز دوربین عکاسی موجب خواهد شد تا کیفیت نهایی عکس های گرفته شده به شکل مطلوبی باشد.

 

چگونه لنز دوربین گوشی را تمیز کنیم

تمیز کردن لنز دوربین موبایل

 

 

گرد و خاک و رطوبت می توانند وارد وسائل گران قیمت شما شوند، بنابراین نگه داری از وسائل در شرایط ایده آل یک امر ضروری است. در ادامه این مطلب لنزک ۵ راه برای تمیز کردن دوربین به شما خواهیم گفت که هر عکاسی باید آنها را بداند…

کمی زمان گذاشتن برای تمیز کردن سنسور دوربین می تواند صرفه جویی بزرگی در زمان بالایی که باید صرف پاک کردن دانه های شن از روی عکس ها بکنید باشد، در عین حال چک کردن لنز دوربین، بیرون از دوربین و حتی سایر اجزاء دوربین می تواند کار عاقلانه ای باشد.

خوب است به روز بودن نرم افزار داخلی دوربین را هم چک کنید، بنابراین آخرین گزینه در چک لیست باید به روز رسانی Firmware دوربین باشد.

اینکه هر چند وقت یک بار باید این چک لیست را بررسی کنید کاملاً به مقدار استفاده شده از دوربین بستگی دارد، و همچنین شرایطی که در آن عکاسی می کنید، اما اگر به طور معمول مشغول عکاسی هستید خوب است که هر یک ماه یک بار این چک لیست را بررسی کنید، با این کار می توانید از تمیز بودن دوربین خود اطمینان حاصل کنید و از آسیب های احتمالی پیشگیری کنید.

 

چک لیست تمیز کردن لنز دوربین: ۱ بدنه دوربین

 

مشکل

گرد و خاک موجود در بیرون از بدنه دوربین شاید به ظاهر مشکل بزرگی به نظر نیاید، اما این گرد و خاک ها می توانند به داخل دوربین نفوذ کنند، حال می تواند به سنسور باشد ( سومین گزینه چک لیست را بخوانید ) یا به خیلی از قسمت های مکانیکی و الکتریکی دیگر دوربین، که می تواند در نهایت باعث به وجود آمدن مشکلی بزرگ شود.

به همین دلیل بهتر است هر چند ماه یک بار بدنه دوربین را تمیز کنید، و یا حتی اگر در شرایط بد عکاسی می کنید با فاصله کمتری بدنه دوربین را تمیز کنید.

 

راه حل

در حالی که لنز به دوربین وصل است ( یا اگر لنز به دوربین وصل نیست در جای مناسبی بر روی محل اتصال لنز قرار دارد ) با استفاده از قلم مو نرم یا دستگاه دمنده هوا گرد و خاک موجود بر روی بدنه دوربین را از بین ببرید.

به قسمت های حساس دوربین توجه بیشتری کنید، مانند اطراف محل اتصال لنز و هر در یا پوشش دیگری، و همچنین اطراف چشمی یا Visor.

وقتی گرد و خاک اصلی روی دوربین را از بین بردید، می توانید با استفاده از یک دستمال بدون پرز گرد و خاک بیشتری را از روی بدنه دوربین پاک کنید، این کار را هم بر روی بدنه دوربین انجام دهید و هم روی LCD دوربین.

می توانید با استفاده از پنبه درز یا قسمت های دور از دسترس را هم تمیز کنید.

اگر گرد و خاک به بدنه دوربین چسبیده بود، پارچه ای که با آن دوربین را تمیز می کنید، کمی خیس کنید.

در نهایت، لنز یا در محل اتصال لنز را از روی دوربین بردارید و با احتیاط داخل دوربین را تمیز کنید. حواستان باشد در حین تمیز کردن داخل دوربین به قطعات مکانیکی آسیب نزنید.

در حین تمیز کردن لنز، دوربین را طوری نگه دارید که محل اتصال لنز رو به پایین باشد، تا در حد امکان از ورود گرد و خاک به داخل لنز جلوگیری کنید، و با استفاده از دستگاه دمنده هوا گرد و خاک موجود بر روی آینه را از بین ببرید.

 

تمیز کردن لنز دوربین گوشی

کیت تمیز کننده سنسور دوربین

 

چک لیست تمیز کردن لنز دوربین: ۲ لنز و فیلتر ها

 

مشکل

گرد و خاک، کثیفی ها یا لکه های آب ایجاد شده بر روی لنز یا فیلتر می توانند قسمتهایی از عکس را محو یا روشن کنند، بنابراین باید به طور معمول لنز و فیلتر را تمیز کنید، مخصوصاً اگر در شرایط آب و هوایی بد یا گرد و خاکی عکاسی می کنید.

 

راه حل مشکل کثیفی لنز دوربین

تمیز کردن لنز دوربین مانند تمیز کردن بدنه دوربین است، اما در این مورد باید سعی کنید خراش یا علامت در دو طرف فیلتر و بر روی لنز ایجاد نشود.

باز هم ابتدا با قلم مو یا دستگاه دمنده هوا گرد و خاک موجود بر روی سطح لنز یا فیلتر را از بین ببرید، تا وقتی می خواهید خود شیشه لنز دوربین یا فیلتر را تمیز کنید این گرد و خاک باعث ایجاد شدن خش بر روی سطح لنز یا فیلتر نشود.

وقتی خوب شن و ماسه روی شیشه لنز یا فیلتر را از بین بردید می توانید با استفاده از پارچه های بدون پرز یا مخصوص عینک سطح لنز یا فیلر را تمیز کنید.

برای این که بتوانید بهتر سطح لنز و فیلتر را تمیز کنید باید از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید. اگر بخواهید این کار را انجام دهید، و از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید، می توانید چند قطره از مواد پاک کننده را روی پارچه بریزید ( هیچوقت مواد پاک کننده را روی لنز یا فیلتر نریزید ) و به آرامی سطح شیشه را پاک کنید.

سپس با استفاده از یک دستمال یا پارچه تمیز سطح شیشه را پاک کنید.

برای این که سطح لنز را چک کنید، سطح شیشه را با زاویه نگاه کنید تا بازتاب نور را در داخل سطح آن ببینید ( یا یک منبع نوری مشابه ).

با این کار می توانید لک یا هر نشانه ای که بر روی لنز افتاده است را ببینید. با همین کار می توانید سطح فیلتر ها را هم تمیز کنید، اما اگر می خواهید فیلتر های مربع شکل رزینی ( با جنس Resin – صمغ ) را تمیز کنید باید بیشتر مراقب باشید و به آرامی سطح آن را تمیز کنید، چرا که این فیلتر ها بیشتر به خراش حساس هستند.

کیت تمیز کننده دوربینفناوری تمیز کردن لنز دوربین گوشی از داخل

 

چک لیست تمیز کردن لنز دوربین: ۳ سنسور

 

مشکل

گرد و خاک ها به راحتی می توانند به داخل دوربین شما راه پیدا کنند، و لکه هایی را در عکس های شما ایجاد کنند.

مخصوصاً اگر با دیافراگم بسته و لنز واید عکس بگیرید، می توانید این لکه ها را واضح تر ببینید.

 

راه حل

تمیز کردن درون دوربین شما باید با دقت و با وسائل مناسب انجام شود، در غیر این صورت شما خود ممکن است آسیب بیشتری به دوربین بزنید.

در ابتدا باید گزینه Mirror Lock-up Cleaning را انتخاب کنید، معمولاً در قسمت تنظیمات یا Setup دوربین می توانید این گزینه را پیدا کنید، دستورالعمل های دوربین را اجرا کنید تا بتوانید این قابلیت دوربین را فعال کنید (دفترچه راهنمای دوربین را مطالعه نمایید).

سپس، لنز دوربین را باز کنید و دوربین را طوری نگه دارید که محفظه لنز رو به پایین باشد. برای تمیز کردن اولیه از یک دستگاه دمنده هوای دستی استفاده کنید تا گرد و خاک داخل دوربین را از بین ببرید.

از دستگاه های دمنده هوای قوی برای تمیز کردن داخل دوربین استفاده نکنید، این دستگاه ها بسیار قدرتمند هستند و هم می توانند گرد و خاک را بیشتر به داخل دوربین نفوذ دهند و هم ممکن است به اجزاء مکانیکی دوربین آسیب برسانند.

برای پاک کردن گرد و خاک هایی که به درون دوربین چسبیده بالید از قلم مو های مخصوص پاک کردن سنسور استفاده کنید، مانند قلم مو Visible Dust Arctic Butterfly.

اما اگر لکه های اسپری بر روی سنسور باقی ماند باید با استفاده از یک دستمال مخصوص تر سنسور دوربین را با دقت تمیز کنید.

خیلی مهم است که دستمالی که برای آن استفاده می کنید اندازه مناسبی باشد و با دقت به دستورالعمل استفاده از آن توجه کنید.

یک یا دو قطره از پاک کننده مخصوص سنسور را بر روی پارچه مخصوص تمیز کردن سنسور بریزید، و سپس به آرامی پارچه را به یک سمت سنسور بکشید، و بعد به طرف مخالف بکشید.

راه حل دوم تکمیلی این مشکل

این کار را دوباره تکرار نکنید، چرا که ممکن است گرد و خاکی که با بار اول به پارچه چسبیده با بار دوم دوباره به سطح سنسور برخورد کند و باعث خراشیده شدن آن شود و یا سطح آن را کثیف کند.

بعد از هر بار تمیز کردن لنز می توانید با عکس گرفتن از یک کاغذ سفید با دیافراگم بسته، تمیز بودن سنسور را چک کنید، برای این کار از دیافراگمی نزدیک به f/22 استفاده کنید، بعد از عکس گرفتن با دقت به عکسی که گرفته اید در داخل LCD دوربین نگاه کنید و به دنبال لکه های گرد و خاک بگردید ( اگر می خواهید با دقت و وسواس بیشتری سنسور را چک کنید بهتر است عکس را بر روی کامپیوتر نگاه کنید ).

اگر می خواهید دوباره سطح سنسور را تمیز کنید، این کار را از ابتدا با استفاده از یک پارچه جدید انجام دهید.

به هیچ عنوان این کار را با پارچه ای که قبلاً استفاده شده انجام ندهید.

 

چک لیست تمیز کردن لنز دوربین: ۴ لوازم جانبی

 

مشکل

حتی اگر دوربین و لنز دوربین خود را تمیز نگه دارید، به راحتی ممکن است از وسائل دیگر خود غافل شوید. ولی این گرد و خاک ها داخل کیف دوربین می توانند راه خود را به داخل دوربین شما پیدا کنند، همچنین اگر سه پایه شما خیس باشد و گرد و خاک داشته باشد ممکن است مفاصل آن قفل شوند یا از کار بیفتند.

 

راه حل

با اینکه این وسائل به اندازه دوربین و لنز حساس نیستند، اما می توان از همه وسائل جانبی دوربین با تمیز کردن آنها بهتر مواظبت کرد.

برای اکثر وسائل، تمیز کردن به معنی پارچه کشیدن و تمیز کردن آن ها از گرد و غبار است، اما بعضی از وسائل با اینکه تمیز دیده می شوند ممکن است گرد و غبار داشته باشند.

اولین وسیله سه پایه است، چرا که این وسیله معمولاً در کثیفی با گرد و خاک و آب برخورد دارد، مخصوصاً اگر در کنار آب یا محیط های خارج از استودیو عکاسی می کنید.

در این صورت، بهتر است کل سه پایه را با آب تمیز بشویید؛ سپس برای جلوگیری از زنگ زدگی آب های آن را با پارچه خشک کرده و به مفاصل آن روغن بزنید.

این کار را زیاد تکرار نکنید، چرا که ممکن است بیش از آن که به تمیزی سه پایه کمک می کند باعث آسیب رسیدن به آن شود.

در نهایت، بهتر است به داخل کیف دوربین خود هم نگاه کنید، با این که گرد و خاک درون کیف تأثیری بر روی عکس های شما نمی گذارد، اما این گرد و خاک ها می توانند بر روی دوربین شما بنشینند، و یا حتی به داخل دوربین نفوذ کنند.

برای تمیز کردن داخل کیف، تمام وسائل و قسمت های جدا کننده کیف را باز کنید، و بعد به فضای باز بروید و در حالی که کیف دوربین را پشت و رو کرده اید خوب آن را بتکانید تا هر گرد و خاکی که درون آن است خارج شود.

بعد از آن هم می توانید برای اطمینان بیشتر از تمیز بودن داخل آن با یک قلم مو یا پارچه داخل آن را هم تمیز کنید.

 

Firmware

 

مشکل

مانند خیلی از برنامه های کامپیوتری، سیستم عامل دوربین شما هم ( که با نام Firmware شناخته می شود ) می تواند به روز رسانی شود تا قابلیت های تازه ای به شما بدهد، همچنین می تواند مشکلاتی که سیستم عامل دارد را برطرف کند، پس همیشه از اینکه سیستم عامل دوربین شما آخرین نسخه است اطمینان حاصل کنید.

 

راه حل مشکل Firmware 

ابتدا باید نسخه Firmware نصب شده بر روی دوربین خود را نگاه کنید، که معمولاً در قسمت Setup و Firmware Version می توان آن را پیدا کرد.

این عدد می تواند یک عدد تک رقمی باشد، مانند ۱٫۰۰ یا ۱٫۰۲، یا می تواند ترکیبی از چند عدد یا حتی حرف باشد.

سپس به سایت سازنده شرکت دوربین خود بروید و به دنبال آخرین نسخه Firmware موجود بگردید.

معمولاً می توانید Firmware را در قسمت Download یا Support سایت پیدا کنید، سپس باید به دنبال مدل دوربین خود بگردید.

اگر نسخه ای جدید تر از نسخه Firmware موجود در دوربین شما وجود داشت، باید این Firmware را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید، و سپس آن را بر روی حافظه ای که بر روی دوربین خود قرار داده اید بریزید.

در نهایت در حالی که حافظه ای که Firmware جدید را روی آن ریختید را داخل دوربین گذاشته اید، دوباره به قسمت Firmware دوربین خود بروید، و مراحل گفته شده را طی کنید تا Firmware دوربین بروز رسانی شود.

وقتی کار بروز رسانی تمام شد، باید دوربین را خاموش کنید، حافظه آن را خارج کنید، و دوباره دوربین را روشن کنید و از محلی که نسخه Firmware را دیده بودید بروز رسانی شدن آن را چک کنید.

اگر در مورد انجام دادن این مرحله شک دارید و یا از مهارت لازم برای آن برخوردار نیستید، از فردی متخصص مشورت و کمک بگیرید.

 

منبع : زومیت، لنزک

 

چگونه لنز دوربین را تمیز کنیم؟ | ۵ راه برای تمیز نگه داشتن دوربین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا